306 ute...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
306 ute...
Såg att 306 var ute o luftades men den gick upp mot Olskroken osv. Sen kom den tillbaka 20 min senare... Brukar den gå där???
Vagnar på 300-serien i SSR:s förvar:Hagrido skrev:Tänker på Ringlinjen... Finns inte det en vagn med 306 eller är jag så blind??? Var ute vid halv 3 tiden idag... Körde förbi svingeln och upp mot Redbergsplatsen, sen 15-20 min senare kom han igen ner för backen o förbi svingeln samtidigt som en 10:a kom bakom...
302, korttjock långedragsvagn
336, S26R, limpesläp med rörlig konduktör.
Linje 250/205 är interna linjer om jag inte missminner mig så är 250 övningsvagnar. SSR har inget linjenummer hos TLX.
/T
Med reservation för tyckfel.
Det var ett abonnemang, pensionärer från ett äldreboende i staden (gissa vilket, men inte här!).
Jag var konduktör, vi skulle som vanligt backa in från Stampgatan till hallen, då en skiftad trea (M31) körde fram alldeles för långt och stod mitt i växelgatan, så vi fick göra en extra runda upp till Härlandaslingan och vända.
Buss väntade sedan på att få avsluta abonnemanget.
302, den korttjocke långedragsvagnen, kommer troligtvis inte ut så mycket mer i sommar, då det är truckrevission planerad.
Annars har detta varit en av SSR´s mest frekventa trafikvagnar och ab. vagnar.
208 var också ute igår och den anlände med ett annan pensionärs ab. strax innan oss till vagnhallen.

Bj.
Jag var konduktör, vi skulle som vanligt backa in från Stampgatan till hallen, då en skiftad trea (M31) körde fram alldeles för långt och stod mitt i växelgatan, så vi fick göra en extra runda upp till Härlandaslingan och vända.
Buss väntade sedan på att få avsluta abonnemanget.
302, den korttjocke långedragsvagnen, kommer troligtvis inte ut så mycket mer i sommar, då det är truckrevission planerad.
Annars har detta varit en av SSR´s mest frekventa trafikvagnar och ab. vagnar.
208 var också ute igår och den anlände med ett annan pensionärs ab. strax innan oss till vagnhallen.

Bj.
Vadå jag dyster?
Någon sällsynt gång kan du möjligen höra 7850 som är identiteten på R5-nätet.GBGkille86 skrev:På tal om Ringlingen i göteborg, vad har ni för anropssignal till TLX? Jag har hört linje 205 eller 250 nåra gånger, men vet itne säkert om de hör ihop med er. De allra enklaste vore väl att säga Ringlingen tar sig en tur
//Björn
Det är nog bara telearbetare som kan ta sig en lur. Övriga måste lämna en färdplan.
/JAgr
Vidare kan vi kanske konstatera att SSR inte pratar så värst mycket i radio.
Det brukar börja med en anmälan med vagnsnummer och ungefärlig färdplan innan vi lämnar hallen. När vi kommer tillbaka brukar TLX få reda på det också, däremellan är det sällan någon radiotrafik.
På lördag är det ju förutom Norges nationaldag även "Göteborgsvarvet" då vi skall bedriva ganska omfattande trafik, och en hel del trafikstörningar brukar ju höra till... då kanske ringlinievagnarna blir litet mer oanonyma i radioetern.
Bj.
Det brukar börja med en anmälan med vagnsnummer och ungefärlig färdplan innan vi lämnar hallen. När vi kommer tillbaka brukar TLX få reda på det också, däremellan är det sällan någon radiotrafik.
På lördag är det ju förutom Norges nationaldag även "Göteborgsvarvet" då vi skall bedriva ganska omfattande trafik, och en hel del trafikstörningar brukar ju höra till... då kanske ringlinievagnarna blir litet mer oanonyma i radioetern.
Bj.
Vadå jag dyster?
Fast då över R2 och inte R5 som jag tror att det är som våra ungdomar avlyssnarBjörn J. skrev:Vidare kan vi kanske konstatera att SSR inte pratar så värst mycket i radio.
Bj.

/T
Med reservation för tyckfel.
- stormtranz
Varför använder ni r2-systemet? Det kan ju inte vara för att vi små-gangsters lyssnar av r5
Och i de äldsta vagnarna har ni väl bärbara r5:s?
Ush.. r2-systemet, jag hade den frekvensen inlagd, men tog bort den p.g.a den störande "telefinsignalen" som spelas upp mellan anropen. Den var inte lätt att hitta. Den kom fram när jag scannade "vanliga" r2-systemet. Samma sak var det med 155.8000 som använs TLX--> Saltholmsbåtarna. Den står registrerad på Göteborgs stad och de förekommer även annan radiotrafik.
Om ni inte kör med m23 vagn 15 då. Där upptäckte jag en r2-radio
!BILD---!
Vagn 15 M23
//Björn

Ush.. r2-systemet, jag hade den frekvensen inlagd, men tog bort den p.g.a den störande "telefinsignalen" som spelas upp mellan anropen. Den var inte lätt att hitta. Den kom fram när jag scannade "vanliga" r2-systemet. Samma sak var det med 155.8000 som använs TLX--> Saltholmsbåtarna. Den står registrerad på Göteborgs stad och de förekommer även annan radiotrafik.
Om ni inte kör med m23 vagn 15 då. Där upptäckte jag en r2-radio
!BILD---!
Vagn 15 M23
//Björn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"