Sida 1 av 3

Finn 6 Fel Liljeholmen (Löst)

Postat: fredag 07 september 2007 16:55
av spargalningen
Bild

Postat: fredag 07 september 2007 17:22
av Traesk
Det heter IKEA och inte KEA. :)

Postat: fredag 07 september 2007 17:36
av spargalningen
Rätt, det var nog det lättaste av felen men det finns ett fel som är väldigt svårt.

Postat: fredag 07 september 2007 17:44
av djth
Det är suddat på "SL i samarbete med Connex"-dekalen också...

Postat: fredag 07 september 2007 17:45
av spargalningen
djth skrev:Det är suddat på "SL i samarbete med Connex"-dekalen också...
Delvis rätt.

Postat: fredag 07 september 2007 17:47
av djth
spargalningen skrev:
djth skrev:Det är suddat på "SL i samarbete med Connex"-dekalen också...
Delvis rätt.
Det är möjligt att den inte ens ska sitta där den sitter...

Postat: fredag 07 september 2007 17:48
av spargalningen
djth skrev:
spargalningen skrev:
djth skrev:Det är suddat på "SL i samarbete med Connex"-dekalen också...
Delvis rätt.
Det är möjligt att den inte ens ska sitta där den sitter...
Nu hade du rätt, jag har flyttat den lite uppåt. :)

Postat: fredag 07 september 2007 18:03
av HemuleN
8vagnar ska det väll ändå vara? :roll:

Postat: fredag 07 september 2007 18:04
av spargalningen
HemuleN skrev:8vagnar ska det väll ändå vara? :roll:
Rätt, nu är det bara 3 kvar.

Postat: fredag 07 september 2007 18:11
av Ivers1991
Möjligtvis har jag fel nu, men skall det finnas en reflektion av en klocka på vagnssidan?

Postat: fredag 07 september 2007 18:13
av spargalningen
Ivers1991 skrev:Möjligtvis har jag fel nu, men skall det finnas en reflektion av en klocka på vagnssidan?
Ja, det finns det ju. jag har inte ändrat någon klocka.

Postat: fredag 07 september 2007 19:38
av Puggen
Saknas det ett nödbroms/nödöppnarhandtag på väggpanelen i vagnen? Ser rätt kalt ut...

Borde ju lysa grönt i signalen eftersom att chaffisen ser redo ut att köra iväg närsomhelst?

Ramen på IDTS informationstavlan borde vara svart kan man tycka, det är den iallafall på alla andra stationer men Liljeholmen är kanske ett undantag?

Postat: fredag 07 september 2007 19:46
av LÅ1
Puggen skrev: Borde ju lysa grönt i signalen eftersom att chaffisen ser redo ut att köra iväg närsomhelst?
Den signal som lyser rött är väl den för andra spåret? Signalerna skall ju sitta på spårets vänstra sida!

Postat: fredag 07 september 2007 21:18
av daniel_s
LÅ1 skrev:
Puggen skrev: Borde ju lysa grönt i signalen eftersom att chaffisen ser redo ut att köra iväg närsomhelst?
Den signal som lyser rött är väl den för andra spåret? Signalerna skall ju sitta på spårets vänstra sida!
Det förekommer numera faktiskt även högerplacerade signaler, fast bara på tunnelbana 1 än så länge.

Kan det vara så att du har tagit bort en skruv på dörrkarmen till dörren närmast i bild?

Postat: fredag 07 september 2007 22:02
av LÅ1
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
Puggen skrev: Borde ju lysa grönt i signalen eftersom att chaffisen ser redo ut att köra iväg närsomhelst?
Den signal som lyser rött är väl den för andra spåret? Signalerna skall ju sitta på spårets vänstra sida!
Det förekommer numera faktiskt även högerplacerade signaler, fast bara på tunnelbana 1 än så länge.

Kan det vara så att du har tagit bort en skruv på dörrkarmen till dörren närmast i bild?
Även när det inte är körning på "fel" spår?
Hur vet man då för vem signalen gäller?

Postat: fredag 07 september 2007 22:30
av daniel_s
LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Det förekommer numera faktiskt även högerplacerade signaler, fast bara på tunnelbana 1 än så länge.
Även när det inte är körning på "fel" spår?
Hur vet man då för vem signalen gäller?
Det vet man så här:

Om signalen står mellan två spår gäller den för det spår som den står till vänster om (alltså det högra), om den inte är försedd med en pil som pekar åt andra hållet. Signalen på denna bild har en sådan pil, om än suddig på bilden.

Postat: fredag 07 september 2007 22:47
av LÅ1
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Det förekommer numera faktiskt även högerplacerade signaler, fast bara på tunnelbana 1 än så länge.
Även när det inte är körning på "fel" spår?
Hur vet man då för vem signalen gäller?
Det vet man så här:

Om signalen står mellan två spår gäller den för det spår som den står till vänster om (alltså det högra), om den inte är försedd med en pil som pekar åt andra hållet. Signalen på denna bild har en sådan pil, om än suddig på bilden.
Då har man lärt sig något nytt! :D

Men ar man inte i något sammanhang haft en liknande markering som betyder att skyltningen bara gäller om man växlar in till ett spår åt det håll som pilen pekar?

Postat: fredag 07 september 2007 23:12
av daniel_s
LÅ1 skrev:Men ar man inte i något sammanhang haft en liknande markering som betyder att skyltningen bara gäller om man växlar in till ett spår åt det håll som pilen pekar?
Jodå, ett signalmärke (men inte en huvudsignal) kan vara försett med en pil som visar i vilken riktning begränsningen gäller. Kolla här. Det blir förstås väldigt förvirrande om ett märke med en vågrät pil sitter mellan två spår framför en motväxel, men så fungerar det för närvarande. På Järnvägen har man löst det lite bättre genom att använda skyltar med text i de fall en tavla inte gäller för alla rörelser som passerar den.

Postat: lördag 08 september 2007 0:03
av MalteR
En av de tjocka blågråa pelarna saknar metallring vid botten. Den andra från höger.

Postat: lördag 08 september 2007 12:05
av spargalningen
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
Puggen skrev: Borde ju lysa grönt i signalen eftersom att chaffisen ser redo ut att köra iväg närsomhelst?
Den signal som lyser rött är väl den för andra spåret? Signalerna skall ju sitta på spårets vänstra sida!
Det förekommer numera faktiskt även högerplacerade signaler, fast bara på tunnelbana 1 än så länge.

Kan det vara så att du har tagit bort en skruv på dörrkarmen till dörren närmast i bild?
daniel_s och MalteR har rätt, men det svåraste är kvar. :twisted: