Förbättringar av spårtrafik på befintliga spår
Postat: tisdag 20 maj 2003 22:03
Här sticker jag ut hakan ordentligt och får väl bereda mig på smällar av olika slag. Dessutom är jag intresserad av om någon mer har fler förslag av samma sort, dvs. utan nybyggnad av spår.
Jag inser min relativa naivitet, men tycker ändå att diskussionen är intressant! Min tanke är ändå att peka på nya möjligheter i tider av VD-skandaler och intäkter från trängselavgifter.
Jag presenterar här några förslag till förbättringar i spår- och båttrafiken i Stockholms län. Förslagen handlar om jämförelsevis små förändringar. Jag utgår i dessa förslag från det enkla antagandet att spårtrafik och båttrafik utgör något mycket attraktivt och därför värt att satsas lite extra på. Ett liknande antagande tror jag t.ex. ligger bakom utbyggnaden av Tvärbanan och det faktum att tågen fortfarande går på t.ex. Roslagsbanan och Lidingöbanan (dessa var nedläggningshotade under 1970-talet). Det är billigare att köra buss, men inte alls lika attraktivt...
En genomgående tanke med förslagen, är att inte bygga helt nya linjer, utan se vilka förbättringar som kan göras med de spåranläggningar och båtlinjer som redan idag existerar. Somliga förslag kommer knappast att vara gratis, men borde trots allt bli betydligt billigare än vad det kostar att bygga helt nya spår. Mina förslag innebär att man skapar nya linjer på befintliga spår, skapar tydligare marknadsföring och skapar nya stationsanläggningar/knutpunkter.
Kanske kan mina förslag bli betydligt billigare, än vad t.ex. en utbyggnad av Tvärbanan i norra förorterna skulle kosta? Kanske skulle man också kunna få en liknande kvalitet med mina förslag, genom att nyttja tvärförbindelsen vid Rissne och förslagen om Rälsbussen.
Jag har kanske inte hittat på alla förslag själv, utan omedvetet fångat upp några här och var. Tack, de som egentligen hittat på somliga idéer.
MARKNADSFÖRING: FÄRGKODADE LINJER
Förslaget innebär en tydlig marknadsföring av alla spår- och båttrafik i Stockholms län. Kanske kan alla spårförbindelser t.ex. skyltas enligt de färger som redan används i SLs karta för spårtrafiken. Dessutom skulle ett antal nya banor/båtlinjer marknadsföras enligt samma standard. Särskilt stor nytta skulle en färgkodning göra för att hitta vid knutpunkter som Slussen, Centralen, Östra station, Sundbyberg osv. En liknande färgkodning används i tunnelbanan i London.
Med befintliga linjer och de förslag jag ger nedan, blir det följande lista av banor/båtlinjer:
Gröna linjen (tunnelbanan)
Röda linjen (tunnelbanan)
Blåa linjen (tunnelbanan)
Pendeltågen
Roslagsbanan
Saltsjöbanan
Tvärbanan
Nockebybanan
Lidingöbanan
Djurgårdslinjen (linje 7)
Täbytåget (nytt förslag)
Rälsbussen (nytt förslag)
Snabbtåg till Södertälje och Gnesta (nytt förslag)
Djurgårdsfärjan/Slussenlinjen
Djurgårdsfärjan/Nybrolinjen
Vaxholmsbåten
KNUTPUNKTER MED KORTARE PROMENAD
Förslag: Vid ett antal de-facto-knutpunkter skapas en tydlig skyltning som gör det lätt att ta sig emellan, trots ett antal minuters promenad. På det sättet skulle byten underlättas – även för den som inte hittar så bra – vid t.ex. S:t Eriksplan/Karlberg, Mariatorget/Södra station, Medborgarplatsen/Södra station och Danderyds sjukhus/Mörby hpl på Roslagsbanan.
BÅTLINJER MED VANLIG SL-TAXA
Förslaget innebär att SL börjar marknadsföra de av Waxholmsbolagets båtlinjer, som har flest turer. Dessutom skall SL-taxa gälla fullt ut. Detta gäller de två linjerna på Djurgårdsfärjan och Waxholmsbolagets alla förbindelser Stockholm-Vaxholm (med konsekventa stopp och bytesmöjligheter vid Nacka Strand och Gåshaga).
TVÅ NYA KNUTPUNKTER I LINJENÄTET
För att underlätta tvärförbindelser och öka attraktiviteten är det viktigt att skapa fler knutpunkter även i förorterna. Förslaget är att skapa två nya knutpunkter, ungefär som dagens knutpunkter i t.ex. Sundbyberg och Farsta Strand. Följande platser borde vara tänkbara:
- Knutpunkten i Huvudsta mellan Blå linjens Akalla-gren och Pendeltågets Bålsta-gren. Här finns det många bostäder och arbetsplatser i närheten.
