SIKA rapport: Uppföljning transportpolitiska målet

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
VeVen

SIKA rapport: Uppföljning transportpolitiska målet

Inlägg av VeVen »

En rätt läsvärd från SIKA finns nu rapporten Uppföljning av det transportpolitiska målet och dess delmål
I styrning av transportsystemet bör regionala skillnader lyftas fram i ljuset och inte döljas i begrepp som ”hela landet”. För att möta framtidens klimatproblem kommer det att behövas olika lösningar för olika delar av Sverige. Vissa regioner kommer inte ifrån ett stort bilberoende och hypermoderna transportlösningar som t.ex. spårbilar kan, åtminstone inom överskådlig tid, bara bli aktuella i tättbefolkade områden.
(min understrykning)

Citatet är imtressant ur ett antal synvinklar. I viket avseende är exepmpelvis spårbilar hypermoderna? Att dehar introducerats ytterst sporadiskt och att inget tyder på att detta kommer att förändras?

tipsar förrädaren VeVeN
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Re: SIKA rapport: Uppföljning transportpolitiska målet

Inlägg av Erik Sandblom »

VeVen skrev:
Vissa regioner kommer inte ifrån ett stort bilberoende

Gäsp. I Nationella cykelstrategin, sidan 58, står det

"Nästan hälften av bilresorna är högst fem kilometer långa."

Det gäller alltså alla bilresor i hela landet. Det tar 15-20 minuter att cykla fem kilometer. Det är bara att sätta igång.

http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1588.aspx

Bild

hundcykel, originalbild:
http://www.flickr.com/photos/photochiel/219159284/
VeVen

Inlägg av VeVen »

Erik Sandblom skrev:
VeVen skrev:
Vissa regioner kommer inte ifrån ett stort bilberoende
Gäsp. I Nationella cykelstrategin, sidan 58, står det

"Nästan hälften av bilresorna är högst fem kilometer långa."

Det gäller alltså alla bilresor i hela landet. Det tar 15-20 minuter att cykla fem kilometer. Det är bara att sätta igång.

http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1588.aspx

Bild

hundcykel, originalbild:
Mångdubbelt gäsp!!!

De flesta är inte cykelfantaster! Speciellt inte med vårt klimat!

påpekar förrädaren VeVeN
Användarens profilbild
Erik Sandblom

VeVen skrev:De flesta är inte cykelfantaster! Speciellt inte med vårt klimat!

Stämmer det att alla som cyklar är cykelfantaster?

17 procent av resorna i Umeå sker med cykel, trots klimatet. Och det är inte på grund av studenterna. I Malmö är det hela 29% av resorna som sker med cykel, men andelen studenter är bara 7%.

Källor: Cykeln i transportsystemet, SIKA, sidan 50.
http://www.sika-institute.se/templates/Page____704.aspx

Get on that bicycle and ride, sidan 12
http://www.carfree.com/papers/klar_uppsats.pdf

http://www.malmo.se/gatortorgtrafik/nar ... 05147.html
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:Stämmer det att alla som cyklar är cykelfantaster?
Ja, i Stockholm. :|
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev: Stämmer det att alla som cyklar är cykelfantaster?

17 procent av resorna i Umeå sker med cykel, trots klimatet. Och det är inte på grund av studenterna. I Malmö är det hela 29% av resorna som sker med cykel, men andelen studenter är bara 7%.
Aha, så i Umeå har man alltså 17% cykelfantaster och i malmö är de 29%?
Var kommer studenterna in i bilden?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev:I Malmö är det hela 29% av resorna som sker med cykel, men andelen studenter är bara 7%.
Studenter är personer som cyklar trots att de inte tycker om att cykla. :D
Användarens profilbild
Erik Sandblom

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev: Stämmer det att alla som cyklar är cykelfantaster?

Aha, så i Umeå har man alltså 17% cykelfantaster och i malmö är de 29%?

Jag uttryckte mig lite slarvigt. Jag anser att det är fel att tro att alla som cyklar är fantaster. Cykling är ett transportmedel bland andra, bara lite underskattat. Det var en replik på VeVeNs mening "alla är inte cykelfantaster".

Studenterna kommer in i bilden från en tidigare cykeldiskussion där en debattör ansåg att det bara är studenter som cyklar, eller kan fås att cykla, i någon väsentlig omfattning.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev:I Malmö är det hela 29% av resorna som sker med cykel, men andelen studenter är bara 7%.
Men inte i Stockholm då?

