Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av TKO »

I "Fakta om SL och länet år 2006" som diskuteras i en annan tråd går det att hitta resandesiffror för t ex Tvärbanan - även om jag inte klarar att klura ut hur stort resandet är på den mest belastade delsträckan.
Men vi ser t ex att det totala resandet på Tvärbanan uppgår till 41.000 per dag och att såväl Gullmarsplan som Liljeholmen har 7.600 påstigande per dag...

Hur förhåller sej dessa siffror till motsvarande för de tyngsta busslinjerna i Stockholm - som exempel har jag valt linje 4 och linje 160, men det finns kanske andra som kan komma i fråga? Busstrafiken redovisas bara i klumpform - dels antalet påstigande vid knutpunkterna, dels antalet påstigande per avtalsområde.

Är det någon som vet om det finns mer detaljerade uppgifter för enskilda busslinjer?

/Thomas K Ohlsson
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 15 juni 2011 14:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

TKO skrev:Är det någon som vet om det finns mer detaljerade uppgifter för enskilda busslinjer?
SL har naturligtvis detaljerade siffror, men det finns såvitt jag vet inga dokument som SL publicerat där man listat resande per enstaka busslinjer. Däremot finns ett dokument från Vägverket (!) som innehåller en lista på landets kollektivtrafiklinjer med flest påstigande. Uppgifterna är dock 5 år gamla, men ger iaf en fingervisning om vilka sträckor som är mest belastade:

http://www.vv.se/templates/page3____12346.aspx

Dokumentet går att ladda ner via länk i högerkolumnen. Resandesiffrorna, redovisade som påstigande/år, finns i bilaga C i slutet av dokumentet.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 15 juni 2011 14:43, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Inlägg av TKO »

Problemet med dessa siffror är att de inte ger någon klar bild av belastningen per delsträcka - en linje som 4an måste ju ur detta perspektiv betraktas som ett antal överlagrade "dellinjer".

Om vi utgår från VVs siffror som både är gamla och ofullständiga så kan vi konstatera att det totala resandet på linje 4 är nästan 10 ggr så stort som resandet på linje 160 (15.300.000 resp 1.850.000 reaande per år). Men den nominella turtätheten för dessa linjer är åtminstone vid Gullmarsplan väldigt lika - möjligtvis med lite tätare trafik på 160... Och bägge linjerna är till allra största delen tursatt med ledvagnar.

I SL:s utredningen "Utvecklingen av stomtrafiken i Stockholms innerstad" (2006) hänvisas till internationella utredning (VBZ i Zürich, Transport for London) som visar att brytpunkten där spårvägstrafik är billigare än busstrafik ligger vid 900-1000 resande i en riktning per timme. Eftersom SL själva nämner denna siffra tycker jag det är märkligt att man ingenstans redovisar resandesiffror i denna form. Som en "tumregel" anger man dock att om en linje måste tursätas med ledvagnar i tätare intervall än 5 minuter så är spårvägstrafik lönsamt. Av egen erfarenhet vet jag att 160 har 4-minuterstrafik med ledbussar, vilket borde göra denna linje (eller en omlagd/kompletterad L22) till en stark kandidat för spårväg - kanske t o m före 4an...


/Thomas
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av Enceladus »

I samband med trådens tioårsjubileum är det kanske värt att få en uppdaterad bild av linjernas resandesiffror. Enligt den senaste upplagan av "Fakta om SL och länet" hade Tvärbanan 77 100 påstigande per dag år 2015 (varav 62 200 på den södra grenen). Enligt Stockholms framkomlighetsstrategi hade linje 4 cirka 60 000 påstigande per dag år 2014. Under dessa tio år har alltså Tvärbanan gått om linje 4 med råge. I år kopplas Tvärbanans två grenar ihop, och till yttermera visso förlängs linjen till Sickla, vilket borde öka ledningen ytterligare.

På lång sikt blir duellen ännu tråkigare när den västliga tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning snor en stor del av linje 4:s resande. Dessutom kan Tvärbanan komma att förlängas till Universitetet. Och då räknas inte den planerade grenen till Kista eller eventuella sammankopplingar med Spårväg Syd eller Lidingöbanan via Östlig förbindelse. Det skulle också vara intressant att jämföra med linje 160, men jag misstänker att den ligger en bra bit från linje 4, inte för att nämna Tvärbanan.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av roggek »

Enceladus skrev:I samband med trådens tioårsjubileum är det kanske värt att få en uppdaterad bild av linjernas resandesiffror.
Kutym på forumet är att vi inte firar tioåriga trådar utan startar hellre en ny... :wink:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av Anders Hanquist »

Speciellt som inget har skrivits på tio år. Ett löpande händelseförlopp, som dokumentation av ett bygge, kan dock sträcka sig över många år.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av Odd »

Traditioner är bara en rekommendation...
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av Enceladus »

Nu när tråden ändå är vid liv...