- En annan, liknande plats, är korsningen mellan Gröna linjens Hagsätragren och Pendeltågens Nynäshamns-gren. Detta borde delvis kunna ersätta en tidigare tänkt förlängning av tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö.
Dessa förslag tillhör sannolikt de dyrare bland mina förslag.
NY TVÄRFÖRBINDELSE PÅ BEFINTLIGT SPÅR I RISSNE
Låt somliga tåg på Blå linjen gå via Solna/Hallonbergen till Hjulsta. Tanken är att utnyttja spåret från Hallonbergen till Rinkeby, som inte utnyttjats som trafikspår på nästan 20 år. Min förhoppning är att detta underlättar förbindelserna mellan Rinkeby/Tensta och Solna.
NY TUNNELBANESTATION PÅ BLASIEHOLMEN (OCH SKEPPSHOLMEN?)
Den blåa linjen har en ca 400 m tunnelsträcka som inte används sydost om Kungsträdgårdens tunnelbanestation. Genom att anlägga en ytterligare station i ändan på den tunneln, så kan passagerarna lättare nå yttre Blasieholmen och Skeppsholmen. Kanske är tunneln så lång, att den t.o.m. kan medge en station med uppgång direkt på Skeppsholmen? Detta förslag är naturligtvis också av det något dyrare slaget.
TÄBYTÅGET (BÄTTRE NAMN ÄN DJURSHOLMSBANAN…?)
Marknadsför tågen på Näsbyparkslinjen som ett lokalt tåg/spårvagn ”Täbytåget” tillsammans med tågen till Viggbyholm. Låt alla tåg på dessa båda linjer stanna vid alla hållplatser mellan Stockholms Ö och Djursholms Ösby. Detta skulle förbättra turtätheten vid dessa hållplatser och komplettera lokaltrafiken på Tunnelbanan och busslinjerna 40 och 670.
Anlägg dessutom, i enlighet med ett förslag som SL nyligen beskrivit, en ny hållplats vid Albano, bl.a. med avstigning vid gångbron mellan Drottnings Kristinas väg och f.d. Roslagstulls sjukhusområde.
Namnet Roslagsbanan skulle i fortsättningen syfta på tågen till Ormsta/Kårsta resp. Österskär, och som inte stannar så ofta före Roslags Näsby.
SNABBTÅG TILL GNESTA OCH SÖDERTÄLJE
Låt tågen till Gnesta gå på Grödingebanan med några få stopp på färden till Stockholm. Dessa tåg skulle också kunna innebära en kraftigt förkortad restid för sträckan Södertälje-Stockholm.
NY TVÄRFÖRBINDELSE – RÄLSBUSSEN
Förslaget innebär att man skapar en helt ny tvärförbindelse genom att köra rälsbuss mellan Värtabanan och Ulvsundabanan via Västeråsbanan. En sådan trafik skulle t.ex. få följande utseende (hållplatser/knutpunkter):
Ulvsunda industriområde (dagens spårslut vid Norrbyvägen) – Flygplatsinfarten – Mariehäll – Bällstavägen – Maraboparken – Sundbyberg (anslutning till Tunnelbana och Pendeltåg) – Huvudsta (ny pendeltågsstation med anslutningar enligt förslag ovan) – Norra station – Albano/Roslagstull (med anslutning till Roslagsbanan) – Fiskartorpsvägen – Värtahamnen/Siljaterminalen – 3:e Tvärvägen – Ropsten (med anslutning till Röda linjen och Lidingöbanan)
Jag är medveten om att det säkert behövs en del upprustning på både Ulvsundabanan och mellan Värtahamnen och Ropsten (i det senare fallet är spåret nästan upprivet). Tanken med att köra rälsbuss är att kunna testa förbindelsen utan jättestora investeringar, dvs. att t.ex. slippa elektrifieringar av sträckor som inte är elektrifierade (längre).
LANSERA ”SL TAR DIG UT I NATUREN”
SL brukar peka på att det skulle bli dyrt att öppna station Kymlinge för allmänheten. Jag har svårt att tro att detta skulle bli extremt dyrt, inte värre än att det är värt marknadsföringsmöjligheten. Förslaget är att SL skulle öppna stationen och kunna frakta Stockholmarna direkt ut i naturen, kanske enbart på helger och sommardagar. Kanske kan man på motsvarande sätt tänka sig hållplatser även på andra platser, t.ex. på Grödingebanan och i Lill Jansskogen på Rälsbussen enl. ovan. Jämför gärna detta förslag med dagens popularitet hos de som åker med buss, spårvagn och färja till Djurgården.
