Sida 1 av 3
Plankning och SLs förluster
Postat: torsdag 08 maj 2003 9:59
av Ulrik Berggren
Läser just en hårresande artikel i Metro om att en större plankningsaktion ska hållas.

Kan bara, med kännedom om SLs dåliga finanser, känna en stor sorg inför detta. Faktum är ju att SL förlorar hundratals miljoner varje år på grund av att runt 20 procent av alla resor inte betalas som de ska. Bara på bussarna motsvarar detta alltså dubbelt så mycket som den besparing på 100mkr som ska ske per år från och med 2005.
Jag känner mest bara avsky mot de som plankar, de kan faktiskt lika gärna få gå, tycker jag, eftersom de med sitt agerande verkar anske att kollektivtrafik inte få kosta något, och därigenom inte verkar vara för en god kollektivtrafik över huvud taget.

Och, som många här på forum säkert håller med om, SL är billigt i förhållande till andra länstrafikbolag.
Tack för ordet

Postat: torsdag 08 maj 2003 10:02
av Ulrik Berggren
Förtydligande. jag vill med detta
absolut inte försvara ledningens slöseri

Re: Plankning och SLs förluster
Postat: torsdag 08 maj 2003 22:17
av PerGH
Ulrik Berggren skrev:Läser just en hårresande artikel i Metro om att en större plankningsaktion ska hållas.

Kan bara, med kännedom om SLs dåliga finanser, känna en stor sorg inför detta. Faktum är ju att SL förlorar hundratals miljoner varje år på grund av att runt 20 procent av alla resor inte betalas som de ska. Bara på bussarna motsvarar detta alltså dubbelt så mycket som den besparing på 100mkr som ska ske per år från och med 2005.
Jag känner mest bara avsky mot de som plankar, de kan faktiskt lika gärna få gå, tycker jag, eftersom de med sitt agerande verkar anske att kollektivtrafik inte få kosta något, och därigenom inte verkar vara för en god kollektivtrafik över huvud taget.

Och, som många här på forum säkert håller med om, SL är billigt i förhållande till andra länstrafikbolag.
Tack för ordet

De har angetts en tid och en plats för aktionen så ett lämpligt motdrag är att ställa poliser på platsen som griper de som tar sig innanför spärrlinjen för bedrägligt beteende eller brott mot ordningslagen.
Postat: fredag 09 maj 2003 8:42
av Erland
PerGH skrev:
De har angetts en tid och en plats för aktionen så ett lämpligt motdrag är att ställa poliser på platsen som griper de som tar sig innanför spärrlinjen för bedrägligt beteende eller brott mot ordningslagen.
Knappast. Det är inte ett brott ur straffrättslig synpunkt att planka, utan en överträdelse av taxebestämmelserna. Påföljden är en kontrollavgift, inte böter. Jfr felparkering som också är avkriminaliserat numera.
Postat: fredag 09 maj 2003 8:50
av 2763
Erland skrev:PerGH skrev:
De har angetts en tid och en plats för aktionen så ett lämpligt motdrag är att ställa poliser på platsen som griper de som tar sig innanför spärrlinjen för bedrägligt beteende eller brott mot ordningslagen.
Knappast. Det är inte ett brott ur straffrättslig synpunkt att planka, utan en överträdelse av taxebestämmelserna. Påföljden är en kontrollavgift, inte böter. Jfr felparkering som också är avkriminaliserat numera.
Fel. Västtrafik är hårda. Om samma person ertappas för fuskåkning flera gånger under ett år görs en amälan om brott och i de flesta fall leder det till fällande dom för just
bedrägligt beteende de flesta fall som går så långt leder till fällande dom och der rör sig om en 4-5 stycken om året.
En plankningsaktion är planerad och uppsåtlig - därmed kan anmälan om bedrägligt beteende göras i princip med en gång.
/Tony
Postat: fredag 09 maj 2003 14:43
av Ulf_
Jag tycker det är ett utmärkt sätt att få upp frågan om biljettpriserna och eventuell nolltaxa på dagorningen. Att jag sedan själv sparar 6000:-/år på plankningen ger mig bara ytterligare ett argument för att åka dit och manifestera det hela.
Kan tillägga att jag förmodligen skulle ha betalat för mina resor om priserna var mer humana. I dagens läge har jag tre alternativ, gå, cykla eller planka. Jag väljer att kombinera.
Att min plankning bara skulle drabba andra trafikanter är ett konstigt argument. Dels är en poäng med plankningen om man ser den ur ett större politiskt perspektiv att undergräva möjligheterna att alls ta ut en avgift för trafiken. Hur många skulle betala vid en tiodubbling av priserna? Få, hoppas jag. Anledningen till att jag inte betalar nu, är den samma som varför få skulle betala vid en tiodubbling. Vi har alla olika förutsättningar.
Vidare tvivlar jag på att plankningen skulle vara en avgörande orsak, förutom möjligtvis i SL:s antiplankningspropaganda, till höjda biljettpriser.
Planka mera!
http://www.planka.nu
/Kollektivtrafikantsälskane plankare!
Postat: fredag 09 maj 2003 15:14
av 2763
Ulf_ skrev:Jag tycker det är ett utmärkt sätt att få upp frågan om biljettpriserna och eventuell nolltaxa på dagorningen. Att jag sedan själv sparar 6000:-/år på plankningen ger mig bara ytterligare ett argument för att åka dit och manifestera det hela.
Aktionen Planka.nu är ett totalt värdelöst sätt att ta upp frågan om biljettpriser eftersom man använder ekonomisk brottslighet som metod.
Planka.nu är föremål för förundersökning om uppvigling till bedrägeri.
Ulf_ skrev:
Kan tillägga att jag förmodligen skulle ha betalat för mina resor om priserna var mer humana. I dagens läge har jag tre alternativ, gå, cykla eller planka. Jag väljer att kombinera.
Priserna i framförallt Stockholm är väldigt humana - ett månadskort för hela länet kostar under 500 kr om jag inte är felunderrättad. Jämför det mot att köra bil 2 mil om dagen.
Att producera 1 vagnkilometer med spårvagn kostar c:a 30 kr, med ledbuss 20. enligt en uppgift som jag fått, ungefär hälften av detta är idag skattefinansierat. Jämför mot Norge där betydligt lägre andel är skattefinansierad - väsentligt högre och egentligen rimligare biljettpriser.
(Dock inte ur samhällsekonomiskt perspektiv)
Ulf_ skrev:
Att min plankning bara skulle drabba andra trafikanter är ett konstigt argument. Dels är en poäng med plankningen om man ser den ur ett större politiskt perspektiv att undergräva möjligheterna att alls ta ut en avgift för trafiken. Hur många skulle betala vid en tiodubbling av priserna? Få, hoppas jag. Anledningen till att jag inte betalar nu, är den samma som varför få skulle betala vid en tiodubbling. Vi har alla olika förutsättningar.
Att din plankning inte skulle drabba övriga medborgare (inte bara trafikanter) är befängt - vem är det som får betala för dig?
Ulf_ skrev:
Vidare tvivlar jag på att plankningen skulle vara en avgörande orsak, förutom möjligtvis i SL:s antiplankningspropaganda, till höjda biljettpriser.
Västtrafik gör årligen miljonförluster på plankning antar att så även är fallet för SL. Att påstå att plankningen inte belastar biljettpriserna är direkt ogenomtänkt. Givetvis är det så att den enskilda plankningen inte gör det - men så var det ju det var många som plankade och det gjorde de många gånger.
En grov gissning är att 15% av biljettpriset är enbart för att betala för dem som plankar, skärp dig och tänk innan du betalar till P-kassan nästa gång.
Till alla er andra - vad sägs om att dra igång en aktion "Stämpla.nu"
/Tony
Postat: fredag 09 maj 2003 15:14
av pinnen
Ulf_ skrev:
Att min plankning bara skulle drabba andra trafikanter är ett konstigt argument. Dels är en poäng med plankningen om man ser den ur ett större politiskt perspektiv att undergräva möjligheterna att alls ta ut en avgift för trafiken.