Om Trafikförvaltningen får sin vilja igenom kommer linje 807 att utökas med cirka 50 nya avgångar för att ersätta de avgångar på 806 och 818C som man vill dra in. Linjen är redan tyngre än de flesta stombussar. Denna förändring skulle göra den ännu tyngre. Och den skulle få 2-minuterstrafik under morgonrusningen, vilket är mer än någon annan buss i Stockholm! Annars är det väl linje 1 och 160 som har högst turtäthet?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Nu när tråden ändå är vid liv...

Om Trafikförvaltningen får sin vilja igenom kommer linje 807 att utökas med cirka 50 nya avgångar för att ersätta de avgångar på 806 och 818C som man vill dra in. Linjen är redan tyngre än de flesta stombussar. Denna förändring skulle göra den ännu tyngre. Och den skulle få 2-minuterstrafik under morgonrusningen, vilket är mer än någon annan buss i Stockholm! Annars är det väl linje 1 och 160 som har högst turtäthet?
Åter igen - det är Nobina som vill detta. Trafikförvaltningen godkänner på sin höjd att Nobina får göra så. Sedan var väl Nobina också inne senast på att införa någon snabbvariant av 807 - vilket ju vore klokt i sådana fall. Om den då ska räknas som en egen linje, eller bara en variant är ju en annan sak.

117 har ju mycket högre turtäthet än 160 i högtrafik rusningsriktning under morgontimmarna om man ser till det. Sedan vet jag som sagt inte om den här fokuseringen per linje är så intressant. Det viktiga är ju hur många avgångar som går på det gemensamma stråket (om det är fler linjer), hur många resande man har och då också i slutändan vilken busstyp som används och om det är sittplatsåtagande på linjerna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Nu när tråden ändå är vid liv...

---klipp---
117 har ju mycket högre turtäthet än 160 i högtrafik rusningsriktning under morgontimmarna om man ser till det. Sedan vet jag som sagt inte om den här fokuseringen per linje är så intressant. Det viktiga är ju hur många avgångar som går på det gemensamma stråket (om det är fler linjer), hur många resande man har och då också i slutändan vilken busstyp som används och om det är sittplatsåtagande på linjerna.
En snabb räkning ger 19 (annonserade) turer under maxtimmen på 117, 16 på 160. "Mycket högre turtäthet" vet jag inte om jag vill kalla det... Är det ledvagnar på 117 numera?

upplyser (och undrar)
Thomas K Ohlsson
("med reservation för felräkning")
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Nu när tråden ändå är vid liv...

---klipp---
117 har ju mycket högre turtäthet än 160 i högtrafik rusningsriktning under morgontimmarna om man ser till det. Sedan vet jag som sagt inte om den här fokuseringen per linje är så intressant. Det viktiga är ju hur många avgångar som går på det gemensamma stråket (om det är fler linjer), hur många resande man har och då också i slutändan vilken busstyp som används och om det är sittplatsåtagande på linjerna.
En snabb räkning ger 19 (annonserade) turer under maxtimmen på 117, 16 på 160. "Mycket högre turtäthet" vet jag inte om jag vill kalla det... Är det ledvagnar på 117 numera?

upplyser (och undrar)
Thomas K Ohlsson
("med reservation för felräkning")
Linje 1 har 20 avgångar från Primusgatan under maxtimmen, så då blir det väl den som vinner den här viktiga tävlingen!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av TKO »

Ja jag får väl motvilligt erkänna detta!

Men om någon linje skall vara etta så är det väl ettan?!?!

suckar
Thomas K Ohlsson

PS: - Jag kanske skall ändra uppfattning och börja tycka att linje 1 är den första innerstads(buss)linje som skall ställas om till spårväg?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:I samband med trådens tioårsjubileum är det kanske värt att få en uppdaterad bild av linjernas resandesiffror. Enligt den senaste upplagan av "Fakta om SL och länet" hade Tvärbanan 77 100 påstigande per dag år 2015 (varav 62 200 på den södra grenen). Enligt Stockholms framkomlighetsstrategi hade linje 4 cirka 60 000 påstigande per dag år 2014. Under dessa tio år har alltså Tvärbanan gått om linje 4 med råge. I år kopplas Tvärbanans två grenar ihop, och till yttermera visso förlängs linjen till Sickla, vilket borde öka ledningen ytterligare.

