Ordlistan med bilder
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Ordlistan med bilder
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Latidan Bruse inte legat på!
Bilder? Ja det skall du få!
En del nya ord till listan också!
Att illustrera "M31" med:
Att illustrera "Mäte-Marit" med:
Att illustrera "Mustang" med:
Nytt sökord:
Lok, spårvägslok
Enhet avsedd för att användas i godstrafik på spårväg.
Loken drog olika godsvagnar för interna transporter eller gick med reguljära godståg för olika kunders räkning.
De flesta var eldrivna men på senare tid har minst ett diesellok används "Dragos" hos GS senare sålt till NKA.
En del spårvägslok var ombyggda trafikvagnar, men somliga var byggda som spårvägslok från början.
GS och SSR´s lok LVI.
Dragos.
Dieselelektrikt lok hos GS, användes vid interna transporter och underhållsarbete, då man införde miljözoner i Göteborg såldes loket till NKA.
[plats för komplettering!!! Leif, JAgr!]
Takskylt, vändbar takskylt.
T. användes på spårvagnar innan man fick vevbara destinationsfilmer.
T. satt i framkant på spårvagnens tak och kunde vridas/manövreras inifrån vagnen. T. var utbytbara men byte krävde en del tungt arbete.
T. var oftast utförda som en liksidig låda med fyra sidor för lika många destinationer, men även tvåsidiga skyltar liksom ensidiga har förekommit i vårt land.
Övningsvagn
Spårvagn avsett för utbildning av spårvagnsförare.
Hos GS finns två M25:or sparade och avsedda för enbart detta ändamål.
518 är berövad sin urspungliga inredning och istället utrustad som en rullande lektionsal. 552 är den andra.
Svenketrikk
En till Oslo exporterad spårvagnstyp.
Då GS ansåg att de inte längre behövde sina gamla "utsletna" M25:or så såldes dessa bl.a till Disneyland och till Oslo Sporveier.
I Oslo fick de heta SM91 och gick där i trafik fram till hösten 2002.
Av osloborna mindre omtyckt spårvagnstyp, då man inte kunde förlika sig med att själv öppna vagnens dörrar. [plats för mer objektivt omdömme etc.]
Bananteknik
Smeknamn på GS affärsområde Banteknik.
Banteknik, Affärsområde Banteknik
Avdelning inom GS som åt GS samt SSR underhåller spårnätet, kontaktledning samt signaler.
Härlanda
Cellsam spårvägshållplats i fängslande miljö.
Ofta omskriven vändslinga som rymmer olika numera gallrade fruktträd.
Ovanligt hög population medlemmar i olika järnvägs och spårvägsföreningar. Det forna fängelset innehåller numera Härlanda stadsdelsnämnds administration.
Linje 1 samt 3 passerar, liksom buss 34, buss 62 har sin vändplats alldeles intill.
Vändslingan har ofta används som övningsplats för spårvagnsbärgning av räddningstjänsten.
Kranbil, Kranwagen
Många spårvägstäder i Europa anskaffade speciella bärgningsfordon för spårvagnar, även så Malmö och Göteborg.
Här inköpte i slutet av 60-talet "Brandkåren" i samarbete med spårvägarna ett standardfordon från tyska Magirus Deutz. Kommunerna var på denna tid välbärgade och hade råd att köpa Magirus Kranwagen.
Tyvärr eller tack och lov finns dessa monster inte längre kvar i organisationerna, utan man förlitar sig numera på privata entreprenörer och på smidigare utrusning som finns hos räddningstjänsten.
Bild att illustrera "Spårförslingring" med.
Bild att illustrera "Höggolvsvagn" med.
Bild att illustrera "M25" med.
Solrosgatan (Lat. Via Helianthi )
Trevlig hållplats på treans linje strax efter det att ettans linje och trean delat på sig i stadsdelen Härlanda.
Gissa vem!?
Bilder? Ja det skall du få!
En del nya ord till listan också!
Att illustrera "M31" med:
Att illustrera "Mäte-Marit" med:
Att illustrera "Mustang" med:
Nytt sökord:
Lok, spårvägslok
Enhet avsedd för att användas i godstrafik på spårväg.
