Aktuellt i Helsingfors
Postat: onsdag 28 maj 2003 11:14
Under de senaste månaderna har det hänt ett och annat vad det gäller Helsingfors spårvägar. Därmed är tiden rätt att kolla situationen nu.
Det som intresserar entusiaster mest är att fyraxliga vagnarna försvinner snart från ordinarie trafiken. Enligt planerna är 30 maj den sista trafikdagen för dessa vagnar. Vagnarna 8, 9, 10, 13 och 14 kan fortfarande ses i trafiken på linje 2, sju andra vagnar står avställda på Forsby depå (den sista RM3-vagnen i trafik var vagn 30 någon gång i slutet av april eller i början av maj).
Förstås är även det möjligt att man inte följer ursprungliga planer och fyraxliga vagnar fortsätter i tjänst ett par månader till. Om detta är fallet, är det till och med möjligt att någon av avställda vagnar kommer tillbaka i trafik. Detta är nog knappast längre sannolikt eftersom man har redan 28 st. låggolvsvagnar i trafik på linjerna 4, 6 och 10.
En annan aktuell fråga är linje 9, som på grund av kostnadsskäl inte kommer att byggas i närmaste framtiden. Trots protester från trafikverket vill staden inte ge pengar för bygget förrän år 2009.
Johannes Erra
Det som intresserar entusiaster mest är att fyraxliga vagnarna försvinner snart från ordinarie trafiken. Enligt planerna är 30 maj den sista trafikdagen för dessa vagnar. Vagnarna 8, 9, 10, 13 och 14 kan fortfarande ses i trafiken på linje 2, sju andra vagnar står avställda på Forsby depå (den sista RM3-vagnen i trafik var vagn 30 någon gång i slutet av april eller i början av maj).
Förstås är även det möjligt att man inte följer ursprungliga planer och fyraxliga vagnar fortsätter i tjänst ett par månader till. Om detta är fallet, är det till och med möjligt att någon av avställda vagnar kommer tillbaka i trafik. Detta är nog knappast längre sannolikt eftersom man har redan 28 st. låggolvsvagnar i trafik på linjerna 4, 6 och 10.
En annan aktuell fråga är linje 9, som på grund av kostnadsskäl inte kommer att byggas i närmaste framtiden. Trots protester från trafikverket vill staden inte ge pengar för bygget förrän år 2009.
Johannes Erra