Sida 1 av 1

Fråga om 9207s tidiga historia

Postat: torsdag 22 maj 2003 11:48
av Stefan N
Hej!

Har tidigare frågat om paketmotorvagnar här på Forum.
Behöver hjälp från er med följande:
Ploglok 9207 som idag finns bevarad på Djurgårdslinjen
har tidigare varit ombyggd till paketmotorvagn för
godsbefordran en tid.

Enligt Ankarbergs bok om Södra Lidingöbanan skulle detta
ha skett år 1923, enbart några år innan pakettrafiken
upphörde helt.

Ursprungligt littera på 9207 var från år 1907 - A2 nr 27
men fick efter ombyggnad (1923?) littera A5 197.

Finns det någon som vet hur 9207 såg ut när den fungerade
som paketmotorvagn, har ni hittat några 'rester' i samband
med underhåll/ombyggnader av fordonet ?

Och slutligen, kan man tänka sig att fordonen har gått på
linje 5 och varit med om överskeppningen via färja till
Lidingö fram till år 1925 ?

Hoppas att ni kan hjälpa mig...

Mvh Stefan

Postat: torsdag 22 maj 2003 12:39
av bruse
Kolla i linjeskrift 22, som handlar om Utställningslinjen 1930. Där har jag med en bild just på 9702, eller vad den hette då, som paketvagn.

Bilden är tagen från en SF Journalfilm.

Har du inte skriften om linje 22? Köp den via denna hemsida, kolla under Tjänster > Butiken!

Postat: torsdag 22 maj 2003 16:16
av Stefan Isaksson
Först och främst ett klarläggande: 9207 är en gammal SSB-vagn.
Det är således SSB A2 27 du talar om. I samband med SS övertagande fick den ny littera, A5 (SS A2 121-150 var fd SNS A3 med samma nummer), och nytt nummer 197. Ingen ombyggnad alltså (i och för sig kan den ha blivit ombyggd ändå, men det finns inget direkt samband med omlittreringen).

Eftersom det var en SSB-vagn höll den sig säkert Södermalm före slussombyggnaden 1922. (HELT säker kan man väl inte vara utan kontroll, men...)

Färjningen upphörde väl redan med första världskriget utbrott 1914, så man kan väl med intill visshet gränsande sannolikhet hävda att den inte gått som trafikvagn på Lidingö.

Jag skulle gissa att exteriören inte ändrats nämnvärt sedan paketvagnstiden (snöplogarna givetvis undantagna). Interiören har antagligen ändrats mer, men gissningsvis inte särskilt mycket heller.

SI

Postat: fredag 23 maj 2003 17:04
av Gäst
Plogloken 9204 - 9207 har såvitt jag känner till inte varit paketmotorvagnar. På 1920-talets början byggdes merparten av södra bolagets äldre motorvagnar (SSB typ A1 och A2) om till arbetsfordon/verkvagnar av olika slag. 7 st paketmotorvagnar byggdes, med nr 1251 - 1257, typ M1. 4 st lok typ L3 byggdes, med nr 1204-1207. Dessutom ändrades några vagnar till till verkvagnar, bl a en svetsvagn som jag tror fick nr 1198. Tror det var några fler vagnar som också blev kvar som arbetsvagnar.

9207 (och 9205 i Bromma) har därmed inte varit paketvagnar, utan betraktades som lok. Jag tror (men jag är lite osäker, allt detta rakt ur minnet) att loken dessutom hade plogutrustning redan från början.

Vad är då skillnaden mellan paketvagnarna och loken? Om man då jämför 1253 (finns i Malmköping) och 9205/9207, så finner man att loken fick en ändrad frontplåt (rundad), är högre och att trucken försetts med blyvikter. Som lok behövde vagnarna sin tyngre vikt för att få större adhesion, dvs kunna dra tyngre tåg utan att slira, och även kunna bromsa utan att slira. Paketvagnarna var däremot avsedda att frakta lättare gods, och var (är) inte nedtyngda av extravikter.

Hur mycket är kvar av den ursprungliga vagnen? Det kan man undra. Väggarna förefaller vara mer eller mindre nytillverkade, men tak, plattformsfönster och sannolikt delar av golvet är återanvänt. På 1253 kan man se att hela korgen är nedställd på en ny järnram, vilket SSB typ A1 saknade. Trucken (underredet) är dock detsamma. Att taket är detsamma bekräftas av t ex mörkblå färgrester på 1253:s tak för några år sedan, då fann vi också övertäckta fästhål, förmodligen avsedda för den ursprungliga trolleystången! Historiens vingslag!

/Lars Johansson

Kvar i 9207

Postat: fredag 23 maj 2003 22:22
av Stefan Widén
Det som kvar i sen den var tafikvagn är kupéväggar och kupétak. i övrig är det nytillverkat när den vart ombyggd till nyvarnade utförande. Vissadetaljer återanvändes säkerligen så som i fallet som med ombyggnaden av A 1:orna. För att klara att bära hela plogutrustningen så byggdes ett nytt ramverk där långbalkarna är kraftigare än vad trafikvagnarna var. Ska forska i lite mer på de eventuella uppgifter vi har om loket.

Stefan

Postat: fredag 23 maj 2003 22:54
av Stefan N
Tack för era svar.
En följdfråga blir ju raskt då vilka av SNS A2:or som kan tänkas
ha gått på linje 5 fram till 1914.

Vidare är jag intresserad av hur vilken typ av 'ombyggnad' som gjordes för att motorvagnen skulle klassas som paketvagn...
Hyllor, tomt utrymme på plattform osv ?

Jag är också intresserad av uppgifter om gods- och paketinlämningen på kontoret i hörnet av Sturegatan - Humlegårdsgatan. Hur gick det till, fraktsedlar mm mm

Hur länge fanns denna möjlighet ? Pågick den efter 1958 då den nya stationsbyggnaden på Humlegårdsgatan togs i bruk och flyttades i så fall denna hantering dit då ?

Ber om ursäkt att jag ger mig ner på detaljnivå men om man inte fråga så blir det ju inga svar... ;-)

/Stefan

Postat: lördag 24 maj 2003 5:40
av bruse
Någon hade nyligen en länk till en hemsida om lokomoterer i Sverige. Minns varken dess namn, dess url, eller upphovsman... :oops: Jag kan inte finna den. Nån som kan hjälpa till?