Sida 1 av 1
Pling... Stannarsignal
Postat: lördag 04 augusti 2007 18:58
av Kronobergarn
Vilka bussar i dag har kvar stannar signalen i form av plingande "Pling" än den nya varianten i form av summer ljud... det var väll scania som hade pling eller... dom nya bussarna har för hög stannarsignal åtminstånde på GS B9S... det är också nån slags summer ljud i form av pling fast då elektråniskt...

Postat: lördag 04 augusti 2007 20:39
av Mikael Karlsson
Har inte Scania Maxi (SL-trafiken) kvar det gamla "plinget"
Mikael
Postat: lördag 04 augusti 2007 21:02
av Kronobergarn
Är det isåfall bara SL's MaxCi eller alla i landet ?

Postat: lördag 04 augusti 2007 21:09
av yujin
Mikael Karlsson skrev:Har inte Scania Maxi (SL-trafiken) kvar det gamla "plinget"
Mikael
Japp, stämmer bra!
Förutom följande undantag:
5063 + 5065 (inte helt säker på nummer) har Volvos Thoreb, och därför Säffle 2000s stoppljud.
5091 har "spårvagnsplinnnnnnnggg"
Postat: lördag 04 augusti 2007 21:26
av Mikael Karlsson
Zella skrev:Är det isåfall bara SL's MaxCi eller alla i landet ?

Känner inte till hur andra städers MaxCi bussar fungerar. Åker mest med SL
Mikael
Postat: söndag 05 augusti 2007 12:35
av Karsten
yujin skrev:Mikael Karlsson skrev:Har inte Scania Maxi (SL-trafiken) kvar det gamla "plinget"
Mikael
Japp, stämmer bra!
Förutom följande undantag:
5063 + 5065 (inte helt säker på nummer) har Volvos Thoreb, och därför Säffle 2000s stoppljud.
5091 har "spårvagnsplinnnnnnnggg"
5063 och 5064 ska det vara.
Postat: söndag 05 augusti 2007 13:06
av yujin
Karsten skrev:yujin skrev:Mikael Karlsson skrev:Har inte Scania Maxi (SL-trafiken) kvar det gamla "plinget"
Mikael
Japp, stämmer bra!
Förutom följande undantag:
5063 + 5065 (inte helt säker på nummer) har Volvos Thoreb, och därför Säffle 2000s stoppljud.
5091 har "spårvagnsplinnnnnnnggg"
5063 och 5064 ska det vara.
Vet du varför de två vagnar fick Thoreb? Nån sorts test eller?
Postat: söndag 05 augusti 2007 13:40
av Karsten
Någon form av test av Thoreb i Scania kan det vara, i Volvobussar av samma årsmodell var det standard tror jag. Dessa två har också ett extra trappsteg upp till "övervåningen", vilket resten av serien 5035-5062 saknar. Det var lite småsaker med Thorebsystemet i dessa vagnar, en viss fördröjning i dörrmanövrering bl.a.
Re: Pling... Stannarsignal
Postat: söndag 12 augusti 2007 23:46
av Johan B
Zella skrev:Vilka bussar i dag har kvar stannar signalen i form av plingande "Pling" än den nya varianten i form av summer ljud... det var väll scania som hade pling eller... dom nya bussarna har för hög stannarsignal åtminstånde på GS B9S... det är också nån slags summer ljud i form av pling fast då elektråniskt...

Era Bovor har vanlig hederlig ringklocka. Nu är de iofs från 98 så det har säkert ändrats på nya bussar från Bova. Vest körde länge med ringklocka också, numera har man tyvärr en summer som duger bra till att väcka döda.
Postat: måndag 13 augusti 2007 20:36
av X-Trafikarn
Gävles MaxCi vagnar har kvar det typiska pling ljudet.
Postat: torsdag 16 augusti 2007 18:58
av Verspieder
Vest V10:orna Veolia 4845-4850 som kom från Kallhäll till Umeå har en gammal hederlig metallklocka som säger "plinggggg" istället för den annars vanliga Vest-summerns som låter "buzzzzzz" och ger föraren en hjärtinfarkt.
Fridströms Vega-förserievagn TUM745 av 1999 års modell har också en klocka modell "pling" av 80-talsmodell inmonterad. Busslinks 81xx-Carrus Fiftyvagnar från Piteå har även de klockor, men under instrumentbrädan.