Sida 1 av 1
Släpvagnar till Norrköping?
Postat: onsdag 28 maj 2003 15:26
av Thomas Åkerblad
I majnumret av Tramways & Urban Transit står det under Kassel: "Trailers 568 and 570 are apparently destined for Norrköping in Sweden."
Skall dessa vagnar användas för att plocka delar (Düwag?) eller användas till någonting annat?
Thomas Å
Postat: onsdag 28 maj 2003 16:28
av Johannes Erra
Vagn 570 blir släp till bistrovagnen 71 med bl a bastu. Det har varit prat om vagnarna även tidigare i forumet.
J Erra
Släpvagnar i Norrköping
Postat: onsdag 28 maj 2003 20:36
av Gäst
Vagn 570 kommer att få en egen släpbygel för att kunna driva bastun och badet som vagnen utrustas med det kommer också bli en bar i den. Jag tror att den redan är under ombyggnad i varje fall såg jag inte till den när jag var i vagnhallen i dag
Postat: onsdag 28 maj 2003 21:27
av bruse
Vad är vagn 570 för nåt? ursprung, typ, littera osv.
Har nån en bild på den?
Släpvagn
Postat: torsdag 29 maj 2003 11:11
av Lasse från Malmköping
Vagnen kommer från Kassel Den är byggt av Wegmann&co 1971
Längd 13.1 meter Bredd 2,2 meter Vikt 11 ton Den är efter översyn körklar. Jag har ingen bild på den men om du söker på spårvagnar i Kassel så har jag för mig att det fanns bild och text från transporten till Norrköping
Släpvagnar i Norrköping
Postat: torsdag 29 maj 2003 11:21
av Gäst
Här finns bild på släpvagnen som nu är i Norrkoping
http://home.t-online.de/home/dr.menzel/bw561_f.htm
Re: Släpvagn
Postat: torsdag 29 maj 2003 11:22
av Yngve
Lasse från Malmköping skrev:Kassel så har jag för mig att det fanns bild och text från transporten till Norrköping
Onkel Google sier:
http://home.t-online.de/home/dr.menzel/report.htm
Postat: torsdag 29 maj 2003 17:19
av bruse
Postat: torsdag 29 maj 2003 19:13
av Bussmicke
bruse skrev:Vad är vagn 570 för nåt? ursprung, typ, littera osv.
Har nån en bild på den?
Tramwaje
Här är en bild om du inte redan har sett den.
/Bussmicke på Ringlinien
Släpvagnar.....
Postat: torsdag 29 maj 2003 22:43
av leifd
Bra att det finns andra här som hittar svar åt de som undrar....
Vad som dock förvånar mej är ju att den gode Herr Bruse inte kommerihåg inlägg han läst tidigare och till och med skrivit svar på.
För denna vagnen ar ju varit med här tidigare, se här......
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=1766&highlight= OBS ! Varning för kl-tt-r.
F.ö. kommer vagn 570
troligen att heta 119 i Norrköping.
Vagn 568 är tänkt att bli reservdelar, men skulle den komma i trafik, mot förmodan, så lär det väl bli nr 120.
Littera blir
troilgen S03, för bägge vagnarna.
I ett tidigare inlägg nämns också att vagnen kommer att få egen strömavtagare, dock ingen släpbygel, utan en äldre bygel av den typ M67 hade som orginal (men kanske skulle en strömavtagare på en släpvagn kunna anses vara en släpbygel, ändå ??). Denna strömavtagare ska enbart användas för att strömförsörja bastu och spa i vagnen. För lågspänning och belysning kommer normal strömförsörjning att ske.
//Leif D
Postat: torsdag 29 maj 2003 22:57
av bruse
Med min teflonhjärna? Nähädu!
Du får gärna hålla mig underrättad om vagnens framtida status, som nummer, littera, bilder mm. För databasen!
För vem kommer saunan å va öppne, Vem som helst som vill tvaga sig på väg till jobbet?