För det första är det så
väldigt irriterande att se när du bara går förbi spärren medan jag har betalat. Varför ska jag pröjsa och inte du? Och är det verkligen en rättighet att åka lokaltrafik som planka.nu påstår?
För det andra skulle jag självklart vilja att det vore gratis men hur löser man detta? Vet du det? Jag är dåligt insatt hur det skulle kunna genomföras.
Finns det inte mer saker i livet som borde vara gratis som man kan tjuva med?
Postat: fredag 09 maj 2003 15:45
av Ulrik Berggren
Ulf_ skrev:Jag tycker det är ett utmärkt sätt att få upp frågan om biljettpriserna och eventuell nolltaxa på dagorningen. Att jag sedan själv sparar 6000:-/år på plankningen ger mig bara ytterligare ett argument för att åka dit och manifestera det hela.
Kan tillägga att jag förmodligen skulle ha betalat för mina resor om priserna var mer humana. I dagens läge har jag tre alternativ, gå, cykla eller planka. Jag väljer att kombinera.
Att min plankning bara skulle drabba andra trafikanter är ett konstigt argument. Dels är en poäng med plankningen om man ser den ur ett större politiskt perspektiv att undergräva möjligheterna att alls ta ut en avgift för trafiken. Hur många skulle betala vid en tiodubbling av priserna? Få, hoppas jag. Anledningen till att jag inte betalar nu, är den samma som varför få skulle betala vid en tiodubbling. Vi har alla olika förutsättningar.
Vidare tvivlar jag på att plankningen skulle vara en avgörande orsak, förutom möjligtvis i SL:s antiplankningspropaganda, till höjda biljettpriser.
Planka mera!
http://www.planka.nu
/Kollektivtrafikantsälskane plankare!
Konstig argumentering, måste jag säga. Huyr kan man älska kollektivtrafik, och sedan inte anse att den är värd att betala en sketen biljett, när du ändå betalar genom att en procent av landstingsskatten går till SL. Egoistiskt och kortsiktigt tänkt
Och, nej, politikerna i SLs styrelse vill inte höja biljettpriserna, men om plankandet ökar, och därigenom de hundratals miljonerna i plankrelaterade förluster fortsätter att skena iväg, så kanske de blir tvungna att chockhöja, plus öka bevakningen.

Postat: fredag 09 maj 2003 15:52
av Daniel
Anser man sig inte ha råd att betala 500:-* per månad för att resa med kollektivtrafik i hela stockholmsregionen så ska man hålla sig till cykel eller egen bil. EOD.
Plankning är en företeelse som inte rubbar politiker eller andra personer i maktposition i annan riktning än till höjda priser och knappast införandet av "gratis kollektivtrafik" samt en stor irritation och frustruation bland trafikanter och personal.
*En prissättning som kan jämföras med vissa andra storstadsregioner vars månadskorts pris höjs för varje passerad taxegräns.
Postat: fredag 09 maj 2003 16:24
av Mangea
Jag är ingen ängel och har tjuvåkt på pågatågen när jag haft dåligt med pengar, moraliskt försvarande det det med höga priser (för här, i Skåne, är det dyrt!). Men hur kan man vara så jävla naiv att tro att en plankningsaktion provocerar till sympati?
Det lär bara leda till högre spärrar och hårdare kontroller i längden. Det kostar också.
Ett mer repressivt system gör det möjligen mindre attraktivt att åka kollektivt. Här i Skåne har trilskande biljettautomater i kombination med hjärnbefriade kontrollantfasoner (tack och lov ersatta med konduktörer) fått många att bojkotta tåget och ta bilen.
Om man ifrågasätter den existerande "representativa" demokratin så bör man också ha konstruktiva vägar fram. Era aktioner lär knappast leda till att väljarna röstar på partier som vill ge mer pengar till kollektivtrafiken -tvärtom.