//Tony
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:
daniel_s skrev:
TonyM skrev:Var kommer studenterna in i bilden?
Men inte i Stockholm då?
Nä, i Stockholm finns det ingen som cyklar ofrivilligt.
poktirity

Inlägg av poktirity »

TonyM skrev:
daniel_s skrev:
TonyM skrev: Var kommer studenterna in i bilden?
Men inte i Stockholm då?

//Tony
Studentrabatt på SL...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev: Jag uttryckte mig lite slarvigt. Jag anser att det är fel att tro att alla som cyklar är fantaster. Cykling är ett transportmedel bland andra, bara lite underskattat. Det var en replik på VeVeNs mening "alla är inte cykelfantaster".
Jag delar VeVeNs mening, det är bara att acceptera att alla inte är cykelfantaster. Din tilltro på cykeln som transportmedel är väldigt imponerande och visst finns det viss potential i den som transportmedel.
Erik Sandblom skrev: Studenterna kommer in i bilden från en tidigare cykeldiskussion där en debattör ansåg att det bara är studenter som cyklar, eller kan fås att cykla, i någon väsentlig omfattning.
Jag kan berätta den hemligheten för dig, studenter har överdrivet ont om pengar!

//Tony
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Jag kan berätta den hemligheten för dig, studenter har överdrivet ont om pengar!
Precis, det är därför studenter är mina favoritcyklister; de cyklar därför att de är mer eller mindre tvungna och inte för att de tycker om det, och är därför lite roligare att ha att göra med i trafiken.

(Här kan även den lindrigt uppmärksamme märka att jag är infödd stockholmare, vilket jag annars är ganska bra på att dölja, eller hur?)
Användarens profilbild
Erik Sandblom

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev: Jag uttryckte mig lite slarvigt. Jag anser att det är fel att tro att alla som cyklar är fantaster. Cykling är ett transportmedel bland andra, bara lite underskattat. Det var en replik på VeVeNs mening "alla är inte cykelfantaster".
Jag delar VeVeNs mening, det är bara att acceptera att alla inte är cykelfantaster. Din tilltro på cykeln som transportmedel är väldigt imponerande och visst finns det viss potential i den som transportmedel.

Jag tror väldigt mycket på cykeln. Cyklingen ökar kraftigt i Stockholm (+15% förra året), London (+80% sedan 2000) osv. Amsterdam och Köpenhamn har skyhöga siffror, 30%-40% av resorna sker med cykel. Köpenhamn siktar på hela 50% arbetspendling med cykel till 2015! Det tror jag är större andel än som åker kollektivt i Göteborg!

http://www.london.gov.uk/view_press_rel ... seid=11791
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=572412
http://www.vejpark.kk.dk/VejPark/byenst ... b2006.aspx

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev:Studenterna kommer in i bilden från en tidigare cykeldiskussion där en debattör ansåg att det bara är studenter som cyklar, eller kan fås att cykla, i någon väsentlig omfattning.
Jag kan berätta den hemligheten för dig, studenter har överdrivet ont om pengar!

Javisst är det billigt att cykla! Tyvärr smittar det av sig på statusen. Många slutar cykla när de får råd med bil. Det är tråkigt, för dessa personer får aldrig uppleva hur det är att cykla på en bra stadscykel. De tror att alla cyklar har vinda hjul, dåliga bromsar, gnisslande kedja, inga vettiga väskor eller regnkläder, och så vidare.

Cykling kan vara riktigt trevligt med raka hjul, moderna fungerande bromsar och växlar, bra däck, osv.

Jag kan drista mig till att säga att SIKA med flera planerargubbar skulle kunna räkna lite på hur mycket en dubbling av cyklandet skulle ge för klimatet och vilka åtgärder skulle kunna stimulera det, med kostnadsuppgifter.
VeVen

Inlägg av VeVen »

o I dagens Sverige är bristen på tid ett mer påtagligt problen än brist på pengar för väldigt många vilket gör att andra alternativ än cykeln blir mer attraktiva, utom för ett litet antal cykelfantaster. Och ett antal studenter förstås.

o Den längd på pendlingsresor och det antal matkassar och dagisungar som många har att ta hänsyn till gör cykling till ett oattraktivt alternativ, cykelvagnar och annat till trots, för de flesta utom ett litet antal cykelfantaster.

o Stora delar av året är vädret i Sverige sådant att cykling bara lockar ett litet antal cykelfantaster.

påpekar förrädaren VeVeN
Användarens profilbild
Erik Sandblom

VeVen skrev:o I dagens Sverige är bristen på tid ett mer påtagligt problen än brist på pengar för väldigt många vilket gör att andra alternativ än cykeln blir mer attraktiva, utom för ett litet antal cykelfantaster. Och ett antal studenter förstås.

o Den längd på pendlingsresor och det antal matkassar och dagisungar som många har att ta hänsyn till gör cykling till ett oattraktivt alternativ, cykelvagnar och annat till trots, för de flesta utom ett litet antal cykelfantaster.

o Stora delar av året är vädret i Sverige sådant att cykling bara lockar ett litet antal cykelfantaster.