Postat: torsdag 29 maj 2003 23:03
av Yngve
bruse skrev:För vem kommer saunan å va öppne, Vem som helst som
vill tvaga sig på väg till jobbet?

Jeg ville nok være litt skeptisk til en 600volts likestrømssauna.
Y
Postat: torsdag 29 maj 2003 23:51
av Anders Norén
Yngve skrev:bruse skrev:För vem kommer saunan å va öppne, Vem som helst som
vill tvaga sig på väg till jobbet?

Jeg ville nok være litt skeptisk til en 600volts likestrømssauna.
Y
Hurså? Ett vanligt bastuaggregat är ju för 220 volt, och det bör inte vara någon skillnad mellan likström och växelström när det gäller uppvärmning.
Anders
Postat: fredag 30 maj 2003 0:59
av leifd
bruse skrev:Med min teflonhjärna? Nähädu!
Du får gärna hålla mig underrättad om vagnens framtida status, som nummer, littera, bilder mm. För databasen!
För vem kommer saunan å va öppne, Vem som helst som vill tvaga sig på väg till jobbet?

Visst !
Den är tänkt för beställningstrafik i första hand.
har du tur så kanske du kan studera den på hemmaplan, tidsnog.
F.ö. är det tänkt att Bistrovagnen "BistroBusslink" ska gå i ordinarie trafik på linje 2, under sommaren, återkommer med detaljer.
//Leif d
Postat: fredag 30 maj 2003 1:05
av leifd
Anders Norén skrev:Yngve skrev:bruse skrev:För vem kommer saunan å va öppne, Vem som helst som
vill tvaga sig på väg till jobbet?

Jeg ville nok være litt skeptisk til en 600volts likestrømssauna.
Y
Hurså? Ett vanligt bastuaggregat är ju för 220 volt, och det bör inte vara någon skillnad mellan likström och växelström när det gäller uppvärmning.
Anders
Mja, 380/400volt växelström är nog mera vanligt.
Detta torde ju inte vara något som helst problem, med en ordinär omriktare.
Omriktare för 3-fas växelström finns ju normalt i de flesta moderna vagnar idag, även här i Norrköping. Det är en fördel att använda elkomponenter för standardspänningar, istället för konstiga direktmatade grejer, som bara blir dyra och dåliga då.
//Leif D
Postat: fredag 30 maj 2003 9:53
av Björn J.
Nyligen mekat med ett Tylö aggregat.
Detta var avsett för den forna spänningen 380 V, alltså trefas.
Innehåller tre element, ett kopplat till varje fas.
I magasinet hade förre ägaren tillagat bakpotatis... och det var väl anledningen till haveriet.
Bj.
Postat: fredag 30 maj 2003 23:03
av Gäst
Förlåt att jag skrev släpbygel ska vars saxbygel på släpvagn. Det skulle inte förundra mig om vagn 568 kommer i trafik. kanske som en discovagn eller trafikvagn när nu man har kört med dubbla M67 .
Postat: söndag 01 juni 2003 12:34
av leifd
Anonymous skrev:Förlåt att jag skrev släpbygel ska vars saxbygel på släpvagn. Det skulle inte förundra mig om vagn 568 kommer i trafik. kanske som en discovagn eller trafikvagn när nu man har kört med dubbla M67 .
Inget att be om ursäkt för tycker jag, det blev ju lite vitsigt faktiskt !!
Vad det blir av 568, återstår nog att se, har dock svårt att tänka mej att den blir "normal" trafikvagn dock. Orsaken till multipel M67K är ju söka i andra vagnars problem. Problem är det ju också med detta, främst biljettekniskt, då nuvarande biljettmaskinsystem inte klarar mer än en vagn, alltså måste man ha konduktör/förare även i den vagnen, vilket är en extra kostnad. Dock kommer detta säkerligen att gå bra i det nya biljettsystem som snart kommer att handlas upp.
//Leif D