Sida 1 av 1
Spårvagnsvardag vid Gröna Lund
Postat: fredag 22 juni 2007 20:53
av Bobjörk
Fast det är helg så är det vardag.
Slår aldrig fel. Efter lunch står det alltid taxibilar ivägen utanför Gröna Lund:

Men lite ringning med luftdrivet ringverk får dom att flytta sig.
Och en fråga: Vem vill åka med denna TAXI?

Postat: fredag 22 juni 2007 21:06
av jancr
Varför skulle man inte kunna åka med Taxin, ser hel, och fin ut.
Postat: fredag 22 juni 2007 21:13
av Bobjörk
jancr skrev:Varför skulle man inte kunna åka med Taxin, ser hel, och fin ut.
Hmm... ja, visst gör den den, men:
Vit regskylt, inget firmanamn.
Postat: fredag 22 juni 2007 21:13
av Donny Lindberg
jancr skrev:Varför skulle man inte kunna åka med Taxin, ser hel, och fin ut.
Verkar inte ha Den gula taxi-reg skylten vad jag kan se, svarttaxi alltså
Postat: fredag 22 juni 2007 21:17
av Bobjörk
Donny Lindberg skrev:jancr skrev:Varför skulle man inte kunna åka med Taxin, ser hel, och fin ut.
Verkar inte ha Den gula taxi-reg skylten vad jag kan se, svarttaxi alltså
Fast när jag kollar regnumret i bilregistret står det att det är en Taxi... men... ändå.
Postat: lördag 23 juni 2007 7:46
av NerdBoy
Donny Lindberg skrev:jancr skrev:Varför skulle man inte kunna åka med Taxin, ser hel, och fin ut.
Verkar inte ha Den gula taxi-reg skylten vad jag kan se, svarttaxi alltså
En svarttaxi har inte en taxiskylt på taket, det skulle vara att tigga om att bli kollad av polisen.
Postat: lördag 23 juni 2007 10:17
av Bobjörk
NerdBoy skrev:Donny Lindberg skrev:jancr skrev:Varför skulle man inte kunna åka med Taxin, ser hel, och fin ut.
Verkar inte ha Den gula taxi-reg skylten vad jag kan se, svarttaxi alltså
En svarttaxi har inte en taxiskylt på taket, det skulle vara att tigga om att bli kollad av polisen.
Men... nåt skumt är det.
En taxi SKA ha gul skylt. Jag skulle inte åka med den, särskilt inte när den är helt fri från nåt som helst företag, således troligen inte kopplad till nån växel så priserna kan säkerligen vara vilka som helst.
Postat: lördag 23 juni 2007 10:43
av Slagpåse
Den taxin lär vara ok att åka med som vilken annan taxi som helst.
Taxin har taxeinformation på sidorutorna (där jag förmodar firmanamnet står) och lär vara en friåkare som inte är ansluten till taxiväxel vilket ca 50% av alla taxibilar är idag.
Att den inte har gulskylt kan bero på att bilen nyligen är inköpt och inte fått sina gulskyltar. Fordonet får brukas så som det är tänkt sålänge övriga kritterier för taxibilar.
Postat: lördag 23 juni 2007 11:43
av simonbertilsson
Slagpåse skrev:Den taxin lär vara ok att åka med som vilken annan taxi som helst.
Taxin har taxeinformation på sidorutorna (där jag förmodar firmanamnet står) och lär vara en friåkare som inte är ansluten till taxiväxel vilket ca 50% av alla taxibilar är idag.
Att den inte har gulskylt kan bero på att bilen nyligen är inköpt och inte fått sina gulskyltar. Fordonet får brukas så som det är tänkt sålänge övriga kritterier för taxibilar.
Stämmer säkert. Den ser sprillans ny ut.
Rätt märke och biopowermotor gör att jag gärna åker med den. Dock föredrar man ju spårvagnen.

Postat: söndag 24 juni 2007 11:56
av Bobjörk
En fråga är dock hur lång tid det tar att få en skylt.
För nuvarande ägare köpte den i maj i år.
Dessutom saknar den varningstriangel.
Jag skulle i alla fall tänka efter innan jag tog den.
Speciellt eftersom det första man lägger märke till på den är ju inte att den har små prislappar på bakrutan, utan det första man ser är en svart SAAB med vit skylt och taxiskylt.
Postat: söndag 24 juni 2007 12:38
av Slagpåse
Ja jag har lite svårt att kolla upp den då bilden innehåller en scramblad skylt.
Men det kan ta olika lång tid innan man får skyltarna, kan bero på så mycket.
En orsak kan vara avsaknade av varningstriangel som du nämner.
Prisinfo skall finnas på sidorutor och inne i bilen, bakrutan tror jag inte det skall behövas, kan inte påminna mig att sett den info bak på några taxibilar här.