Sida 1 av 3

Stomlinjekarta gbg

Postat: onsdag 25 juli 2007 10:51
av Kronobergarn
Bild

Postat: onsdag 25 juli 2007 12:51
av Johan Eriksson
x

Postat: onsdag 25 juli 2007 20:52
av Mikael Karlsson
Snygg linjekarta, tänk om de där stomlinjerna kördes med trådbussar istället. Då skulle Göteborg få en miljövänligare och tystare innerstad.

Mikael

Postat: onsdag 25 juli 2007 22:41
av 2763
Mikael Karlsson skrev:Snygg linjekarta, tänk om de där stomlinjerna kördes med trådbussar istället. Då skulle Göteborg få en miljövänligare och tystare innerstad.

Mikael
Tänk om man valde att köra dessa linjer med Spårvagn i stället, lagom kapacitet och samordnat utyttjande av befintlig infrastruktur.

Bort med bussarna, åtminstone på de fyra tyngsta linjerna!

//Tony

Postat: torsdag 26 juli 2007 11:48
av Kronobergarn
16 & 17 går ju nästan samma väg som spårvagn... så man kan väll säga att på dessa linjer går det redan vagnar

Postat: torsdag 26 juli 2007 12:09
av Mikael Karlsson
TonyM skrev:
Mikael Karlsson skrev:Snygg linjekarta, tänk om de där stomlinjerna kördes med trådbussar istället. Då skulle Göteborg få en miljövänligare och tystare innerstad.

Mikael
Tänk om man valde att köra dessa linjer med Spårvagn i stället, lagom kapacitet och samordnat utyttjande av befintlig infrastruktur.

Bort med bussarna, åtminstone på de fyra tyngsta linjerna!

//Tony
Spårvägen verkar lida av överkapacitet av spårvagnar på linjenätet. Att klämma in ytterliggare fyra linjer kommer bara bidra till ökade förseningar.
Det finns städer som är mindre än Göteborg och klarar att ha både spårvagnar och trådbussar. Och i Göteborg skulle den miljövänliga trådbussen kunna få en chans. Det finns tillräckligt med spårvagnar redan, så ett trådbussnät skulle kunna bli ett mycket bra komplement.

Det skulle också bli en ny trafikform i staden, som säkert skulle uppskattas av resenärerna som inte verkar vara allt förtjust i sin nuvarande kollektivtrafik :wink:

Mikael

Postat: torsdag 26 juli 2007 14:30
av Saabare
Tack o lov att vi slipper åka med Den Oudsten när Stombuss 18 o 19 kommer :D . Jag missade alltid 513 när jag skulle till Partille då jag var i Backa. Men om jag skulle bestämma så skulle jag helst låta Veolia Transport o Swebus ha andra vanliga linjer samt Blå Express o Lila Express och Orusttrafiken skulle ha andra Expresslinjer. Te.x Busslink skulle ha stombussar, Swebus skulle ha Hisingen samt Frölunda o Veolia Transport i Partille samt de nuvarande linjer. Men vet nån varför GS blev av med Röd Express? Undrar bara.

Postat: torsdag 26 juli 2007 16:30
av Kronobergarn
Vad ska GSbuss köra då hade du tänkt...

Postat: torsdag 26 juli 2007 18:00
av Saabare
Har inte tänkt än :roll:

Postat: torsdag 26 juli 2007 21:47
av Kronobergarn
Undra överhuvudtaget om Busslink varit med om ngn upphandling i gbg...

Vilka upphandlingar i gbg står på tur :roll:

Postat: torsdag 26 juli 2007 22:10
av 2763
Zella skrev: Vilka upphandlingar i gbg står på tur :roll:
http://www.vasttrafik.se/sv/Aktuellt/Ak ... andlingar/

/T

Postat: torsdag 26 juli 2007 23:10
av 2763
Mikael Karlsson skrev: Spårvägen verkar lida av överkapacitet av spårvagnar på linjenätet. Att klämma in ytterliggare fyra linjer kommer bara bidra till ökade förseningar.
Det finns städer som är mindre än Göteborg och klarar att ha både spårvagnar och trådbussar. Och i Göteborg skulle den miljövänliga trådbussen kunna få en chans. Det finns tillräckligt med spårvagnar redan, så ett trådbussnät skulle kunna bli ett mycket bra komplement.
När det gäller stombusslinjerna så förslår inte trådbuss framför dieselbuss. Kapaciteten (vilkens tak torde vara nått) räcker inte.

När det gäller infrastrukturens kapacitet ber jag dig förklara i vilka punkter du menar att spårvagn skulle belasta den känsliga infrastrukturen mer än buss. Stombussarna kör ju ändå i spåret i brunnsparken och därmed blir det faktiskt en förbättring att köra de linjerna på spår eftersom bussars och vagnars körrytm skiljer sig.