Med risk för upprepning så påpekar på fråga ett att hälften av bilresorna är kortare än 5km, vilket går minst lika snabbt med cykel, 15-20 minuter;

på fråga två att matkassar gärna tas med i lastutrymmet eller i cykelväskor;
Bild

hundcykel, originalbild:

och på sista frågan att cyklingen i Umeå är omfattande, 17% av alla resor trots klimatet.

Plus att i Malmö ligger cyklingen på 29%, således inte bara för ett litet antal cykelfantaster.
http://www.malmo.se/gatortorgtrafik/nar ... 05147.html

För att ha en diskussion måste man bemöta varandras påståenden, man kan inte bara upprepa sig, så jag ska försöka sluta med det nu. Hjälp mig gärna med det.
VeVen

Om cykling som statsreligion i ett framtida Sverige

Inlägg av VeVen »

Om cykling som statsreligion i ett framtida Sverige

Visst är det så att det finns mycket trevliga cykelgrejor att köpa nuförtiden. Det har jag aldrig förnekat. Jag ifrågasätter inte heller någon specifik resandestatistik.

Jag påpekar bara ett i detta sammanhang helt fundamentalt faktum:

Ala dessa fina cykelgrejor, och all statistik till trots så har de flesta en vardag att tänka på, och är man då inte specialintresserad av cykling så kommer den i andra hand.

påpekar VeVeN
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Om cykling som statsreligion i ett framtida Sverige

Inlägg av Ulrik Berggren »

VeVen skrev:Om cykling som statsreligion i ett framtida Sverige

Visst är det så att det finns mycket trevliga cykelgrejor att köpa nuförtiden. Det har jag aldrig förnekat. Jag ifrågasätter inte heller någon specifik resandestatistik.

Jag påpekar bara ett i detta sammanhang helt fundamentalt faktum:

Ala dessa fina cykelgrejor, och all statistik till trots så har de flesta en vardag att tänka på, och är man då inte specialintresserad av cykling så kommer den i andra hand.

påpekar VeVeN
Tydligen är hälften av alla köpenhamnare och holländare cykelfantaster :roll: De kanske är dopade hela bunten också :wink: :twisted:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Och hur är det med mig, då? Jag gillar att cykla, men tar ändå bilen till jobbet. Cyklar gör jag gärna på fritiden, men ska jag till jobbet blir det bil - med motivation att jag inte vill cykla hem och hämta bilen om jag ska till "stan" = Ljungby, som ligger 15 km bort.

Jag borde kanske göra det ändå... Får se, det blir nog i mitt "nya" liv.

På frågan varför stockholmare cyklar mindre än köpenhamnare kan jag komma med min teori:

Stockholm har väl utbyggt kollektivtrafiknät. Sverige har - om än lite - billigare bensin än Danmark (åtminstone förra fredagen då jag var i Kbh). Dessutom - nu kommer det! - är svensken i gemen (kanske inte VeVen, du har säkert andra orsaker) latare än dansken. (Mig inräknad. Jag är stundom latheten personifierad.)
Så kan det bero på cykelkulturen. Jag tror det är fler som cykelsemestrar i Danmark än i Sverige t. ex. (Både svenskar och danskar då...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev:På frågan varför stockholmare cyklar mindre än köpenhamnare kan jag komma med min teori:

Stockholm har väl utbyggt kollektivtrafiknät. Sverige har - om än lite - billigare bensin än Danmark (åtminstone förra fredagen då jag var i Kbh). Dessutom - nu kommer det! - är svensken i gemen (kanske inte VeVen, du har säkert andra orsaker) latare än dansken. (Mig inräknad. Jag är stundom latheten personifierad.)
Så kan det bero på cykelkulturen. Jag tror det är fler som cykelsemestrar i Danmark än i Sverige t. ex. (Både svenskar och danskar då...)
Ännu mer ligger i att man behöver betydligt starkare motorer för att köra spårvagn i Stockholm än vad som är nödvändigt i Köpenhamn.

Orsaken stavas Backe, för den enda Backenn att tala om som finns i köpenhamnsområdet är en konkurrent till Tivoli.

//Tony
Skriv svar