Vägverket: Cyklister prioriteras på cykelfartsgator

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Vägverket: Cyklister prioriteras på cykelfartsgator

Inlägg av Erik Sandblom »

pressmeddelande Vägverket:
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____20684.aspx

Fyra kommuner ska på försök få ordna ”cykelfartsgator” med hastighetsgränsen 20 kilometer i timmen och prioritet för cyklister. Det är kommunerna Linköping, Malmö, Västerås och Örebro kommun som har fått tillstånd av Vägverket att genomföra försöket. På cykelfartsgatan ska cyklister prioriteras genom de trafikregler som ska gälla för dem som kör eller kör in på cykelfartsgatan.

Försöket ska visa om det är möjligt att skapa prioritering för cyklister gentemot annan fordonstrafik med nuvarande regler.

Längre resonemang:
http://www.vv.se/filer/210/pm_cykelfartsgata.pdf

Min kommentar: 20 km/h? Fjuttigt. Jag hoppas det är bara bilarna det gäller. Jag håller gärna 20-25 km/h på platt mark, ingen vind och jämn asfalt. Med medvind eller svagt medlut blir det närmare 30. Man kan tillfoga en hel del skada genom att meja ner nån med bil i 30, men en cykel i samma hastighet har inte den skadekraften helt enkelt.

bil, 30 km/h x 1500 kilo = 45 000
cyklist, 30 km/h x 100 kilo = 3000.

Bilen har femton gånger större rörelseenergi.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Hastighetsgränsen gäller alla trafikslag, framgår av den länkade pdf:n
Ganska självklart, så är det redan idag.

//Lars
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Lars Ödlund skrev:Hastighetsgränsen gäller alla trafikslag, framgår av den länkade pdf:n

Jag tycker inte det är självklart att fartgränserna ska gälla cyklister. De är ju omotoriserade och kräver inte körkort. Man kunde åka dit för vårdslöshet i trafik, det räcker. Man behöver inte petimetra med fartgränser för ett fordon som väger en tiondel av en bil inkl passagerare och har en femtedel av fartresurserna.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev:Hastighetsgränsen gäller alla trafikslag, framgår av den länkade pdf:n

Jag tycker inte det är självklart att fartgränserna ska gälla cyklister. De är ju omotoriserade och kräver inte körkort. Man kunde åka dit för vårdslöshet i trafik, det räcker. Man behöver inte petimetra med fartgränser för ett fordon som väger en tiondel av en bil inkl passagerare och har en femtedel av fartresurserna.
Jag har blivit påcyklad av vårdslös cyklist i hög hastighet, och I beg to differ. Det gör ont, jävligt ont.

Hastighetsgränser ska gälla alla.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

MartinW skrev:
Erik Sandblom skrev:

Jag har blivit påcyklad av vårdslös cyklist i hög hastighet, och I beg to differ. Det gör ont, jävligt ont.

Hastighetsgränser ska gälla alla.

Vad spelar det dig för roll om cyklisten åker dit för vårdslöshet, för orsakande av kollision, eller för hastighetsöverträdelse? Tror du det känns jätteskönt att bli påkörd av en cyklist i 20? Det ska ju bli tillåtet med att cykla i 20.

Enligt pdfen verkar det gälla rekommenderad hastighet (blå skylt) och inte hastighetsbegränsning (orangeröd skylt).
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Erik Sandblom skrev:
Enligt pdfen verkar det gälla rekommenderad hastighet (blå skylt) och inte hastighetsbegränsning (orangeröd skylt).
Således... så får man köra 30 med alla typer av fordon. Eller 40... eller 50.
Bantekniker
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Hur är bestämmelserna när det gäller inlines? Kan en inlinesåkare komma i 30 km/h, köra på någon, utan att åka dit?
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Mattias Henriksson

Re: .

Inlägg av Mattias Henriksson »

Stefan_Brännström skrev:Hur är bestämmelserna när det gäller inlines? Kan en inlinesåkare komma i 30 km/h, köra på någon, utan att åka dit?
Ja, inlines är inget fordon utan inlinesåkaren räknas som gående och då gäller ingen hastighetsbegränsning.
bruse

Inlägg av bruse »

Max 20? Jag har testat, å jag får anstränga mig hårt för att köra saktare än 20 km/h.

Vilken värd lever Vägverket i? 1800-talet med häst och skrinda?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Erik Sandblom

bruse skrev:Max 20? Jag har testat, å jag får anstränga mig hårt för att köra saktare än 20 km/h.

Vägverket borde hälsa på en exotisk ort på andra sidan jordklotet med konstiga trafiklösningar, nämligen Köpenhamn. I Köpehamn är gröna vågen i trafikljusen anpassad efter cyklisternas fart. Och det handlar inte om såna som tränar för Tour de France, utan barn och gamla. Farten som barn och gamla anses hålla är -- 20 km/h.

http://www.copcap.com/composite-9862.htm
daniel_s

Re: .

Inlägg av daniel_s »

Stefan_Brännström skrev:Hur är bestämmelserna när det gäller inlines? Kan en inlinesåkare komma i 30 km/h, köra på någon, utan att åka dit?
Naturligtvis INTE, trafiklagstiftningen innehåller bestämmelser som gäller ALLA trafikanter och den inlinesåkare som kör på någon kan dömas för vårdslöshet i trafik.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:
Samt dåliga bromsar! En cyklist är precis som andra fordonsförare skyldig att kunna stanna framför varje förutsebart hinder på vägen, detta omöjliggör höga hastigheter på cykel med hänsyn till bromssträckan.
bruse

Inlägg av bruse »

Erik Sandblom skrev:
bruse skrev:Max 20? Jag har testat, å jag får anstränga mig hårt för att köra saktare än 20 km/h.

Vägverket borde hälsa på en exotisk ort på andra sidan jordklotet med konstiga trafiklösningar, nämligen Köpenhamn. I Köpehamn är gröna vågen i trafikljusen anpassad efter cyklisternas fart. Och det handlar inte om såna som tränar för Tour de France, utan barn och gamla. Farten som barn och gamla anses hålla är -- 20 km/h.

Anses? Cykelpendla i Stockholm så vet du istället för att anta. Det är inte barn och gamla som cyklar på cykelbanorna i Stockholm. Det är kvinnor och män som ska till och från sina arbeten, studenter på väg mellan studierna, föräldrar som ska handla hämta barn osv.

Det är inte några TdF-fantomer, utan vanliga människor av kött och blod som du och jag. Som cyklar varje dag istället för att ta bilen eller åka kollektivt.

Var inte så nedsättande mot dessa!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

bruse skrev:
Erik Sandblom skrev:

Anses? Cykelpendla i Stockholm så vet du istället för att anta. Det är inte barn och gamla som cyklar på cykelbanorna i Stockholm. Det är kvinnor och män som ska till och från sina arbeten, studenter på väg mellan studierna, föräldrar som ska handla hämta barn osv.

Det är inte några TdF-fantomer, utan vanliga människor av kött och blod som du och jag. Som cyklar varje dag istället för att ta bilen eller åka kollektivt.

Var inte så nedsättande mot dessa!

Ja, jag menar alltså att en fartgräns på 20 km/h för cyklister är alldeles för låg eftersom barn och äldre förväntas hålla den farten i Köpenhamn, bara för att hänga med grönljusvågen.

En vardagscyklist klarar fem kilometer på en kvart vilket blir en snittfart på 20 km/h. Det innebär att man ibland ligger i 25-30.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

daniel_s skrev:
Erik Sandblom skrev:
Samt dåliga bromsar! En cyklist är precis som andra fordonsförare skyldig att kunna stanna framför varje förutsebart hinder på vägen, detta omöjliggör höga hastigheter på cykel med hänsyn till bromssträckan.

Skaffa bättre bromsar! Ställ in dom ordenligt! Inga stålfälgar! Justera bromshandtagen också, dessa ska passa dina händer!

Var försiktig med navbromsar, dessa kan vara undermåliga, även om de säljs på en ny cykel i en riktig cykelbutik. Jag har testat Shimanos navbroms, de är ok.

En vanlig modern tanträser har en sån här broms på framhjulet, med justerbart bromshandtag och aluminiumfälgar. En rätt justerad och rätt använd dylik broms ger kort bromsträcka. Öva!
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Brake.agr-edit.jpg
Användarens profilbild
Christer J

Re: Vägverket: Cyklister prioriteras på cykelfartsgator

Inlägg av Christer J »

Erik Sandblom skrev:Min kommentar: 20 km/h? Fjuttigt. Jag hoppas det är bara bilarna det gäller. Jag håller gärna 20-25 km/h på platt mark, ingen vind och jämn asfalt. Med medvind eller svagt medlut blir det närmare 30. Man kan tillfoga en hel del skada genom att meja ner nån med bil i 30, men en cykel i samma hastighet har inte den skadekraften helt enkelt.

Men du - blir man inte rätt tillplattad av 3 ton? Är det i det fallet någon större praktisk skillnad i utfallet om det är 3 ton eller 45 ton man blir träffad av?
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

Erik Sandblom skrev:pressmeddelande Vägverket:
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____20684.aspx

Fyra kommuner ska på försök få ordna ”cykelfartsgator” med hastighetsgränsen 20 kilometer i timmen och prioritet för cyklister. Det är kommunerna Linköping, Malmö, Västerås och Örebro kommun som har fått tillstånd av Vägverket att genomföra försöket. På cykelfartsgatan ska cyklister prioriteras genom de trafikregler som ska gälla för dem som kör eller kör in på cykelfartsgatan.

Försöket ska visa om det är möjligt att skapa prioritering för cyklister gentemot annan fordonstrafik med nuvarande regler.

Längre resonemang:
http://www.vv.se/filer/210/pm_cykelfartsgata.pdf

Min kommentar: 20 km/h? Fjuttigt. Jag hoppas det är bara bilarna det gäller. Jag håller gärna 20-25 km/h på platt mark, ingen vind och jämn asfalt. Med medvind eller svagt medlut blir det närmare 30. Man kan tillfoga en hel del skada genom att meja ner nån med bil i 30, men en cykel i samma hastighet har inte den skadekraften helt enkelt.

Hastigheten x massan = rörelsemängden...som för övrigt brukar räknas i m/s.
Men kvoten är här densamma för både rörelseenergin och rörelsmängden så det blev rätt ändå.
bruse

Inlägg av bruse »

Erik Sandblom skrev:
daniel_s skrev:
Erik Sandblom skrev: Jag tycker inte det är självklart att fartgränserna ska gälla cyklister. De är ju omotoriserade och kräver inte körkort. Man kunde åka dit för vårdslöshet i trafik, det räcker. Man behöver inte petimetra med fartgränser för ett fordon som väger en tiondel av en bil inkl passagerare och har en femtedel av fartresurserna.

Skaffa bättre bromsar! Ställ in dom ordenligt! Inga stålfälgar! Justera bromshandtagen också, dessa ska passa dina händer!

Var försiktig med navbromsar, dessa kan vara undermåliga, även om de säljs på en ny cykel i en riktig cykelbutik. Jag har testat Shimanos navbroms, de är ok.

En vanlig modern tanträser har en sån här broms på framhjulet, med justerbart bromshandtag och aluminiumfälgar. En rätt justerad och rätt använd dylik broms ger kort bromsträcka. Öva!
Precis! Med rätt justerade bromsar kan jag nästan stanna på en 5-öring. Brukar få bakomvarande i arschlet för att de ligger för nära och inte har justerat sina bromsar sen cykeln köptes. Jag har ibland problem med för bra bromsar...
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Christer J skrev:
Erik Sandblom skrev:Min kommentar: 20 km/h? Fjuttigt. Jag hoppas det är bara bilarna det gäller. Jag håller gärna 20-25 km/h på platt mark, ingen vind och jämn asfalt. Med medvind eller svagt medlut blir det närmare 30. Man kan tillfoga en hel del skada genom att meja ner nån med bil i 30, men en cykel i samma hastighet har inte den skadekraften helt enkelt.

Men du - blir man inte rätt tillplattad av 3 ton? Är det i det fallet någon större praktisk skillnad i utfallet om det är 3 ton eller 45 ton man blir träffad av?

Enheterna är inte ton, som Tågbäver påpekar. Man kan bli påkörd av vissa bilar i 30 km/h utan att dö. Eftersom bilen har femton gånger större rörelsemängd än cykeln, så innebär det att cykeln är desto säkrare att bli påkörd av. Omräknat i procent så har cykeln bara sju procent av bilens skadekraft, om båda håller 30.

Dessutom har cyklisten bättre sikt och hörsel samt bättre möjlighet att väja.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
Erik Sandblom skrev:
daniel_s skrev: Samt dåliga bromsar! En cyklist är precis som andra fordonsförare skyldig att kunna stanna framför varje förutsebart hinder på vägen, detta omöjliggör höga hastigheter på cykel med hänsyn till bromssträckan.

Precis! Med rätt justerade bromsar kan jag nästan stanna på en 5-öring. Brukar få bakomvarande i arschlet för att de ligger för nära och inte har justerat sina bromsar sen cykeln köptes. Jag har ibland problem med för bra bromsar...
Så finns det nåt som heter reaktionsförmåga...
Professionell tyckare
Låst