Automatisk hastighetsanpassning på buss
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Automatisk hastighetsanpassning på buss
Satt och bläddrade lite gamla plingsidor och föll för detta
http://www.vasttrafik.se/pling/Pling020906.pdf
För att beskriva kort så inför man en hastighetskarta för bussen som talar om vilken hastighet bussen som mest får köra. När man kör över tillåten hastighet blir gaspedalen "trög".
Är detta ett bra sätt att gripa in i förarens arbetsmiljö?
Tyck till, antingen genom röstning eller genom att uttrycka ert tycke som svar i denna tråd.
/Tony
http://www.vasttrafik.se/pling/Pling020906.pdf
För att beskriva kort så inför man en hastighetskarta för bussen som talar om vilken hastighet bussen som mest får köra. När man kör över tillåten hastighet blir gaspedalen "trög".
Är detta ett bra sätt att gripa in i förarens arbetsmiljö?
Tyck till, antingen genom röstning eller genom att uttrycka ert tycke som svar i denna tråd.
/Tony
Tycker nog att det kan vara en bra idé, iallafall på långfärdsbussar och bussar i regionaltrafik.
Stadsbussarne kommer väl sällan upp i några högre hastigheter.
Möjligen också på de som kör på de längre linjerna som ibland går på litet större (och snabbare) trafikleder.
Andra saker som kan påverka hastigheten (men det är väl miljön man är mest mån om) är ju hur tidtabellen ser ut, hur belastningen på den aktuella linjen etc.
Gripa in i förarens arbetsmiljö... tja, vi lever ju i en förmyndarstat... Kanske man skall vara glad så länge inte bussförare måste ha hjälm...
Nä, detta tror jag går utanför förarens arbetsmiljö, det är just miljön, ökad hastighet ökade emissioner, sedan är det ju i allra högsta grad en trafiksäkerhetsfråga, säkerhet för både de egna passagerarena som för trafikmiljön utanför bussen.
En annan grej kunde ju vara att visa en digital hastighetsmätare för resernärerna... så dom vet hur fort eller långsamt det egentligen går.
Alkohollås har ju också diskuterats för att installeras på bussar och lastbilar... Men en sak är väl på långfärdsbussar att det fuskas med arbetstiderna, förarna sitter väl för länge bakom ratten utan rast... fusk med färdskrivare och annat. (Åkte en gång på skidresa med en sådan förare...)
Bj.
Stadsbussarne kommer väl sällan upp i några högre hastigheter.
Möjligen också på de som kör på de längre linjerna som ibland går på litet större (och snabbare) trafikleder.
Andra saker som kan påverka hastigheten (men det är väl miljön man är mest mån om) är ju hur tidtabellen ser ut, hur belastningen på den aktuella linjen etc.
Gripa in i förarens arbetsmiljö... tja, vi lever ju i en förmyndarstat... Kanske man skall vara glad så länge inte bussförare måste ha hjälm...
Nä, detta tror jag går utanför förarens arbetsmiljö, det är just miljön, ökad hastighet ökade emissioner, sedan är det ju i allra högsta grad en trafiksäkerhetsfråga, säkerhet för både de egna passagerarena som för trafikmiljön utanför bussen.
En annan grej kunde ju vara att visa en digital hastighetsmätare för resernärerna... så dom vet hur fort eller långsamt det egentligen går.
Alkohollås har ju också diskuterats för att installeras på bussar och lastbilar... Men en sak är väl på långfärdsbussar att det fuskas med arbetstiderna, förarna sitter väl för länge bakom ratten utan rast... fusk med färdskrivare och annat. (Åkte en gång på skidresa med en sådan förare...)
Bj.
Vadå jag dyster?
Hmm 34:an som är experimentbuss körs väl mest på 30/50-sträckor. Eventuellt finns kanske någon 70-sträcka utåt Tuve till.Björn Johansson (BJ) skrev:Tycker nog att det kan vara en bra idé, iallafall på långfärdsbussar och bussar i regionaltrafik.
Stadsbussarne kommer väl sällan upp i några högre hastigheter.
