Sida 1 av 2

Har ni missat det här?

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:23
av daniel_s

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:25
av Erik Sandblom
Hurra!

Grattis Djurgårdslinjen!

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:27
av bruse
Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:28
av Traesk
Det här var ju också trevliga nyheter: http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=5383

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:30
av Ulrik Berggren
bruse skrev:Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Intressant att det finns pengar att upphandla nya vagnar til denna spårväg bums, medan Lidingöbanan, där spåren redan finns, och där resandeunderlaget är mer jmnt fördelat över året, ännu inte sett röken av nya vagnar :roll:

Fast nu ska vi inte vara så negativa. Grattis DjL får man väl säga :D

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:42
av Traesk
Ulrik Berggren skrev:
bruse skrev:Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Intressant att det finns pengar att upphandla nya vagnar til denna spårväg bums, medan Lidingöbanan, där spåren redan finns, och där resandeunderlaget är mer jmnt fördelat över året, ännu inte sett röken av nya vagnar :roll:

Fast nu ska vi inte vara så negativa. Grattis DjL får man väl säga :D
Jag tänkte faktiskt precis samma sak... :)

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:46
av NerdBoy
SL skrev:Den typ av vagnar som används på Djurgårdslinjen i dag möter inte de tillgänglighetskrav som SL ställer.
No shit. :lol: :lol: :lol:

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:47
av 2763
bruse skrev:Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Jag är inte så säker på att det finns något att överklaga.

Förutsatt att vissa bitar är uppfyllda, såsom hur markanvändningen på de avsedda platserna ser ut i stadsplanen så är det inte säkert att beslutet kan överklagas.

//Tony

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:48
av daniel_s
NerdBoy skrev:
SL skrev:Den typ av vagnar som används på Djurgårdslinjen i dag möter inte de tillgänglighetskrav som SL ställer.
No shit. :lol: :lol: :lol:
Emellertid brukar det gå bra att baxa in de flesta barnvagnar, rullatorer och 100-åriga tanter och farbröder ändå!

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:49
av kildor
Men hur ska depåfrågan lösas? I tidigare utredningar så har ju depåfrågan varit en av de stora stötestenarna (utöver trängselproblemen vid Norrmalmstorg), men nu får man det att låta som att det bara är att lägga spår från Norrmalmstorg till Centralen... :roll:

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:51
av daniel_s
kildor skrev:Men hur ska depåfrågan lösas? I tidigare utredningar så har ju depåfrågan varit en av de stora stötestenarna (utöver trängselproblemen vid Norrmalmstorg), men nu får man det att låta som att det bara är att lägga spår från Norrmalmstorg till Centralen... :roll:
Man får väl ta en sak i taget! Vänta bara, ska du se att det löser sig sörru.

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:54
av NerdBoy
daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:
SL skrev:Den typ av vagnar som används på Djurgårdslinjen i dag möter inte de tillgänglighetskrav som SL ställer.
No shit. :lol: :lol: :lol:
Emellertid brukar det gå bra att baxa in de flesta barnvagnar, rullatorer och 100-åriga tanter och farbröder ändå!
Absolut, men inte samtidigt. Utrymmet räcker liksom inte till. :wink:

Postat: tisdag 19 juni 2007 20:58
av daniel_s
NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:
NerdBoy skrev: No shit. :lol: :lol: :lol:
Emellertid brukar det gå bra att baxa in de flesta barnvagnar, rullatorer och 100-åriga tanter och farbröder ändå!
Absolut, men inte samtidigt. Utrymmet räcker liksom inte till. :wink:
Nej, det finns ju bara en konduktör så de får allt lyftas på en åt gången! Men faktum är att det får plats förvånansvärt många, jag har någon gång haft fem barnvagnar och en rollator på en "gammelvagn" utan märkbara bekymmer för andra passagerare. Men visst, det blir lättare med låggolv...

