Bogota: två bilfria dagar varje vecka

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Bogota: två bilfria dagar varje vecka

Inlägg av Erik Sandblom »

Bogota är en stad i Colombia med sju miljoner invånare. Varje söndag är en bilfri dag i Bogota, ända sedan åttiotalet. 120km vägar stängs för motoriserad trafik. Endast omotoriserad trafik och kollektivtrafik tillåts.

I februari 2000 utökades de bilfria söndagarna med en bilfri vardag.

Angående miljöaspekten säger borgmästaren såhär:

"Everywhere in the world there is a new awareness about the environment, and everyone knows what the environment for a bird, for a dolphin, for a gorilla is. But what we don't know is what the right environment for children is. We don't know where to raise a kid. A perfect city would be the one that would give us the opportunity to raise our kids without having cars attacking them, without having to commute several hours because of sprawl. Suburban sprawl is making North American cities crazy."

http://www.leedscyclists.org.uk/transport_news15.htm
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Om detta skulle testas på allvar i Sverige skulle stadsborna märka vilken otrolig skillnad det skulle bli i stadsmiljön. Förmodligen skulle man sedan må ännu sämre på övriga dagar, när man är medveten om hur mycket bättre allt kan kännas när man är ute. Å andra sidan, först då kanske folk i allmänhet skulle förstå vilken tokig trafikmiljö vi lever med i dag.

Tyvärr skulle väl detta ge upphov till en gigantisk byråkrati när alla undantag och regler ska behandlas. Jag inbillar mig att det är lättare i Sydamerika. 8)

Jag tycker att det är ett härligt koncept. :D
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer

Om jag minns rätt....

Inlägg av Cecil Bergsteen »

Om jag minns rätt så har man eller har haft ialla fall ett liknande system i Aten. Bilar medd udda slutsifra i bilnummret kör varranan dag och bilar med jämn siffra varannan. Detta medför att folk som vill åka varje dag har 2 bilar. Med jämn resp ojämn slutsiffra då förståss:)
M.V.H
CB.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 19:33, redigerad totalt 1 gånger.
spårsnoken

Re: Om jag minns rätt....

Inlägg av spårsnoken »

Cecil Bergsteen skrev:Om jag minns rätt så har man eller har haft ialla fall ett liknande system i Aten. Bilar medd udda slutsifra i bilnummret kör varranan dag och bilar med jämn siffra varannan. Detta medför att folk som vill åka varje dag har 2 bilar. Med jämn resp ojämn slutsiffra då förståss:)
M.V.H
CB.
-----------------
Singapore och Manila likaså.

mvh/spårsnoken
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 19:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Johan Eriksson skrev:Ingen värdering, inget gnäll, inget dåligt humör utan bara ett konstaterande: "Det skulle aldrig gå här" (I Sthlm tex), tyvärr :cry:

Fråga mig inte varför men några konkreta uppoffringar för miljön gör sig icke besvär i värld som inte på långt när öht bryr sig om vår analkande miljökatastrof :idea:
Jag vet varför... Det är för att svenskar är bortskämda och egoistiska. "Vi" borde få smisk av oss, förbjud biltrafiken i stan!

Men det skulle bli som att tala med en vägg. Ungefär som "varför ska vi betala skatt, det vill ju ingen".

Hade det varit USA hade man kunnat testa att stämma bilförare som kollektiv för att de åker runt och hotar andras hälsa med sina utsläpp. :)
Användarens profilbild
Erik Sandblom

spårsnoken skrev:
Cecil Bergsteen skrev:Om jag minns rätt så har man eller har haft ialla fall ett liknande system i Aten. Bilar medd udda slutsifra i bilnummret kör varranan dag och bilar med jämn siffra varannan. Detta medför att folk som vill åka varje dag har 2 bilar. Med jämn resp ojämn slutsiffra då förståss:)
-----------------

Jag tror herrarna har missat att inga bilar tillåts två dagar i veckan. Sju timmar på söndagarna tror jag det var.

Så de som vill åka varje dag får ha två bilar, varav den ena är en cykel. Eller en kollektivresa eller en promenad.

Nemas bilas alltså, smaka på det...
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer

Erik Sandblom skrev:
spårsnoken skrev:
-----------------

Jag tror herrarna har missat att inga bilar tillåts två dagar i veckan. Sju timmar på söndagarna tror jag det var.

Så de som vill åka varje dag får ha två bilar, varav den ena är en cykel. Eller en kollektivresa eller en promenad.

