Överdäckning: Örnsberg-Axelsberg
Postat: onsdag 27 juni 2007 12:21
Några som vet hur det går med dessa planer? Som jag har förstått så är det spikat och klart, men när ska dom börja?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Man har arbetat i flera månader nu i Hägerstensvägen på den aktuella sträckan. Vad jag förstår har man dragit fram infrastrukturen (vatten, avlopp, fjärrvärme, el, etc) för den kommande bebyggelsen.M224 skrev:Några som vet hur det går med dessa planer? Som jag har förstått så är det spikat och klart, men när ska dom börja?
Vänta nu? Varför det? För att du ska kunna fota tunneltåg? Ge dig, det finns gränser för hur EGO man får vara. Låt Stockholm utvecklas och växa som en riktig storstad. Skulle vissa få bestämma så skulle vi ha hästdragna spårvagnar kvar inne i stan.Bussmicke skrev:Förhoppningsvis aldrig
M224 skrev:Vänta nu? Varför det? För att du ska kunna fota tunneltåg? Ge dig, det finns gränser för hur EGO man får vara. Låt Stockholm utvecklas och växa som en riktig storstad. Skulle vissa få bestämma så skulle vi ha hästdragna spårvagnar kvar inne i stan.Bussmicke skrev:Förhoppningsvis aldrig![]()
Härligt Lars, just den sträckan är ändå så grå o trist så det blir säkert fint när det är klart.
Hmm, Stockholm är en storstad och måste växa. Detta är ett utmärkt sätt att bygga bostäder på, mark som redan finns tillgänglig. Staden ska inte växa på ytan, man ska utnyttja områden där det redan finns utbyggd kollektivtrafik. Dessutom heter det inte tunnelbana för inget...Kvarne skrev:M224 skrev:Vänta nu? Varför det? För att du ska kunna fota tunneltåg? Ge dig, det finns gränser för hur EGO man får vara. Låt Stockholm utvecklas och växa som en riktig storstad. Skulle vissa få bestämma så skulle vi ha hästdragna spårvagnar kvar inne i stan.Bussmicke skrev:Förhoppningsvis aldrig![]()
Härligt Lars, just den sträckan är ändå så grå o trist så det blir säkert fint när det är klart.
Förvisso sant, men hur kul är det med inomhus-sträckorna...?
Jag tycker det är mycket trevligare när man kommer ut ur tunnlarna..så detta är ju tyvärr en tråkig utveckling....
Nu kanske miljön mellan dessa stationer inte är den bästa, men det är ändå trevligare än bara inne, inne och inne....
Saknar SÅ Liljeholmens ute-miljö....
Säger vem då?M224 skrev:Hmm, Stockholm är en storstad och måste växa.
Absolut inget, detta kan även sägas om en hel del andra miljöer längs T-bana 2.M224 skrev:Själv saknar jag inte Liljeholmens utemiljöer alls, vad är det att sakna???
Jag såklart!daniel_s skrev:Säger vem då?M224 skrev:Hmm, Stockholm är en storstad och måste växa.
BRA KvarneKvarne skrev:M224 skrev:Vänta nu? Varför det? För att du ska kunna fota tunneltåg? Ge dig, det finns gränser för hur EGO man får vara. Låt Stockholm utvecklas och växa som en riktig storstad. Skulle vissa få bestämma så skulle vi ha hästdragna spårvagnar kvar inne i stan.Bussmicke skrev:Förhoppningsvis aldrig![]()
Härligt Lars, just den sträckan är ändå så grå o trist så det blir säkert fint när det är klart.
Förvisso sant, men hur kul är det med inomhus-sträckorna...?
Jag tycker det är mycket trevligare när man kommer ut ur tunnlarna..så detta är ju tyvärr en tråkig utveckling....
Nu kanske miljön mellan dessa stationer inte är den bästa, men det är ändå trevligare än bara inne, inne och inne....
Saknar SÅ Liljeholmens ute-miljö....
Finns andra ställen att växa på.M224 skrev:Jag såklart!daniel_s skrev:Säger vem då?M224 skrev:Hmm, Stockholm är en storstad och måste växa.
Bussmicke skrev:Finns andra ställen att växa på.M224 skrev:Jag såklart!daniel_s skrev: Säger vem då?
Du verkar gilla allt modernt och tråkigt.
Jag tycker att det är jättebra att man bygger just där, på denna trista plats. Trafikunderlaget längs 13 skulle behöva lite förnyelse...Bussmicke skrev:Finns andra ställen att växa på.
De 100 000 i bostadskö? De 600 000 som Stockholms befolkning väntas öka med mellan 2000 och 2030?daniel_s skrev:Säger vem då?M224 skrev:Hmm, Stockholm är en storstad och måste växa.
Mitt i skrev:Minskad överdäckning
Planerna har varit kända länge, men har nu bearbetats och är på samråd till den 13 juni. Att däcka över hela spårområdet vid Örnsbergs t-banestation är inte längre aktuellt. Det blev för dyrt och för tekniskt komplicerat att däcka över allt och bygga bostäder eller kontor ovanpå.
– Nu blir det en mindre överdäckning, mot centrum. Där ska en förskolegård ligga. Den är betydligt lättare än bostäder, vilket gör att man slipper bygga pelare under. Det behövs heller inte lika stora avstängningar under byggperioden vilket är en fördel för kollektivtrafiken, säger Joel Berring.
Miljön mellan Örnsberg-Axelsberg är inte mycket att hurra för, sträckan går ju i ett dike...Kvarne skrev: ↑onsdag 27 juni 2007 20:50M224 skrev:Vänta nu? Varför det? För att du ska kunna fota tunneltåg? Ge dig, det finns gränser för hur EGO man får vara. Låt Stockholm utvecklas och växa som en riktig storstad. Skulle vissa få bestämma så skulle vi ha hästdragna spårvagnar kvar inne i stan.Bussmicke skrev:Förhoppningsvis aldrig![]()
Härligt Lars, just den sträckan är ändå så grå o trist så det blir säkert fint när det är klart.
Förvisso sant, men hur kul är det med inomhus-sträckorna...?
Jag tycker det är mycket trevligare när man kommer ut ur tunnlarna..så detta är ju tyvärr en tråkig utveckling....
Nu kanske miljön mellan dessa stationer inte är den bästa, men det är ändå trevligare än bara inne, inne och inne....
Saknar SÅ Liljeholmens ute-miljö....
Oops my bad. Det borde vara offentlig prygel utanför Alkärrshallen för att väcka liv i gamla trådar...
Frågan dyker upp med jämna mellanrum, men inget händer. Håller med om att det bör finnas en sådan funktion. Om det skall vara 12 månader eller mer kan diskuteras. Men FEMTON ÅR är definitivt för lång lucka. Många dåtida deltagare har lämnat forumet för länge sedan.