Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
I "Fakta om SL och länet år 2006" som diskuteras i en annan tråd går det att hitta resandesiffror för t ex Tvärbanan - även om jag inte klarar att klura ut hur stort resandet är på den mest belastade delsträckan.
Men vi ser t ex att det totala resandet på Tvärbanan uppgår till 41.000 per dag och att såväl Gullmarsplan som Liljeholmen har 7.600 påstigande per dag...
Hur förhåller sej dessa siffror till motsvarande för de tyngsta busslinjerna i Stockholm - som exempel har jag valt linje 4 och linje 160, men det finns kanske andra som kan komma i fråga? Busstrafiken redovisas bara i klumpform - dels antalet påstigande vid knutpunkterna, dels antalet påstigande per avtalsområde.
Är det någon som vet om det finns mer detaljerade uppgifter för enskilda busslinjer?
/Thomas K Ohlsson
Men vi ser t ex att det totala resandet på Tvärbanan uppgår till 41.000 per dag och att såväl Gullmarsplan som Liljeholmen har 7.600 påstigande per dag...
Hur förhåller sej dessa siffror till motsvarande för de tyngsta busslinjerna i Stockholm - som exempel har jag valt linje 4 och linje 160, men det finns kanske andra som kan komma i fråga? Busstrafiken redovisas bara i klumpform - dels antalet påstigande vid knutpunkterna, dels antalet påstigande per avtalsområde.
Är det någon som vet om det finns mer detaljerade uppgifter för enskilda busslinjer?
/Thomas K Ohlsson
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
SL har naturligtvis detaljerade siffror, men det finns såvitt jag vet inga dokument som SL publicerat där man listat resande per enstaka busslinjer. Däremot finns ett dokument från Vägverket (!) som innehåller en lista på landets kollektivtrafiklinjer med flest påstigande. Uppgifterna är dock 5 år gamla, men ger iaf en fingervisning om vilka sträckor som är mest belastade:TKO skrev:Är det någon som vet om det finns mer detaljerade uppgifter för enskilda busslinjer?
http://www.vv.se/templates/page3____12346.aspx
Dokumentet går att ladda ner via länk i högerkolumnen. Resandesiffrorna, redovisade som påstigande/år, finns i bilaga C i slutet av dokumentet.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Problemet med dessa siffror är att de inte ger någon klar bild av belastningen per delsträcka - en linje som 4an måste ju ur detta perspektiv betraktas som ett antal överlagrade "dellinjer".
Om vi utgår från VVs siffror som både är gamla och ofullständiga så kan vi konstatera att det totala resandet på linje 4 är nästan 10 ggr så stort som resandet på linje 160 (15.300.000 resp 1.850.000 reaande per år). Men den nominella turtätheten för dessa linjer är åtminstone vid Gullmarsplan väldigt lika - möjligtvis med lite tätare trafik på 160... Och bägge linjerna är till allra största delen tursatt med ledvagnar.
I SL:s utredningen "Utvecklingen av stomtrafiken i Stockholms innerstad" (2006) hänvisas till internationella utredning (VBZ i Zürich, Transport for London) som visar att brytpunkten där spårvägstrafik är billigare än busstrafik ligger vid 900-1000 resande i en riktning per timme. Eftersom SL själva nämner denna siffra tycker jag det är märkligt att man ingenstans redovisar resandesiffror i denna form. Som en "tumregel" anger man dock att om en linje måste tursätas med ledvagnar i tätare intervall än 5 minuter så är spårvägstrafik lönsamt. Av egen erfarenhet vet jag att 160 har 4-minuterstrafik med ledbussar, vilket borde göra denna linje (eller en omlagd/kompletterad L22) till en stark kandidat för spårväg - kanske t o m före 4an...
/Thomas
Om vi utgår från VVs siffror som både är gamla och ofullständiga så kan vi konstatera att det totala resandet på linje 4 är nästan 10 ggr så stort som resandet på linje 160 (15.300.000 resp 1.850.000 reaande per år). Men den nominella turtätheten för dessa linjer är åtminstone vid Gullmarsplan väldigt lika - möjligtvis med lite tätare trafik på 160... Och bägge linjerna är till allra största delen tursatt med ledvagnar.
