Nypremiär för vagn 67 - Müllheim

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Niklas Karlsson

Nypremiär för vagn 67 - Müllheim

Inlägg av Niklas Karlsson »

Igår fick jag tillfälle att för första gången på länge åka med en av de renoverade M97:orna i Norrköping. Det var vagn 67 (Müllheim) på väg mot Klockaretorpet jag klev på vid Väster tull för färd till Skarphagsgatan.

När vagnen började rullade tyckte jag att jag saknade nåt, men jag kunde inte sätta fingret på vad det var. När vagnen fått upp farten vid korsningen med Korsgatan insåg jag vad det var som fattades. Det var skramlet.

Det jag minns av de "gamla" M97:orna var det stundtals oerhörda oväsendet både i och utanför vagnen. Det verkade vara helt borta. Helt tyst var den förstås inte, men jag tror aldrig någonsin jag hört motorljudet förut i M97. Det gick också alldeles utmärkt att föra en rimlig konversation i normal samtalston inne i vagnen. Det kan jag inte minnas att det nånsin gjort tidigare.

Jag måste verkligen säga att man åstadkommit underverk när man byggt om de här vagnarna. Jag hoppas bara att de här tystare egenskaperna har kommit för att stanna. Kanske blir det annat ljud i skällan (närmast bokstavligen) när lövfällningen sätter in i höst. Men det får vi se då.

Alla som har bistått i åstadkommandet av detta mirakel borde få Illis quorum. Fantastiskt!
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?