Sida 1 av 2

Vad händer med Veolias B9S i Stockholm?

Postat: onsdag 11 juli 2007 18:17
av NerdBoy
I och med trängselskatteförsöket fick Busslink, Connex och Swebus ett antal B9S för att använda som "X-bussar". Efter försöket fick de tre operatörerna behålla bussarna för att föryngra bussbeståndet. Vad händer med Connex/Veolias bussar nu när de lämnar Stockholm? Är bussarna på något sätt knutna till respektive område eller är det fritt fram för Veolia att sälja sina bussar eller flytta dem någon annanstans?

Postat: onsdag 11 juli 2007 19:12
av Verspieder
Någon, tror det var Ödlund, skrev i Buss-snack att B9S-bussarna lär stanna i Råsta i den nye entreprenörens ägo. Däremot lär Veolia kunna göra vad de vill med de egna Scaniabussarna av som inte ingått i något "X-försök".

Frågan är om Veolia har några B9S man köpt i helt egen regi.

Postat: onsdag 11 juli 2007 20:46
av Lars Ödlund
Nu varken orkar jag eller har tid att bläddra tillbaka till fjolårets upphandling men taget fritt ur minnet så är samtliga B9S i Råsta finansierade av de statliga trängselpengarna och följer därför kontraktet och inte operatören.

Detta gäller även de etanolbussar som är finansierade av SL som köptes in häronmåret.

Har för mig att det bara var Busslink och Swebus som "köpt" egna B9S utanför denna jättebeställning.


I kontraktet ingår f.ö att den nya operatören har första tjing på även resterande bussar (som används i kontraktet) hur många av dessa som Busslink är intresserade av att överta får ni fråga någon annan än mig.

//Lars

Postat: torsdag 12 juli 2007 12:04
av Saabare
Hoppas de plockas in till Partille :D

Postat: torsdag 12 juli 2007 12:20
av Byggare Bob
Saabare skrev:Hoppas de plockas in till Partille :D
Knappast... Vi vill nog behålla dessa själva här i Stockholm...

Postat: torsdag 12 juli 2007 12:21
av Jonas Strömblad
Saabare skrev:Hoppas de plockas in till Partille :D
Det hoppas vi med, för då slipper vi se dem här 8)
/J

Postat: torsdag 12 juli 2007 16:01
av Coppas
En stor del av Råstas befintliga vagnpark, både Volvo och Scania, kommer troligen att tas över av Busslink. I annat fall så skulle man nog inte kunna upprätthålla trafiken. Under försommaren och fram tills nu så har även Busslink haft upprepade syningar av de olika fordonen för att fastställa skick, pris mm.

Postat: torsdag 12 juli 2007 17:00
av Saabare
Jonas Strömblad skrev:
Saabare skrev:Hoppas de plockas in till Partille :D
Det hoppas vi med, för då slipper vi se dem här 8)
/J
Tycker att B9S ska sättas in på L513 samt att man dubblar turerna på 513. O att man dubblar turerna på L240 till Lilla Varholmen o Hjuvik så att de som ska till båten slipper åka via Hjuvik. Att te.x 513 så åker de nuvarande ledbussarna oxxo. Men att man plockar in B9S så att man har ledbussar oxxo där man använder boggie te.x 240 mot Hjuvik. Så tycker jag att man ska fixa 2 Linjer till Hisingen. Te.x 511: Körklarlens Gata - Litteraturgatan - City - öjersjö - Partille C - Sävedalen - direkt till Nils Ericson Terminalen - Hisingen. 519: Hisingen - City - Partille C sen rundorna där 515 drar mot Furulund - Furulund C. Under kvällen går vissa turer endast mot Partille C.

Postat: torsdag 12 juli 2007 23:14
av Lars Ödlund
Saabare skrev:Hoppas de plockas in till Partille :D
Nu är ju det inte aktuellt av skäl som redogörs för ovan, alla spekulationer kan därför läggas till handlingarna.

//Lars

Postat: fredag 13 juli 2007 5:41
av Magnus_J
De som skulle kunna vara aktuella är väl de nuvarande blåbussarna på 179;an och de lär välinte hålla bättre klass än de andra jag sett från gbg i olika vagnstopp bilder :lol:

som Nico skrev så ska de flesta bussar vara kvar på Råsta.
dock kommer nog några vagnar försvinna om de anses "ha gjort sitt".

Postat: fredag 13 juli 2007 12:07
av Bussmicke
6371-6383 ska de nya blå till Råsta heta.
Och så här se de ut, notera dörrställningen..

Bild

Bild

Bild

Postat: fredag 13 juli 2007 16:23
av Saabare
Vi får se nu om de plockas in till Partille efter att man flyttar bort dem från stockholmsregionen

Postat: fredag 13 juli 2007 23:20
av Coppas
Saabare skrev:Vi får se nu om de plockas in till Partille efter att man flyttar bort dem från stockholmsregionen
Alltså hur menar du att de ska plockas bort (till Partille eller någon annanstans) när de inte ens tillhör Veolia utan SL? De kommer alltså att bli kvar i Stockholm.