Jag inser min relativa naivitet, men tycker ändå att diskussionen är intressant! Min tanke är ändå att peka på nya möjligheter i tider av VD-skandaler och intäkter från trängselavgifter.
Jag presenterar här några förslag till förbättringar i spår- och båttrafiken i Stockholms län. Förslagen handlar om jämförelsevis små förändringar. Jag utgår i dessa förslag från det enkla antagandet att spårtrafik och båttrafik utgör något mycket attraktivt och därför värt att satsas lite extra på. Ett liknande antagande tror jag t.ex. ligger bakom utbyggnaden av Tvärbanan och det faktum att tågen fortfarande går på t.ex. Roslagsbanan och Lidingöbanan (dessa var nedläggningshotade under 1970-talet). Det är billigare att köra buss, men inte alls lika attraktivt...
En genomgående tanke med förslagen, är att inte bygga helt nya linjer, utan se vilka förbättringar som kan göras med de spåranläggningar och båtlinjer som redan idag existerar. Somliga förslag kommer knappast att vara gratis, men borde trots allt bli betydligt billigare än vad det kostar att bygga helt nya spår. Mina förslag innebär att man skapar nya linjer på befintliga spår, skapar tydligare marknadsföring och skapar nya stationsanläggningar/knutpunkter.
Kanske kan mina förslag bli betydligt billigare, än vad t.ex. en utbyggnad av Tvärbanan i norra förorterna skulle kosta? Kanske skulle man också kunna få en liknande kvalitet med mina förslag, genom att nyttja tvärförbindelsen vid Rissne och förslagen om Rälsbussen.
Jag har kanske inte hittat på alla förslag själv, utan omedvetet fångat upp några här och var. Tack, de som egentligen hittat på somliga idéer.
MARKNADSFÖRING: FÄRGKODADE LINJER
Förslaget innebär en tydlig marknadsföring av alla spår- och båttrafik i Stockholms län. Kanske kan alla spårförbindelser t.ex. skyltas enligt de färger som redan används i SLs karta för spårtrafiken. Dessutom skulle ett antal nya banor/båtlinjer marknadsföras enligt samma standard. Särskilt stor nytta skulle en färgkodning göra för att hitta vid knutpunkter som Slussen, Centralen, Östra station, Sundbyberg osv. En liknande färgkodning används i tunnelbanan i London.
Med befintliga linjer och de förslag jag ger nedan, blir det följande lista av banor/båtlinjer:
Gröna linjen (tunnelbanan)
Röda linjen (tunnelbanan)
Blåa linjen (tunnelbanan)
Pendeltågen
Roslagsbanan
Saltsjöbanan
Tvärbanan
Nockebybanan
Lidingöbanan
Djurgårdslinjen (linje 7)
Täbytåget (nytt förslag)
Rälsbussen (nytt förslag)
Snabbtåg till Södertälje och Gnesta (nytt förslag)
Djurgårdsfärjan/Slussenlinjen
Djurgårdsfärjan/Nybrolinjen
Vaxholmsbåten
KNUTPUNKTER MED KORTARE PROMENAD
Förslag: Vid ett antal de-facto-knutpunkter skapas en tydlig skyltning som gör det lätt att ta sig emellan, trots ett antal minuters promenad. På det sättet skulle byten underlättas – även för den som inte hittar så bra – vid t.ex. S:t Eriksplan/Karlberg, Mariatorget/Södra station, Medborgarplatsen/Södra station och Danderyds sjukhus/Mörby hpl på Roslagsbanan.
BÅTLINJER MED VANLIG SL-TAXA
Förslaget innebär att SL börjar marknadsföra de av Waxholmsbolagets båtlinjer, som har flest turer. Dessutom skall SL-taxa gälla fullt ut. Detta gäller de två linjerna på Djurgårdsfärjan och Waxholmsbolagets alla förbindelser Stockholm-Vaxholm (med konsekventa stopp och bytesmöjligheter vid Nacka Strand och Gåshaga).
TVÅ NYA KNUTPUNKTER I LINJENÄTET
För att underlätta tvärförbindelser och öka attraktiviteten är det viktigt att skapa fler knutpunkter även i förorterna. Förslaget är att skapa två nya knutpunkter, ungefär som dagens knutpunkter i t.ex. Sundbyberg och Farsta Strand. Följande platser borde vara tänkbara:
- Knutpunkten i Huvudsta mellan Blå linjens Akalla-gren och Pendeltågets Bålsta-gren. Här finns det många bostäder och arbetsplatser i närheten.
