Sida 1 av 1

Aftenposten om Stockholm Tunnelbana

Postat: tisdag 20 maj 2003 21:16
av Yngve

Postat: onsdag 21 maj 2003 1:39
av Gunnar Eriksson
Tänkvärda tankar om t ex riskerna med att det är betydligt svårare att ta sig ut från de nya tunnelbanevagnarna (C20) i händelse av brand. Med fönster som inte går att öppna, och dörrar som inte går att skjuta åt sidan och tränga sig igenom (till skillnad mot de äldre vagnarna). Tack för länk till en intressant artikel.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Postat: onsdag 21 maj 2003 8:40
av Gäst
Vad spelar det för roll om rutorna går att öppna eller ej? När det handlar om brand och nödläge så påverkar det ingenting eftersom äldre vagnar med öppningsbara rutor ändå är för små för att krångla sig ut igenom. Vad beträffar dörrarna så finns det nödöppnare vid varenda dörrpar. Vrid ner handtaget och skjut upp dörren! Svårare än så är det inte. C20 må ha många brister och fel men inom detta område är den knappast sämre än Cx-vagnarna.

Postat: onsdag 21 maj 2003 8:46
av Fredrik Klint
Glömde att logga in! Det var jag som skrev ovanstående inlägg.

Postat: onsdag 21 maj 2003 9:16
av Björn J.
Ursäkta morbida tankegångar.
Men, men... tyvärr har det ju visat sig att bränder i olika slags tunnlar och tunnelbanor kräver många dödsoffer, förolyckas man inte inne i vagnen så är ju olycksrisken stor när eller om man kan komma ur den. Brännskador, rökgasförgifning, nedtrampning, elskador om man kommer i kontakt med strömskenan, om tunneln är dubbelrikad kan man ju bli påkörd av annat tåg...

Egentligen borde det ju kanske inte gå att lämna vagnen inne i en tunnel, bättre då att om möjligt evakuera hela tåget ut tunneln och tömma det på säker plats... om det är möjligt alltså.

Därmed menar jag ju inte att man skall låta passagerare vara instängda, inlåsta i brinnande fordon i en olycksdrabbad tunnel.
Men ändå...

Jag vet att Räddningsverket har en hel del funderingar om detta, men hittar just nu bara detta om det på nätet.
http://www.srv.se/funktioner/publish/do ... 81F-89.pdf

Ett etiskt och tekniskt svårt ämne således.

Bj.

Postat: onsdag 21 maj 2003 9:27
av Gunnar Eriksson
Vad spelar det för roll om rutorna går att öppna eller ej? När det handlar om brand och nödläge så påverkar det ingenting eftersom äldre vagnar med öppningsbara rutor ändå är för små för att krångla sig ut igenom. Vad beträffar dörrarna så finns det nödöppnare vid varenda dörrpar. Vrid ner handtaget och skjut upp dörren! Svårare än så är det inte. C20 må ha många brister och fel men inom detta område är den knappast sämre än Cx-vagnarna.
Poängen med artikeln var kunders subjektiva upplevelser, och de som uttalade sig tyckte just att de nya vagnarna var sämre än Cx-vagnarna på dessa punkter. Det är säkert också många fler som tycker ungefär samma sak. Då spelar det inte så stor roll vad vi andra vet om hur möjligheterna är att ta sig ut ur olika vagnar i en nödsituation. Det är kundens tankar och upplevelse av de här sakerna som är poängen i det här fallet (som innan jag läste artikeln själv inte reflekterat över). Och det var just den poängen som jag tyckte var intressant.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Postat: onsdag 21 maj 2003 12:26
av Fredrik Klint
I så fall får man satsa på bättre information. Man kanske skulle visa reklam på TV om "hur man åker tunnelbana", det finns alldeles för många som inte vet hur man uppför sig!
Är man däremot rädd för att råka ut för en olycka i tunnelbana, ex. att det börjar brinna, så kanske man ska tänka på följande: Du kan råka ut för något bara när du ska gå ut med hunden eller gå till närköpet och handla en liter mjölk! Man behöver inte oroa sig för allt.
Börjar det brinna i ett tåg i tunnel så är det ganska kört. Då tillämpas något som heter "nödutrymning" vilket innebär att föraren öppnar dörrarna och därefter är det "djungelns lag" som gäller! (Detta gäller om det inte går att framföra tåget till närmaste station.) Inte så kul för de som har barnvagnar, rullstol etc.
Brandkåren skickar dessutom inte ner sitt mannskap i tunnel som brinner, risken för att deras personal omkommer är stor plus att sprutar man vatten på bergväggen som brinner så kan den rasa in! P.g.a. detta så har en del inomhusstationer kritiserats, de som bara har en utgång, Zinkensdamm, Aspudden och Midsommarkransen. Finns det någon mer...?

Men för att återgå till Cx / C20 angående hur tydligt nödöppnare t.ex. är utmärkta så tycker jag att vagnarna är jämbördiga. Den vitala skillnaden är att dörrarna måste tryckas upp på C20, på de gamla vagnarna åker dörrparet upp av sig själv. Men på C20 är detta illustrerat, att man måste trycka upp dörrarna själv. Att folk kanske inte vet detta är givetvis svårt att "berätta", hur göra? Ska folk få komma till depåerna och gå en utbildning...? Det tråkiga är också att ju mer en del trafikanter vet desto mer saboteras det i tunnelbanan. Att bli stående ett par minuter vid en station p.g.a. nödöppnat dörrpar är inte speciellt ovanligt. En del tycker det är väldigt roligt.

Postat: onsdag 21 maj 2003 12:46
av Erland
Komplettering: den fjärde stationen på brandkårens "svarta lista" över inomhusstationer med bara en utgång är Mälarhöjden.

Postat: onsdag 21 maj 2003 13:42
av Ulrik Berggren
Tilläggas kan att åtminstone ZID byggs om för tillfället, just för att tillgodose krav om utrymmningsvägar :idea:

Postat: onsdag 21 maj 2003 21:48
av Mikael R
Anonymous skrev:Vad spelar det för roll om rutorna går att öppna eller ej? När det handlar om brand och nödläge så påverkar det ingenting eftersom äldre vagnar med öppningsbara rutor ändå är för små för att krångla sig ut igenom. Vad beträffar dörrarna så finns det nödöppnare vid varenda dörrpar. Vrid ner handtaget och skjut upp dörren! Svårare än så är det inte. C20 må ha många brister och fel men inom detta område är den knappast sämre än Cx-vagnarna.
Det beror ju på hur man ser det. Genom att öppna rutorna kanske man kan få ut en del giftiga gaser. Men risken är ju att elden får nytt syre och blossar upp ännu mer. Det finns nog både plus och minus med det hela.