Sida 1 av 1

Nedlagd busshållplats riven i Stockholm

Postat: fredag 15 juni 2007 13:19
av Carl-Erik Olsson
I samband med ombyggnaden av Centralbron för vägtrafiken mellan Slussen och Gamla stan har man nu slutligen rivit den busshållplats med ficka, skärmtak, trappor mm som har funnits på östra sidan, ovanpå Gamla stans tunnelbanestation som alltså finns omedelbart under.

Kan någon berätta vad denna hållplats har använts till och hur/när den kom till osv vore det intressant att få läsa lite mer!

/tycker och undrar CEO

Re: Nedlagd busshållplats riven i Stockholm

Postat: fredag 15 juni 2007 13:56
av Lars Ödlund
Carl-Erik Olsson skrev:I samband med ombyggnaden av Centralbron för vägtrafiken mellan Slussen och Gamla stan har man nu slutligen rivit den busshållplats med ficka, skärmtak, trappor mm som har funnits på östra sidan, ovanpå Gamla stans tunnelbanestation som alltså finns omedelbart under.

Kan någon berätta vad denna hållplats har använts till och hur/när den kom till osv vore det intressant att få läsa lite mer!

/tycker och undrar CEO
Fickan har under många års tid (minst 20 år) använts som regleringshpl för direktbussar från Vattugatan och söderut, innan trängselprojektet alltså 812-813-818 (812 hette 820 från början)

//Lars

Postat: fredag 15 juni 2007 20:07
av Åbty
Den har även använts av Swebus Björknäs som relerficka då de hade någon linje under Trängselförsöket.

Postat: fredag 15 juni 2007 20:42
av Lars Ödlund
Åbty skrev:Den har även använts av Swebus Björknäs som relerficka då de hade någon linje under Trängselförsöket.
De flesta trängselbussar söder och sydöstifrån använde den under försöket, därav att jag undantog tiden med trängselförsöket i min uppräkning.

Undrar var man ska reglera nu då?

//Lars

Postat: fredag 15 juni 2007 20:47
av Åbty
För Tyresö och Haninge finns en ficka på Nynäsvägen vid Gullmarsplan (en liten men användbar).

Postat: fredag 15 juni 2007 22:38
av Tågbäver
Vad är en regleringshållplats och en relerficka?

Postat: fredag 15 juni 2007 22:47
av djth
Tågbäver skrev:Vad är en regleringshållplats och en relerficka?
Regleringshållplats är ett ställe där man kan stanna och vänta in rätt tid för avgång.

Relerficka är förmodligen ett stavfel.

Postat: fredag 15 juni 2007 23:18
av Lars Ödlund
Åbty skrev:För Tyresö och Haninge finns en ficka på Nynäsvägen vid Gullmarsplan (en liten men användbar).
Jo det vet jag men den har varit debatterad skyddsmässigt redan i början på 2000 talet, jag har undvikit den, en annan möjlighet är lokalgatan till Nynäsvägen vid Skogskyrkogården (sö om Sockenvägen)

//Lars

Postat: söndag 17 juni 2007 14:03
av dastrike
Om man bortser från användandet av hållplatsen för tidsreglering och dylikt som den verkar ha använts för de senaste decennierna: när användes hållplatsen ovanför Gamla stans station som en ordinarie hållplats senast, vilka linjer? Vilka orsaker låg bakom att ej använda den längre? (gissningsvis: hårda trafiken på Centralbron?)

Postat: måndag 18 juni 2007 22:16
av Christer J
Innan man började lägga ut trafiken på anbud kunde man i alla fall som trafikpersonal be bussföraren stanna där på nattbusslinjerna. Detta för att få en kort gångväg till station Gamla Stan om man skulle öppna den innan första tåget passerade på morgonen. Kom man från liljeholmshållet var man dock tvungen att gå från Slussen.

När all trafik var sammanhållen av samma ägare (SL) hade trafikpersonal rätt att dels vika ned en nattbuss mellan hållplatser samt kliva av där man bad om det. Efter separation och upphandling försvann detta i någon oklar nivå hos SL.

Jag har inte funnit några dagslinjer sedan Centralbrons invigning i slutet av 60-talet som utnyttjat hållplatsen (eller bron över huvud taget). Först i andra halvan av 80-talet kom högtrafiklinjerna 813, 818 och 820 på Centralbron, men de stannade aldrig där.

I de tekniska beskrivningarna för tunnelbanan (1964) finns inget skrivet. Jag saknar Gatukontorets verksamhetsberättelser före 1965 så om något är skrivet där vet jag ej.

Postat: måndag 18 juni 2007 22:22
av Byggare Bob
Christer J skrev:När all trafik var sammanhållen av samma ägare (SL) hade trafikpersonal rätt att dels vika ned en nattbuss mellan hållplatser samt kliva av där man bad om det. Efter separation och upphandling försvann detta i någon oklar nivå hos SL.
Måste ha varit väldigt unikt, för på min tid som SL-anställd på 1990-talet förekom aldrig detta

(Möjligen att du kunde flagga ner och medfölja ett ingående tunnelbanetåg vid stationsstängning, efter du gjort en föranmälan per telefon till TUC!)

Postat: måndag 18 juni 2007 22:30
av daniel_s
Byggare Bob skrev:Möjligen att du kunde flagga ner och medfölja ett ingående tunnelbanetåg vid stationsstängning, efter du gjort en föranmälan per telefon till TUC!
Det går utmärkt fortfarande, det trista är bara att på hela sträckan Gullmarsplan-Vällingby går det inga ingångståg efter sista trafiktåget! (Däremot på övriga sträckor, men de räknas förstås inte!)

