Sida 1 av 1

Nedläggningshot i Helsingfors linje 1 & 2

Postat: fredag 30 maj 2003 15:57
av Mikko Laaksonen
Som Johannes Erra skrev i ett annat tråd, så är spårvägslinjerna 1 och 2 i Helsingfors nu nedläggningshotade.

I en förberedande beslut om trafikverkets budget 2004-2008 beslutades
det i Hfors kollektivtrafiknämnd 28.5 att:
- Linje 2 Skatudden - Linjerna ska dras in helt och hållet
- Linje 1 Kottby - Salutorget ska behållas bara under rusningstid

Sträckingar till Skatudden - terminalen och Linjerna skulle förlora trafik
och Sturegatan samt Backasgatan - Kottby förlora trafik utom rusningstid.
En större nedläggning är säkert inte aktuellt eftersom andra linjer (3B/T, 4, 6, 8 och 10) har sett en positiv trafikantutveckling och en ny linje 9 ska byggas.

Beslutet är dock bara förberedande, och slutgiltiga budgett ska fastas först i Augusti 2003. Det finns alltså tid att bekämpa beslutet.

En mycket mer lönsamt möjlighet - som har inte diskuterats mycket offentligt - är att förena 1 och 2 genom ett förbindelsespår i Berghåll och fortsätta 1 från Kottby till Forsby eller Grindbacka. Detta skulle ge en mycket större besparing än nedläggning, eftersom två svaga spårvägslinjer skulle bli en stark, och minst en busslinje (möjligen två) kunde dras in. Kapitalkostnaderna skulle vara marginala.

Hoppas att det blir tillräckligt med uppror i Helsingfors att stoppa idiotin!

Det skulle nämligen bli exakt detsamma som i Oslo med Kjelsås-nedläggningen: dvs besparingar blir förlorade intäkter och
ökta kostnader.

Diskussion här kan hjälpa att bekämpa den provisoriska nedläggningsbeslutet!

Mikko

Postat: fredag 30 maj 2003 17:44
av Ulf_s
Kan ingen posta en geografiskt korrekt karta över Helsingfors med spårvagnslinjerna och eventuell annan spårtrafik inritad, inklusive linjenummer? Vore kul för oss som inte är så insatta i HSF:s geografi och linjenät..

Postat: fredag 30 maj 2003 17:54
av bruse
Som oftast, hänvisar jag till denna sajt som du redan är på. Här på Spårvägssällskapet.se finns mycekt information om det mesta. Det gäller att leta, så finner man! :idea:

En karta med fakta om Helingfors finner du här: http://www.sparvagssallskapet.se/atlas/system.php?id=65

Postat: fredag 30 maj 2003 20:00
av Johannes Erra
Det finns information som säger att linjen till Skatuddens terminal inte mister sin trafik helt och hållet, utan en del av fyrans vagnar (någon sorts linje 4V, 4B eller dylik) kommer att rulla dit, åtminstone på avgångs- och ankomsstiderna av färjorna.

Men i alla fall är detta något som jag aldrig tänkte att kunde hända i Helsingfors, även om det har funnits många sorts rykten. Men den största idiotin är inte det att man lägger ned utan det att man gör det när 20 vagnar har köpts på nästan 40 miljoner euro... Och nu sparar man pengar genom att ha 15-20 avställda ledvagnar stående på Forsby depå?!

mvh
J Erra

Postat: lördag 31 maj 2003 0:30
av bruse
Nåt sånt "smart" drag gjorde man väl i Trondheim? Köpen nya vagnar, lägger ned trafiken å sedan misslyckas med att sälja dem, varvid vagnarna stod uppställda länge i en vagnhall. Samtidigt som man fortfarande betalade dem till fabriken.

Postat: lördag 31 maj 2003 13:37
av Johannes Erra
Efter planerade nedläggningar kommer det att rulla några 85 vagnar i trafik varje dag. När man har 82 Valmet-ledvagnar och 40 låggolvsvagnar, är det förstås de äldsta Valmeterna från 1973-74 som skulle bli arbetslösa. Därmed är idiotin nog inte så stor som t ex i Trondheim (1988) eller i Köpenhamn (1969-72). Men det förändrar inte det faktum att Vario-vagnar har köpts och att alla 70-talets vagnar har renoverats för ytterligare 20 års tjänst.