//Tony

Postat: torsdag 26 juli 2007 23:41
av Kronobergarn
Undra om det i framtiden kommer att finnas tjänster eller grupper som enbart innehåller linjerna 16, 17, 18, 19... Med avlösning på C eller i Nordstan/Brunsparken

Undra vilken strecka som kommer att trafikeras av 15 :roll:

Kanske 50 eller 58... eller hur ser det ut på landsbygdens linjer / region

Postat: fredag 27 juli 2007 6:23
av Slagpåse
Zella skrev:Vad ska GSbuss köra då hade du tänkt...
Spårvagn :roll:
Sedan tror jag inte på bussavlösning i Brunnsparken då dom hållplatslägen inte har tid för avläsningar flrutom L5 och L10 men även dom avlösningarna ville man egentligen flytta också.


Det märks att Mikael inte har 100% koll på linjenätsutbyggnaden, i framtiden kommer inte alla linjer gå via Brunnsparken utan kommer ansluta till andra knutpunkter såsom Järntorget, Korsvägen t ex. Då kommer Brunnsparken troligtvis bli avlastad och det är som så att oftast beror inte förseningarna enbart på Brunnsparken utan mer att man missat sin "lucka" genom beroende på att passagerare håller dörrar mm i ytterområdena. Missar man "luckan" byggs per automatik upp en försening då man hamnat bakom en vagn som skall avgå säg 2 minuter efter dig egentligen och vad har sagts om tidiga avgånger?? Jo "Gud förbjude dem" för då börjar man köra ifrån passagerare.
Detta ger 2 minuters försening plus din egen infart, passagerar utbyte och då ligger du minst 3 minuter sen med lite tur, denna försening gör att vagnen bakom på samma hpl blir sen i sin "lucka" för att man står på hpl i den turens "lucka".

Invecklat men förseningar har verkligen sina orsaker som oftast förare eller infrastruktur kan påverka.

Postat: fredag 27 juli 2007 8:56
av Mikael Karlsson
Förhoppningen med ett trådbussnät borde ju vara att bussarna slipper köra i spårvagnsspåren allt för mycket i Brunnsparken och övriga delar i staden. Och satsar man på sådan trafik ska det vara för miljöns skull, samt att få till en snabbare kollektivtrafik. Och trådbussen är också mindre störningskänslig än spårvagnen. Blir det fel på en trådbuss kan nästa buss köra om vid behov, inte som spårvägen att stora delar av nätet slås ut och knappast ersätts av några ersättningsbussar alls.
Som sagt, jag tror Göteborgarna skulle uppskatta något nytt. Trådbussen är en tyst och miljövänlig trafikform som skulle kunna göra stora insatser om man samtidigt förbättrade framkomligheten för just dessa bussar!

Jo, jag känner till spårvägens framtida linjedragningar. Men jag tror inte det räcker med att avlasta Brunnsparken till förmån för Järntorget och Korsvägen.
Spårvägen kommer även i framtiden att dras med allehanda problem så som förseningar till exempel. Antalet tillbud i trafiken är fortfarande för högt, något som orsakar dagliga stopp i driften. Vagnsfel etc etc ska också räknas med.

Det kommer säkert ta många år innan Göteborg får en sådan tillförlitlig spårväg som motsvarar kundernas önskemål. Och i väntan på det kan man pröva nya lösningar, så som trådbussen.

Postat: fredag 27 juli 2007 18:30
av Joohan
Efter som du frågade förut vart vi var så nu med din lilla bild så kan jag tala om att det är endhållplatsen :D

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... t=stombuss

Postat: fredag 27 juli 2007 18:48
av Slagpåse
Tillbud orsakar normalt sett INGA stopp i trafiken men olyckor gör det och tyvärr får man räkna med det.
Trafiken har ökat markant men olyckorna har trots det stagnerat och sålänge folk inte tänker på att det är minst 30ton spårvagn som kommer åkandes och genar tajt framför vagnen kommer det att finnas olyckor.

Du skriver att trådbussar skulle så långt som möjligt undvika spårvagnspåren i Brunnsparken, hur har Du tänkt att lösa det?? Idag rör sig spårvagnar på alla gator i Brunnsparken vilket inte ger mer plats åt en trådbuss än en dieselbuss.

Betänk också att M28/M29 med dom flesta vagnsfelen är påväg ut och detta kommer att minska stoppen som beror på vagnsfel.

Spårvagnen är överlägsen alla andra fordonstyper att trafikera med så lite förseningar som möjligt. Bussar har inte den passagerarkapaciteten som en spårvagn, inte ens 24metersfordonen fixar det, ett bra exempel är L16 ut mot Lindholmen, bussarna går så överlastade vissa turer att folk väljer bilen, misstänker att hade man satsat på spårvagn istället för buss hade det varit mindre biltrafik ut dit.

Samma gäller Tuve med L17 och Backa med sina bussar fast det finns ett spårvagnsstråk.

Men visst, det är ju "gratis" att hänga upp trådar för trådbuss, det är lika "gratis" att införskaffa trådbussar.
Varför inte satsa lite mer långsiktigt på riktig spårvagnstrafik direkt, en spårvagn håller minst 30 år om inte längre, en buss får inte med dagens avtal köras mer än 10 år.

