Sida 1 av 1

[Del 5] Göteborg 70-tal

Postat: söndag 20 maj 2007 23:50
av leifd
Två centrala punkter i Göteborg är Drottningtorget och Brunnsparken, vi tar några bilder tror jag...

Bild
Här börjar ju många sin spårvagnsresa i Göteborg.... Trevagnståg på linje 2. Foto Leif D.

Bild
Zomar vi ut den förra bilden, så hittar vi faktiskt en tidsbestämning i bild....
Den splitter nya Volvo 142 som syns till vänster, utan registreringsskytar är av 1974 års modell. Foto Leif D.

Bild
Bild
Ett tåg på linje 2 ankommer från Brunnsparken medan ett Angeredsvagn på verkstadskörning avvaktar
på det spår som gick att bli omkörd på. Foto Leif D.

Bild
Tre 2: or påväg mot Brunnsparken. Foto Leif D.

Bild
Linje 4 mot Mölndal med M29 + M25 vid Brunnsparken. Foto Leif D.

Bild
Tre M25:or på 2:an mot Tynnered. Foto Leif D.

Bild
Tre andra vagnar på 2:an påväg mot Eketrägatan. Foto Leif D.

Bild
Extratåg med M25:or påväg till Stampgatan. Foto Leif D.

Bild
Linje 1 med M25:or svänger av mot Drottningtorget, påväg mot Vidkärr. Foto Leif D.

Bild
Linje 5 körde rakt fram vid Brunnsparken på väg mot Göta Älv-bron och Länsmansgården. Foto Leif D.

Bild
Mera 2: or påväg till Tynnered. Foto Leif D.

Bild
Växelsugbilen dyker upp och gör snabbt sitt jobb. Linje 2 avvaktar bakom. Foto Leif D.

Postat: måndag 21 maj 2007 0:34
av Kronobergarn
Det var fina bilder... på nån bild såg jag ett gäng byggkranar... var det Nordstan som byggdes då eller vad var det som pågick där...

Postat: måndag 21 maj 2007 1:14
av leifd
GSTotte skrev:Det var fina bilder... på nån bild såg jag ett gäng byggkranar... var det Nordstan som byggdes då eller vad var det som pågick där...
Ne, där ligger väl hotell o sådant nu vill ja minnas, nordstan ligger bakom till höger om vagnarna.

Postat: måndag 21 maj 2007 2:36
av Johan Eriksson
x

.

Postat: måndag 21 maj 2007 7:34
av Stefan_Brännström
Leif: Bild nr. 7 på ett pedaltåg på L2 indikerar att man endast körde genom Brunnsparken på Södra och inte Norra Hamngatan. Måste ha varit ruggigt trångt, med tanke på att alla linjer förutom L8 passerade där på den tiden...

Postat: måndag 21 maj 2007 7:47
av Harald
Nej, inte alla eftersom femman hade hållplats på Fontänbron, fyran på S Hamngatan väster om bron och nian vände vid Järntorget. Återstår alltså linjerna 1, 2, 3 och 7 samt från hösten 1982 även linje 6.

Postat: måndag 21 maj 2007 10:59
av Bussmicke
Underbart att få se 3-vagnståg.
Var några år sen senast så skedde.

Postat: måndag 21 maj 2007 12:49
av 2763
Bussmicke skrev:Underbart att få se 3-vagnståg.
Var några år sen senast så skedde.
Det är inte helt ovanligt att se trevagnars, då dock som trp mellan vagnhallar.

//Tony

Postat: måndag 21 maj 2007 14:56
av TramTok
Grymt kul att få se dessa bilderna, riktigt kul. Sådant skall man uppmuntra, som spårvagnsälskare är den här typen av bilder riktigt kul att se.

En undran till om bild 7 och bilderna på Brunnsparken då... Det ser ut som om man bara har vanliga växlar där och inget kors/kryss som det är där idag... När byggdes den nuvarande kryss-korsningen som är där idag? Måste ju ha blivit kaos i spårvagnstrafiken när man gjorde detta ingrepp, precis som det var när Drottningtorget byggdes om på 90-talet.

Postat: måndag 21 maj 2007 17:18
av Harald
Kvällstidningarnas språkmissbruk smittar visst av sig. :) Stora omläggningar var det både när Brunnsparken och när Drottningtorget byggdes om, men något kaos var det inte eftersom omläggningarna var planerade i förväg. Om jag minns rätt så byggdes Brunnsparken om 1990. Ursprungligen var det en T-korsning i hörnet Ö Hamngatan - S Hamngatan. 1971 byggdes spåren över Fontänbron mot Lilla Bommen. De gick i en båge åt Brunnsparken till på bron och där hade femman sin hållplats. Man kan se spåren på andra bilden nerifrån. På andra halvan av bron, alltså närmast Stora Hamnkanalen var det busshållplatser.

Ombyggnaden när spåren i N Hamngatan byggdes gjordes i flera etapper så att trafiken kunde gå större delen av tiden. Med stor reservation för minnesfel gick det till ungefär så här:

Först byggdes spåren i N Hamngatan. Så stängde man av Fontänbron och korsningen S Hamngatan - Ö Hamngatan utom kurvan från Brunnsparken mot Kunsgportsplatsen. Alla linjer fick alltså gå den vägen medan man byggde växlarna på Fontänbron och i S Hamngatan väster om bron.