Postat: fredag 09 maj 2003 16:38
av Stefan Isaksson
Försöker ta bort detta
Postat: fredag 09 maj 2003 16:43
av Stefan Isaksson
En sak som sällan kommer upp, när man ser nolltaxa som en social rättighet är: vilken nivå ska kollektivtrafiken ha.
Det är en gång så att en verksamhet som inte bär sina egna kostnader är för sin finansiering beroende av någons välvilja.
Någon i det här sammanhanget är politikerna (ity så måste det bli när vi talar om skattefinansiering). Det har tyvärr följden att varje gång politikerna får ont i plånboken (och det är ju som bekant snart sagt varje dag), så kommer diskussionen om vad som kan vara rimligt utbud som ett brev på posten.
Bli inte förvånade om ni får höra att kollektivtrafiken är till för arbetsresor och ingenting annat, nästa gång ett sparbeting diskuteras.
Bli inte förvånade om sittplatser betraktas som överstandard i ett politiskt utspel.
Målar jag f-n på väggen?
Kanske, men om kollektivtrafiken inte har något ekonomiskt skäl för att rättfärdiga sin existens, så kommer den att vara en 100% politisk fråga, och det upplever jag som en enorm svaghet - jag är nämligen lite trött på när politiska övertygelser och blockeringar gör enkla beslut svåra.
Vi riskerar att behöva demonstrera för att få behålla nattrafiken, eller för att någon linje ska läggas om etc. Jag tror inte det vore en bra utveckling.
Eller för att ta något som hänt: när dåvarande trafikchefen för Roslagsbanan var nyfiken på ASEA-pendelns kontorsvagn och funderade på om inte det kunde vara något att prova på Roslagsbanan, tog det visst eld på högre ort. Oacceptabelt - direktörståg - osv. Tanken dog i tysthet.
Lämpligheten i projektet kan diskuteras - jag tvivlar på att det hade blivit lönsamt (så det var nog dödfött), men jag tycker om att se driftighet och jag tycker verkligen inte om att se försök till förändringar blockerade på grund av makthavares ryggmärgsreaktioner. Och politiker tycks mig vara experter på att reagera med ryggmärgen (även kallad partiprogrammet).
För övrigt har jag i många år rörts till tårar över Stockholmarnas "dyra" månadskort - mitt månadskort (UL-kortet) kostar 810 kronor och gäller då inte för obegränsat resande (högst 30 dagar och högst 46 resor på länslinjerna och högst 46 enkelresor på stadsbussarna) och inte heller i nattrafiken. Att i det läget höra stockholmare snyfta om dessa oootroligt dyra 500 kronor för allt trafik (som dessutom går tätare än i Uppland), ja oj vad rörd jag blir.
SI
Postat: fredag 09 maj 2003 23:27
av Mr. Burns
Ulf_ skrev:Jag tycker det är ett utmärkt sätt att få upp frågan om biljettpriserna och eventuell nolltaxa på dagorningen. Att jag sedan själv sparar 6000:-/år på plankningen ger mig bara ytterligare ett argument för att åka dit och manifestera det hela.
Kan tillägga att jag förmodligen skulle ha betalat för mina resor om priserna var mer humana. I dagens läge har jag tre alternativ, gå, cykla eller planka. Jag väljer att kombinera.
Jag mår illa. Ska vi tycka synd om dig som har så dåligt ställt att du tvingas begå brott? Jag har tamejfan ingen höjdarekonomi. Blott studiemedel, normal studentlägenhet och vettig mat lämnar egentligen inga pengar över till månadskort. Men jag behöver åka mycket kollektivt och då får jag helt enkelt dra in på nöjena för att kunna köpa mitt månadskort. Så enkelt är det. Inget kneg, ingen deg. Fatta!
Ulf_ skrev:Att min plankning bara skulle drabba andra trafikanter är ett konstigt argument. Dels är en poäng med plankningen om man ser den ur ett större politiskt perspektiv att undergräva möjligheterna att alls ta ut en avgift för trafiken. Hur många skulle betala vid en tiodubbling av priserna? Få, hoppas jag. Anledningen till att jag inte betalar nu, är den samma som varför få skulle betala vid en tiodubbling. Vi har alla olika förutsättningar.
