Sida 1 av 2

5an förlängs till Östra sjukhuset 2009

Postat: måndag 27 augusti 2007 22:54
av Patrik S
Idag kunde man läsa i GP om att 5an skall förlängas till Östra sjukhuset 2009. Det skulle innebära att man äntligen satt ett datum för att bygga om Munkebäckstorget för att möjliggöra detta. Någon som kan bekräfta detta, är det klart att det blir rondell och hur skall det se ut?

Postat: tisdag 28 augusti 2007 0:09
av Johan Eriksson
x

Postat: tisdag 28 augusti 2007 8:03
av Ekonomisk
Då fattas bara en växel vid Liseberg, så kan man åka sjukhus - sjukhus - sjukhus utan att passera City.

Postat: tisdag 28 augusti 2007 8:06
av Byggare Bob
Ekonomisk skrev:Då fattas bara en växel vid Liseberg, så kan man åka sjukhus - sjukhus - sjukhus utan att passera City.
Vad bra, då behöver ni inga ambulanser... :wink:

Postat: tisdag 28 augusti 2007 8:14
av 2763
Ekonomisk skrev:Då fattas bara en växel vid Liseberg, så kan man åka sjukhus - sjukhus - sjukhus utan att passera City.
En? Behöver du inte minst åtta?

Fyra vid korsvägan (2 med+ 2mot)
Fyra vid Södra Väge (2 med+ 2 mot)

För visst hade du tänkt dig att räkna med Mölndal!

//Tony

Postat: tisdag 28 augusti 2007 8:27
av Erik Sandblom
Och en gångtunnel Liseberg station-St Sigfrids Plan så man kan åka mellan Kungsbackalinjen och Chalmers/Sahlgrenska utan att passera city.

Vad kostar en gångtunnel? Tio miljoner?

Postat: tisdag 28 augusti 2007 8:50
av Ekonomisk
TonyM skrev:
Ekonomisk skrev:Då fattas bara en växel vid Liseberg, så kan man åka sjukhus - sjukhus - sjukhus utan att passera City.
En? Behöver du inte minst åtta?

Fyra vid korsvägan (2 med+ 2mot)
Visst, två per spår. En 'logisk' växel består - som alla vet - av fyra fysiska...
Fyra vid Södra Väge (2 med+ 2 mot)

För visst hade du tänkt dig att räkna med Mölndal!
Jo, men jag tänkte inte Mölndal - Sahlgrenska utan byte. Skulle det vara något, en linje Järntorget - Lana(Mölndal)?

Postat: tisdag 28 augusti 2007 10:05
av Johan Eriksson
x

Minne - minnen

Postat: tisdag 28 augusti 2007 11:36
av Staffan A
Påminner mig om att när M21 levererades under 80-talet, så var skyltarna av traditionell textilfilm med färgad botten. I segmentet för linje 5 fanns förutom Länsmannsgården och Torp, dessutom en skylt med texten " Östra Sjukhuset via Korsvägen". allt på röd botten. Det var då och nu har Västtrafik en vision att förverkliga detta 2009.

Postat: tisdag 28 augusti 2007 11:49
av 2763
Ekonomisk skrev: Visst, två per spår. En 'logisk' växel består - som alla vet - av fyra fysiska...
Så växlar 64 och 781 är alltså egentligen bara en fjärdedels växel?
(In till stickspåren vid Kungssten och Komettorget)

Det är nog tur att du inte jobbar i branschen! ;-)

//Tony

Postat: tisdag 28 augusti 2007 17:24
av Vardon
Frågan är väl bara hur man ska kunna lämna fri väg för en spårvagn med blåljus på? Kanske några omkörningsväxlar på sträckan med...

Men glädjande att det byggs något...

Postat: tisdag 28 augusti 2007 17:53
av Ekonomisk
TonyM skrev:
Ekonomisk skrev: Visst, två per spår. En 'logisk' växel består - som alla vet - av fyra fysiska...
Så växlar 64 och 781 är alltså egentligen bara en fjärdedels växel?
(In till stickspåren vid Kungssten och Komettorget)

Det är nog tur att du inte jobbar i branschen! ;-)
Vilken bransch då? Menar du petimeterbranschen? :-)

Jag tror alla - inklusive du - förstår att det krävs mer än en växel för att koppla två dubbelspår i rät(*) vinkel mot varandra. Har du ingen synpunkt på sjävla förslaget, tex hur svårt det skulle vara att bygga denna "sväng"?

(*) Nej, jag har inte mätt vinkeln. Den kan var allt från 89 till 91 grader.