Förstås hör linje 9 fortfarande till planerna. Men om man vill inte trafikera ens de linjer som man redan har, är det tyvärr ganska logiskt att ifrågasätta även alla utbyggnadsplaner.

J Erra

Postat: lördag 31 maj 2003 13:47
av BaardB
Dette begynner å minnes litt om Oslo...


Baard
ex-trønder

Postat: lördag 31 maj 2003 20:08
av Mikko Laaksonen
Det är mycket likt Oslo, i princip. Dvs. brist av ideer och kunskap på ledande nivå ofh tro att "buss är ju minst lika bra som spårvagn, bara billigare". Detta leder till den feltänkanden att "jo, vi kan nedlägga spårvägen, trafikanterna bara börjar åka buss" ... vilket till slut leder till
en värre ekonomiskt kris efter att trafikintäkter har gått ned 20-50%. Och så cirklar den onda cirkeln vidare.

Kollektivtrafik i kris kan inte räddas genom nedläggnin av spårtrafik. Man bör rationalisera linjenäten, skapa tunga och lönsamma "baslinjer", snabba trafiken och ersätta, om möjligt, busstrafik med spårtrafik - vilket kräver ju investeringar, men vilket leder snart till en förbättrad trafikekonomi. I Helsingfors skulle minst fem busslinjer i centrum (13, 14, 17, 18, 23) nedläggas genom att bygga ca 7,5 km spår och genom att inrätta ett eller två nya spårvägslinjer (9 och möjligen en annan) och sammanslå 1 och 2. Detta skulle leda till en mycket bättre trafikenomi än i dag. Likadant i Oslo.

Helsingfors har dock inte samma basproblem som Oslo - underhållsproblem av spår och vagnar finns praktisk taget inte, spårväg har inga större imagoproblem typ "svenskevogner" orsakade av bristande underhåll.

I Helsingfors den största problem är ju idén att spårvägen är först och främst en leksakståg i centrum och den verklliga kollektivtrafiken (den tunga trafiken till förorterna och grannstäderna) ordnas med buss,
metro och pendeltåg. Detta leder till en tänkande där spårvägen kan inte t.ex. dras till förorterna - ungefär 800 m nya spår till Forsby kunde lösa ettans trafikantbrist. Också ett led av problem med 1 och 2 är att de trafikeras inte på söndagar och sent på kvällen. Detta har lett till att många trafikanter har blivit vana med att åka buss.

Jag tror nog att om Helsingforsarna arrangerar en bra protest, likt den i Oslo, så blir nedläggningar inte av. Hur ordnade Osloborna sin protest. Jag vet nog http://www.redd-trikken.tk och http://www.bytrafikk.org - aktionerna.
Vilka andra metoder används?

Mvh Mikko

Postat: lördag 31 maj 2003 21:28
av BaardB
Det startet vel med avisinnlegg fra folk som har spesiell interesse av skinnegående kollektivtransport, som igjen gjorde at "andre" våknet. Derved startet det forskjellige lokale aksjoner med skuespillere, forfattere, gamle tanter, uførepensjonister mv.
Sporveisansattes fagforening i Norsk kommuneforbund (LO) agerte også, bla. i Sporveiens styre hvor de har to representanter. Så kom Ivar Johansens webside "Redd trikken", som dro med seg Natur&Ungdom og andre lignede orgasnisasjoner. Så ble det demonstrasjonstog mv.
Derved var det igang. For å holde et vist sakelighetsnivå startet noen "Sekreteriatet for bytrafikk" med egen webside. Sporveisansattes internettilgang var forøvrig sperret til denne siden en stund...

Med bakgrunn i dette mangfold av interesse for trikken, har det oppstått lokale aksjoner for Kjelsåstrikken og linjen over Homansbyen. Nå er det beboerne i Holmekolåsen som har dannet sin organisasjon for at togene på Holmenkolbanen ikke skal vende på Majorstuen, men fortsette i tunnelen til sentrum...

Baard

Postat: måndag 23 juni 2003 20:48
av Johan Eriksson
x

Postat: torsdag 21 augusti 2003 15:49
av Anders backström
Johan Eriksson skrev:Ligger det något i, -finns HSTs karta över busslinjerna på nätet?
På hst:s hemsida http://www.hel.fi/hkl/svenska.html finns olika kartor över kolektivtrafiken i helsingfors, desutom finns en karta över helsingforsregionens kolektivtrafik på ytv:s sida http://www.ytv.fi/liikenne/kartat/linja ... index.html