Sida 1 av 1

Berlin del 1-dubbeldäckare (BILDER)

Postat: torsdag 21 juni 2007 0:59
av Jonas Gustafsson
Väl medveten om att jag fortfarande inte avslutat min senaste flerdelade bildserie från Bohuslän på skärtorsdagen (bilder från Uddevalla återstår att visa) sparar vi det för tillfället och börjar istället med Berlin!

Till Berlin åkte jag med en lärarkollega samt 11 elever den 6-11 maj. Resan var del av ett utbyte, där 11 elever från Berlin bodde hos våra elever i april och sedan bodde våra elever hos Berlineleverna i maj. Dessutom ingick lektionsbesök, besök på muséer, utflykter m.m.

Själv bodde jag hos en tysk lärare och hennes man, där jag fick smörja kråset med tyska läckerheter såsom oxrulader med Sauerkraut (surkål) och Knödeln (potatisklumpar, godare än det låter) eller Schlachteplatte (tyska korvar och fläsklägg med Sauerkraut och senap och pepparrotsmajonnäs).

Det fanns även tillfälle att fota en del bussar och spårvagnar under vistelsen i Berlin.

Berlin har, trots att svångremmen dragits åt de senaste åren, otroligt effektiv kollektivtrafik jämfört med i princip hela Sverige. Inte ens Stockholm som har Sveriges ojämförligt bästa kollektivtrafik (det svider för en nästan-göteborgare att erkänna) når upp till Berlins standard. Även mitt i natten är det relativt tät trafik längs de viktiga stråken.

U-Bahn och större delen av busstrafiken körs av Berliner Verkehrsvertrieb, av någon outgrundlig anledning förkortat BVG (var är G:et?). För linjer som kräver hög kapacitet finns både dubbeldäckare och ledbussar.

Del 1 i bildserien visar tre dubbeldäckare.

Bild
Typnumret anger att det är en dubbeldäckare (Doppeldecker) av årsmodell 1992. Chassit är MAN SD202, karossen är byggd av Waggon Union.

Bild
DN95=Doppeldecker, Niederflur (låggolv), årsmodell 1995.
MAN A10/ND202 med kaross från Adtranz (som övertog Waggon Union).

Bild
Vad L i DL05 betyder förstår jag inte riktigt?
Bussen är i alla fall en MAN Lion´s City DD (ND313) med kaross från MAN och egen verkstad.

//Jonas G

Postat: torsdag 21 juni 2007 1:50
av Johan Eriksson
x

Postat: torsdag 21 juni 2007 2:24
av Jonas Gustafsson
Enligt denna sida...

http://www.berliner-verkehr.de/

...levereras likadana bussar i år med nummer i 32xx-serien. (DL07).
Men jag såg ingen med så högt nummer i maj.

//Jonas

Re: Berlin del 1-dubbeldäckare (BILDER)

Postat: torsdag 21 juni 2007 9:20
av Byggare Bob
Jonas Gustafsson skrev:U-Bahn och större delen av busstrafiken körs av Berliner Verkehrsvertrieb, av någon outgrundlig anledning förkortat BVG (var är G:et?).
//Jonas G
Berliner Verkehrsbetriebe Gesellschaft d v s förening.

Svårare än så var det inte... :wink:

Re: Berlin del 1-dubbeldäckare (BILDER)

Postat: torsdag 21 juni 2007 9:33
av 2763
Byggare Bob skrev:
Jonas Gustafsson skrev:U-Bahn och större delen av busstrafiken körs av Berliner Verkehrsvertrieb, av någon outgrundlig anledning förkortat BVG (var är G:et?).
//Jonas G
Berliner Verkehrsbetriebe Gesellschaft d v s förening.

Svårare än så var det inte... :wink:
Jo....
Gesellschaft betyder bolag. Verein är förening.

//Tony

Re: Berlin del 1-dubbeldäckare (BILDER)

Postat: torsdag 21 juni 2007 10:16
av Christer J
TonyM skrev:
Byggare Bob skrev:
Jonas Gustafsson skrev:U-Bahn och större delen av busstrafiken körs av Berliner Verkehrsvertrieb, av någon outgrundlig anledning förkortat BVG (var är G:et?).
//Jonas G
Berliner Verkehrsbetriebe Gesellschaft d v s förening.

Svårare än så var det inte... :wink:
Jo....
Gesellschaft betyder bolag. Verein är förening.

//Tony
Det här är rätt intressant. Jag var in och kollade på deras faktasida med information om förvaltningen Impressum und Haftungshinweis. Där framgår följande:

Die Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) sind eine Anstalt des öffentlichen Rechts

Trafiken bedrivs alltså som en offentlig förvaltning. Dock har man ett formellt namn: Die Berliner Verkehrsbetriebe (BVG), men i marknadsföringen går man under beteckningen BVG - som här i tradition mad andra företag idag inte betyder något annat än just BVG (jämför till exempel EFFOA som från början hette Finska Ångfartygs AB).

Om jag inte minns fel så var det AG (aktiebolag) innan krigsslutet 1945. Vid delningen av Tyskland och Berlin blev det BVB (Betriebe - alltså förvaltning) i väst och i öst behöll man BVG. Vid sammanslagningen gjorde man tydligen denna tulipanaros. Jag misstänker att man ville anknyta till förr genom att använda sig av BVG utåt, men fortsätta driften i förvaltningsform.

För övrigt så ligger nog likheten med Gesellschaft närmast det norska sellskap - alltså AG = AS. Men vi har ju även de tyska Gesellschaftvagen som ju är till för att hyras ut till olika föreningar, sällskap och företag. Gesellschaft/sellskap har i svenskan (sällskap) fått en betydelsebegränsning till sällskapsdelen av ordet.

Postat: torsdag 21 juni 2007 10:50
av Johan Eriksson
x

Postat: torsdag 21 juni 2007 12:03
av Neko
Åh! Inte visste jag att de körde med dubbeldäckare i Berlin!
Kul!
Måste se till att få åka med en sån om dryga veckan. Har aldrig
gjort det förut. :)