I SL:s utredningen "Utvecklingen av stomtrafiken i Stockholms innerstad" (2006) hänvisas till internationella utredning (VBZ i Zürich, Transport for London) som visar att brytpunkten där spårvägstrafik är billigare än busstrafik ligger vid 900-1000 resande i en riktning per timme. Eftersom SL själva nämner denna siffra tycker jag det är märkligt att man ingenstans redovisar resandesiffror i denna form. Som en "tumregel" anger man dock att om en linje måste tursätas med ledvagnar i tätare intervall än 5 minuter så är spårvägstrafik lönsamt. Av egen erfarenhet vet jag att 160 har 4-minuterstrafik med ledbussar, vilket borde göra denna linje (eller en omlagd/kompletterad L22) till en stark kandidat för spårväg - kanske t o m före 4an...
/Thomas
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
I samband med trådens tioårsjubileum är det kanske värt att få en uppdaterad bild av linjernas resandesiffror. Enligt den senaste upplagan av "Fakta om SL och länet" hade Tvärbanan 77 100 påstigande per dag år 2015 (varav 62 200 på den södra grenen). Enligt Stockholms framkomlighetsstrategi hade linje 4 cirka 60 000 påstigande per dag år 2014. Under dessa tio år har alltså Tvärbanan gått om linje 4 med råge. I år kopplas Tvärbanans två grenar ihop, och till yttermera visso förlängs linjen till Sickla, vilket borde öka ledningen ytterligare.
På lång sikt blir duellen ännu tråkigare när den västliga tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning snor en stor del av linje 4:s resande. Dessutom kan Tvärbanan komma att förlängas till Universitetet. Och då räknas inte den planerade grenen till Kista eller eventuella sammankopplingar med Spårväg Syd eller Lidingöbanan via Östlig förbindelse. Det skulle också vara intressant att jämföra med linje 160, men jag misstänker att den ligger en bra bit från linje 4, inte för att nämna Tvärbanan.
På lång sikt blir duellen ännu tråkigare när den västliga tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning snor en stor del av linje 4:s resande. Dessutom kan Tvärbanan komma att förlängas till Universitetet. Och då räknas inte den planerade grenen till Kista eller eventuella sammankopplingar med Spårväg Syd eller Lidingöbanan via Östlig förbindelse. Det skulle också vara intressant att jämföra med linje 160, men jag misstänker att den ligger en bra bit från linje 4, inte för att nämna Tvärbanan.
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Kutym på forumet är att vi inte firar tioåriga trådar utan startar hellre en ny...Enceladus skrev:I samband med trådens tioårsjubileum är det kanske värt att få en uppdaterad bild av linjernas resandesiffror.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Speciellt som inget har skrivits på tio år. Ett löpande händelseförlopp, som dokumentation av ett bygge, kan dock sträcka sig över många år.
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Traditioner är bara en rekommendation...
Genius on call
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Nu när tråden ändå är vid liv...
Om Trafikförvaltningen får sin vilja igenom kommer linje 807 att utökas med cirka 50 nya avgångar för att ersätta de avgångar på 806 och 818C som man vill dra in. Linjen är redan tyngre än de flesta stombussar. Denna förändring skulle göra den ännu tyngre. Och den skulle få 2-minuterstrafik under morgonrusningen, vilket är mer än någon annan buss i Stockholm! Annars är det väl linje 1 och 160 som har högst turtäthet?
Om Trafikförvaltningen får sin vilja igenom kommer linje 807 att utökas med cirka 50 nya avgångar för att ersätta de avgångar på 806 och 818C som man vill dra in. Linjen är redan tyngre än de flesta stombussar. Denna förändring skulle göra den ännu tyngre. Och den skulle få 2-minuterstrafik under morgonrusningen, vilket är mer än någon annan buss i Stockholm! Annars är det väl linje 1 och 160 som har högst turtäthet?
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Åter igen - det är Nobina som vill detta. Trafikförvaltningen godkänner på sin höjd att Nobina får göra så. Sedan var väl Nobina också inne senast på att införa någon snabbvariant av 807 - vilket ju vore klokt i sådana fall. Om den då ska räknas som en egen linje, eller bara en variant är ju en annan sak.Enceladus skrev:Nu när tråden ändå är vid liv...