På lång sikt blir duellen ännu tråkigare när den västliga tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning snor en stor del av linje 4:s resande. Dessutom kan Tvärbanan komma att förlängas till Universitetet. Och då räknas inte den planerade grenen till Kista eller eventuella sammankopplingar med Spårväg Syd eller Lidingöbanan via Östlig förbindelse. Det skulle också vara intressant att jämföra med linje 160, men jag misstänker att den ligger en bra bit från linje 4, inte för att nämna Tvärbanan.
Enligt SL:s resanderäkning från 2015 hade linje 4 totalt cirka 68.000 resenärer. Linje 160 kom inte upp i mer än drygt 17.000 resenärer. Jag har inte räknat på det ännu, men troligen innebär detta att 160 har betydligt större resande per linjekilometer.
Linje 1 som nyss vann (?) titeln "Stockholms tätast trafikerade busslinje" kom upp i drygt 35.000 resenärer.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:PS: - Jag kanske skall ändra uppfattning och börja tycka att linje 1 är den första innerstads(buss)linje som skall ställas om till spårväg?
Absolut, men då handlar det bara om sträckan Stora Essingen–Fridhemsplan.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av TKO »

Det håller jag (kanske) med om... fast då måste ju alla byta vid Fridhemsplan.
Men det gör kanske de flesta redan?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Det håller jag (kanske) med om... fast då måste ju alla byta vid Fridhemsplan.
Men det gör kanske de flesta redan?

/TKO
Eftersom varannan buss bara går till Fridhemsplan har man ofta inget val. Beroende på kostnaden skulle det kunna vara intressant att förlänga linjen till Spårväg City, men då anser jag ändå att linje 4 har högre prioritet. Då kan ju denna linje också fortsätta mot Tekniska högskolan.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:
Enceladus skrev:I samband med trådens tioårsjubileum är det kanske värt att få en uppdaterad bild av linjernas resandesiffror. Enligt den senaste upplagan av "Fakta om SL och länet" hade Tvärbanan 77 100 påstigande per dag år 2015 (varav 62 200 på den södra grenen). Enligt Stockholms framkomlighetsstrategi hade linje 4 cirka 60 000 påstigande per dag år 2014. Under dessa tio år har alltså Tvärbanan gått om linje 4 med råge. I år kopplas Tvärbanans två grenar ihop, och till yttermera visso förlängs linjen till Sickla, vilket borde öka ledningen ytterligare.

På lång sikt blir duellen ännu tråkigare när den västliga tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning snor en stor del av linje 4:s resande. Dessutom kan Tvärbanan komma att förlängas till Universitetet. Och då räknas inte den planerade grenen till Kista eller eventuella sammankopplingar med Spårväg Syd eller Lidingöbanan via Östlig förbindelse. Det skulle också vara intressant att jämföra med linje 160, men jag misstänker att den ligger en bra bit från linje 4, inte för att nämna Tvärbanan.
Enligt SL:s resanderäkning från 2015 hade linje 4 totalt cirka 68.000 resenärer. Linje 160 kom inte upp i mer än drygt 17.000 resenärer. Jag har inte räknat på det ännu, men troligen innebär detta att 160 har betydligt större resande per linjekilometer.
Linje 1 som nyss vann (?) titeln "Stockholms tätast trafikerade busslinje" kom upp i drygt 35.000 resenärer.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Fast då måste man väl räkna på hela sträckan till Liljeholmen? Då tror jag nog ändå 4 vinner - medan om man bara skulle räkna passagerarantalet mellan Gullmarsplan och Årsta västra (vad nu hållplatsen numera heter), så kanske 160 skulle vinna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Nu när tråden ändå är vid liv...

---klipp---
117 har ju mycket högre turtäthet än 160 i högtrafik rusningsriktning under morgontimmarna om man ser till det. Sedan vet jag som sagt inte om den här fokuseringen per linje är så intressant. Det viktiga är ju hur många avgångar som går på det gemensamma stråket (om det är fler linjer), hur många resande man har och då också i slutändan vilken busstyp som används och om det är sittplatsåtagande på linjerna.
En snabb räkning ger 19 (annonserade) turer under maxtimmen på 117, 16 på 160. "Mycket högre turtäthet" vet jag inte om jag vill kalla det... Är det ledvagnar på 117 numera?

upplyser (och undrar)
Thomas K Ohlsson
("med reservation för felräkning")
beror ju på hur man räknar. Men 21 avgångar som ankommer Brommaplan mellan 7.31-8.30 i vintertidtabellen så vinner 117. Man kör med boggivagnar. Så kapaciteten blir ju något lägre förstås och troligtvis är medelbeläggningen även det.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar