Sida 1 av 1
Växelfundering
Postat: lördag 24 maj 2003 23:12
av Jona
Hejsan
Hej på er. Nu kommer en dum fråga. Men som dom säger i hjärnkontoret. Om man inte frågar så får man inte veta!
Men hur växlar man med en spårvagn. Använder man den lilla spaken på manöverpanel i hytten och vrider den åt det håll du vill att växel ska läggas?
Eller har spårvagnen datakontakt med växlarna och växeln själv lägger om säg när han känner vilken linje som kommer?
Jag har åkt spårvagn i 3 dagar för en massa år sedan. Tänkte inte på då hur man gick till väga för växling.
Re: Växelfundering
Postat: lördag 24 maj 2003 23:14
av bruse
Jona skrev:
Men hur växlar man med en spårvagn. Använder man den lilla spaken på manöverpanel i hytten och vrider den åt det håll du vill att växel ska läggas?
Stämmer!
Ibland funkar det inte, då tar föraren sitt växelspett å lägger om manuellt.
Re: Växelfundering
Postat: söndag 25 maj 2003 15:04
av 2763
Jona skrev:Hejsan
Hej på er. Nu kommer en dum fråga. Men som dom säger i hjärnkontoret. Om man inte frågar så får man inte veta!
Men hur växlar man med en spårvagn. Använder man den lilla spaken på manöverpanel i hytten och vrider den åt det håll du vill att växel ska läggas?
Eller har spårvagnen datakontakt med växlarna och växeln själv lägger om säg när han känner vilken linje som kommer?
Jag har åkt spårvagn i 3 dagar för en massa år sedan. Tänkte inte på då hur man gick till väga för växling.
Hej Jona.
Frågan är inte alls dum - tvärt om.
Dock finnes inget entydigt svar.
I Göteborg fungerar det idag på två olika sätt - rent tekniskt ställer föraren växeln med antingen ett vred eller två knappar. Detta påverkar sedan dels C90 (KomFram) som är ett datorbaserat system. Detta skickar sedan meddelandet "Höger" eller "Vänster" till en dator som kan manövrera växeln. I det andra systemet lägger föraren en spänning på 24V över en elektromagnet. Beroende på vilken sida av magneten som är + respektive 0 påverkas ett relä i gatan och lägger på så sätt växeln, ett av systemen är 1990-tal och det andra 1950-tal.
Före detta fanns ett system som låg och kände hur mycket ström som drogs över kontaktledningen. Om föraren tog ett par kontakter (drog motorström) lades växeln till låt säga rakläge och om föraren rullade lades växeln till rakläge. Detta vållade ibland problem på vintern då värmeströmmen kunde uppfattas som "fart".
I Oslo har man ett helt annat system - sarasota tror jag det heter. Där kollar man om växeln behöver läggas om, är det så påverkar man.
Norrköping har så vitt jag förstått i första hand automatlagda växlar (vagnen håller reda på vart den skall, men om föraren vill kan han påverka manuellt.) Även här är det väl någon form av C90 som styr.
Det finns alltså med andra ord en uppsjö med olika system som alla fungerar lika bättre än de övriga, driftsäkrast är dock i alla väder växelspettet
/Tony
Postat: söndag 25 maj 2003 15:37
av Anders Norén
Visst funkar trådbussväxlar så att de reagerar på pådrag och friläge hos annalkande buss? (Var det inte en informativ redogörelse med skiss uppe någonstans ganska nyligen? Ny Teknik?)
Anders
Re: Växelfundering
Postat: söndag 25 maj 2003 18:37
av Yngve
TonyM skrev:Det finns alltså med andra ord en uppsjö med olika system som alla fungerar lika bättre än de övriga, driftsäkrast är dock i alla väder växelspettet
Helt klart, fungerer også utmerket når man en fredagskveld skal bak i vogna og jage ut fulle, bråkende ungdommer.
Anders Norén skrev:Visst funkar trådbussväxlar så att de reagerar på pådrag och friläge hos annalkande buss? (Var det inte en informativ redogörelse med skiss uppe någonstans ganska nyligen? Ny Teknik?)
Finnes det ikke flere varianter av det også? Mener jeg har lest om systemer hvor bussen trekker vekselen over etter hvilken retning den kjører....??
Yngve
Postat: måndag 26 maj 2003 4:05
av Dennis Sigward
I trådbuss växlar verkar det som om positionen av spröten förbi ett relä på båda trådarna som orsakar automatisk växelomslag. Om T-bussen kör i en viss fil,t.ex. vänsterfil så träffar inte spröten reläena samtidigt, då växlar det till vänstersväng. Om T-bussen skall rakt fram så träffas reläena samtidigt. Jag kollade detta i San Francisco och tror att det fungerar så i denna stad. Ibland blev det ju så att spröten gick en väg och bussen en annan. Särskilt vid Stockton och Market var det ganska ofta dewirement. Där korsar ju 30-Stockton 5 par av trådar, så ibland blev sprötena lite vilsna av sej.
Har även sett T-buss på Market Street som kört i ytterfilen under innertrådarna och haft vänstra sprötet på rätta tråden och det högra sprötet på rätt tråd fastän på innerfilens trådar. Set rätade till sej där trådarna gick ihop i närheten av Embarcadero. Föraren hade ingen aning om det hela och som tur var körde han inte förbi en T-buss på högertrådarna.
På Market St. är det dubbel uppsättning av T-buss trådar och T-bussarna kör pararellt i två filer. Spårvagnen använder Trådbussarnas plustråd på ytterfilen där det passar att göra det.
Re: Växelfundering
Postat: måndag 26 maj 2003 10:20
av Björn J.
Yngve skrev:
Helt klart, fungerer også utmerket når man en fredagskveld skal bak i vogna og jage ut fulle, bråkende ungdommer.
Yngve
Kolla definitionen för "växelspett" i ordlistan!
Bj.