Om Trafikförvaltningen får sin vilja igenom kommer linje 807 att utökas med cirka 50 nya avgångar för att ersätta de avgångar på 806 och 818C som man vill dra in. Linjen är redan tyngre än de flesta stombussar. Denna förändring skulle göra den ännu tyngre. Och den skulle få 2-minuterstrafik under morgonrusningen, vilket är mer än någon annan buss i Stockholm! Annars är det väl linje 1 och 160 som har högst turtäthet?
117 har ju mycket högre turtäthet än 160 i högtrafik rusningsriktning under morgontimmarna om man ser till det. Sedan vet jag som sagt inte om den här fokuseringen per linje är så intressant. Det viktiga är ju hur många avgångar som går på det gemensamma stråket (om det är fler linjer), hur många resande man har och då också i slutändan vilken busstyp som används och om det är sittplatsåtagande på linjerna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
En snabb räkning ger 19 (annonserade) turer under maxtimmen på 117, 16 på 160. "Mycket högre turtäthet" vet jag inte om jag vill kalla det... Är det ledvagnar på 117 numera?Lars_L skrev:Enceladus skrev:Nu när tråden ändå är vid liv...
---klipp---
117 har ju mycket högre turtäthet än 160 i högtrafik rusningsriktning under morgontimmarna om man ser till det. Sedan vet jag som sagt inte om den här fokuseringen per linje är så intressant. Det viktiga är ju hur många avgångar som går på det gemensamma stråket (om det är fler linjer), hur många resande man har och då också i slutändan vilken busstyp som används och om det är sittplatsåtagande på linjerna.
upplyser (och undrar)
Thomas K Ohlsson
("med reservation för felräkning")
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Linje 1 har 20 avgångar från Primusgatan under maxtimmen, så då blir det väl den som vinner den här viktiga tävlingen!TKO skrev:En snabb räkning ger 19 (annonserade) turer under maxtimmen på 117, 16 på 160. "Mycket högre turtäthet" vet jag inte om jag vill kalla det... Är det ledvagnar på 117 numera?Lars_L skrev:Enceladus skrev:Nu när tråden ändå är vid liv...
---klipp---
117 har ju mycket högre turtäthet än 160 i högtrafik rusningsriktning under morgontimmarna om man ser till det. Sedan vet jag som sagt inte om den här fokuseringen per linje är så intressant. Det viktiga är ju hur många avgångar som går på det gemensamma stråket (om det är fler linjer), hur många resande man har och då också i slutändan vilken busstyp som används och om det är sittplatsåtagande på linjerna.
upplyser (och undrar)
Thomas K Ohlsson
("med reservation för felräkning")
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Ja jag får väl motvilligt erkänna detta!
Men om någon linje skall vara etta så är det väl ettan?!?!
suckar
Thomas K Ohlsson
PS: - Jag kanske skall ändra uppfattning och börja tycka att linje 1 är den första innerstads(buss)linje som skall ställas om till spårväg?
Men om någon linje skall vara etta så är det väl ettan?!?!
suckar
Thomas K Ohlsson
PS: - Jag kanske skall ändra uppfattning och börja tycka att linje 1 är den första innerstads(buss)linje som skall ställas om till spårväg?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Enligt SL:s resanderäkning från 2015 hade linje 4 totalt cirka 68.000 resenärer. Linje 160 kom inte upp i mer än drygt 17.000 resenärer. Jag har inte räknat på det ännu, men troligen innebär detta att 160 har betydligt större resande per linjekilometer.Enceladus skrev:I samband med trådens tioårsjubileum är det kanske värt att få en uppdaterad bild av linjernas resandesiffror. Enligt den senaste upplagan av "Fakta om SL och länet" hade Tvärbanan 77 100 påstigande per dag år 2015 (varav 62 200 på den södra grenen). Enligt Stockholms framkomlighetsstrategi hade linje 4 cirka 60 000 påstigande per dag år 2014. Under dessa tio år har alltså Tvärbanan gått om linje 4 med råge. I år kopplas Tvärbanans två grenar ihop, och till yttermera visso förlängs linjen till Sickla, vilket borde öka ledningen ytterligare.
På lång sikt blir duellen ännu tråkigare när den västliga tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning snor en stor del av linje 4:s resande. Dessutom kan Tvärbanan komma att förlängas till Universitetet. Och då räknas inte den planerade grenen till Kista eller eventuella sammankopplingar med Spårväg Syd eller Lidingöbanan via Östlig förbindelse. Det skulle också vara intressant att jämföra med linje 160, men jag misstänker att den ligger en bra bit från linje 4, inte för att nämna Tvärbanan.