Loken drog olika godsvagnar för interna transporter eller gick med reguljära godståg för olika kunders räkning.
De flesta var eldrivna men på senare tid har minst ett diesellok används "Dragos" hos GS senare sålt till NKA.
En del spårvägslok var ombyggda trafikvagnar, men somliga var byggda som spårvägslok från början.
GS och SSR´s lok LVI.
Dragos.
Dieselelektrikt lok hos GS, användes vid interna transporter och underhållsarbete, då man införde miljözoner i Göteborg såldes loket till NKA.
[plats för komplettering!!! Leif, JAgr!]
Takskylt, vändbar takskylt.
T. användes på spårvagnar innan man fick vevbara destinationsfilmer.
T. satt i framkant på spårvagnens tak och kunde vridas/manövreras inifrån vagnen. T. var utbytbara men byte krävde en del tungt arbete.
T. var oftast utförda som en liksidig låda med fyra sidor för lika många destinationer, men även tvåsidiga skyltar liksom ensidiga har förekommit i vårt land.
Övningsvagn
Spårvagn avsett för utbildning av spårvagnsförare.
Hos GS finns två M25:or sparade och avsedda för enbart detta ändamål.
518 är berövad sin urspungliga inredning och istället utrustad som en rullande lektionsal. 552 är den andra.
Svenketrikk
En till Oslo exporterad spårvagnstyp.
Då GS ansåg att de inte längre behövde sina gamla "utsletna" M25:or så såldes dessa bl.a till Disneyland och till Oslo Sporveier.
I Oslo fick de heta SM91 och gick där i trafik fram till hösten 2002.
Av osloborna mindre omtyckt spårvagnstyp, då man inte kunde förlika sig med att själv öppna vagnens dörrar. [plats för mer objektivt omdömme etc.]
Bananteknik
Smeknamn på GS affärsområde Banteknik.
Banteknik, Affärsområde Banteknik
Avdelning inom GS som åt GS samt SSR underhåller spårnätet, kontaktledning samt signaler.
Härlanda
Cellsam spårvägshållplats i fängslande miljö.
Ofta omskriven vändslinga som rymmer olika numera gallrade fruktträd.
Ovanligt hög population medlemmar i olika järnvägs och spårvägsföreningar. Det forna fängelset innehåller numera Härlanda stadsdelsnämnds administration.
Linje 1 samt 3 passerar, liksom buss 34, buss 62 har sin vändplats alldeles intill.
Vändslingan har ofta används som övningsplats för spårvagnsbärgning av räddningstjänsten.
Kranbil, Kranwagen
Många spårvägstäder i Europa anskaffade speciella bärgningsfordon för spårvagnar, även så Malmö och Göteborg.
Här inköpte i slutet av 60-talet "Brandkåren" i samarbete med spårvägarna ett standardfordon från tyska Magirus Deutz. Kommunerna var på denna tid välbärgade och hade råd att köpa Magirus Kranwagen.
Tyvärr eller tack och lov finns dessa monster inte längre kvar i organisationerna, utan man förlitar sig numera på privata entreprenörer och på smidigare utrusning som finns hos räddningstjänsten.
Bild att illustrera "Spårförslingring" med.
Bild att illustrera "Höggolvsvagn" med.
Bild att illustrera "M25" med.
Solrosgatan (Lat. Via Helianthi )
Trevlig hållplats på treans linje strax efter det att ettans linje och trean delat på sig i stadsdelen Härlanda.
Gissa vem!?
Vadå jag dyster?
Björn dina bilder är för stora, både i pixlar å kb. De blir för tunga att ladda för de med modem, samt får inte plats i designen.
Kan du pixla om dem till max 500 px breda å maila över dem istället?
Dessutom ska väl Mäte-Marit in i Vagnhallen? Fakta bitte!!!
Kan du pixla om dem till max 500 px breda å maila över dem istället?
Dessutom ska väl Mäte-Marit in i Vagnhallen? Fakta bitte!!!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Et par korreksjoner/tilføyelser:
Kronprinsesse Mette-Marit skrives med 2 't'er, ups mener 3. Ordlisten betegner royaliteten som "Mete-Marit".
