Ordlistan med bilder

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Ordlistan med bilder

Inlägg av bruse »

Nu med bilder!
Men det fattas :idea:
http://www.ss.se/ordlistan/
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Jag vill ha BILDER till Ordlistan :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Latidan Bruse inte legat på!

Bilder? Ja det skall du få!


En del nya ord till listan också!


Att illustrera "M31" med:
Bild

Att illustrera "Mäte-Marit" med:
Bild

Att illustrera "Mustang" med:
Bild


Nytt sökord:
Lok, spårvägslok
Enhet avsedd för att användas i godstrafik på spårväg.
Loken drog olika godsvagnar för interna transporter eller gick med reguljära godståg för olika kunders räkning.
De flesta var eldrivna men på senare tid har minst ett diesellok används "Dragos" hos GS senare sålt till NKA.
En del spårvägslok var ombyggda trafikvagnar, men somliga var byggda som spårvägslok från början.
GS och SSR´s lok LVI.
Bild

Dragos.
Dieselelektrikt lok hos GS, användes vid interna transporter och underhållsarbete, då man införde miljözoner i Göteborg såldes loket till NKA.
[plats för komplettering!!! Leif, JAgr!]

Takskylt, vändbar takskylt.
T. användes på spårvagnar innan man fick vevbara destinationsfilmer.
T. satt i framkant på spårvagnens tak och kunde vridas/manövreras inifrån vagnen. T. var utbytbara men byte krävde en del tungt arbete.
T. var oftast utförda som en liksidig låda med fyra sidor för lika många destinationer, men även tvåsidiga skyltar liksom ensidiga har förekommit i vårt land.
Bild

Övningsvagn
Spårvagn avsett för utbildning av spårvagnsförare.
Hos GS finns två M25:or sparade och avsedda för enbart detta ändamål.
518 är berövad sin urspungliga inredning och istället utrustad som en rullande lektionsal. 552 är den andra.
Bild

Svenketrikk
En till Oslo exporterad spårvagnstyp.
Då GS ansåg att de inte längre behövde sina gamla "utsletna" M25:or så såldes dessa bl.a till Disneyland och till Oslo Sporveier.
I Oslo fick de heta SM91 och gick där i trafik fram till hösten 2002.
Av osloborna mindre omtyckt spårvagnstyp, då man inte kunde förlika sig med att själv öppna vagnens dörrar. [plats för mer objektivt omdömme etc.]
Bild
Bild

Bananteknik
Smeknamn på GS affärsområde Banteknik.
Bild

Banteknik, Affärsområde Banteknik
Avdelning inom GS som åt GS samt SSR underhåller spårnätet, kontaktledning samt signaler.

Härlanda
Cellsam spårvägshållplats i fängslande miljö.
Ofta omskriven vändslinga som rymmer olika numera gallrade fruktträd.
Ovanligt hög population medlemmar i olika järnvägs och spårvägsföreningar. Det forna fängelset innehåller numera Härlanda stadsdelsnämnds administration.
Linje 1 samt 3 passerar, liksom buss 34, buss 62 har sin vändplats alldeles intill.
Vändslingan har ofta används som övningsplats för spårvagnsbärgning av räddningstjänsten.
Bild

Kranbil, Kranwagen
Många spårvägstäder i Europa anskaffade speciella bärgningsfordon för spårvagnar, även så Malmö och Göteborg.
Här inköpte i slutet av 60-talet "Brandkåren" i samarbete med spårvägarna ett standardfordon från tyska Magirus Deutz. Kommunerna var på denna tid välbärgade och hade råd att köpa Magirus Kranwagen.
Tyvärr eller tack och lov finns dessa monster inte längre kvar i organisationerna, utan man förlitar sig numera på privata entreprenörer och på smidigare utrusning som finns hos räddningstjänsten.
Bild

Bild att illustrera "Spårförslingring" med.
Bild

Bild att illustrera "Höggolvsvagn" med.
Bild

Bild att illustrera "M25" med.
Bild

Solrosgatan (Lat. Via Helianthi )
Trevlig hållplats på treans linje strax efter det att ettans linje och trean delat på sig i stadsdelen Härlanda.
Bild

Gissa vem!?
Vadå jag dyster?
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Två bilder blevo omkastade, men du förstå vilka, hoppas jag!

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Björn J. skrev:Två bilder blevo omkastade, men du förstå vilka, hoppas jag!