Linje 1 som nyss vann (?) titeln "Stockholms tätast trafikerade busslinje" kom upp i drygt 35.000 resenärer.
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Absolut, men då handlar det bara om sträckan Stora Essingen–Fridhemsplan.TKO skrev:PS: - Jag kanske skall ändra uppfattning och börja tycka att linje 1 är den första innerstads(buss)linje som skall ställas om till spårväg?
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Det håller jag (kanske) med om... fast då måste ju alla byta vid Fridhemsplan.
Men det gör kanske de flesta redan?
/TKO
Men det gör kanske de flesta redan?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Eftersom varannan buss bara går till Fridhemsplan har man ofta inget val. Beroende på kostnaden skulle det kunna vara intressant att förlänga linjen till Spårväg City, men då anser jag ändå att linje 4 har högre prioritet. Då kan ju denna linje också fortsätta mot Tekniska högskolan.TKO skrev:Det håller jag (kanske) med om... fast då måste ju alla byta vid Fridhemsplan.
Men det gör kanske de flesta redan?
/TKO
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
Fast då måste man väl räkna på hela sträckan till Liljeholmen? Då tror jag nog ändå 4 vinner - medan om man bara skulle räkna passagerarantalet mellan Gullmarsplan och Årsta västra (vad nu hållplatsen numera heter), så kanske 160 skulle vinna.TKO skrev:Enligt SL:s resanderäkning från 2015 hade linje 4 totalt cirka 68.000 resenärer. Linje 160 kom inte upp i mer än drygt 17.000 resenärer. Jag har inte räknat på det ännu, men troligen innebär detta att 160 har betydligt större resande per linjekilometer.Enceladus skrev:I samband med trådens tioårsjubileum är det kanske värt att få en uppdaterad bild av linjernas resandesiffror. Enligt den senaste upplagan av "Fakta om SL och länet" hade Tvärbanan 77 100 påstigande per dag år 2015 (varav 62 200 på den södra grenen). Enligt Stockholms framkomlighetsstrategi hade linje 4 cirka 60 000 påstigande per dag år 2014. Under dessa tio år har alltså Tvärbanan gått om linje 4 med råge. I år kopplas Tvärbanans två grenar ihop, och till yttermera visso förlängs linjen till Sickla, vilket borde öka ledningen ytterligare.
På lång sikt blir duellen ännu tråkigare när den västliga tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning snor en stor del av linje 4:s resande. Dessutom kan Tvärbanan komma att förlängas till Universitetet. Och då räknas inte den planerade grenen till Kista eller eventuella sammankopplingar med Spårväg Syd eller Lidingöbanan via Östlig förbindelse. Det skulle också vara intressant att jämföra med linje 160, men jag misstänker att den ligger en bra bit från linje 4, inte för att nämna Tvärbanan.
Linje 1 som nyss vann (?) titeln "Stockholms tätast trafikerade busslinje" kom upp i drygt 35.000 resenärer.
upplyser
Thomas K Ohlsson
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?
beror ju på hur man räknar. Men 21 avgångar som ankommer Brommaplan mellan 7.31-8.30 i vintertidtabellen så vinner 117. Man kör med boggivagnar. Så kapaciteten blir ju något lägre förstås och troligtvis är medelbeläggningen även det.TKO skrev:En snabb räkning ger 19 (annonserade) turer under maxtimmen på 117, 16 på 160. "Mycket högre turtäthet" vet jag inte om jag vill kalla det... Är det ledvagnar på 117 numera?Lars_L skrev:Enceladus skrev:Nu när tråden ändå är vid liv...
---klipp---
117 har ju mycket högre turtäthet än 160 i högtrafik rusningsriktning under morgontimmarna om man ser till det. Sedan vet jag som sagt inte om den här fokuseringen per linje är så intressant. Det viktiga är ju hur många avgångar som går på det gemensamma stråket (om det är fler linjer), hur många resande man har och då också i slutändan vilken busstyp som används och om det är sittplatsåtagande på linjerna.
upplyser (och undrar)
Thomas K Ohlsson
("med reservation för felräkning")
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,