Postat: måndag 18 juni 2007 22:47
av micke b
Jag hade aldrig hört om den där fickan som en bussficka, utan som en avsläppningsplats. Den var inte tänkt som en stop'n'ride i den mån samåkning förekom?

Edit: Alltså; angående varför fickan byggdes och fanns de första tjugo åren? Att bussar stannat där sedan åttitalet har jag ingen anledning att misstro er om! ;-)

Postat: måndag 18 juni 2007 22:51
av daniel_s
mickeb skrev:Jag hade aldrig hört om den där fickan som en bussficka, utan som en avsläppningsplats. Den var inte tänkt som en stop'n'ride i den mån samåkning förekom?
Det var en busshållplats där, man kunde trycka på stoppknappen och kliva av bussen (ganska sporadiska uppehåll dock).

Postat: måndag 18 juni 2007 23:37
av Christer J
Byggare Bob skrev:
Christer J skrev:När all trafik var sammanhållen av samma ägare (SL) hade trafikpersonal rätt att dels vika ned en nattbuss mellan hållplatser samt kliva av där man bad om det. Efter separation och upphandling försvann detta i någon oklar nivå hos SL.
Måste ha varit väldigt unikt, för på min tid som SL-anställd på 1990-talet förekom aldrig detta

(Möjligen att du kunde flagga ner och medfölja ett ingående tunnelbanetåg vid stationsstängning, efter du gjort en föranmälan per telefon till TUC!)
När jag började hösten 1990 så blev jag informerad om detta (alltså bara för nattbussarna x9y). Jag prövade det vid några tillfällen och det fungerade utmärkt. Detta hade sitt ursprung i att nattbussarna egentligen från början var personalvagnar som gick mellan vagnhallar och bussdepåer till personalens fromma så de kunde ta sig till jobbet på morgonen och från jobbet på natten - när den ordinarie trafiken inte gick. Detta fortgick till hösttidtabellens införande 1993 då all körning förbi (och in i) depåer och vagnhallar försvann. Då jag ringde en tjänsteman på SL var han helt oförstående till att vi skulle ha någon som helst fördel att kunna åka till och från jobbet med SL nattetid. :!:

Postat: måndag 18 juni 2007 23:39
av Christer J
daniel_s skrev:
mickeb skrev:Jag hade aldrig hört om den där fickan som en bussficka, utan som en avsläppningsplats. Den var inte tänkt som en stop'n'ride i den mån samåkning förekom?
Det var en busshållplats där, man kunde trycka på stoppknappen och kliva av bussen (ganska sporadiska uppehåll dock).
Men vilken busslinje skulle det då gälla? Ingen av de kartor jag kollat i har en hållplatsmarkering där. Som jag tidigare nämnt finner jag inga busslinjer på Centralbron före slutet av 80-talet.

Postat: måndag 18 juni 2007 23:42
av Lars Ödlund
daniel_s skrev:
mickeb skrev:Jag hade aldrig hört om den där fickan som en bussficka, utan som en avsläppningsplats. Den var inte tänkt som en stop'n'ride i den mån samåkning förekom?
Det var en busshållplats där, man kunde trycka på stoppknappen och kliva av bussen (ganska sporadiska uppehåll dock).
Vilken busslinje skulle ha stannat där?

Möjlgen någon obskyr personalvagn i slutet på -70 talet eller?

I modern tid har hållplatsen endast använts som reglerplats för Tyresö och Handenbuss, någon reguljär trafik för allmänheten med av (och/eller) påstigning vid Gamla Stan på Centralbron känner jag inte till under de senaste 25 åren.

Att man med 890 ibland stannade där kring 04,00 tiden på morgonen och kring 06,00 på helger vid enstaka tillfällen för att kollegor från Tub:en skulle kunna kliva av är ju "off the record" och ingen som var sanktionerat, alla stannade f.ö inte heller.
Tror jag kanske stannade 2 och högst 3 ggr på alla år, spärrtjänsterna ser väl inte ut på samma sätt idag som för 20 år sedan, dvs nattbemanning och avlösning på morgonkvisten.

//Lars

Postat: måndag 18 juni 2007 23:53
av Christer J
Lars Ödlund skrev:Att man med 890 ibland stannade där kring 04,00 tiden på morgonen och kring 06,00 på helger vid enstaka tillfällen för att kollegor från Tub:en skulle kunna kliva av är ju "off the record" och ingen som var sanktionerat, alla stannade f.ö inte heller.
Tror jag kanske stannade 2 och högst 3 ggr på alla år, spärrtjänsterna ser väl inte ut på samma sätt idag som för 20 år sedan, dvs nattbemanning och avlösning på morgonkvisten.

//Lars
De flesta innerstadsstationerna var nattbemannade förutom Zinkensdam och just Gamla Stan. När jag hade dagkommendering sommaren 1994 fick jag uttjänsten på Gamla Stan några gånger när den ordinarie spx hade semester. Två gånger fick jag efter förfrågan kliva av där, men tredje gången var det en vresig förare som inte ville stanna med hänvisning till trafikfara (klockan fyra på morgonen). Centralbron var helt tom förutom bussen. Så det var bara att hänga med till T-Centralen och ringa ple och TUC om att jag inte blivit avsläppt och att man fick öppna stationen på annat sätt tills jag kom dit med första tågen från norr.