Överdäckning: Örnsberg-Axelsberg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Överdäckning: Örnsberg-Axelsberg
Några som vet hur det går med dessa planer? Som jag har förstått så är det spikat och klart, men när ska dom börja?
Förhoppningsvis aldrig
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Överdäckning: Örnsberg-Axelsberg
Man har arbetat i flera månader nu i Hägerstensvägen på den aktuella sträckan. Vad jag förstår har man dragit fram infrastrukturen (vatten, avlopp, fjärrvärme, el, etc) för den kommande bebyggelsen.M224 skrev:Några som vet hur det går med dessa planer? Som jag har förstått så är det spikat och klart, men när ska dom börja?
//Lars S
(som bor i Axelsberg)
Vänta nu? Varför det? För att du ska kunna fota tunneltåg? Ge dig, det finns gränser för hur EGO man får vara. Låt Stockholm utvecklas och växa som en riktig storstad. Skulle vissa få bestämma så skulle vi ha hästdragna spårvagnar kvar inne i stan.Bussmicke skrev:Förhoppningsvis aldrig
Härligt Lars, just den sträckan är ändå så grå o trist så det blir säkert fint när det är klart.
M224 skrev:Vänta nu? Varför det? För att du ska kunna fota tunneltåg? Ge dig, det finns gränser för hur EGO man får vara. Låt Stockholm utvecklas och växa som en riktig storstad. Skulle vissa få bestämma så skulle vi ha hästdragna spårvagnar kvar inne i stan.Bussmicke skrev:Förhoppningsvis aldrig
Härligt Lars, just den sträckan är ändå så grå o trist så det blir säkert fint när det är klart.
Förvisso sant, men hur kul är det med inomhus-sträckorna...?
Jag tycker det är mycket trevligare när man kommer ut ur tunnlarna..så detta är ju tyvärr en tråkig utveckling....
Nu kanske miljön mellan dessa stationer inte är den bästa, men det är ändå trevligare än bara inne, inne och inne....
Saknar SÅ Liljeholmens ute-miljö....
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
Hmm, Stockholm är en storstad och måste växa. Detta är ett utmärkt sätt att bygga bostäder på, mark som redan finns tillgänglig. Staden ska inte växa på ytan, man ska utnyttja områden där det redan finns utbyggd kollektivtrafik. Dessutom heter det inte tunnelbana för inget...Kvarne skrev:M224 skrev:Vänta nu? Varför det? För att du ska kunna fota tunneltåg? Ge dig, det finns gränser för hur EGO man får vara. Låt Stockholm utvecklas och växa som en riktig storstad. Skulle vissa få bestämma så skulle vi ha hästdragna spårvagnar kvar inne i stan.Bussmicke skrev:Förhoppningsvis aldrig
Härligt Lars, just den sträckan är ändå så grå o trist så det blir säkert fint när det är klart.
Förvisso sant, men hur kul är det med inomhus-sträckorna...?
Jag tycker det är mycket trevligare när man kommer ut ur tunnlarna..så detta är ju tyvärr en tråkig utveckling....
Nu kanske miljön mellan dessa stationer inte är den bästa, men det är ändå trevligare än bara inne, inne och inne....
Saknar SÅ Liljeholmens ute-miljö....
Själv saknar jag inte Liljeholmens utemiljöer alls, vad är det att sakna???
En kall och blåsig sliten t-bane station samt en sk*tful parkering.
Jag önskar att dom river det fula silverhuset bara och bygger något vackrare, men det är nog för mycket begärt.
BRA KvarneKvarne skrev:M224 skrev:Vänta nu? Varför det? För att du ska kunna fota tunneltåg? Ge dig, det finns gränser för hur EGO man får vara. Låt Stockholm utvecklas och växa som en riktig storstad. Skulle vissa få bestämma så skulle vi ha hästdragna spårvagnar kvar inne i stan.Bussmicke skrev:Förhoppningsvis aldrig
Härligt Lars, just den sträckan är ändå så grå o trist så det blir säkert fint när det är klart.
Förvisso sant, men hur kul är det med inomhus-sträckorna...?
Jag tycker det är mycket trevligare när man kommer ut ur tunnlarna..så detta är ju tyvärr en tråkig utveckling....
Nu kanske miljön mellan dessa stationer inte är den bästa, men det är ändå trevligare än bara inne, inne och inne....
Saknar SÅ Liljeholmens ute-miljö....
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Finns andra ställen att växa på.M224 skrev:Jag såklart!daniel_s skrev:Säger vem då?M224 skrev:Hmm, Stockholm är en storstad och måste växa.