Bj.
Nej!
Men det kan du ju korrigera i efterhand ju!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Björn dina bilder är för stora, både i pixlar å kb. De blir för tunga att ladda för de med modem, samt får inte plats i designen.

Kan du pixla om dem till max 500 px breda å maila över dem istället?

Dessutom ska väl Mäte-Marit in i Vagnhallen? Fakta bitte!!!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Et par korreksjoner/tilføyelser:

Kronprinsesse Mette-Marit skrives med 2 't'er, ups mener 3. Ordlisten betegner royaliteten som "Mete-Marit".

Det er riktig som Bjørn sier at M25 aldri ble særlig populære i Oslo, ikke bare blant passasjerene. Selv foretrakk jeg vogn med ratt hvis jeg skulle kjøre noe Hägglundsk......
I Oslo ble for det meste M23'ene omtalt som "Gøteborgsvogner" (og S27'ene Gøteborghengere) mens M25 ble oftest omtalt som "Svenskevogner/Svensketrikker". Spør meg ikke hvorfor.

Forøvrig gikk det på 70-tallet en Stockholmssläpvagn i passasjertrafikk Oslo.....

C-ende: Liten presisering.
"Øst-vognene" T1-4 er (semi?)permanent koblet med annen C-ende. I perioder har det vært en AC-vogn som hadde(/har?) C-ende med automatkobbel siden par-kabalen ikke går opp. Denne vognen har gitt et par utfordringer ved frakobling etter rush-tiden.
"Vest-vognene" T5, T7 og T8 har automatkobbel i C-enden og er hemningsløst blitt koblet slik det til en hver tid passer.

Har ikke Stockholms tunnelbana C-ende?

Når vi først er utenfor temaet, hva slags liv lever M25 hos Disneyland og hvor mange?

Y
Senast redigerad av Yngve den söndag 25 maj 2003 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Björn dina bilder är för stora, både i pixlar å kb. De blir för tunga att ladda för de med modem, samt får inte plats i designen.

Kan du pixla om dem till max 500 px breda å maila över dem istället?

Dessutom ska väl Mäte-Marit in i Vagnhallen? Fakta bitte!!!
Vagnsnummer 142
Byggd på 218:s löpboggie.

Vikt: 10,8 ton
Längd: 6 meter.
Bredd: 2,5 meter

Luftbromsad. Endast Elektriskt manövrerbar 143 (Ex S53 221, S83 261, SM83 201)

Mätvagn för att mäta spårläge i förhållande till asfalt/stensatt kant med last.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Yngve skrev:Et par korreksjoner/tilføyelser:

Kronprinsesse Mette-Marit skrives med 2 't'er, ups mener 3. Ordlisten betegner royaliteten som "Mete-Marit".
Nej nej nej....
142 heter Mäte-Marit, eftersom den Mäter och den ingenjör på GS Banteknik som jobbar med vagnen heter Marit och kommer från vårt kära broderland som är det enda land som någonsin exporterat M25 till den Europeiska unionen. (Att det där finns en rojalitet som råkar heta Mette-Marit har absolut intet med saken att göra... (obs Göteborgshumor))
Yngve skrev: Når vi først er utenfor temaet, hva slags liv lever M25 hos Disneyland og hvor mange?
Disneyvagnarna: Endast elektrsika delar såldes. Vagnkorgarna skrotades!
Delarna kom dock aldrig till användning och så vitt jag vet ligger de ännu i kajskjul på Marieholm i Göteborg. Vagnsnummer, antal m.m. fanns förut på http://kollektivtrafik.goteborg.just.nu

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

TonyM skrev:
bruse skrev:Björn dina bilder är för stora, både i pixlar å kb. De blir för tunga att ladda för de med modem, samt får inte plats i designen.

Kan du pixla om dem till max 500 px breda å maila över dem istället?

Dessutom ska väl Mäte-Marit in i Vagnhallen? Fakta bitte!!!
Vagnsnummer 142
Byggd på 218:s löpboggie.

Vikt: 10,8 ton
Längd: 6 meter.
Bredd: 2,5 meter

Luftbromsad. Endast Elektriskt manövrerbar 143 (Ex S53 221, S83 261, SM83 201)

Mätvagn för att mäta spårläge i förhållande till asfalt/stensatt kant med last.