Möjligen också på de som kör på de längre linjerna som ibland går på litet större (och snabbare) trafikleder.
Däremot går den på tungt trafikerade leder som Hjalmar Brantingsgatan, Göta Älvbron och Friggagatan. Förseningar hör m.a.o. till vanligheterna.
I de fall då bussen är försenad prioriterar vissa förare tidtabell före säkerhet och komfort, vilket om jag inte missminner mig var orsak till en olycka på Redbergsplatsen i våras. (på just linje 34)
Det var just dessa tidtabellsjagande fortkörningar som man ville åt - om jag förstod plingsidan rätt.
Tja i detta fallet är det ju enkelt... Kollektivfält från Nordstan till Svingeln i friggagatan och saken är (hyffsat) biff. Eventuellt kan några nya fält behövas även på Hisingssidan.Björn Johansson (BJ) skrev: Andra saker som kan påverka hastigheten (men det är väl miljön man är mest mån om) är ju hur tidtabellen ser ut, hur belastningen på den aktuella linjen etc.
Detta måste ändock bedömas som ett enklare och mindre farligt ingrepp, det går fortfarande att öka hastigheten om nöden kräver det, det ger bara lite mjölksyra i förlängningen av höftleden.Björn Johansson (BJ) skrev: Gripa in i förarens arbetsmiljö... tja, vi lever ju i en förmyndarstat... Kanske man skall vara glad så länge inte bussförare måste ha hjälm...
Nä, detta tror jag går utanför förarens arbetsmiljö, det är just miljön, ökad hastighet ökade emissioner, sedan är det ju i allra högsta grad en trafiksäkerhetsfråga, säkerhet för både de egna passagerarena som för trafikmiljön utanför bussen.
I Halmstad pågick under ett par år ett försök med bussar som själv styrde in till hållplats. Detta var höggolvsbussar med möjlighet till antingen vanligt trappinsteg eller med nivåinsteg mot perrong med ramp.
Försöket avbröts efter en personolycka där föraren troligen hade kunnat undvika olyckan om han inte vart tvungen att låta bussen styra själv.
Det här kan möjligen vara en bra idé på snabbtåg, men inte på bussar.Björn Johansson (BJ) skrev: En annan grej kunde ju vara att visa en digital hastighetsmätare för
resernärerna... så dom vet hur fort eller långsamt det egentligen går.
Man kan riskera hot mot föraren för att han kör sakta. Inte från någon av oss som skulle uppskatta diggabiliteten i att studera hastighetsförändringar utan snarare från den stora oförstående aggresiva pöbeln.
Här hade det kanske snarare varit läge med ett personligt smart-card istället för nycklar till bilen. Kör du mer än de stipulerade 4.5 utan rast så larmar fordonet först och stängs sedan av och kan inte aktiveras förrän föraren tagit ut vederbörlig rast. Det här är ett stort problem inom branschen. Alkolås i all ära, men det är inte säkert att de detekterar andra saker som förarna kan tänkas (i undantagsfall) nyttja. Här tror jag snarare på regelbundna slumpmässiga urinprov som tar även sådana saker som narkotikum.Björn Johansson (BJ) skrev: Alkohollås har ju också diskuterats för att installeras på bussar och lastbilar... Men en sak är väl på långfärdsbussar att det fuskas med arbetstiderna, förarna sitter väl för länge bakom ratten utan rast... fusk med färdskrivare och annat. (Åkte en gång på skidresa med en sådan förare...)
Bj.
Har också upplevt liknande scenarion med bussförare - hugaligen - efter en snabb resa Idre-Göteborg (Vi var 1½ timme före tiden i G) brände han i 100km/h över Göta Älvbron, i kollektivfältet där begränsningen över klaffen är 20... Så vitt jag vet är det inga lokförare som klagar på att ATC:n reglerar hastigheten, min åsikt är att det är dags att höja säkerhetskraven på buss.
/Tony
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
hastigheter på bussar
Är det inte just bristen på just detaljerade regler som bla har gjort att kontrollen av bussarna, förarna, bussföretagen som har gjort att det idag kan fuskas både här och där. I spårvärlden skulle säker jaärnvägsinspektionen gjort ingripanden om motsvarnade förekom. Bara en sån sak som att man inte får konternueligt fortbildning med skrivning som kvitto för att man besitter vissa grundläggande kunskaper. Swedbuss planerar ex att lösa den akuta bussförarbristen med att låta taxiförare visseligen med busskort, men utan körvana få sätta sig och köra buss medans taxametern står och tickar i garaget. Det är bara att konstatera ..nåot är fel. När sen bussbolagen står och ojarsig vid Arlanda för att luftfartsverket har beslutat att ta ut en angöringsavgift på motsvarande summa som både taxi och tåget får betala.. ja då då inser man att hela bussbranchen borde fundera på vad de håller på med.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Intressant idè under förutsättning att man får det att fungera.
Slumpmässiga urinprov förekommer i stor omfattning inom flera av de större koncernerna.
I förslaget står bla. Förarna måste uppfylla samtliga krav som ställs på andra förare som anställs, måste genomgå samma utbildning beträffande kundhantering, taxor, busstyper, linjer etc etc.
Mao har dessa förmodligen minst lika stor om inte större körvana än många andra som anställs.
/Lars
Problemet är ju att alla vägar som bussen ska använda måste vara inlagda i fordonsdatorn vilket gör det nära nog omöjligt att tillämpa systemet på andra än rena lokaltrafikfordon som används på ett fåtal linjerTycker nog att det kan vara en bra idé, iallafall på långfärdsbussar och bussar i regionaltrafik.
Stadsbussarne kommer väl sällan upp i några högre hastigheter.
Möjligen också på de som kör på de längre linjerna som ibland går på litet större (och snabbare) trafikleder.
Går att komma runt enkelt för de företag som vill, på samma sätt som färdskrivarna.Här hade det kanske snarare varit läge med ett personligt smart-card istället för nycklar till bilen. Kör du mer än de stipulerade 4.5 utan rast så larmar fordonet först och stängs sedan av och kan inte aktiveras förrän föraren tagit ut vederbörlig rast. Det här är ett stort problem inom branschen. Alkolås i all ära, men det är inte säkert att de detekterar andra saker som förarna kan tänkas (i undantagsfall) nyttja. Här tror jag snarare på regelbundna slumpmässiga urinprov som tar även sådana saker som narkotikum.
Slumpmässiga urinprov förekommer i stor omfattning inom flera av de större koncernerna.
Så stod det i DN ja! Men verkligheten är som vanligt inte alltid överenstämmande med pressens ord.Swedbuss planerar ex att lösa den akuta bussförarbristen med att låta taxiförare visseligen med busskort, men utan körvana få sätta sig och köra buss medans taxametern står och tickar i garaget.
I förslaget står bla. Förarna måste uppfylla samtliga krav som ställs på andra förare som anställs, måste genomgå samma utbildning beträffande kundhantering, taxor, busstyper, linjer etc etc.
Mao har dessa förmodligen minst lika stor om inte större körvana än många andra som anställs.
/Lars
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Stefan Widén skrev
Taxi betalar en fast summa/angöring.
För bussarna (inkl alla lokaltrafikbussar från Märsta etc) vill man nu ta ut 32:-/sittplats vilket gör ca 2500:-/ledbuss, det skulle innebära att en enkelbiljett Märsta-Arlanda skulle kosta 52:-.
Dom som påverkas är ju inte de prisokänsliga affärsresenärerna på flygbussen utan "vanligt" folk utan alternativ och som kanske har Arlanda som arbetsplats, dessa kommer nu att få "gå" från Tullgränd där bussarna kommer att stanna, någon kapacitet att med egna bussar trafikförsörja sträckan Tullgränd-Flygplatsen finns inte idag hos Luftis.
Ytterligare info finns på http://www.bussbranschen.se/arlanda.pdf
/Lars
Nej! inte motsvarande summa.När sen bussbolagen står och ojarsig vid Arlanda för att luftfartsverket har beslutat att ta ut en angöringsavgift på motsvarande summa som både taxi och tåget får betala.. ja då då inser man att hela bussbranchen borde fundera på vad de håller på med.
