Sida 1 av 1
Vilken spårvägsstad ...... Almaty i Kazakstan!
Postat: söndag 09 september 2007 20:29
av Olle
Häromdagen var jag och åkte spårvagn i en stad som fullständigt proppas igen av stora stadsjeepar, varav många högerstyrda, och som helt stoppar spårvagnarna i korsningarna där bilarna i vänstersväng hindrar framfarten. Annars var där trevligt med 28 - 33 grader varmt och solsken. Många av spårvägslinjerna har ersatts av trådbusslinjer och detta började för över 10 år sedan när man började bygga på sin ännu ej fullbordade tunnelbana. En stad med två toppbetyg skulle man kunna säga.

lle.
Postat: söndag 09 september 2007 20:58
av Johan Eriksson
x
Postat: måndag 10 september 2007 15:47
av Olle
Johan Eriksson skrev:Sofia, Bulgarien?

nix, långt därifrån. Och inga dubbla toppbetyg i Sofia väl?
på bilden ser man hur bilar som ska svänga till vänster, och de blockerar då spårvagnens framfart. även kommande vagn blockeras av bilen som trängts sej förbi på fel sida, vilket man ser i alla korsningar. totalt kaos alltså, och alla tutar. när det sedan är rött kommer korsande trafiken och ingenting händer.

lle.
Postat: måndag 10 september 2007 17:19
av Olle
Det finns en linbana som går från bakom hotellet där vi bodde upp till bergen som ligger vid staden .....
Uppe vid bergstationen finns en rolig berg-och-dalbana i naturen, med vagnar för en eller två personer. de var tyvärr inte i trafik den dagen vi voro där.

lle.
Postat: måndag 10 september 2007 20:12
av Martin Bernandersson
Minsk?
Postat: måndag 10 september 2007 20:26
av Olle
Martin Bernandersson skrev:Minsk?
Nix, det finns väl inga berg i Vitryssland att tala om. Minns den gamla skolatlasen där området var(är?) markrat som sumpmark.
Vi går närmare spårvagnarna så kanske det blir lättare. Stadsmiljön kanske? Avsaknad av hållplatsrefuger? Bilar; mest japaner men många lyxiga tyska bilar? Och de två toppbetygen?

lle.
Postat: måndag 10 september 2007 20:56
av Ivers1991
Jag vet! Zagreb!
Postat: måndag 10 september 2007 21:03
av Olle
Ivers1991 skrev:Jag vet! Zagreb!
Nix,
Zagreb har meterspår och blå spårvagnar.

lle.
Postat: måndag 10 september 2007 21:05
av PerW
Almaty?
Postat: måndag 10 september 2007 21:11
av Ivers1991
Är staden överhuvudtaget i Europa?
Jag försöker mig med Tashkent.
Postat: måndag 10 september 2007 21:30
av Johan Eriksson
x
Postat: måndag 10 september 2007 21:48
av MalteR
Braşov, Rumänien?
Postat: måndag 10 september 2007 22:23
av Martin
Tycker att det såg ut som spanska skyltar på bilarna, Barcelona?
Postat: tisdag 11 september 2007 0:15
av Johan Eriksson
Bukarest?
Postat: tisdag 11 september 2007 0:37
av Ulf
Dubrovnik?
Postat: tisdag 11 september 2007 9:06
av Olle
Ivers1991 skrev:Är staden överhuvudtaget i Europa?
Jag försöker mig med Tashkent.
Nära !!
Johan Eriksson skrev:Nishny Novgorod?
Också åt samma håll.
MalteR skrev:Braşov, Rumänien?
Nix, nedlagt sedan ett år.
Martin skrev:Tycker att det såg ut som spanska skyltar på bilarna, Barcelona?
Mycket träd är det i Barcelona, men inte så vildvuxet. Och inga tatravagnar.
Johan Eriksson skrev:Bukarest?
Nix. De har visserligen några T3 tatravagnar men inte T4 eller KT4.
Ulf skrev:Dubrovnik?
Nedlagt sedan länge, och det är ingen storstad.
PerW skrev:Almaty?
Visst är det Almaty, eller Alma Ata som staden också hette på sovjettiden, man har skyltar på båda språken i staden, som sedan något år inte är huvudstad längre, det är Astana nu. Alma Ata, därav två AA (högsta betyget förut) i min ledtråd. Långsökt kanske, men så ska det vara.
Man har 50 begagnade tatror från Berlin (KT4D), Dresden (T4D), Schemnitz / Karl Marxstadt och Schwerin (T3D) eller om det är tvätrtom med T3 och T4, det är bara bredden som skiljer dem åt. Trådbussflottan endast tvåaxliga, men en hel del nya bussar.
Bilder kommer.

lle.
Postat: tisdag 11 september 2007 16:18
av Olle
2 spårvägslinjer finns det kvar, och linjerna går enligt nedan. Båda linjerna är 3 mil långa och tar 45 - 52 minuter att åka i en riktning.

lle.
Postat: tisdag 11 september 2007 16:43
av Tågbäver
Olle skrev:
Visst är det Almaty, eller Alma Ata som staden också hette på sovjettiden, man har skyltar på båda språken i staden, som sedan något år inte är huvudstad längre, det är Astana nu. Alma Ata, därav två AA (högsta betyget förut) i min ledtråd. Långsökt kanske, men så ska det vara.
Detta var mycket roligare än På Spåret (som tyvär alltid ska växla in på en massa sidospår som inte rör trafik)!
För övrigt så är A åter det hösta betyget man kan få på svenska högskolor och universitet from i år. Ny sjugradig skala: A B C D E Fx F, vilket är en del av Bolongnaprocessen.
Postat: tisdag 11 september 2007 18:32
av Johan Eriksson
x
Postat: tisdag 11 september 2007 19:11
av Olle
Johan Eriksson skrev:Är nätet nedläggningshotat och/eller ska omställas till trådbussdrift och hur går det med metron mån tro?

Nja det där med nedläggningshotat går aldrig att förutse i dessa länder. Men med en ökning av BNP som ligger högt över vår just nu så kanske man börjar satsa även på infrastruktur. Man behöver rusta upp bana och automatisera. Som det är nu sitter man i vagnen och drar ned strömavtagaren manuellt vid varje trådbussledningspassage eftersom trådbussledningarna hänger under spårvägens luftledning. Växlar manövreras manuellt.
Tunnelbanan ska vara klar nästa år, men vi såg ingen verksamhet.
Astana ska få en ny infrastruktur, kanske spårväg. Oklart.
Yttre delarna av spårvägen i Almaty fungerar bra på egen banvall, men i stan är det kört. Men det fattas bara att man spärrar av banan för bilar så fungerar den även där.

lle.