Du talar om politiska manifestationer såsom du vill få till stånd en revolution. Jag respekterar att folk har olika politiska ideologier och att du är vänster är inget problem. Men detta tramsande med revolutionära medel är patetiskt. Vill du ha till stånd en förändring får du verka med demokratiska metoder. Inse att majoriteten i Sverige föredrar ett demokratiskt system.
Ditt snack om olika förutsättningar är så uttjatat. Du lever uppenbarligen så isolerat i Sverige att du inte inser att vi har det väldigt bra här. Jag har svårt att hitta några andra exempel på länder där låginkomsttagarna har så goda levnadsvillkor och förutsättningar. Om om du nu ändå inte kan acceptera villkoren ber jag dig inse att styret i Sverige är tillsatt av folket. Det är dina kära medmänniskor du underkänner när du förkastar dagens system inom kollektivtrafiken. Jag kommer aldrig kunna respektera folk som arbetar för att avskaffa demokratin.
Ulf_ skrev:Vidare tvivlar jag på att plankningen skulle vara en avgörande orsak, förutom möjligtvis i SL:s antiplankningspropaganda, till höjda biljettpriser.
Räcker att det är en av orsakerna. Det är den i särklass mest omotiverade orsaken. Förbättrad trafik, nya bussar osv. är skäl som många kan acceptera. De ger mervärde för de höjda biljettpriserna. Höjda priser som en följd av plankning ger inte resenärerna något positivt. Helt oacceptabelt.
/Michael
Postat: fredag 09 maj 2003 23:35
av Ulf_
Vad roligt att ni blir så upprörda. Trist att det är lika svårt för er nu att bemöta argument som i gr-f-tt-. Nåja.
Vad det gäller ekonomi, så har jag inte för avsikt att förklara min ekonomiska situation i detalj. Men den är inte bra. Jag är student, och har ibland svårt att hitta mat för dagen. Studenter har inget socialt skyddsnät. Jag har inte råd att betala 500:-/månad.
Vad det gäller resor, så är jag så illa tvungen att resa, och oftast är kollektivtrafiken mitt enda alternativ. Jag plankar. Jag tycker det är rätt av mig att göra så.
När man ser kollektivtrafiken från den synvinkeln, propagerar jag också för en helt och hållet skattefinansierad kollektivtraik, införande av biltullar, betydligt mindre satsningar på biltrafik och istället ökade satsningar på utnyggnad och finansiering av kollektivtrafiken.
Planka delar mina åsikter. Jag är inte med i planka (jag är inte så dum att jag åker fast), men tycker att det är bra att de för upp debatten på en vettig nivå. Plötsligt har plankarna en plattform och är inte bara utspridda individer utan talan gent emot landsting och "vänner av ordning". Direkt aktion är ett utmärkt sätt att arbeta politiskt, och plankning som politisk handling är bra. Det handlar om att undergräva legitimiteten för att ta ut biljettpriser. Om man bryter mot lagen eller inte skiter jag blankt i. Så länge jag tycker att det är rätt att planka tänker jag göra det, oavsett om det är olagligt eller inte.
Naturligtvis älskar jag kollektivtrafiken. Men hur kan man vara så dum att man tror att jag tycker att man inte ska finansiera den alls när man propagerar för plankning?
Gällande belastning på biljettpriset för andra trafikanter, menade jag inte att jag inte tror plankandet utgör en kostnad för SL (tvärtom är det bra att det gör det), utan att det inte väger in speciellt tungt vid diskussionen kring höjda biljettpriser. Jag tror inte min plankning gör era biljettpriser högre, däremot är vi ju alla med och betalar min plankning. Jag också. Men då kan man lika gärna diskutera rättviseaspekten kring fördelning av samhällets resurser, där jag är väldigt missgynnad. Vad gör att det är mer rätt för andra än för mig att få bli transporterad? Jag har knappast supit bort mitt liv som vissa andra, tvärtom sliter jag för att komma uppåt i samhällshierarkin från det arbetarhem jag kommer ifrån. Jag tänker planka, och många med mig.
http://www.planka.nu
Postat: lördag 10 maj 2003 0:21
av Anders Norén
Ulf_ skrev:Vad roligt att ni blir så upprörda. Trist att det är lika svårt för er nu att bemöta argument som i gr-f-tt-. Nåja.