Postat: tisdag 28 augusti 2007 18:49
av Anders Forsberg
Tony man får ha lite egen fantasi ibland och sunt förnufft, kanske något för Dig.

Vi andra förstod nog vad andemeningen över växeln var. Men vill man göra något och någon till åtlöje så!!

Anders F

Postat: tisdag 28 augusti 2007 18:49
av 2763
Ekonomisk skrev:
Vilken bransch då? Menar du petimeterbranschen? :-)
Petimäterbranschen, om jag får be;-)!
Ekonomisk skrev: Jag tror alla - inklusive du - förstår att det krävs mer än en växel för att koppla två dubbelspår i rät(*) vinkel mot varandra. Har du ingen synpunkt på sjävla förslaget, tex hur svårt det skulle vara att bygga denna "sväng"?
Jag förstår mycket väl, men jag förstår också att inte förutsätta att alla andra gör det. "En växel" mer eller mindre är en viktig parameter i detta sammanhang. Om man skall tala i stora svepande drag tycker jag att det är avsevärt bättre att diskutera "förbindelsen" snarare än en något begränsad del av densamma.

Jag förstår att du anser detta vara petimäteri, det får du gärna göra. Min åsikt är i alla fall att ett slarvigt uttryckssätt inte är bra när man talar om investeringar i miljonklassen.

Men om du nu skall anklaga mig för att vara petimäter, varför tror du att jag inte har anmärkt på att det redan idag är möjligt att köra från Östra till Sahlgrenska direkt?

//Tony

Postat: tisdag 28 augusti 2007 19:39
av Anders Forsberg
I bland är det nog bra att "förstå" saker i sina stora drag. Det gör att andra utan "chalmersutbildning" eller liknande kan skriva något här utan att bli nagelfaren eller förlöjligad.

Jag tror nog att de flesta fattar vad som menades. Tagga ned lite så kanske det är fler som skriver här! Att hela tiden söka fel och enbart vara intresserad av att alltid rätta småsaker blir lite tjötigt i längden. Det är inte första gången Tony.

Anders F

Postat: tisdag 28 augusti 2007 21:16
av Ekonomisk
Fast i detta fall hjälpte inte ens "chalmersutbildning" är jag rädd... :-)

Men nog om detta, jag fick chansen att kalla Tony för petimeter/petimetär/pättimättär så vi är kvitt. Åter till förslaget om jag får önska.

Postat: tisdag 28 augusti 2007 21:21
av Ekonomisk
TonyM skrev: Men om du nu skall anklaga mig för att vara petimäter, varför tror du att jag inte har anmärkt på att det redan idag är möjligt att köra från Östra till Sahlgrenska direkt?
För att jag skrev utanför City, och det innefattar Ullevi?
För att vi pratatde om den nya för längningen Östra - Torp?
För att det är irrelevant med avseende på förslaget?
Eller för att du inte kom på det förren nu?

Alternativen äro många.

Postat: tisdag 28 augusti 2007 22:43
av Patrik S
För att bryta den meningsfulla diskussionen så:

I dagens konstruktion av Korsvägen blir vagnläge (nr ?, där 6&8 går) för kort om man skall få in en sväng och hållplats innan bilvägen söder om korsvägen. Tror därför inte att man kommer genomföra något sådant på ett tag, förrän man bygger om Korsvägen nästa gång, vilket borde bli när det är dags att gräva ner en pendeltågsstation i gyttjan under stationen (enl föreslaget alternativ).

Postat: tisdag 28 augusti 2007 23:12
av Ekonomisk
Jo, det är väl det som blir svårt. Men det kan itne fattas många meter, hållplatserna slutar ca 10m från fyrvägskorset, och går inte riktigt så långt ner som det borde kunna gå. Å andra sidan är det gångpassager i båda ändarna.

Om man flyttar hållplatserna 5m söderut, får man plats med en växel då?

Pendeltågsstationens nedgrävning är trots allt 10+ år bort, om inget oförutsett händer. Och då är det kanske byggstart.

Postat: onsdag 29 augusti 2007 9:30
av Patrik S
Vi en snabb blick på en karta på hitta.se ser man att hållplatsen skullle behöva flytta relativt långt söderut för att få plats med en likadan vänster sväng (sett från Liseberg) som den högersväng som går mot skånegatan.

När byggstart för Västlänken blir återstår att se, mistänker att höstbudgeten och infrastrukturpropositionen i vinter kommer ge en god fingervisning om vad Banverket får och inte får pengar till att göra fram till 2020.