Sida 1 av 1
London Overground
Postat: måndag 10 september 2007 16:01
av Ulf
Noterar att Transport for London är fyndiga med namnsättningen när de lanserar ett nytt pendeltågsnätverk - London Overground.
Tube 2010 -
http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/p ... ubemap.pdf
Introducing London Overground - a new era for London Rail
http://www.tfl.gov.uk/corporate/media/n ... /3489.aspx
Postat: måndag 10 september 2007 16:10
av bruse
Varför krångla till det?

Postat: måndag 10 september 2007 17:34
av M_M
Rackarns att den länkade kartan i förteckningen har "national rail" med - men åtminstone jag hittar inte någon "national rail" i själva kartan.
Det hade varit kul att se vilka sträckor som det också går "national rail"-persontåg på och vilka av sträckorna som är återöppningar/godsbanor/nybyggen o.s.v.. (iofs går det säkert att lista ut ändå med lite exaktare läsande & co)
Postat: måndag 10 september 2007 19:04
av Anders Norén
mats skrev:Rackarns att den länkade kartan i förteckningen har "national rail" med - men åtminstone jag hittar inte någon "national rail" i själva kartan.
Det hade varit kul att se vilka sträckor som det också går "national rail"-persontåg på och vilka av sträckorna som är återöppningar/godsbanor/nybyggen o.s.v.. (iofs går det säkert att lista ut ändå med lite exaktare läsande & co)
Jämför med aktuell tub-karta samt
http://www.streetmap.co.uk/ så tror jag att det framgår.
Anders
Postat: måndag 10 september 2007 19:08
av kildor
Tittar man på en befinlig Tube map så finns sträckan Richmond-Gospel Oak-Stratford redan (som National Rail service). Och sträckan Shoreditch-New Cross är nuvarande East London Line (underground) som ska konverteras i och med detta. Sträckan Dalston-Shoreditch är en helt ny sträcka om jag förstått det rätt, och övriga sträckor har någon form av persontrafik redan.
Postat: måndag 10 september 2007 19:20
av Ivers1991
kildor skrev:Tittar man på en befinlig Tube map så finns sträckan Richmond-Gospel Oak-Stratford redan (som National Rail service). Och sträckan Shoreditch-New Cross är nuvarande East London Line (underground) som ska konverteras i och med detta. Sträckan Dalston-Shoreditch är en helt ny sträcka om jag förstått det rätt, och övriga sträckor har någon form av persontrafik redan.
Dalston-Shoreditch HADDE persontrafik till 1984, då alla tåg in till Liverpool Street lillebror Broad Street permanent intälldes. Själva stationen, kan tilläggas, är nu del av affärskomplexet Broadgate.
Postat: måndag 10 september 2007 20:06
av Tågbäver
Jag förstår inte hur Heatrowstationerna på Piccadilly line ska trafikeras med förlängningen till terminal 5. Då 5an ligger ute på en blindtarm och 4an på vändslingan som viker av efter 1, 2, 3-terminalerna men före 5an.
Varannat tåg eller lite extra vändingar =P ?
Och varför så många förgreningar och korta avkrokar på den östra delen av Overgrounden?
Postat: måndag 10 september 2007 21:29
av essin
Ivers1991 skrev:kildor skrev:Tittar man på en befinlig Tube map så finns sträckan Richmond-Gospel Oak-Stratford redan (som National Rail service). Och sträckan Shoreditch-New Cross är nuvarande East London Line (underground) som ska konverteras i och med detta. Sträckan Dalston-Shoreditch är en helt ny sträcka om jag förstått det rätt, och övriga sträckor har någon form av persontrafik redan.
Dalston-Shoreditch HADDE persontrafik till 1984, då alla tåg in till Liverpool Street lillebror Broad Street permanent intälldes. Själva stationen, kan tilläggas, är nu del av affärskomplexet Broadgate.
Själva stationen är numera riven och Broadgate byggt på dess plats...
Tågbäver skrev:Jag förstår inte hur Heatrowstationerna på Piccadilly line ska trafikeras med förlängningen till terminal 5. Då 5an ligger ute på en blindtarm och 4an på vändslingan som viker av efter 1, 2, 3-terminalerna men före 5an.
Varannat tåg eller lite extra vändingar =P ?
Vartannat tåg. När slingan till terminal 4 byggdes förberedde man en raksträcka mellan terminal 4 och terminal 1, 2, 3 för en framtida terminal 5-station, men terminal 5 kom att byggas längre västerut än tidigare planerat, vilket ledde till denna lösning.
Och Harry Beck roterar förmodligen i sin grav av att se alla uteblivna rätningsmöjligheter... (Nu säger säkert nån "Men gör det bättre själv då!"
Titta här då...)
Postat: måndag 10 september 2007 21:40
av Johan Eriksson
x
Postat: tisdag 11 september 2007 11:58
av antaeus
Anders Norén skrev:mats skrev:Rackarns att den länkade kartan i förteckningen har "national rail" med - men åtminstone jag hittar inte någon "national rail" i själva kartan.
Det hade varit kul att se vilka sträckor som det också går "national rail"-persontåg på och vilka av sträckorna som är återöppningar/godsbanor/nybyggen o.s.v.. (iofs går det säkert att lista ut ändå med lite exaktare läsande & co)
Jämför med aktuell tub-karta samt
http://www.streetmap.co.uk/ så tror jag att det framgår.
Anders
Nån som visste att East London-linjen försvunnit och omvandlas till Overground?
Det var nytt för mig i alla fall.... Trodde det fanns lite planer på utökning, inte av omvandling av det hela.
Postat: tisdag 11 september 2007 16:03
av Ivers1991
antaeus skrev:Anders Norén skrev:mats skrev:Rackarns att den länkade kartan i förteckningen har "national rail" med - men åtminstone jag hittar inte någon "national rail" i själva kartan.
Det hade varit kul att se vilka sträckor som det också går "national rail"-persontåg på och vilka av sträckorna som är återöppningar/godsbanor/nybyggen o.s.v.. (iofs går det säkert att lista ut ändå med lite exaktare läsande & co)
Jämför med aktuell tub-karta samt
http://www.streetmap.co.uk/ så tror jag att det framgår.
Anders
Nån som visste att East London-linjen försvunnit och omvandlas till Overground?
Det var nytt för mig i alla fall.... Trodde det fanns lite planer på utökning, inte av omvandling av det hela.
Utökning OCH omvandling, så att säga.