/T
Hmmm, jeg spurte Bruse om han ville ha 143 i databasen jeg, men jeg mener å huske at han sa nei!

Forøvrig, så kan du bruke infomasjonen som du allerede har på SM83 vognmene, men med noen tileggsopplysninger!

Andreas
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Yngve skrev:Forøvrig gikk det på 70-tallet en Stockholmssläpvagn i passasjertrafikk Oslo.....
1499 ble solgt til AS Oslo Sporveier allerede i 1960, og er den tilhengeren som skal kalles "Svenskehengeren", selv om noen også feilaktig kalte Göteborgshengerne med dette navn.
Yngve skrev:C-ende: .... I perioder har det vært en AC-vogn som hadde(/har?) C-ende med automatkobbel siden par-kabalen ikke går opp. Denne vognen har gitt et par utfordringer ved frakobling etter rush-tiden.
Dette er vel opprinnelig en AB-vogn som har kollidert, og har fortsatt sitt automatkobbel i behold.

/Baard
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

BaardB skrev:Dette er vel opprinnelig en AB-vogn som har kollidert, og har fortsatt sitt automatkobbel i behold.
Der må jeg nok arrestere deg, Baard. Jeg trur det var 1031 men mener at det senere har vært en annen vogn. Jeg mener å huske at det står omtalt i en tidligere versjon av NLM, men den finner jeg ikke i farten

Yngve
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

BaardB skrev:
Yngve skrev:C-ende: .... I perioder har det vært en AC-vogn som hadde(/har?) C-ende med automatkobbel siden par-kabalen ikke går opp. Denne vognen har gitt et par utfordringer ved frakobling etter rush-tiden.
Dette er vel opprinnelig en AB-vogn som har kollidert, og har fortsatt sitt automatkobbel i behold.

/Baard
Du tenker vell på en av følgende vogner 1006, 1008, 1013 eller 1027, som alle er ombygd fra A-B vogner til A-C vogner etter kolisjoner?
Alle disse har dog den halvpermanente koblingen som alle de andre A-C vognene har!

1031 gikk en stund med vanlig automatkobbel i begge ender, men denne har også nå halvpermanent kobling i C enden!

Andreas
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Andy skrev:Hmmm, jeg spurte Bruse om han ville ha 143 i databasen jeg, men jeg mener å huske at han sa nei!

Andreas
Det är en Ordlista! Inte en vagnsdatabas, som den tenderar att bli. Vagndatabasen heter Vagnhallen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Återigen:

Vill ni få ändrinagr till stånd, lämna nya förslag osv, gör så här:
Skicka det via e-post! Jag läser inte allt i Forum, å inte alltid.

Ok?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

bruse skrev:
Andy skrev:Hmmm, jeg spurte Bruse om han ville ha 143 i databasen jeg, men jeg mener å huske at han sa nei!

Andreas
Det är en Ordlista! Inte en vagnsdatabas, som den tenderar att bli. Vagndatabasen heter Vagnhallen.
Jeg spurte deg om dette i forbindelse med vognhallen for en tid tilbake..........
Forøvrig, så er ordlisten bårde artig og intresang lesning!

Andreas
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

bruse skrev:Återigen:

Vill ni få ändrinagr till stånd, lämna nya förslag osv, gör så här:
Skicka det via e-post! Jag läser inte allt i Forum, å inte alltid.

Ok?
Verkligen inte?

Bj
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Björn J. skrev:
bruse skrev:Återigen:

Vill ni få ändrinagr till stånd, lämna nya förslag osv, gör så här:
Skicka det via e-post! Jag läser inte allt i Forum, å inte alltid.

Ok?
Verkligen inte?

Bj
Inte nu exempelvis...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

bruse skrev:
Björn J. skrev:
bruse skrev:Återigen:

Vill ni få ändrinagr till stånd, lämna nya förslag osv, gör så här:
Skicka det via e-post! Jag läser inte allt i Forum, å inte alltid.

Ok?
Verkligen inte?

Bj
Inte nu exempelvis...
Jag tänkte väl närmast som så att den tråden man själv stratar bevakar man ju, om inte annat så automatiskt via e-post.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Sant, men om folk postar en jädrans massa fakta här, tenderar det bli en diskussion kring ämnet. Se det där med spårförslingring/flätade spår osv. Vad ska jag då ta mig till, när det finns flera vbersioner?

Den som mailar mig först får in det! :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar