Har ni missat det här?
Postat: tisdag 19 juni 2007 20:23
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Intressant att det finns pengar att upphandla nya vagnar til denna spårväg bums, medan Lidingöbanan, där spåren redan finns, och där resandeunderlaget är mer jmnt fördelat över året, ännu inte sett röken av nya vagnarbruse skrev:Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Jag tänkte faktiskt precis samma sak...Ulrik Berggren skrev:Intressant att det finns pengar att upphandla nya vagnar til denna spårväg bums, medan Lidingöbanan, där spåren redan finns, och där resandeunderlaget är mer jmnt fördelat över året, ännu inte sett röken av nya vagnarbruse skrev:Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Fast nu ska vi inte vara så negativa. Grattis DjL får man väl säga
No shit.SL skrev:Den typ av vagnar som används på Djurgårdslinjen i dag möter inte de tillgänglighetskrav som SL ställer.
Jag är inte så säker på att det finns något att överklaga.bruse skrev:Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Emellertid brukar det gå bra att baxa in de flesta barnvagnar, rullatorer och 100-åriga tanter och farbröder ändå!NerdBoy skrev:No shit.SL skrev:Den typ av vagnar som används på Djurgårdslinjen i dag möter inte de tillgänglighetskrav som SL ställer.![]()
![]()
Man får väl ta en sak i taget! Vänta bara, ska du se att det löser sig sörru.kildor skrev:Men hur ska depåfrågan lösas? I tidigare utredningar så har ju depåfrågan varit en av de stora stötestenarna (utöver trängselproblemen vid Norrmalmstorg), men nu får man det att låta som att det bara är att lägga spår från Norrmalmstorg till Centralen...
Absolut, men inte samtidigt. Utrymmet räcker liksom inte till.daniel_s skrev:Emellertid brukar det gå bra att baxa in de flesta barnvagnar, rullatorer och 100-åriga tanter och farbröder ändå!NerdBoy skrev:No shit.SL skrev:Den typ av vagnar som används på Djurgårdslinjen i dag möter inte de tillgänglighetskrav som SL ställer.![]()
![]()
Nej, det finns ju bara en konduktör så de får allt lyftas på en åt gången! Men faktum är att det får plats förvånansvärt många, jag har någon gång haft fem barnvagnar och en rollator på en "gammelvagn" utan märkbara bekymmer för andra passagerare. Men visst, det blir lättare med låggolv...NerdBoy skrev:Absolut, men inte samtidigt. Utrymmet räcker liksom inte till.daniel_s skrev:Emellertid brukar det gå bra att baxa in de flesta barnvagnar, rullatorer och 100-åriga tanter och farbröder ändå!NerdBoy skrev: No shit.![]()
![]()
Hur ser det ut brevid Djurgårdslinjens vagnhall? Är det inte en parkering eller skrotgård där? Kanske kan vara ett alternativ till en tillfällig lösning innan SL bygger en riktig vagnhall för alla sina nya spårvagnslinjerkildor skrev:Men hur ska depåfrågan lösas? I tidigare utredningar så har ju depåfrågan varit en av de stora stötestenarna (utöver trängselproblemen vid Norrmalmstorg), men nu får man det att låta som att det bara är att lägga spår från Norrmalmstorg till Centralen...
Det här bekräftar ju bara min misstanke att det inte är kostnaden för vagnutbytet som är stötestenen på Lidingö, utan underhållet av gamla Lidingöbron, fastän det sistnämnda (åtminstone med dagens kunskap) utgör en betydligt lägre kostnad. Så länge Lidingö stad spjärnar emot händer ingenting (fastän officiellt heter det att "Staden ska verka för att Lidingöbanan bevaras samt att den integreras med eventuell framtida spårvägsutbyggnad i Stockholmsregionen"). Tidigare i år har jag sett vad som verkar vara dykeriarbeten vid brofundamenten, troligen vill man undersöka tillståndet för undervattensdelarna - allt för att hitta sådana brister att man lugnt kan hänvisa till brons skick för att kunna lägga ned LB. Ett mer balanserat synsätt är kanske att Lidingö stad vill ha en så fullständigt bild av brons tillstånd som möjligt, och därmed förknippade underhållskostnader, innan man gör några definitiva utfästelser gentemot SL/SLL.Ulrik Berggren skrev:Intressant att det finns pengar att upphandla nya vagnar til denna spårväg bums, medan Lidingöbanan, där spåren redan finns, och där resandeunderlaget är mer jmnt fördelat över året, ännu inte sett röken av nya vagnarbruse skrev:Jag korkar upp när första spadtaget tas. Innan dess ska folk överklaga i absurdum.
Fast nu ska vi inte vara så negativa. Grattis DjL får man väl säga