- En annan, liknande plats, är korsningen mellan Gröna linjens Hagsätragren och Pendeltågens Nynäshamns-gren. Detta borde delvis kunna ersätta en tidigare tänkt förlängning av tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö.
Dessa förslag tillhör sannolikt de dyrare bland mina förslag.
NY TVÄRFÖRBINDELSE PÅ BEFINTLIGT SPÅR I RISSNE
Låt somliga tåg på Blå linjen gå via Solna/Hallonbergen till Hjulsta. Tanken är att utnyttja spåret från Hallonbergen till Rinkeby, som inte utnyttjats som trafikspår på nästan 20 år. Min förhoppning är att detta underlättar förbindelserna mellan Rinkeby/Tensta och Solna.
NY TUNNELBANESTATION PÅ BLASIEHOLMEN (OCH SKEPPSHOLMEN?)
Den blåa linjen har en ca 400 m tunnelsträcka som inte används sydost om Kungsträdgårdens tunnelbanestation. Genom att anlägga en ytterligare station i ändan på den tunneln, så kan passagerarna lättare nå yttre Blasieholmen och Skeppsholmen. Kanske är tunneln så lång, att den t.o.m. kan medge en station med uppgång direkt på Skeppsholmen? Detta förslag är naturligtvis också av det något dyrare slaget.
TÄBYTÅGET (BÄTTRE NAMN ÄN DJURSHOLMSBANAN…?)
Marknadsför tågen på Näsbyparkslinjen som ett lokalt tåg/spårvagn ”Täbytåget” tillsammans med tågen till Viggbyholm. Låt alla tåg på dessa båda linjer stanna vid alla hållplatser mellan Stockholms Ö och Djursholms Ösby. Detta skulle förbättra turtätheten vid dessa hållplatser och komplettera lokaltrafiken på Tunnelbanan och busslinjerna 40 och 670.
Anlägg dessutom, i enlighet med ett förslag som SL nyligen beskrivit, en ny hållplats vid Albano, bl.a. med avstigning vid gångbron mellan Drottnings Kristinas väg och f.d. Roslagstulls sjukhusområde.
Namnet Roslagsbanan skulle i fortsättningen syfta på tågen till Ormsta/Kårsta resp. Österskär, och som inte stannar så ofta före Roslags Näsby.
SNABBTÅG TILL GNESTA OCH SÖDERTÄLJE
Låt tågen till Gnesta gå på Grödingebanan med några få stopp på färden till Stockholm. Dessa tåg skulle också kunna innebära en kraftigt förkortad restid för sträckan Södertälje-Stockholm.
NY TVÄRFÖRBINDELSE – RÄLSBUSSEN
Förslaget innebär att man skapar en helt ny tvärförbindelse genom att köra rälsbuss mellan Värtabanan och Ulvsundabanan via Västeråsbanan. En sådan trafik skulle t.ex. få följande utseende (hållplatser/knutpunkter):
Ulvsunda industriområde (dagens spårslut vid Norrbyvägen) – Flygplatsinfarten – Mariehäll – Bällstavägen – Maraboparken – Sundbyberg (anslutning till Tunnelbana och Pendeltåg) – Huvudsta (ny pendeltågsstation med anslutningar enligt förslag ovan) – Norra station – Albano/Roslagstull (med anslutning till Roslagsbanan) – Fiskartorpsvägen – Värtahamnen/Siljaterminalen – 3:e Tvärvägen – Ropsten (med anslutning till Röda linjen och Lidingöbanan)
Jag är medveten om att det säkert behövs en del upprustning på både Ulvsundabanan och mellan Värtahamnen och Ropsten (i det senare fallet är spåret nästan upprivet). Tanken med att köra rälsbuss är att kunna testa förbindelsen utan jättestora investeringar, dvs. att t.ex. slippa elektrifieringar av sträckor som inte är elektrifierade (längre).
LANSERA ”SL TAR DIG UT I NATUREN”
SL brukar peka på att det skulle bli dyrt att öppna station Kymlinge för allmänheten. Jag har svårt att tro att detta skulle bli extremt dyrt, inte värre än att det är värt marknadsföringsmöjligheten. Förslaget är att SL skulle öppna stationen och kunna frakta Stockholmarna direkt ut i naturen, kanske enbart på helger och sommardagar. Kanske kan man på motsvarande sätt tänka sig hållplatser även på andra platser, t.ex. på Grödingebanan och i Lill Jansskogen på Rälsbussen enl. ovan. Jämför gärna detta förslag med dagens popularitet hos de som åker med buss, spårvagn och färja till Djurgården.