Utvecklingen bör gå frammåt och inte bakåt!!
D.V.S Mer bilåkning åt folket!!
Jsg har inte åkt komunalt fler gånger än jag kan räkna på mina fingrar och möjligen tårna om jag räknar in dom diggar resor på främmande städers spårsystem jag har roat mig med!!
Folk skall ha valfrihet att resa som man finner bäst!!.
Bästa Hälsningar Cecil
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Cecil Bergsteen skrev: Folk skall ha valfrihet att resa som man finner bäst!!.
Jepp. Och miljön mår därefter. Typ går in i en kollaps. Bara för att folk ska ha valfrihet att köra ensamma i bensinslukande fordon av olika slag.
Professionell tyckare
TS

Inlägg av TS »

Bogotás kollektivtrafik:
http://en.wikipedia.org/wiki/TransMilenio

Ingen spårtrafik, däremot ett BRT-system.
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer

Kantorn skrev:
Jepp. Och miljön mår därefter. Typ går in i en kollaps. Bara för att folk ska ha valfrihet att köra ensamma i bensinslukande fordon av olika slag.
Miljön håller nog ihop ett tag till!!
Då är jag mera orolig för tillgången på Råolja!!
Om 50 år är den nog dessvärr slut:(
M.V.H
CB.
poktirity

Inlägg av poktirity »

Cecil Bergsteen skrev:
Kantorn skrev:
M.V.H
CB.
Oljan kommer aldrig att ta slut så du kan vara lugn Cecil. Har man pengar så kommer man alltid att kunna få tag på olja.

Angående miljön så är det ju synd om alla barnen i u-länderna som kommer drabbas av torka och svåra väderomslag men det är väl deras problem...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

poktirity skrev:
Cecil Bergsteen skrev:
Kantorn skrev: Jepp. Och miljön mår därefter. Typ går in i en kollaps. Bara för att folk ska ha valfrihet att köra ensamma i bensinslukande fordon av olika slag.
M.V.H
CB.
Oljan kommer aldrig att ta slut så du kan vara lugn Cecil. Har man pengar så kommer man alltid att kunna få tag på olja.

Angående miljön så är det ju synd om alla barnen i u-länderna som kommer drabbas av torka och svåra väderomslag men det är väl deras problem...
Precis. För olja gäller samma grundläggande principer som för malmer, d v s de blir brytvärda vid en viss prisnivå. Över en viss nivå kommer enorma områden som idag har stora fyndigheter av tjärsand att vara ekonomiskt försvarbara att utvinna olja från. Vet att sådan brytning redan är på g i Kanada f ö.

Så det blir klimatet, och inte bristen på olja, som måste styra våra vidare prioriteringar på energi- och transportområdet framöver.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
poktirity

Inlägg av poktirity »

Ulrik Berggren skrev: Precis. För olja gäller samma grundläggande principer som för malmer, d v s de blir brytvärda vid en viss prisnivå. Över en viss nivå kommer enorma områden som idag har stora fyndigheter av tjärsand att vara ekonomiskt försvarbara att utvinna olja från. Vet att sådan brytning redan är på g i Kanada f ö.

Så det blir klimatet, och inte bristen på olja, som måste styra våra vidare prioriteringar på energi- och transportområdet framöver.
Japp. Dock kommer även priset på olja att bli en viktig faktor. När utbudet inte kan öka i takt med efterfrågan kommer detta att stabiliseras med prisökningar. Många ekonomer spår att världens oljepoduktion kommer att toppa inom de närmaste 10 åren, vilket i takt med den ständigt ökade efterfrågan (främst från Kina/Asien) kommer att leda till rejäla prisökningar på olja vilket kommer leda till mycket stora konsekvenser för den oljeberoende världsekonomin.
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer

poktirity skrev:
Cecil Bergsteen skrev:
Kantorn skrev: Jepp. Och miljön mår därefter. Typ går in i en kollaps. Bara för att folk ska ha valfrihet att köra ensamma i bensinslukande fordon av olika slag.
M.V.H
CB.

Det känns ju trygt att veta att vi kan åka en stund till!!
Jag är berädd att betala hur mycket som hels (i alla fall så mycket jag kan uppbringa) för att åka riktig bil (Suv / Truck V8 4x4).
Ja vädret här runt Vikbolandet och Sthlm kan man ju inte klaga på, några grander varmare året runt vore ju inte helt fel förstås.
M.V.H
CB.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Hellre en hummer på tallriken än en hummer på parkeringen :D
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Cecil Bergsteen skrev:
poktirity skrev:
Cecil Bergsteen skrev: Miljön håller nog ihop ett tag till!!
M.V.H
CB.

Ja vädret här runt Vikbolandet och Sthlm kan man ju inte klaga på, några grander varmare året runt vore ju inte helt fel förstås.
M.V.H
CB.
Vad du än gör, gnäll för f-n inte sen om 10 år när vi har fått hit Englands regniga klimat.
Johan Eriksson

x
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Cecil Bergsteen skrev:
Erik Sandblom skrev:
spårsnoken skrev: Singapore och Manila likaså.

Utvecklingen bör gå frammåt och inte bakåt!!

Ja precis :D

Cecil Bergsteen skrev:D.V.S Mer bilåkning åt folket!!
Jsg har inte åkt komunalt fler gånger än jag kan räkna på mina fingrar och möjligen tårna om jag räknar in dom diggar resor på främmande städers spårsystem jag har roat mig med!!
Folk skall ha valfrihet att resa som man finner bäst!!

Mer bilåkning åt folket? Men i folkomröstningen blev det 70% för en bilfri vardag varje vecka. Då är det ju tveksamt att gå emot det, eller vad tycker du?

"In the election referendum in Oct. 2000 70% wanted to have another weekday Car-Free Day"
http://www.leedscyclists.org.uk/transport_news15.htm
Låst