Postat: fredag 27 juli 2007 21:06
av Joohan
Slagpåse skrev:Tillbud orsakar normalt sett INGA stopp i trafiken men olyckor gör det och tyvärr får man räkna med det.
Trafiken har ökat markant men olyckorna har trots det stagnerat och sålänge folk inte tänker på att det är minst 30ton spårvagn som kommer åkandes och genar tajt framför vagnen kommer det att finnas olyckor.

Du skriver att trådbussar skulle så långt som möjligt undvika spårvagnspåren i Brunnsparken, hur har Du tänkt att lösa det?? Idag rör sig spårvagnar på alla gator i Brunnsparken vilket inte ger mer plats åt en trådbuss än en dieselbuss.

Betänk också att M28/M29 med dom flesta vagnsfelen är påväg ut och detta kommer att minska stoppen som beror på vagnsfel.

Spårvagnen är överlägsen alla andra fordonstyper att trafikera med så lite förseningar som möjligt. Bussar har inte den passagerarkapaciteten som en spårvagn, inte ens 24metersfordonen fixar det, ett bra exempel är L16 ut mot Lindholmen, bussarna går så överlastade vissa turer att folk väljer bilen, misstänker att hade man satsat på spårvagn istället för buss hade det varit mindre biltrafik ut dit.

Samma gäller Tuve med L18 och Backa med sina bussar fast det finns ett spårvagnsstråk.

Men visst, det är ju "gratis" att hänga upp trådar för trådbuss, det är lika "gratis" att införskaffa trådbussar.
Varför inte satsa lite mer långsiktigt på riktig spårvagnstrafik direkt, en spårvagn håller minst 30 år om inte längre, en buss får inte med dagens avtal köras mer än 10 år.
17 går till Tuve, är du fuller? ;D

Postat: lördag 28 juli 2007 8:43
av Mikael Karlsson
Ja det var olyckor jag menade även om jag skrev annat i farten. Och visst får man räkna med att det händer olyckor i trafiken. Men spårvägen i Göteborg är väldigt olycksbenägen.
Att folk springer som yra höns i Cityområdet är väl ingen nyhet. Men det är kanske dags att se över hur man kan förhindra att det sker så ofta med folk som blir påkörda. Och spårvagnar som krockar med andra fordon.

Det är många faktorer som spelar in. Ombyggnader av gator och korsningar är en idé. Möjlighet att skilja gångtrafikanter och spårvagnar så mycket som möjligt är en annan. Bättre utbildning för förarna, och kanske sänkt hastighet i de mest belastade citymiljöerna. Och istället för att lägga ekonomiska resurser på nya spårvägsutbyggnader är det bättre att lägga det på det befintliga systemet och göra det attraktivare och effektivare. När det är gjort kan man titta på nya linjer.

Och visst kostar det att införa trådbussar, dock är investeringskostnaderna lägre än för spårvagnar. Däremot kan driftkostnaderna bli högre för trådbussar än för spårvagnar. Men det är sådant man får överväga. Ett trådbussnät kan bli mycket effektivare än dagens spårvägssystem. Då är det kanske värt det för att få en kollektivtrafik som upplevs snabb, attraktiv och miljövänlig.

Det är spaltmeter, på spaltmeter, på spaltmeter i Göteborgsposten om hur dålig kollektivtrafiken är i Göteborg. Spårvagnarna upplevs som gammalmodiga, långsamma och farliga. Då finner jag det bättre att satsa pengarna på att göra det befintliga systemet bättre, innan man tittar på fler spårvägsutbyggnader.

Visst är spårvagnen trevlig - Men den är inte alltid bäst :!:

Mikael

Postat: lördag 28 juli 2007 12:20
av Slagpåse
Du skriver mot dig själv, sänka farten ännu mera och samtigt är spårvagnen långsam :roll:

OM någon skulle behöva bättre utbildning så är det billisterna som gör förbjudna vänstersvängar framför spårvagn, channsar på att hinna före vagnen, skita i rödljus, cyklister som kör metoden "Alla andra får bromsa så jag kommer fram" samma gäller mentaliteten gos gångtrafikanterna.
Det dessa inte tänker på är att detta drabbar inte enbart föraren utan kanske ett par tusen resenärer i rusningen.
OM medtrafikanten respekterat dom regler som finns så hade det inte skett olyckor med spårvagn..........

Spårvagnsförarutbildningen verkar du inte ha koll på iallafall, där poängteras detta hela tiden ihop med vilka sträckor som är olycksdrabbade, det finns intern statistik som framförs till TK om vilka ställen som bör byggas om men det tar ÅR innan en omyggnation sker.
Sedan har GS TRI som genomförs en gång varje år fast kravet är vartannat, detta för att kontrollera att man tagit åt sig uppdateringar av regelverket, där trycks det även på säkerhet mm mm.
GS har APT 2-3 ggr per år där det trycks på säkerhet och information om olycksläget med alla typer av olyckor inblandade, även bussolyckorna kommer fram och jämförs med och per vagnskm ligger spårvagn totalt bättre till i GBG om jag minns rätt.

Och du vet väl att possitiva nyheter inte säljer??