Sida 1 av 1
Intressant spårvägsmetro
Postat: fredag 29 juni 2007 22:43
av Thomas Åkerblad
som i alla fall jag inte kände till (i Ukraina):
http://www.railpictures.net/viewphoto.p ... 3&nseq=179
Mvh/Thomas Å
Postat: lördag 30 juni 2007 12:21
av Nils Carl Aspenberg
Det finnes to slike system i tidl. Sovjet, denne i Ukraina og den andre i Volgograd. Kryvyj Rih har venstrekjøring i tunnelen for å kunne ha stasjoner mid midtplattform. Som eneste sted i hele Sovjet finnes det her også Ust Kataw-släp. Etter at Tatra ble "kapiatalisisk" fikk man Ust Kataw til å utvikle en ny vogntype KTM 11, som består av motorvogn-släp-motorvogn. Denne typen ble ingen stor suksess, men den finnes fortsatt.
Postat: lördag 30 juni 2007 12:34
av Johan Eriksson
x
Postat: lördag 30 juni 2007 14:15
av spårsnoken
Johan Eriksson skrev:Nils, byggs dessa nät ut, framför allt det i Volgograd?
------------------------
Det finns lite information och bilder här:
http://www.urbanrail.net/eu/vol/volgograd.htm
mvh/spårsnoken
Postat: lördag 30 juni 2007 18:25
av Nils Carl Aspenberg
Det var planlagt en lang tunnel gjennom sentrum for å binde sammen byens to sentrale sporveisnett. Den nordre delen fra sentrum og nordover åpnet i 1984, og man fortsatte på den andre delen som kanskje er 75% ferdig. Så kom Sovjets sammenbrudd og prosjektet stoppet opp. Volgograd har i dag tre spearate sporveisnett og tre separate trolleybussnett. Da jeg var der i 2003 holdt man på å forlenge det midtre trolleybussnettet, slik at det skulle mate til sporveien. Staden er meget langstrakt og strekker seg flere mil langs Volga. Derfor finnes det et separat sporveis og trolleybussnett helt i syd. En enkelt trolleybusslinje litt leger nord, som nå kanskje er kommet frem til den sydlige endestasjonen på det midtre sporveisnettet. Det midtre sporveisnettet mangler noen hundre meter fra å være koblet med sorveisnettet i sentrum og nordover. I sentrum og nordover finnes også et stort trolleybussnett. Volgograds linjehistorik er meget komplisert med stadig nybygging og nedleggelser av strekninger. Både sporvei og trolleybuss kommer til å fortsette og det har vel ikke vært noen særlige reduksjoner i nettet de siste 20 årene. Volgograd bygger selv trolleybusser som også selges til en rekke andre steder i Russland. De driver også totalrahabilitering av SiU-busser for andre teder, hvor man bygger nye karosserier og benytter eldre teknisk utstyr.
Postat: lördag 30 juni 2007 22:32
av Johan Eriksson
x
Postat: söndag 01 juli 2007 9:35
av spårsnoken
Johan Eriksson skrev:Nils, jag tror dina inlägg är det mest faktabaserade av alla här, lika tacksam varje gång!
Du skriver att Volgograds linjehistorik är mycket komplicerad, finns det någon sajt om f d Stalingrad nuv Volgograds återuppbyggnad efter kriget, nutidshistoria om denna stadsutveckling?

----------------------------------------------------------------
Nedan en länk till Volgograds officiella hemsida:
http://www.volgadmin.ru/ru2/
Där finns också en CD-skiva man kan beställa med Volgograds stadsplan och stadsutveckling. Inklusive spårvägens linjenät Länk til denna:
http://gic.volgadmin.ru/production.htm#2
Samt en länk till slaget om Stalingrad och återuppbyggnaden:
http://battle.volgadmin.ru/
mvh/spårsnoken
Postat: måndag 02 juli 2007 14:37
av Perpa
Kort beskrivning finns på
http://www.urbanrail.net/eu/vol/volgograd.htm.
Volgograds spårväg är också en guldgruva för oss som är svaga för socialrealistiska stationsnamn. Från norr till söder finns klimpar som Traktorfabriken, Brödfabriken, Motstånd vid vatten, Iljitjs sjukhus, Barrikaderna, 31:a skolan, Monolitstadion, Röda Oktober-fabriken, Återfödelsetorget, Sportpalatset, Lenintorget, Komsomolstationen, Pionjärstationen, Tjekisttorget, Fackföreningsstationen, Den unge åskådarens teater.
Det närmaste vi har är Medborgarplatsen och Luma.

Postat: måndag 02 juli 2007 14:44
av Ulrik Berggren
Perpa skrev:Kort beskrivning finns på
http://www.urbanrail.net/eu/vol/volgograd.htm.
Volgograds spårväg är också en guldgruva för oss som är svaga för socialrealistiska stationsnamn. Från norr till söder finns klimpar som Traktorfabriken, Brödfabriken, Motstånd vid vatten, Iljitjs sjukhus, Barrikaderna, 31:a skolan, Monolitstadion, Röda Oktober-fabriken, Återfödelsetorget, Sportpalatset, Lenintorget, Komsomolstationen, Pionjärstationen, Tjekisttorget, Fackföreningsstationen, Den unge åskådarens teater.
Det närmaste vi har är Medborgarplatsen och Luma.

Telefonplan är inte långt efter heller

Postat: måndag 02 juli 2007 17:27
av TS
Ute i moderatstyrda Täby finns också en del gatunamn som står sig väl i jämförelse:
Flygkårsvägen (skulle nästan kunna vara Sovjet)
Armévägen (Röda armé-gatan)
Kometvägen (Gagaringatan)
Meteorvägen (Kosmonautgatan)
Marknadsvägen (Leninskij prospekt, pga utseendet snarare än namnet)
Perpa: Barrikadnaja är i Moskva, väl? Vilken linje?
Postat: onsdag 24 oktober 2007 13:57
av Perpa
TS skrev:Perpa: Barrikadnaja är i Moskva, väl? Vilken linje?
På Tagansko-Krasnopresnenskaja. Bytesstationen på ringlinjen heter just Krasnopresnenskaja.