Sida 1 av 1

Linje 8:s ändhållplats?

Postat: onsdag 14 maj 2003 9:05
av bruse
Bor ju nära gammla linje 8:s ändhållplats vid Skarpnäck. Det som idag inte alls förknippas med Skarpnäck.

Jag undrar var mer exakt slingan låg. Var där i helgen, å hittade mitt i ett kvarter ett litet parkområde, som i formen mycket väl kunde härbärgera en slinga en gång i tiden.

Försökte med hjälp av linjeskrift 8 reda ut det, men fick inte mycket ledtrådar där.

AGR! Du har ju bilder på det mesta. Eller vetskap. Hilfe!

Blått streck: linjesträckningen
Blått streckat, förmodad fortsättning
Röd halvring, förmodat område för vändlsinga
Bild

Postat: onsdag 14 maj 2003 11:40
av Stefan B
Bruse!

Slingan var inte så stor som på din bild, utan låg där daghemmet ligger (det är väl det huset som ser ut som ett L alldeles vid slutet av din blå linje). Ända fram till dess att detta hus byggdes (80-talet?) låg en bussvändslinga kvar "i träda", den som använts av linje 18A/181 under 50-talet!

SB

Postat: onsdag 14 maj 2003 11:46
av Stefan B
En sak till.

Nuvarande begrepp "Skarpnäck" är ju egentligen det som förr hette "Skarpnäcksfältet". Visserligen ligger gamla Skarpnäcks gård där, men eftersom bebyggelsen öster om Gamla Tyresövägen tidigare ansågs tillhöra Skarpnäck var ändstationsnamnet naturligt.

Ända till tunnelbaneförlängningen till Skarpnäck hade för övrigt busshållplatsen Gränsberget på 171 och 181:an (nu 161 och 180) kvar namnet "Skarpnäck", som en påminnelse om det stolta spårvägsarvet!

SB

Postat: onsdag 14 maj 2003 12:35
av Stefan Isaksson
Hmm, nu är det bortåt 30 år sedan min far visade mig runt i kvarteren (farfar körde 8 ett tag innan han började köra 19), men...

saknas det inte en (på den tiden) viktig väg på kartan, nämligen gamla landsvägen till Tyresö.
Jag vill minnas att det var en rondell där Sockenvägen (?) mötte Tyresövägen (?). (Stor reservation för alla gatunamn här.)
Jag antar att gamla Tyresövägen fortfarande finns och går söderut, men den norra delen verkar vara helt borttagen...

Vändslingan, som var en liten slinga som AGR påpekade, låg invid rondellen.
Den låg väl som AGR skrev där dagiset ligger nu, med reservation för att någon av gatorna flyttats vid senaste ombyggnaden.

Låg det förresten inte en affär alldeles intill?

SI

Postat: onsdag 14 maj 2003 12:43
av bruse
Nu var det förvirrat!

Stefan: nej, min röda halvmåne är inte slingan!!! Jag ringade in området där jag trodde slingan låg.

Men tack iaf, mao, där daghemmet ligger. Men den där parken, jag ringade in hade en perfekt form av fd slinga även i storlek! Jag å Klonen letade där efter rester... men då var det väl inte så konstigt att vi inte hittade.

Stefan: korsningen Sockenvägen och nuvarande Gamla Tyresövägen ligger utanför bilden till vänster. Konsumaffären ligger kvar i denna korsning, licksom en barnvagnsaffär, grillkiosk och arbetsklädsaffär.

Postat: måndag 19 maj 2003 3:44
av Dennis Sigward
Vad jag kommer ihåg från sommaren (Aug) 1950 då jag var tolv år och gjorde en dags tur på 8an till Skarpnäck med min Mor Mor. Vi hade en picnic i en skogsdunge lite ovanför slingan (i höjd med taket). Om 8an kom väster ifrån in i slingan så var kullen lite NNÖ om slingan.

Kullen är nog borta nu, så är nog alla de fina tallarna som stod där. Det andra jag kommer ihåg är att tråden satt ganska högt. Så högt att strömavtagaren knappast nådde.

På vägen dit sö såg jag en grön tunnlebanevagn med en strömavtagare som gick på spår som vi körde vid sidan av sedan ned för en backe och under, vidare mot Skarpnäck. Mellan underkörningen och ut till Skarnäck kommer jag inte alls ihåg.

Jag vet att vid den tiden så var Medbborgarplatsens station avstängd och spårvagnen körde förbi utan att stanna. Dom hade redan höga platformar där, om jag minns rätt.

mvh Dennis

Postat: måndag 19 maj 2003 16:36
av BaardB
Dennis Hage skrev:På vägen dit sö såg jag en grön tunnlebanevagn med en strömavtagare som gick på spår som vi körde vid sidan av sedan ned för en backe och under, vidare mot Skarpnäck.
Hei, mener du t-banevogn med takstrømavtager :?:

/Baard

Tunnelbanevagn med takströmavtagare

Postat: måndag 19 maj 2003 17:35
av Per Lind
Jodå, det stämmer!
Idag har ju Saltsjöbanans tunnelbanevagnar takströmavtagare men innan tunnelbanan var klar körde man provtrafik med tunnelbanevagnar ur första serien, förserie?, på de yttre linjerna och förmodligen även i södertunneln.
-Per

Postat: tisdag 20 maj 2003 11:22
av Stefan Isaksson
Idag har ju Saltsjöbanans tunnelbanevagnar takströmavtagare men innan tunnelbanan var klar körde man provtrafik med tunnelbanevagnar ur första serien, förserie?
Det var, vill jag minnas 2001, 2002 och 2003 som hade strömavtagare.
I slutet på 1970-talet blev det plötsligt viktigt, när en tunnelbanevagn skulle byggas om till lok på Saltsjöbanan. Då valde SL en av dessa vagnar (2003 för att vara exakt) eftersom de, till skillnad från de övriga tunnelbanevagnarna, hade en takförstärkning där strömavtagaren hade suttit.