Postat: tisdag 19 juni 2007 21:11
av Mikael Karlsson
kildor skrev:Men hur ska depåfrågan lösas? I tidigare utredningar så har ju depåfrågan varit en av de stora stötestenarna (utöver trängselproblemen vid Norrmalmstorg), men nu får man det att låta som att det bara är att lägga spår från Norrmalmstorg till Centralen... :roll:
Hur ser det ut brevid Djurgårdslinjens vagnhall? Är det inte en parkering eller skrotgård där? Kanske kan vara ett alternativ till en tillfällig lösning innan SL bygger en riktig vagnhall för alla sina nya spårvagnslinjer :D

Mikael

Postat: tisdag 19 juni 2007 21:11
av Björn Ehnberg
Ulrik Berggren skrev:
bruse skrev:Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Intressant att det finns pengar att upphandla nya vagnar til denna spårväg bums, medan Lidingöbanan, där spåren redan finns, och där resandeunderlaget är mer jmnt fördelat över året, ännu inte sett röken av nya vagnar :roll:

Fast nu ska vi inte vara så negativa. Grattis DjL får man väl säga :D
Det här bekräftar ju bara min misstanke att det inte är kostnaden för vagnutbytet som är stötestenen på Lidingö, utan underhållet av gamla Lidingöbron, fastän det sistnämnda (åtminstone med dagens kunskap) utgör en betydligt lägre kostnad. Så länge Lidingö stad spjärnar emot händer ingenting (fastän officiellt heter det att "Staden ska verka för att Lidingöbanan bevaras samt att den integreras med eventuell framtida spårvägsutbyggnad i Stockholmsregionen"). Tidigare i år har jag sett vad som verkar vara dykeriarbeten vid brofundamenten, troligen vill man undersöka tillståndet för undervattensdelarna - allt för att hitta sådana brister att man lugnt kan hänvisa till brons skick för att kunna lägga ned LB. Ett mer balanserat synsätt är kanske att Lidingö stad vill ha en så fullständigt bild av brons tillstånd som möjligt, och därmed förknippade underhållskostnader, innan man gör några definitiva utfästelser gentemot SL/SLL.

Mvh.

Björn Ehnberg

Postat: tisdag 19 juni 2007 21:14
av Björn Ehnberg
S(ch)akta i backarna, mina herrar. Först ska Stockholms stads politiker (och framför allt de moderata partivännerna) övertygas om förträffligheten i detta. Av allt att döma kommer trafiklandstingsrådet C G Wennerholm (m) få ett styvt arbete med detta.

Mvh.

Björn

Postat: tisdag 19 juni 2007 21:38
av Darkwand
Det vore trevligt om man drog banan via karlaplan så att den till slut hamnade i Ropsten och kopplades samman med Lidingöbanan.

Postat: tisdag 19 juni 2007 22:01
av mjtag
Ja, detta är ju trevliga nyheter, som kommit många gånger utan att något verkar hända.
Jag hurrar inte förrän bygget till Centralen verkligen startar.

Ett posetivt beslut

Postat: onsdag 20 juni 2007 0:04
av Stefan Widén
Jag tillhör optimisterna som tror att dagens beslut är börja på en ny era i sthlm. Självklart finns det massor av utmaningar längs vägen. Men om alla både på SL och i Staden sätter sig tillsammas så hittar man lösningarna. I vissa fall kanske man får leva med provisorium och andra fall hittar man lösningar man tidigare inte sett.

Jag tycker vi alla ska glädjas åt beslutet och framför allt alla aktiva på Djl som genom sina insatser i verksamheten bidrat till att visa på vad spårvägstrafik kan innebära. Vem minns inte känslan att glida fram med Brysselvagen alla glad hejarrop mm som vi fick. Nu har vi alla något nytt å spännande att se fram emot.

Alla som vill va med.......ring ring nu åker vi.....

Stefan

Postat: onsdag 20 juni 2007 0:18
av RVR
Att SL:s styrelse ger i uppdrag åt sin förvaltning att omgående förbereda en upphandling av nya vagnar visar att man verkligen vill mena allvar, istället för att som förra gången det begav sig låta stadens och sina egna tjänstemän utan tidspress låta frågan sakteliga glömmas bort..

Glöm sedan inte att AB Stockholms Spårvägar kanske har något ess kvar i bakfickan...