Sida 1 av 2

700 lämnar Stockholm

Postat: tisdag 14 augusti 2007 14:57
av carltram
I dag vid 14-tiden lämnade sällskapsvagnen 700 Stockholm för att ge plats för Madridvagnen.
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: tisdag 14 augusti 2007 19:47
av Karsten
Vart ska den?

Postat: tisdag 14 augusti 2007 19:52
av daniel_s
Karsten skrev:Vart ska den?
Till Madrid, de har en vagnhallsplats ledig nu!

Postat: tisdag 14 augusti 2007 19:53
av carltram
Jag gissar att den ska till Malmköping eller Norrköping.

Postat: tisdag 14 augusti 2007 20:22
av Byggare Bob
Nehejdå, den skall till hr Åberg och ställas upp på Mannaminne, i utbyte av en silverfärgad C5 i museitunneltåget :wink:

(nu kan vi skapa en myt om vart 700 skall, om inte hr Widén ger oss ett konkret svar!) :shock:

Postat: tisdag 14 augusti 2007 20:36
av Andy
Karsten skrev:Vart ska den?
Hjem til Oslo????? :P :P

svaret på 700:s färd

Postat: tisdag 14 augusti 2007 21:29
av Stefan Widén
Till metropolen Norrköping. Vagn 196 gick i väg i måndags till Mkp men där är det nu fullt i alla hallar varpå Norrköping är nästa på tur. Ja även i Bromma är det knökat vilket annars hade vart ett bra ställe. Lidingö lär ju bli knökat om nu den Madridvagnen hittar till Sthlm.

/stefan

Re: svaret på 700:s färd

Postat: tisdag 14 augusti 2007 21:31
av daniel_s
Stefan Widén skrev:Lidingö lär ju bli knökat om nu den Madridvagnen hittar till Sthlm.
Tja, man får väl ställa två Lidingövagnar på Djurgården...

Postat: onsdag 15 augusti 2007 0:26
av Bussmicke
Så gästvagnen ska redan komma?
Skulle den inte kommit för länge sen?
Gästvagnar brukar ju normalt åka hem så här dags på året..

Postat: onsdag 15 augusti 2007 9:32
av Thomas Lange
Så är det inte i år.
Det blir tyvärr en mycket kort sejour i Stockholm pga att Djurgårdsbrons reparation skall inledas vid månadsskiftet.
Senaste bud är ankomst en bit in i v 34.
Och så är det JVS godkännandeprocess...

Postat: onsdag 15 augusti 2007 13:21
av Olle
Thomas Lange skrev:Så är det inte i år.
Det blir tyvärr en mycket kort sejour i Stockholm pga att Djurgårdsbrons reparation skall inledas vid månadsskiftet.
Senaste bud är ankomst en bit in i v 34.
Och så är det JVS godkännandeprocess...
Kanske kan man ställa vagnen på vagnbjörn på Norrmalmstorg ett par timmar innan den dras tillbaka till sitt soliga hemland? Om den hinner hit innan den ska vända vill säga.

:wink: lle.

Postat: onsdag 15 augusti 2007 21:23
av RVR
Olle skrev:
Thomas Lange skrev:Så är det inte i år.
Det blir tyvärr en mycket kort sejour i Stockholm pga att Djurgårdsbrons reparation skall inledas vid månadsskiftet.
Senaste bud är ankomst en bit in i v 34.
Och så är det JVS godkännandeprocess...
Kanske kan man ställa vagnen på vagnbjörn på Norrmalmstorg ett par timmar innan den dras tillbaka till sitt soliga hemland? Om den hinner hit innan den ska vända vill säga.

:wink: lle.
Varför i så fall inte på Klarabergsgatan?

Postat: torsdag 16 augusti 2007 8:43
av Olle
Richard Jacobsson skrev:
Olle skrev:
Thomas Lange skrev:Så är det inte i år.
Det blir tyvärr en mycket kort sejour i Stockholm pga att Djurgårdsbrons reparation skall inledas vid månadsskiftet.
Senaste bud är ankomst en bit in i v 34.
Och så är det JVS godkännandeprocess...
Kanske kan man ställa vagnen på vagnbjörn på Norrmalmstorg ett par timmar innan den dras tillbaka till sitt soliga hemland? Om den hinner hit innan den ska vända vill säga.

:wink: lle.
Varför i så fall inte på Klarabergsgatan?
Svårare att vända med vagnbjön där.

:lol: lle.

Postat: torsdag 16 augusti 2007 9:48
av daniel_s
Vad är en vagnbjörn?