Vad roligt att du blir så upprörd. Trist att det är lika svårt för dig nu att komma med argument som i gr-f-tt-. Nåja.
Ulf_ skrev:
Vad det gäller ekonomi, så har jag inte för avsikt att förklara min ekonomiska situation i detalj. Men den är inte bra. Jag är student, och har ibland svårt att hitta mat för dagen. Studenter har inget socialt skyddsnät. Jag har inte råd att betala 500:-/månad.
Inför tvåan i gymnasiet flyttade jag hemifrån och levde på studiebidrag och inackorderingstillägg. Jag "gick plus" under gymnasiet.
Som värnpliktig tjänade jag 40 kr per dygn. Jag "gick plus" under värnplikten.
Jag är student (civ.ing.) nu och lever på CSN och sommarjobbspengar. Jag "går plus" nu också och gör vad jag vill. Jag äter gott, roar mig på helgerna och reser ibland iväg med mina vänner.
Det går att leva snålt utan att för dens skull varken göra avkall på livets nödtorft eller livets goda.
Ulf_ skrev:
Vad det gäller resor, så är jag så illa tvungen att resa, och oftast är kollektivtrafiken mitt enda alternativ. Jag plankar. Jag tycker det är rätt av mig att göra så.
I övrigt undrar jag vad vi andra kan göra i denna diskussion för att du ska bli nöjd.
Ditt primära argument för att planka är att 500 kronor är för mycket pengar.
Andra påtalar att 500 kr är billigast i Sverige och väldigt mycket åka för pengarna.
Ditt sekundära argument för att planka är att du vill ha avgiftsfri kollektivtrafik.
Andra påtalar att för detta krävs massiva (tiotals miljarder) investeringar i kollektivtrafiken eftersom marginalerna under högtrafiktid i dag är mycket små eller obefintliga. Vidare tenderar avgiftsfria samhällsnyttigheter att överutnyttjas, "allmänningarnas tragedi" som det kallas. (Detta argument kan även användas mot vägtrafik.) Utöver det är det mycket svårt att ställa några krav på något som är avgiftsfritt och man tenderar också att inte vara särskilt aktsam mot det.
Ulf_ skrev:
När man ser kollektivtrafiken från den synvinkeln, propagerar jag också för en helt och hållet skattefinansierad kollektivtraik, införande av biltullar, betydligt mindre satsningar på biltrafik och istället ökade satsningar på utnyggnad och finansiering av kollektivtrafiken.
Planka delar mina åsikter. Jag är inte med i planka (jag är inte så dum att jag åker fast), men tycker att det är bra att de för upp debatten på en vettig nivå. Plötsligt har plankarna en plattform och är inte bara utspridda individer utan talan gent emot landsting och "vänner av ordning". Direkt aktion är ett utmärkt sätt att arbeta politiskt, och plankning som politisk handling är bra. Det handlar om att undergräva legitimiteten för att ta ut biljettpriser. Om man bryter mot lagen eller inte skiter jag blankt i. Så länge jag tycker att det är rätt att planka tänker jag göra det, oavsett om det är olagligt eller inte.
Ah. Nu är vi inne på mitt favoritavsnitt i argumentationen.
Du tycker att det för din del är rätt att strunta i lagarna och bestämmelserna. Var har du, för din del, dragit gränsen? Vad är OK och vad är inte OK?
Om jag börjar bryta mot lagen, kan jag då, för min del, dra en egen gräns? Vad andra tycker spelar ju ingen roll så länge jag själv tycker att det jag gör är rätt. Med de argumenten kan man rättfärdiga i princip vad som helst.
