Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Denna fråga är främst riktad till er som jobbar på Saltsjöbanan, Jonas, Jocke, Jan B, m fl
Vet ni hur länge ni ska invänta tåg i Igelboda, från dels SLU mot SLN, dels mellan SBN och SLN? Finns det olika regler för olika tåg, eller gäller någon generell regel vid störningar?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Denna fråga är främst riktad till er som jobbar på Saltsjöbanan, Jonas, Jocke, Jan B, m fl
Vet ni hur länge ni ska invänta tåg i Igelboda, från dels SLU mot SLN, dels mellan SBN och SLN? Finns det olika regler för olika tåg, eller gäller någon generell regel vid störningar?
Regeln är som sådan tåg från Solsidan ska ansluta till tåg mot Slussen, Tåg mot Solsidan ska ha anslutning med alla tåg från Slussen.
Normal väntetid i Igb för anslutning är; från Slu ca 2 min, mot Slu ca 1 min (alla tåg kan inte komma in samtidigt i Igb eftersom ställverket har vissa säkerhets funktioner är byggt för att förhindra olyckor...
Självklart finns det undantag tex Lör & Sön morgnar då det under de första timmarna bara är 2 tåg ute i trafik (1 Slu - Sbn & 1 Slu - Sln (60 min trafik till respektive banända)
Och undantag 2 (som jag kommer på nu) är om tåget från/till Slussen är minst 10 min sent så kan man hinna en vända (Igb - Sln) extra, tågledarens omdömme bestämmer (med viss inverkan på viken förare som ska köra).
Regeln är som sådan tåg från Solsidan ska ansluta till tåg mot Slussen, Tåg mot Solsidan ska ha anslutning med alla tåg från Slussen.
Normal väntetid i Igb för anslutning är; från Slu ca 2 min, mot Slu ca 1 min (alla tåg kan inte komma in samtidigt i Igb eftersom ställverket har vissa säkerhets funktioner är byggt för att förhindra olyckor...
/ Janne Bäckström, Lokf SB
Innebär detta att tåget mot Solsidan inte väntar in en längre försening, från Slussen, än 2 minuter? Det måste ju innebära en massa brutna anslutningar Vidare lär tåget Igb-Sln gå tämligen tomt Fast stora förseningar kanske inte är så vanliga på SB
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
/ Janne Bäckström, Lokf SB
Innebär detta att tåget mot Solsidan inte väntar in en längre försening, från Slussen, än 2 minuter? Det måste ju innebära en massa brutna anslutningar Vidare lär tåget Igb-Sln gå tämligen tomt Fast stora förseningar kanske inte är så vanliga på SB
Nej det var inte riktigt så jag menade... tiderna som jag uppgav var "normala" bytestider för våra trafikanter. Är det förseningar 1- ca 10 min så tillämpas regeln som jag skrev överst. Är förseningen mer än 10 min så kan det variera om ansluningarna hålls eller inte (beror på tågledaren (som bestämmer)) men för att slippa klagomål så hålls anslutningarna åt båda håll vid större förseningar till ca 95% (min uppskattning).
Större förseningar är ganska lätt räknade per månad värre är det med förseningar på 2-4 min...
Ulrik Berggren skrev:Hej på er
Nu ska vi får den här tråden att spåra ur lite grann...
Jag jobbar inte på SB, vilket antyds i citatet ovan. Dock jobbar jag (snart) delvis under SB... Var kan ni få gissa.