Postat: torsdag 16 augusti 2007 10:02
av 2763
daniel_s skrev:Vad är en vagnbjörn?
Det är enkelt sagt föregångaren till den spårtrailer som 700 står på.
Tarton, fd GA Schakt/Specialtransporter kör inte med vagnbjörnar.

//Tony

Postat: torsdag 16 augusti 2007 10:47
av Olle
TonyM skrev:
daniel_s skrev:Vad är en vagnbjörn?
Det är enkelt sagt föregångaren till den spårtrailer som 700 står på.
Tarton, fd GA Schakt/Specialtransporter kör inte med vagnbjörnar.

//Tony
Så kanske det heter på modern svengelska. När jag en gång i tidernas begynnelse (1965 tror jag) jobbade på Ventilator i Västberga / Stockholm så kom det en vagnbjörn med en godsvagn lastatd med plåtrullar som vi tillverkade fläktar och ventilationsdetaljer av. Tyvärr tog jag inget kort på ekipaget. Men då hette det iallafall vagnbjörn.

Vagnbjörn del 2

Vagnbjörn

Trasig vagnbjörn

Även spårvägssällskapet använder vagnbjörn

Postat: torsdag 16 augusti 2007 11:05
av 2763
Olle skrev:
Så kanske det heter på modern svengelska. När jag en gång i tidernas begynnelse (1965 tror jag) jobbade på Ventilator i Västberga / Stockholm så kom det en vagnbjörn med en godsvagn lastatd med plåtrullar som vi tillverkade fläktar och ventilationsdetaljer av. Tyvärr tog jag inget kort på ekipaget. Men då hette det iallafall vagnbjörn.
Det är inte samma sak. Spårtrailern skiljer sig på ett par väsentliga punkter i konstruktionen från en vagnbjörn.

//Tony

Postat: torsdag 16 augusti 2007 11:20
av Olle
TonyM skrev:
Olle skrev:
Så kanske det heter på modern svengelska. När jag en gång i tidernas begynnelse (1965 tror jag) jobbade på Ventilator i Västberga / Stockholm så kom det en vagnbjörn med en godsvagn lastatd med plåtrullar som vi tillverkade fläktar och ventilationsdetaljer av. Tyvärr tog jag inget kort på ekipaget. Men då hette det iallafall vagnbjörn.
Det är inte samma sak. Spårtrailern skiljer sig på ett par väsentliga punkter i konstruktionen från en vagnbjörn.

//Tony
Ja, jag noterade det. Men även en modern spårvagn skiljer sej på fler punkter från en gammal spårvagn, men den kallas ändå spårvagn. Så varför ska vagnbjörnen byta namn?

:roll: lle.

Postat: torsdag 16 augusti 2007 21:37
av X-Trafikarn
Den största skilnaden på trailern på bilden och på en vagnbjörn är att trailern har en king-pin som kopplas fast med en vändskiva på den dragande bilen. En vagnbjörn har en dragstång som man kopplar fast i en dragkroksliknande anordning. Dessutom så är en vagnbjörn byggd enbart för att transportera järnvägsvagnar. En trailer av ovanstående modell kan flytta andra saker än bara vagnar.

Postat: torsdag 16 augusti 2007 22:43
av 2763
X-Trafikarn skrev:Den största skilnaden på trailern på bilden och på en vagnbjörn är att trailern har en king-pin som kopplas fast med en vändskiva på den dragande bilen. En vagnbjörn har en dragstång som man kopplar fast i en dragkroksliknande anordning. Dessutom så är en vagnbjörn byggd enbart för att transportera järnvägsvagnar. En trailer av ovanstående modell kan flytta andra saker än bara vagnar.
Inte bara det! Den delen av trailern som går från flaket och upp till "king-pinnen" är löstagbar. Genom att lossa flaket här kan trailern sänkas ner mot marken och den tillhörande rampen kan monteras och spårvagnen kan köras upp - för egen maskin.

Vagnbjörnens lastning är väl något annorlunda förutsatt att jag förstått allt rätt.

Att jämföra mot att det är stor konstruktionsmässig skillnad på en spårvagn från 1902 och idag håller inte i resonemanget. Visst är det så, men för spårvagnen är funktion, syfte och utförandet i stora drag exakt detsamma. Vagnbjörnen och Spårtrailern skiljer sig åt i funktion och utförande.

Dessutom är "Spårvagn" ett betydligt vidare ord än vare sig "Vagnbjörn" och "Spårtrailer".

//Tony