Sida 1 av 1

Spekulationer kring Råsta och linje 40 + 70!

Postat: måndag 28 maj 2007 13:55
av yujin
Kom på två saker om Råsta när Busslink tar över i hösten:

1. Den kanske kör morgonturer på 40an från Lektorsstigen till Universitetet norra (med tanke på att vagnen kan komma från en 540, sen tom till Lekstorsstigen; det är trots allt närmare än att tomma från Hornsbergshallen).

2. Den kanske komma köra på 70an också på dagens block som körs av Täby och Norrtälje. Principen är samma, den kommer från linje 540, sen fortsätta som 70an till Frösundavik och tillbaka (sen tomma till garaget, eller vad det är). Det kan också handla om ren tomkörning från Råstagaraget till Universitetet sen köra 70an på rusning eftersom det är cirka halva så långt till Råsta (c:a 5.6km till UNT) än till Täbygaraget (c:a 11.8km till UNT).

Vad som har förstärkt spekulation nummer 1 ännu mer är att jag såg nyss Veolia 4805 (som fungerar som övningsvagn nu för dagar har för mig) i Lappkärrsberget med några förare i; chansen finns att det är för linjekännedom (varför så tidigt, vet jag inte).

Tankar?

Postat: måndag 28 maj 2007 15:06
av Coppas
Jo, de spekulationerna, kring både 40 och 70, har varit i svang. Det finns även flera andra rykten som florerar bland förarna. Detta då många Råstalinjer som sagt kommer i kontakt med både Täby, Hornsberg och t.o.m. Söderhallslinjer. Att t.ex. Råsta skulle kunna ta ett varv på linje 59 efter att ha kört en tur på linje 506 till KS skulle kunna vara en sådan grej. Personligen tror jag dock att detta kommer att vara minimalt förekommande, eller inte alls, åtminstone så här i början. Att ta med ett par hundra förare ut på linjeutbildning kräver en del och än har vi inte hört ett pip trots att det snart är dags att svida om.

Vad gäller det faktumet att du såg 4805 uppe på Lappis ska man nog inte läsa in så mycket i. Troligen har det nog mera att göra med att man medvetet väljer sådana ställen att övningsköra på. Speciellt om förarna inte är riktigt varma i kläderna. Visserligen kan man köra buss lite överallt, men vissa ställen är bättre än andra. Grejen med att köra på gator med befintlig linjetrafik är att man då kan vara relativt säker på att det inte blir några större problem med att svänga, vända osv. Utrymmena, svepytorna och svängradierna är då ofta även kända av utbildningsledarna och instruktörerna.


Mvh // Nico

Postat: torsdag 31 maj 2007 20:29
av belay123
vi (hbh) kommer tydligen att få ett par avgångar på 507an.. praktiskt vore om råsta då skulle kunna få ta en sväng på 42/72. Hoppas de lägger upp det så man slipper sitta och häcka vid karlberg så länge som förut