Finn 6 Fel Liljeholmen (Löst)
Postat: fredag 07 september 2007 16:55
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Delvis rätt.djth skrev:Det är suddat på "SL i samarbete med Connex"-dekalen också...
Det är möjligt att den inte ens ska sitta där den sitter...spargalningen skrev:Delvis rätt.djth skrev:Det är suddat på "SL i samarbete med Connex"-dekalen också...
Nu hade du rätt, jag har flyttat den lite uppåt.djth skrev:Det är möjligt att den inte ens ska sitta där den sitter...spargalningen skrev:Delvis rätt.djth skrev:Det är suddat på "SL i samarbete med Connex"-dekalen också...
Rätt, nu är det bara 3 kvar.HemuleN skrev:8vagnar ska det väll ändå vara?
Ja, det finns det ju. jag har inte ändrat någon klocka.Ivers1991 skrev:Möjligtvis har jag fel nu, men skall det finnas en reflektion av en klocka på vagnssidan?
Den signal som lyser rött är väl den för andra spåret? Signalerna skall ju sitta på spårets vänstra sida!Puggen skrev: Borde ju lysa grönt i signalen eftersom att chaffisen ser redo ut att köra iväg närsomhelst?
Det förekommer numera faktiskt även högerplacerade signaler, fast bara på tunnelbana 1 än så länge.LÅ1 skrev:Den signal som lyser rött är väl den för andra spåret? Signalerna skall ju sitta på spårets vänstra sida!Puggen skrev: Borde ju lysa grönt i signalen eftersom att chaffisen ser redo ut att köra iväg närsomhelst?
Även när det inte är körning på "fel" spår?daniel_s skrev:Det förekommer numera faktiskt även högerplacerade signaler, fast bara på tunnelbana 1 än så länge.LÅ1 skrev:Den signal som lyser rött är väl den för andra spåret? Signalerna skall ju sitta på spårets vänstra sida!Puggen skrev: Borde ju lysa grönt i signalen eftersom att chaffisen ser redo ut att köra iväg närsomhelst?
Kan det vara så att du har tagit bort en skruv på dörrkarmen till dörren närmast i bild?
Det vet man så här:LÅ1 skrev:Även när det inte är körning på "fel" spår?daniel_s skrev:Det förekommer numera faktiskt även högerplacerade signaler, fast bara på tunnelbana 1 än så länge.
Hur vet man då för vem signalen gäller?
Då har man lärt sig något nytt!daniel_s skrev:Det vet man så här:LÅ1 skrev:Även när det inte är körning på "fel" spår?daniel_s skrev:Det förekommer numera faktiskt även högerplacerade signaler, fast bara på tunnelbana 1 än så länge.
Hur vet man då för vem signalen gäller?
Om signalen står mellan två spår gäller den för det spår som den står till vänster om (alltså det högra), om den inte är försedd med en pil som pekar åt andra hållet. Signalen på denna bild har en sådan pil, om än suddig på bilden.
Jodå, ett signalmärke (men inte en huvudsignal) kan vara försett med en pil som visar i vilken riktning begränsningen gäller. Kolla här. Det blir förstås väldigt förvirrande om ett märke med en vågrät pil sitter mellan två spår framför en motväxel, men så fungerar det för närvarande. På Järnvägen har man löst det lite bättre genom att använda skyltar med text i de fall en tavla inte gäller för alla rörelser som passerar den.LÅ1 skrev:Men ar man inte i något sammanhang haft en liknande markering som betyder att skyltningen bara gäller om man växlar in till ett spår åt det håll som pilen pekar?
daniel_s och MalteR har rätt, men det svåraste är kvar.daniel_s skrev:Det förekommer numera faktiskt även högerplacerade signaler, fast bara på tunnelbana 1 än så länge.LÅ1 skrev:Den signal som lyser rött är väl den för andra spåret? Signalerna skall ju sitta på spårets vänstra sida!Puggen skrev: Borde ju lysa grönt i signalen eftersom att chaffisen ser redo ut att köra iväg närsomhelst?
Kan det vara så att du har tagit bort en skruv på dörrkarmen till dörren närmast i bild?