Ulf_ skrev:
Gällande belastning på biljettpriset för andra trafikanter, menade jag inte att jag inte tror plankandet utgör en kostnad för SL (tvärtom är det bra att det gör det), utan att det inte väger in speciellt tungt vid diskussionen kring höjda biljettpriser. Jag tror inte min plankning gör era biljettpriser högre, däremot är vi ju alla med och betalar min plankning. Jag också. Men då kan man lika gärna diskutera rättviseaspekten kring fördelning av samhällets resurser, där jag är väldigt missgynnad. Vad gör att det är mer rätt för andra än för mig att få bli transporterad? Jag har knappast supit bort mitt liv som vissa andra, tvärtom sliter jag för att komma uppåt i samhällshierarkin från det arbetarhem jag kommer ifrån. Jag tänker planka, och många med mig.
Jag har för mig att det en gång i tiden var viktigt att "göra rätt för sig" i kampen för ett bättre liv. Undrar var den ambitionen tog vägen.
I övrigt så är du lika god kålsupare som diverse näringslivstoppar som myglar och skor sig på andras bekostnad. Skillnaden är att du inte har möjligheterna att mygla lika stort som dem. Men det kanske är en rättvisefråga?
Anders (från ett lägre tjänstemannahushåll som stundom levt under existensminimum)
Postat: lördag 10 maj 2003 10:53
av PerGH
Erland skrev:PerGH skrev:
De har angetts en tid och en plats för aktionen så ett lämpligt motdrag är att ställa poliser på platsen som griper de som tar sig innanför spärrlinjen för bedrägligt beteende eller brott mot ordningslagen.
Knappast. Det är inte ett brott ur straffrättslig synpunkt att planka, utan en överträdelse av taxebestämmelserna. Påföljden är en kontrollavgift, inte böter. Jfr felparkering som också är avkriminaliserat numera.
Jaså inte? Föreslår att du studerar 4 kap. 6 § 4 och 4 kap. 10 § ordningslagen samt 9 kap. 2 § brottsbalken innan du skriver fler inlägg i ämnet.
Postat: lördag 10 maj 2003 15:48
av Kingsthrone
Vilka här har plankat?
Jag plankade första gången jag var på besök i Stockholm -97, fast jag tror inte man kan kalla det för planka ...Spärrvakten viftade förbi mig och mina kompisar. Som tur var kom det ingen kontrollant då. DÅ visste jag inte att det medförde bot på 600 kr, men såhär i efterhand vet jag att man "ihärdigt ska påtrycka om att få sin biljett stämplad", men där ser jag snarare som att systemet godkänner en sak som det sedan fäller för - systemet har gjort fel. (Även om spärrvakten ville vara snäll..??!)
Numer bor jag i Stockholm tillsammans med min tjej som också studerar, och vi samarbetar med SL-korten - vi har varsitt normalt sett, och när ett av dem går ut, så kan den andra låna den andras när tillfälle erbjuds. Det tjänar vi i runda slängar någon hundralapp på per månad. Ekonomin tillåter inte mycket mer utgifter.
Jag _känner_ också att det skulle vara bra med "gratis" kollektivtrafik, för min del iallafall. Men därifrån är det mil till att argumentera för det. "Jag får det bättre rent ekonomiskt" - håller kanske inte i längden. Rent samhällsekonomiskt betvivlar jag starkt att "gratis" kollektivtrafik blir bättre lösning än dagens. Det räcker inte med att _känna_ något för att argumentera för det i många fall, utan man måste känna till (och tala om) konsekvenserna av ens idéer satta till verket - det är ens ansvar när man uttrycker idéerna rent allmänt. Man behöver det inte, men annars tycker jag idéerna inte är mycket värda.
(Var hittar jag gr-f-tt-?? Jag har sökt men kan inte finna den.)
Postat: lördag 10 maj 2003 20:31
av Magnus Ahltorp
Jag tycker att det är förkastligt att planka, men däremot tycker jag inte att tanken på gratis kollektivtrafik är dum. Självklart måste en sådan sak utredas ordentligt om den ska komma på fråga.
