Erik Sandblom skrev:kildor skrev:Genom det där busskörfältet halverade man i princip kapaciteten för all trafik ut från Lidingö och Östermalm.
Tar du inte i lite? Det finns ju flera parallelgator till Valhallavägen, t ex Karlavägen, Strandvägen och Roslagsgatan. Norr om Valhallavägen finns Tegeluddsvägen.
Är det någon som vet hur bussfilen påverkade restider för de busslinjer som inte fastnade i trafiken?
kildor skrev:Såhär i efterhand är det ganska självklart att det gick åt skogen. Att förlänga bussfilen hade knappast hjälpt. Det hade snarare flyttat problemet någon annanstans.
Pratar vi förbi varandra nu? Man kan ju bygga bussfiler på alla ställen där bussarna behöver bättre framkomlighet. Då löser man problemet, man flyttar det inte.
Att det blev så svårt att man gav upp tycker jag är lite oroväckande. Om köer uppstår ofta, så beror det på att det är för många fordon. Enda sättet att komma tillrätta med det är att fler väljer bort bilen.
Att välja bort bilen är i viss utsträckning en generationsfråga, så även om bussfiler är rätt väg så kan det ta väldigt länge innan situationen förbättras. På Norra älvstranden i Göteborg arbetar man därför med frivillig "coachning", där folk får tips och stöd för att minska sitt bilande.
http://www.visionlundby.goteborg.se/pri ... ching.html
Mja, mera handlar det väl som vanligt om att det snarare är du som inte bryr dig om att läsa vad vi andra skriver. I det här fallet skulle du ha varit tvungen att göra om nästan varenda gata i närområdet till kollektiva körfält och stängt av för all annan trafik. Du kan dock inte alltid ersätta praktiska och konkreta kunskaper med enbart generella teoriska lösningar utan mer behövs.
Du verkar dock enbart titta på kartor, statistik etc. och sedan teoretisera fram potentiella lösningar utifrån det. Att du därmed negligerar det rent praktiska gör dock i många fall att du missar mycket som du inte känner till och som dina kartor inte tar med. I t.ex. din lösning med alternativa vägar så skjuter du helt bredvid då det bl.a. i många fall här finns hinder och framkomlighetsproblem som du missar helt.
Att hänvisa till det hela som en generationsfråga är sedan att göra det för lätt för sig så det faller direkt. Inte heller kan alltid lösningar som valts för specifika problem i en stad/område vara det ultimata på ett annat håll utan de flesta problem kräver oftast sina egna unika lösningar. Något som fungerar bra i Göteborg behöver för den skull alltså inte göra det i Stockholm och omvänt.
Ibland måste man faktiskt även i detalj känna till fenomenet man diskuterar för lösningarna kan variera. Visst är det ett konkret problem med att det är för många fordon på dessa vägar, men dina lösningar slår även de åt helt fel håll. Orsaken till att det finns för många fordon här är helt enkelt brist på alternativa vägar för väldigt många av transporterna i området.
Du fokuserar även som vanligt enbart på innerstan (varför vet jag inte), medan kruxet här alltså är att vi istället har en mängd trafik som i brist på andra genomfarter (förutom 30-vägen genom Lill-Jansskogen) och framförallt kringfarter måste passera denna del av innerstan för att komma från en punkt utanför tullarna till andra. Det löser man inte med bättre kollektivtrafik just här.
Tja, det är ju din åsikt. De flesta barnvagnar jag ser brukar dock vara begränsade till en sitt/liggplats även om det ofta brukar vara ett syskon eller så med i anslutning.
Det är dock inte barnvagnsförarna och deras behov som var i fokus här. Därför undrar jag... får du plats med X antal lastpallar vägandes X antal ton eller en sådär 5 m³ eldningsolja i cykeln på bilden? Skulle i alla fall inte tro det själv, lika lite som jag tror att många av säljarna som sitter i t.ex. Värtanområdet skulle börja cykla till sina möten i Kista, Huddinge osv. med lap-topen på pakethållaren.
Dock är den den typen av transporter, dvs. tunga respektive längre personförflyttningar med flexibla behov vi talar om här, inte om folk som är föräldralediga och bara ska ta sig ned med telningarna på Stureplan. Allt har sina användningsområden och behov och man bör nog se på de flesta problem ur flera aspekter och inte enbart betrakta dem tvådimensionellt i termer av bra eller dåligt.
Ska jag vara ärlig så misstänker jag dock att det jag skriver är att som att tala för, i princip, döva öron och att diskussioner med dig kring just trafikfrågor är ganska gagnlös. Detta då du verkar har bespetsat dig på cykeln som den ultimata lösningen och verkar möta alla argument enbart med att framhålla cykeln och ignorera resten. Undrar nästan om jag inte skulle få ’cykel’ till svar om jag frågade om det var ’torsdag’ eller om det var ’februari’ idag…
Mvh // Nico