Det er riktig som Bjørn sier at M25 aldri ble særlig populære i Oslo, ikke bare blant passasjerene. Selv foretrakk jeg vogn med ratt hvis jeg skulle kjøre noe Hägglundsk......
I Oslo ble for det meste M23'ene omtalt som "Gøteborgsvogner" (og S27'ene Gøteborghengere) mens M25 ble oftest omtalt som "Svenskevogner/Svensketrikker". Spør meg ikke hvorfor.
Forøvrig gikk det på 70-tallet en Stockholmssläpvagn i passasjertrafikk Oslo.....
C-ende: Liten presisering.
"Øst-vognene" T1-4 er (semi?)permanent koblet med annen C-ende. I perioder har det vært en AC-vogn som hadde(/har?) C-ende med automatkobbel siden par-kabalen ikke går opp. Denne vognen har gitt et par utfordringer ved frakobling etter rush-tiden.
"Vest-vognene" T5, T7 og T8 har automatkobbel i C-enden og er hemningsløst blitt koblet slik det til en hver tid passer.
Har ikke Stockholms tunnelbana C-ende?
Når vi først er utenfor temaet, hva slags liv lever M25 hos Disneyland og hvor mange?
Y
Kronprinsesse Mette-Marit skrives med 2 't'er, ups mener 3. Ordlisten betegner royaliteten som "Mete-Marit".
Det er riktig som Bjørn sier at M25 aldri ble særlig populære i Oslo, ikke bare blant passasjerene. Selv foretrakk jeg vogn med ratt hvis jeg skulle kjøre noe Hägglundsk......
I Oslo ble for det meste M23'ene omtalt som "Gøteborgsvogner" (og S27'ene Gøteborghengere) mens M25 ble oftest omtalt som "Svenskevogner/Svensketrikker". Spør meg ikke hvorfor.
Forøvrig gikk det på 70-tallet en Stockholmssläpvagn i passasjertrafikk Oslo.....
C-ende: Liten presisering.
"Øst-vognene" T1-4 er (semi?)permanent koblet med annen C-ende. I perioder har det vært en AC-vogn som hadde(/har?) C-ende med automatkobbel siden par-kabalen ikke går opp. Denne vognen har gitt et par utfordringer ved frakobling etter rush-tiden.
"Vest-vognene" T5, T7 og T8 har automatkobbel i C-enden og er hemningsløst blitt koblet slik det til en hver tid passer.
Har ikke Stockholms tunnelbana C-ende?
Når vi først er utenfor temaet, hva slags liv lever M25 hos Disneyland og hvor mange?
Y
Senast redigerad av Yngve den söndag 25 maj 2003 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Vagnsnummer 142bruse skrev:Björn dina bilder är för stora, både i pixlar å kb. De blir för tunga att ladda för de med modem, samt får inte plats i designen.
Kan du pixla om dem till max 500 px breda å maila över dem istället?
Dessutom ska väl Mäte-Marit in i Vagnhallen? Fakta bitte!!!
Byggd på 218:s löpboggie.
Vikt: 10,8 ton
Längd: 6 meter.
Bredd: 2,5 meter
Luftbromsad. Endast Elektriskt manövrerbar 143 (Ex S53 221, S83 261, SM83 201)
Mätvagn för att mäta spårläge i förhållande till asfalt/stensatt kant med last.
/T
Med reservation för tyckfel.
Nej nej nej....Yngve skrev:Et par korreksjoner/tilføyelser:
Kronprinsesse Mette-Marit skrives med 2 't'er, ups mener 3. Ordlisten betegner royaliteten som "Mete-Marit".
142 heter Mäte-Marit, eftersom den Mäter och den ingenjör på GS Banteknik som jobbar med vagnen heter Marit och kommer från vårt kära broderland som är det enda land som någonsin exporterat M25 till den Europeiska unionen. (Att det där finns en rojalitet som råkar heta Mette-Marit har absolut intet med saken att göra... (obs Göteborgshumor))
Disneyvagnarna: Endast elektrsika delar såldes. Vagnkorgarna skrotades!Yngve skrev: Når vi først er utenfor temaet, hva slags liv lever M25 hos Disneyland og hvor mange?