Anders Norén skrev:
Vidare tenderar avgiftsfria samhällsnyttigheter att överutnyttjas, "allmänningarnas tragedi" som det kallas. (Detta argument kan även användas mot vägtrafik.) Utöver det är det mycket svårt att ställa några krav på något som är avgiftsfritt och man tenderar också att inte vara särskilt aktsam mot det.
Idag betalar man 500:-/30 dagar för att obegränsat utnyttja SL:s nät inom Stockholms läns gränser. "Överutnyttjandet" torde redan vara ett faktum om det är som du säger, eftersom så många har kort. Marginalkostnaden för en resa är redan 0:-.
Det enda som skulle hända vid ett avskaffande av avgift är att de som inte har kort skulle få samma villkor som de som har kort idag. Det är ganska otroligt att de som inte har kort idag helt plötsligt kommer att "överutnyttja" trafiken i större utsträckning än kortinnehavare gör nu.
Förutsatt att kollektivtrafiken klarar av resandeströmmarna så är det ju bara bra om fler använder den istället för att åka bil. Det enda som egentligen är negativt är de som använder kollektivtrafik istället för att gå/cykla.
Som jag ser det finns det två extremscenarion vid avgiftsfrihet och en gråskala mellan dessa:
- Alla som idag åker bil åker istället kollektivt
- Ingen som idag åker bil åker istället kollektivt
Det första alternativet är enligt mig mycket bra. Det andra alternativet är inte lika bra, men ingen förändring till det sämre från dagens situation.
Återstår så förutsättningen jag gjorde ovan, att kollektivtrafiken klarar den anstormning av resande som blir. Här ligger väl ett av de två stora problemen med gratis trafik. Det andra stora problemet är hur man ska få pengar till att täcka det som idag betalas med avgifter.
Postat: lördag 10 maj 2003 20:49
av NB
På sätt och vis är ju Ulf's resonemang utmärkt - att man själv kan avgöra var man vill påverkar genom att vägra betala.
Jag är också student och har inte så mycket att leva på, däremot anser jag att det är ytterst viktigt att göra rätt för sig.
Jag lever i en demokrati där majoriteten bestämmer och jag inser att jag måste foga mig i detta. Har jag en avvikande åsikt kan jag demonstrera eller, betydligt effektivare, direkt kontakta någon i ansvarig ställning, t.ex. en riksdagsledamot. Mer effektivt är det om jag gör det via en organisation som företrader mina åsikter. Om denna dock ska få gehör gäller det givetvis att den inte bygger på att ägna sig åt olakligheter eller liknande. Nåväl, till saken:
Ont om pengar har jag, för jag har bil. Att tanka är fruktansvärt dyrt och egentligen är det svineri att bensinen nästan bara består av skatt.
Du, Ulf, borde då rekommendera mig att tanka och sedan smita för att det är ett politiskt handlande för lägre bensinskatter? När jag ändå håller på borde jag då även, med all rätt, skaffa mig en större uppsättning regplåtar så att jag kan mygla mig runt skatten på bilen och slipper böter om jag klantar mig.
Givetvis går detta även att överföra på allt annat som är för dyrt. (Obs att jag de facto tycker att bensinskatten är helt OK och aldrig klagar över den, men jag tyckte exemplet var passande. Dessutom sålde jag bilen efter nåt år, för att den var på tok för dyr, framförallt i verkstadskostnader, nog signifikant för 1000-kronorsbilar)
Intressant också att Du som student anser att Du har än mer rätt att resa på andras bekostnad (något annat kan Du inte hävda, den berömde "någon" betalar Din resa) när studentlivet går ut på att mer eller mindre leva på staten. Utöver eventuellt förstående & förmögna föräldrar (och studielån) består studentlivet av olika former av bidrag samt extraknäck. samt att studierna är kostnadfria. Vi studenter i Sverige har det otroligt bra.
Annars har jag hört talas om köpbojkott om något är för dyrt eller på annat sätt fel, men det hör kanske till gårdagens värderingar, idag ska man fortsätta konsumera och då göra ännumera skada genom att inte betala för det man konsumerar.