Det kan för övrig tilläggas att ombyggnaden blev misslyckad, eller som facket nyhetsblad beskrev situationen: ett 30 meter långt växlingslok (vagnen fick nämligen inte järnvägskoppel utan var beroende av att ha en koppelvagn i vardera ändan - allt sammantaget landade någonstans på 30-40 meter). Vagnen blev inte långlivad utan ersattes med begagnade lokomotorer (som inte heller blev särskilt långlivade).

SI

Postat: tisdag 20 maj 2003 15:29
av DanielS
Naturligtvis hade 2001, 2002 och 2003 strömavtagare! Det har alla tunnelvagnar! (Utom den ena vagnen i parkopplade vagnpar...)

Hur skulle de annars få ström?

Mvh. Petig typ :evil:

Petig typ

Postat: tisdag 20 maj 2003 15:51
av Per Lind
Strömavtagare är väl den som sitter på taket.
Släpsko är den som sitter på boggin, eller?
-Per

Postat: tisdag 20 maj 2003 16:15
av Erland
Daniel S skrev:
Naturligtvis hade 2001, 2002 och 2003 strömavtagare! Det har alla tunnelvagnar! (Utom den ena vagnen i parkopplade vagnpar...)

Hur skulle de annars få ström?
och

Per Lind skrev
Strömavtagare är väl den som sitter på taket.
Släpsko är den som sitter på boggin, eller?
-Per
Tycker ni inte själva att ni har spårat ur lite nu? Av diskussionen framgår klart att det handlar om takmonterade strömavtagare som monterats för att genomföra vissa prov.

Även den anordning som sitter monterad på boggin för att leda in ström till t-banevagnen kallas av alla jag känner för strömavtagare, sen kan jag erkänna att jag inte kollat i reservdelsförteckningen vad den benämns där.

En släpsko används av speedwayförare under stöveln på vänster fot för att undvika att benet slits nerifrån till ungefär knähöjd under ett heat.

(Nu ser jag fram emot att någon messerschmitt påpekar att människor inte kan spåra ur, eftersom de inte är rälsbundna fordon)

Re: Petig typ

Postat: onsdag 21 maj 2003 8:26
av 2763
Per Lind skrev:Strömavtagare är väl den som sitter på taket.
Släpsko är den som sitter på boggin, eller?
-Per
Du var mig en petig en...

Strömsko, Trolleystång, Pantograf, Lyrabygel, Kniv för conduit, märklinsläpsko är alla strömavtagare. Precis på samma sätt som man kan samla ganska mycket under begreppet "spårvagn" (enligt GS TRI definieras spårvagn som fordon avsett att framföras på spårväg.)

/Tony

Postat: onsdag 21 maj 2003 8:38
av Björn J.
Som Tony skriver är ju en släpsko någonting som Märklinlok tar upp körström med från punktkontakter mellan rälerna, fult och för oväsen, detta då inom modelljärnvägsvärlden.

Jag ser sällan på TV´s sportsändningar, men häromdagen, jag tror det var på "Lilla Sportspegeln" visade dom vilken utrusning som Speedwayförarna behövde, ja ni vet dom som kör trimmad moppe i ständigt vänstervarv (sorry Mr. Taylor!).
Och tänka sig dessa förare använder sig av en "släpsko" denna på vänster fot (tror jag).

"Strömsko" är väl det korrekta begreppet för den mojängen som plockar upp ström och spänning från strömskenan i t-banan??
Först då fordonet har en strömsko blir det drag under galocherna... fast sådana isolerar ju rätt så bra... (Om man som Linerman spelar ojordad Hammondorgel...).

En utvikning för att närma mig #1435. :roll:

Sedan om man ju nödvändigtvis skall försöka att återföra diskussionen till ursprunget, angående åttans ändhållplatser...
Så har ju jag precis för mig att dessa var Polhemsplatsen och slutligen Angereds centrum... men det är ju klart, jag kan ju ha fel... det lär ju ha hänt förr... sägs det.

Bj.

Strøsko og slepesko...

Postat: lördag 24 maj 2003 10:33
av BaardB
Björn J. skrev:Och tänka sig dessa förare använder sig av en "släpsko" denna på vänster fot (tror jag).

"Strömsko" är väl det korrekta begreppet för den mojängen som plockar upp ström och spänning från strömskenan i t-banan??
Akkurat som på tak-strømavtagere har jo boggi-strømavtagere et utbyttbart slepestykke med en mykee legering enn kontaktledningen / strømskinnen. På takstrømavtagere kalles dette i Norge for slepestykke, men på boggistrømavtagere er det strømsko som gjelder.

/Baard