Delarna kom dock aldrig till användning och så vitt jag vet ligger de ännu i kajskjul på Marieholm i Göteborg. Vagnsnummer, antal m.m. fanns förut på http://kollektivtrafik.goteborg.just.nu
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Hmmm, jeg spurte Bruse om han ville ha 143 i databasen jeg, men jeg mener å huske at han sa nei!TonyM skrev:Vagnsnummer 142bruse skrev:Björn dina bilder är för stora, både i pixlar å kb. De blir för tunga att ladda för de med modem, samt får inte plats i designen.
Kan du pixla om dem till max 500 px breda å maila över dem istället?
Dessutom ska väl Mäte-Marit in i Vagnhallen? Fakta bitte!!!
Byggd på 218:s löpboggie.
Vikt: 10,8 ton
Längd: 6 meter.
Bredd: 2,5 meter
Luftbromsad. Endast Elektriskt manövrerbar 143 (Ex S53 221, S83 261, SM83 201)
Mätvagn för att mäta spårläge i förhållande till asfalt/stensatt kant med last.
/T
Forøvrig, så kan du bruke infomasjonen som du allerede har på SM83 vognmene, men med noen tileggsopplysninger!
Andreas
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
1499 ble solgt til AS Oslo Sporveier allerede i 1960, og er den tilhengeren som skal kalles "Svenskehengeren", selv om noen også feilaktig kalte Göteborgshengerne med dette navn.Yngve skrev:Forøvrig gikk det på 70-tallet en Stockholmssläpvagn i passasjertrafikk Oslo.....
Dette er vel opprinnelig en AB-vogn som har kollidert, og har fortsatt sitt automatkobbel i behold.Yngve skrev:C-ende: .... I perioder har det vært en AC-vogn som hadde(/har?) C-ende med automatkobbel siden par-kabalen ikke går opp. Denne vognen har gitt et par utfordringer ved frakobling etter rush-tiden.
/Baard
Der må jeg nok arrestere deg, Baard. Jeg trur det var 1031 men mener at det senere har vært en annen vogn. Jeg mener å huske at det står omtalt i en tidligere versjon av NLM, men den finner jeg ikke i fartenBaardB skrev:Dette er vel opprinnelig en AB-vogn som har kollidert, og har fortsatt sitt automatkobbel i behold.
Yngve
Du tenker vell på en av følgende vogner 1006, 1008, 1013 eller 1027, som alle er ombygd fra A-B vogner til A-C vogner etter kolisjoner?BaardB skrev:Dette er vel opprinnelig en AB-vogn som har kollidert, og har fortsatt sitt automatkobbel i behold.Yngve skrev:C-ende: .... I perioder har det vært en AC-vogn som hadde(/har?) C-ende med automatkobbel siden par-kabalen ikke går opp. Denne vognen har gitt et par utfordringer ved frakobling etter rush-tiden.
/Baard
Alle disse har dog den halvpermanente koblingen som alle de andre A-C vognene har!
1031 gikk en stund med vanlig automatkobbel i begge ender, men denne har også nå halvpermanent kobling i C enden!
Andreas
Jeg spurte deg om dette i forbindelse med vognhallen for en tid tilbake..........bruse skrev:Det är en Ordlista! Inte en vagnsdatabas, som den tenderar att bli. Vagndatabasen heter Vagnhallen.Andy skrev:Hmmm, jeg spurte Bruse om han ville ha 143 i databasen jeg, men jeg mener å huske at han sa nei!
Andreas
Forøvrig, så er ordlisten bårde artig og intresang lesning!
Andreas
Jag tänkte väl närmast som så att den tråden man själv stratar bevakar man ju, om inte annat så automatiskt via e-post.bruse skrev:Inte nu exempelvis...Björn J. skrev:Verkligen inte?bruse skrev:Återigen:
Vill ni få ändrinagr till stånd, lämna nya förslag osv, gör så här:
Skicka det via e-post! Jag läser inte allt i Forum, å inte alltid.
Ok?
Bj
Bj.
Vadå jag dyster?
Sant, men om folk postar en jädrans massa fakta här, tenderar det bli en diskussion kring ämnet. Se det där med spårförslingring/flätade spår osv. Vad ska jag då ta mig till, när det finns flera vbersioner?
Den som mailar mig först får in det!
Den som mailar mig först får in det!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark