Sida 1 av 1

Porsche vs italiener

Postat: lördag 26 maj 2007 14:00
av Yngve

Postat: lördag 26 maj 2007 20:03
av Åbty
Mindre snyggt kört av bilföraren.

Postat: lördag 26 maj 2007 21:43
av Bengt Jönsson
Vänstersväng framför spårvagn.. Huvva. Det lär inte minst försäkringsbolaget bli glad åt för att nu inte tala om "farbror blå".

Man kan verkligen undra på om vettet i skallen försvunnit i samma takt som pengarna till Porschen..
Eller om den nu var en "frynsegoder" betalad av firman.. 8)

Postat: söndag 27 maj 2007 3:32
av Nils Carl Aspenberg
Jeg har kollidert i samme krysset, men var enda bedre, for da svingte bilen til venstre og traff midt i vognen. Fronten på sporvognen var allerde kommet over krysset. Det er jo ikke så lett å se en sporvogn som er 33 meter lang og 3 meter høy. Jeg er forøvrig blitt innkalt som rettsvitne i en sak der en stor Mercedes også kjørte rett i siden på sporvognen med slik fart at han knuste motorblokken på en Mercedes 300. Så sent som i kveld holdt jeg på å kollidere i rundkjøringen på Solli med en bilfører som var så opptatt av å snakke i sin mobiltelefon at han ikke så sporvognen. Jeg tror vi kunne trenge autopilot i de mange bilene som kjøres av bilførere uten hode.

Postat: söndag 27 maj 2007 8:51
av Christer J
Spårvagnar är hårda - bilar är mjuka

Oftast får målararna det mesta arbetet efter sådana här händelser. :wink:

Liknande hände för några år sedan på Djurgården. Kafétåget (700+618) hade startat från Konsthallen mot Norrmalmstorg. Vid korsningen efter vid Alkärret blev motorvagnen påkörd i sidan av en vänstersvängande bil. Efteråt sade föraren att han hade sett släpvagnen men inte motorvagnen. :shock: :roll:

Postat: söndag 27 maj 2007 11:21
av Q
Att svänga vänster framför spårvagn är tyvärr en relativt vanlig olycksorsak..
Och att en del missar att se vagnen, ja det är dagens sanning.

Postat: torsdag 31 maj 2007 17:40
av antaeus
Bengt Jönsson skrev:Vänstersväng framför spårvagn.. Huvva. Det lär inte minst försäkringsbolaget bli glad åt för att nu inte tala om "farbror blå".

Man kan verkligen undra på om vettet i skallen försvunnit i samma takt som pengarna till Porschen..
Eller om den nu var en "frynsegoder" betalad av firman.. 8)
Innan man börjar tänka på såna 'skitsaker' som en bil, som man faktiskt kan ersätta med NOK, så kanske kan man skänka en tanke åt den 42-åringen som satt bakom ratten, som enligt artikeln var mycket allvarligt skadad.
Ingen kör väl så där för skojs skull utan det måste ha varit sk mänskliga faktorer som påverkade förloppet.

.

Postat: torsdag 31 maj 2007 18:23
av Stefan_Brännström
Den bilden är dramatisk...

Jag får sälla mig till skaran som har svårt att begripa hur bilföraren "lyckades med bedriften". Men man får ju för all hoppas att han överlever.

Postat: torsdag 31 maj 2007 20:31
av Nils Carl Aspenberg
På tirsdag gikk politiet ut og sa at mannen var død. Dette ble dementert av sporveien. Nå er det på nytt blitt meldt at han er død, så det er ikke så godt å si hva som har skjedd. Damen som ble påkjørt på Sinsenterrassen på søndag er i alle fall død. Og på mandag var det en som ble drept av en buss i Bergen. Det tryggeste er nok å være inni vognene.

Postat: fredag 01 juni 2007 10:34
av scotland_dan
Mer i dagens metro.
http://www.metro.se/se/article/2007/05/ ... /index.xml

Kan någon redogöra för polisens uttalanden om
trafikljusen?
låter inte bra.....

-Dan

Re: .

Postat: fredag 01 juni 2007 11:07
av 2763
Stefan_Brännström skrev:Den bilden är dramatisk...

Jag får sälla mig till skaran som har svårt att begripa hur bilföraren "lyckades med bedriften". Men man får ju för all hoppas att han överlever.
Det är inget konstigt med en sådan här olycka. Det är inte alls svårt att lyckas med.

Om man har körkort och viss körvana så blir reptilhjärnebeteendet vid vänstersväng att hålla koll på mötande konflikter. Det är alltså oerhört lätt att missa en medriktad konflikt, som det här handlar om.

Svänger du däremot av åt höger, har du oftast bättre koll på de medriktade konflikterna, på inte helt oförekommen anledning.

Därför är det min mening att trafikmiljöer skall göras så förlåtande som möjligt. En persons missbedömning skall aldrig behöva leda till en olycka. Det måste vara minst två som gör fel.

En vänstersväng över spår på detta sätt bör därför signalregleras, för allas skull.

//Tony

.

Postat: lördag 02 juni 2007 16:13
av Stefan_Brännström
Nu stod det ju i Metro att 42-åringen har omkommit, troligen på sjukhuset.

R.I.P

Bilen var rejält deformerad, och med tanke på att spårvagnen bör ha träffat rakt in mot förarsidan, så var hans chanser inte särskilt stora att klara en hård krock. Enligt tidningen verkar det som att både spårvagn och bil kan få grönt samtidigt emellanåt, precis som om det inte fanns något absurt med det. Hm....

Trafikklys irrelevant, her gjelder vikeplikt og årvåkenhet

Postat: lördag 02 juni 2007 18:14
av RoyB
Det må presiseres at det før ulykkespunktet finnes ett trafikklys som gir grønt for kjøring rett frem, og som gjelder både for sporvogn og bil. Når biler skal svinge til venstre i dette krysset har de ikke egen grønn pil, og de krysser først sporveiens to spor, deretter biler i motsatt kjøreretning. Biler har vikeplikt når de skifter felt, og når de krysser møtende trafikk. I tillegg har biler vikeplikt for sporvogn.

Faktisk er lyssignalet irrelevant for ulykken. Den samme situasjonen vil kunne forekomme hvor som helst på linjenettet der sporvogn går på egen trasé eller i eget kollektivfelt, og der det er fysisk mulig å svinge til venstre fra et felt som ligger til høyre for sporvognslinjen.

Den eneste situasjonen som kunne ha vært en formildende omstendighet for bilføreren var dersom han hadde begynt på venstresvingen før sporvognen nærmet seg, og slik at sporvognen hadde hatt god tid til å oppfatte situasjonen og å bremse. Det er intet som tyder på at sporvognsføreren har hatt tid til å reagere i det hele tatt.

Bilføreren er dessverre død, og fremstår nå i lokalpressen og i debattspaltene som et offer for hensynsløse førere av tunge farlige monster av noen sporvogner. En representant for politiet uttalte at Sporveien burde informere førerne om at de bør opptre hensynsfullt i trafikken. Det er mildest talt å snu problematikken på hodet. Situasjonen med Porschen opptrer mange ganger daglig året rundt, og avverges som regel av årvåkne førere som er trent til å forutse slike situasjoner. Politiet viser ingen interesse for å bøtelegge slik adferd fra uansvarlige bilister.

Roy B.