I övrigt var det snygga bilder, men en ganska udda dörrställning. Hade mera hoppats på en genomgående lösning med 2.2.2.

Postat: lördag 14 juli 2007 12:38
av Saabare
Coppas skrev:
Saabare skrev:Vi får se nu om de plockas in till Partille efter att man flyttar bort dem från stockholmsregionen
Alltså hur menar du att de ska plockas bort (till Partille eller någon annanstans) när de inte ens tillhör Veolia utan SL? De kommer alltså att bli kvar i Stockholm.

I övrigt var det snygga bilder, men en ganska udda dörrställning. Hade mera hoppats på en genomgående lösning med 2.2.2.
Men hur kommer det sig att Swebus flyttade bort 4612 o 4613 från SL till Kalmar.

Postat: lördag 14 juli 2007 18:07
av Lars Ödlund
Saabare skrev:
Coppas skrev:
Saabare skrev:Vi får se nu om de plockas in till Partille efter att man flyttar bort dem från stockholmsregionen
Alltså hur menar du att de ska plockas bort (till Partille eller någon annanstans) när de inte ens tillhör Veolia utan SL? De kommer alltså att bli kvar i Stockholm.

I övrigt var det snygga bilder, men en ganska udda dörrställning. Hade mera hoppats på en genomgående lösning med 2.2.2.
Men hur kommer det sig att Swebus flyttade bort 4612 o 4613 från SL till Kalmar.
Läs hela tråden, tex mina svar så förstår du.
4612-13 är 1) Inga B9S 2) Inga etanolbussar heller och 3) Inte fininsierade av vare sig SL eller Vägverket.
Det finns givetvis inga som helst hinder att göra precis vad man vill med de fordon man själva äger, den enda klausul som finns för dessa är att de fordon som finns på ett kontrakt som upphandlats ska erbjudas till tillträdande operatör först och det gäller då INTE fordon som följer kontraktet automatiskt dvs fordon finansierade av SL etc.

//Lars

Postat: lördag 14 juli 2007 18:18
av Slagpåse
Saabare skrev:... att man dubblar turerna på L240 till Lilla Varholmen o Hjuvik så att de som ska till båten slipper åka via Hjuvik....
Vet inte vad svamlar om men som det är nu så räcker kapaciteten till på L240 mer än väl, det går en L240 med igenomsnitt 15 minuter mellan i båda riktningar eller ska vi öka på till 7½ minuterstrafik fast färjorna går var 10:e?? Dessutom får väl även ötrafiekn isåfall utökas annars är det ingen mening med det hela.
Dessutom har man L21 mellan Centralstationen och Torslandakrysset som angör precis samma hpl utom att L21 angör 2 hpl till genom Bräcke.

Nä låt "fjollträskborna" behålla sina bussar knutna till sina avtal.

Postat: lördag 14 juli 2007 20:51
av Saabare
Slagpåse skrev:
Saabare skrev:... att man dubblar turerna på L240 till Lilla Varholmen o Hjuvik så att de som ska till båten slipper åka via Hjuvik....
Vet inte vad svamlar om men som det är nu så räcker kapaciteten till på L240 mer än väl, det går en L240 med igenomsnitt 15 minuter mellan i båda riktningar eller ska vi öka på till 7½ minuterstrafik fast färjorna går var 10:e?? Dessutom får väl även ötrafiekn isåfall utökas annars är det ingen mening med det hela.
Dessutom har man L21 mellan Centralstationen och Torslandakrysset som angör precis samma hpl utom att L21 angör 2 hpl till genom Bräcke.

Nä låt "fjollträskborna" behålla sina bussar knutna till sina avtal.
Det e så att efter Majvik så går turerna endast var 30:e minut om det e mot Hjuvik o Lilla Varholmen vissa tider. 242 åker exakt samma väg som L21 ända fram till Torslandakrysset. Men L513 skulle kunna ha turer dubblade eftersom det bara e var 30:e minut hela tiden.

Postat: söndag 15 juli 2007 7:55
av NerdBoy
Jag tackar för svaren på min fråga! :)

Postat: söndag 15 juli 2007 7:59
av NerdBoy
Lars Ödlund skrev:I kontraktet ingår f.ö att den nya operatören har första tjing på även resterande bussar (som används i kontraktet) hur många av dessa som Busslink är intresserade av att överta får ni fråga någon annan än mig.
Hur sätts priset på bussarna som den gamla operatören måste erbjuda den nya?

Postat: söndag 15 juli 2007 10:42
av Lars Ödlund
NerdBoy skrev:
Lars Ödlund skrev:I kontraktet ingår f.ö att den nya operatören har första tjing på även resterande bussar (som används i kontraktet) hur många av dessa som Busslink är intresserade av att överta får ni fråga någon annan än mig.
Hur sätts priset på bussarna som den gamla operatören måste erbjuda den nya?
Det framgår av trafikavtalet (Huvudavtalet) hur priset beräknas.
Bussar finansierade av SL hyrs ut till operatören, aktuell månadshyra framgår av bilaga till trafikavtalet.

//Lars