Du verkar gilla allt modernt och tråkigt.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Bussmicke skrev:Finns andra ställen att växa på.M224 skrev:Jag såklart!daniel_s skrev: Säger vem då?
Du verkar gilla allt modernt och tråkigt.
Inte nödvändigtivis, men jag inser att vi lever på 2000-talet och inte 50-talet.
Jag gillar Shepard Neame, otrolig engelsk ALE, grundat 1698!
Englands äldsta bryggeri
Prova deras Goldings Summer Hop Ale, den är en "killer"!
Jag skriver inte mer i den här tråden, vi har olika åsikter om saken. Jag har fått svar på fråga av Lars S och är mycket nöjd med det svaret.
Re: Överdäckning: Örnsberg-Axelsberg
Gammal tråd, jag vet. Men detta kanske blir ett avslut. För överdäckningen tycks inte bli av, förutom en liten överdäckning som ska bli en förskolegård.
"Så ska Örnsbergs industriområde förvandlas – se bilderna".
"Så ska Örnsbergs industriområde förvandlas – se bilderna".
Mitt i skrev:Minskad överdäckning
Planerna har varit kända länge, men har nu bearbetats och är på samråd till den 13 juni. Att däcka över hela spårområdet vid Örnsbergs t-banestation är inte längre aktuellt. Det blev för dyrt och för tekniskt komplicerat att däcka över allt och bygga bostäder eller kontor ovanpå.
– Nu blir det en mindre överdäckning, mot centrum. Där ska en förskolegård ligga. Den är betydligt lättare än bostäder, vilket gör att man slipper bygga pelare under. Det behövs heller inte lika stora avstängningar under byggperioden vilket är en fördel för kollektivtrafiken, säger Joel Berring.
Senast redigerad av LÅ1 den fredag 06 maj 2022 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re:
Miljön mellan Örnsberg-Axelsberg är inte mycket att hurra för, sträckan går ju i ett dike...Kvarne skrev: ↑onsdag 27 juni 2007 20:50M224 skrev:Vänta nu? Varför det? För att du ska kunna fota tunneltåg? Ge dig, det finns gränser för hur EGO man får vara. Låt Stockholm utvecklas och växa som en riktig storstad. Skulle vissa få bestämma så skulle vi ha hästdragna spårvagnar kvar inne i stan.Bussmicke skrev:Förhoppningsvis aldrig
Härligt Lars, just den sträckan är ändå så grå o trist så det blir säkert fint när det är klart.
Förvisso sant, men hur kul är det med inomhus-sträckorna...?
Jag tycker det är mycket trevligare när man kommer ut ur tunnlarna..så detta är ju tyvärr en tråkig utveckling....
Nu kanske miljön mellan dessa stationer inte är den bästa, men det är ändå trevligare än bara inne, inne och inne....
Saknar SÅ Liljeholmens ute-miljö....
Har en viss erfarenhet av den sträckan eftersom jag började köra på bana 2.
Det borde vara rätt så enkelt att överdäcka den jämfört att gräva ner pendeln vid Sumpan.
Re: Överdäckning: Örnsberg-Axelsberg
Inlägget du nu svarade på skrevs för 15 år sedan. Den enda nya informationen som har tillkommit i tråden sedan dess är att det i stort sett inte blir någon överdäckning.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Överdäckning: Örnsberg-Axelsberg
Oops my bad. Det borde vara offentlig prygel utanför Alkärrshallen för att väcka liv i gamla trådar...
Snabbkollade igenom inläggen utan att kolla datum
Re: Överdäckning: Örnsberg-Axelsberg
En tråd som inte varit aktiv på låt säga 12 månader kunde med fördel låsas per automatik.
Re: Överdäckning: Örnsberg-Axelsberg
Jag vill förvara mitt inlägg, som jag ser som relevant för tråden.
De som varit med länge borde se att markeringen för olästa inlägg saknades på de gamla inläggen. Går man via valet "Nya inlägg" så hamnar man normalt på första olästa inlägget i tråden. Men hur man hanterar forumet är väl olika.
De som varit med länge borde se att markeringen för olästa inlägg saknades på de gamla inläggen. Går man via valet "Nya inlägg" så hamnar man normalt på första olästa inlägget i tråden. Men hur man hanterar forumet är väl olika.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Överdäckning: Örnsberg-Axelsberg
Frågan dyker upp med jämna mellanrum, men inget händer. Håller med om att det bör finnas en sådan funktion. Om det skall vara 12 månader eller mer kan diskuteras. Men FEMTON ÅR är definitivt för lång lucka. Många dåtida deltagare har lämnat forumet för länge sedan.