Taxi betalar en fast summa/angöring.
För bussarna (inkl alla lokaltrafikbussar från Märsta etc) vill man nu ta ut 32:-/sittplats vilket gör ca 2500:-/ledbuss, det skulle innebära att en enkelbiljett Märsta-Arlanda skulle kosta 52:-.
Dom som påverkas är ju inte de prisokänsliga affärsresenärerna på flygbussen utan "vanligt" folk utan alternativ och som kanske har Arlanda som arbetsplats, dessa kommer nu att få "gå" från Tullgränd där bussarna kommer att stanna, någon kapacitet att med egna bussar trafikförsörja sträckan Tullgränd-Flygplatsen finns inte idag hos Luftis.
Ytterligare info finns på http://www.bussbranschen.se/arlanda.pdf
/Lars
Njae.. Under förutsättning att bussen har en korrigerad GPS ombord kan man med exempevis kartor liggande på DVD med gällande hastigheter.Lars Ödlund skrev:Problemet är ju att alla vägar som bussen ska använda måste vara inlagda i fordonsdatorn vilket gör det nära nog omöjligt att tillämpa systemet på andra än rena lokaltrafikfordon som används på ett fåtal linjer
Aktuell trafikinformation med vägarbeten m.m. finns tillgänglig redan idag i bilar (Bla Volvos Personvagnar)- hur den överförs vet jag ej. Hela europa ryms på en DVD.
Visst går det att trycka falska sedlar, även om det finns hologram på, men att enkom ge upp utan att förbättra sin egen teknik är väl ändå att lägga sig något platt till marken utan anledning.Lars Ödlund skrev:Går att komma runt enkelt för de företag som vill, på samma sätt som färdskrivarna.Här hade det kanske snarare varit läge med ett personligt smart-card istället för nycklar till bilen. Kör du mer än de stipulerade 4.5 utan rast så larmar fordonet först och stängs sedan av och kan inte aktiveras förrän föraren tagit ut vederbörlig rast. Det här är ett stort problem inom branschen. Alkolås i all ära, men det är inte säkert att de detekterar andra saker som förarna kan tänkas (i undantagsfall) nyttja. Här tror jag snarare på regelbundna slumpmässiga urinprov som tar även sådana saker som narkotikum.
Slumpmässiga urinprov förekommer i stor omfattning inom flera av de större koncernerna.
Exempelvis så skulle man kunna göra som så att bussen skickar ett SMS till vägverket och validerar förarens kort. Vägverket skickar sedan ett SMS i retur som talar om om bussen får startas eller inte. Varje förares tidbok finns sedan centralt på vägverket och kan inte fipplas med utan att begå dataintrång.
Om samma förare skulle finnas på två fordon samtidigt stoppas båda fordonen, förare som inte finns registrerade i basen får inte starta fordon över huvud taget.
En sådan koll blir svår att knäcka eftersom data lagras centralt, men vad katten - det är klart att det går.
(Sen är ju frågan också om det är så här vi skall ha det - tror inte det)
Slutligen ett litet tips i all välmening. När du citerar andra skall du alltid uppge källa, detta gör du med cite-taggen enligt följande:
Kod: Markera allt
[quote="TonyM"]Här har Tony påstått något som någon vill kommentera[/quote]
Tony
Digitala färdskrivare
Liknande system, fast helt offline, håller på att tas fram och är tänkt att ersätta dagens analoga färdskrivarsystem. Systemet registrerar även raster och körtider, och varje förare har ett eget kort som sätts i färdskrivaren vid arbetspasset.
För säkerhets skull registreras allt som skrivs till det personliga kortet även i färdskrivaren i det aktuella fordonet. Detta för att man skall kunna använda systemet även om ett förarkort gått sönder eller tappats bort etc.
För säkerhets skull registreras allt som skrivs till det personliga kortet även i färdskrivaren i det aktuella fordonet. Detta för att man skall kunna använda systemet även om ett förarkort gått sönder eller tappats bort etc.