Sedan måste det ha varit en kortare totalavstängning medan man kopplade in de nya spåren vid Drottningtorget. När det var klart kunde man lägga om trafiken så att alla linjer gick N Hamngatan - Fontänbron - S Hamngatan medan man byggde nya spår på södra sidan av Brunnsparken.

Postat: tisdag 22 maj 2007 0:05
av Johan Eriksson
x

Postat: tisdag 22 maj 2007 16:32
av LarryB
GSTotte skrev:Det var fina bilder... på nån bild såg jag ett gäng byggkranar... var det Nordstan som byggdes då eller vad var det som pågick där...
Nordstan, eller som det hette då, Östra Nordstan var till största delen klart då och ligger ju snarare bakom fotografen. I huset man byggde i hörnet av Östra Larmgatan/Drottninggatan/Södra Hamngatan fanns en (nu borttagen) genomgång med butiker i gatuplanet som kallades Citypassagen. Det rivna hotellet hette Grand Hotel Haglund.
För övrigt är Leifs 70-talsbildserie en klar höjdare. Vardagsbilder från tiden när jag började köra spårvagn. Tre-vagnstågen på 2:an introducerades efter trettonhelgen -74 när oljekrisen slog till med drivmedelsransonering och hela klabbet. Dessutom dammade man av en hög M23-tåg som gick som extravagnar kors och tvärs, bemannade av bla. extraanställda "kriskonduktörer". Jag har en hel hög oscannade dia på dem... -Vagnarna, alltså...

Postat: onsdag 23 maj 2007 23:47
av Martin
Underbara bildserier Leif! Många minnen från barndomen kommer tillbaka när jag ser dina bilder.

Postat: torsdag 24 maj 2007 0:55
av Johan Eriksson
x

Postat: torsdag 24 maj 2007 7:47
av 2763
Johan Eriksson skrev:
LarryB skrev: Nordstan, eller som det hette då, Östra Nordstan var till största delen klart då och ligger ju snarare bakom fotografen. I huset man byggde i hörnet av Östra Larmgatan/Drottninggatan/Södra Hamngatan fanns en (nu borttagen) genomgång med butiker i gatuplanet som kallades Citypassagen. Det rivna hotellet hette Grand Hotel Haglund.
= :cry: Just de här byggnaderna hade ju varit en extra krydda i Gbg´s betongcentrum, är 100 på att ingen vetig människa idag hade kommit på rivningstankar om dessa byggnader överlevt rivningshysterin men t o m här biter man sig i svansen när nu rivningarna nyligen fortsatt i Nordstadskvarteret!

:D = Upprepar att det var stilrent på 70-talet med 255 utseendemässigt nästan identiska spårvagnar i samma färgsättning. Detta får mig att undra om inte historien om GS färgkoder finns på nätet eller om det bara är delar av den som visats i samband med olika frågor här?
Det finns en del info under vagnhallen på denna site. Inte komplett men dock.

//Tony

Postat: torsdag 24 maj 2007 14:12
av Anders Forsberg
Underbara bilder Leif - sägar som många andra MER!!!

Det här med trevagnarståg, något som jag saknar!!! Tyckte det var rätt tufft att glida omkring med en mängd spårvagnar på stan. Nåja, långa tåg kanske kommer tillbaka.

Men tänkte bara komma med lite fakta om trevagnarståg efter 1974.

Den 7 januari 1974 förlängdes linje 2 från Wieselgrensplatsen till Eketrägatan måndag till fredag fram till klockan 19.00. Under denna tid trafikeras linjen med trevagnarståg. Det var egentligen som så (eller är som så) att slingan vid Wieselgrensplatsen inte rymmer så långa tåg. Man blockerar gånvägarna till och från hållplatsområdet. Så när man körde med trevagnar på tvåan så kunde den inte vända där utan man körde till Eketrägatan.

Förlängningen till Eketrägatan behölls efter att energikrisen hade upphört.

Den 3 maj förlängdes linje 2 under alla veckans dagar före klockan 19.00 till Biskopsgården och vändslingan vid Väderilsgatan. Under kvällstid vände linjen som tidigare vid Wisselgrensplatsen, Brämaregården. Detta betydde att tvåan trafikerdes med trevagnarståg måndag till lördag.

Från sommaren 1975 dök det upp trevagnarståg på linje 7

Från sommaren 1978 kördes trevagnarståg på samtliga linjer utom linje 1. Vändslingan vid Axel Dahlströms Torg klarde inte av detta.

Nåja före 1979 var det fyravagnarståg på linje 8.

Dettta om detta!!

Anders F

Postat: torsdag 24 maj 2007 22:29
av Björn Stråhle
Bild
Först önskar jag sälla mig till hyllningskören gällande Dina bilder. Mycket trevliga!

Sedan en kommentar med anledning av några inlägg i tråden. Bilden visar Grand Hotel Haglund, som revs och ersattes av en mindre pompös byggnad. Till vänster syns det som en gång var Hotell Göta Källare och till höger Palace Hotell. Att platsen mellan dessa byggnader fick heta Hotellplatsen får därmed sin förklaring.

Gåsen på vagnstaket står i verkligheten vid hotellentrén. Därmed kan bilden årstidsbestämmas.

Hälsningar/Björn

Postat: torsdag 24 maj 2007 23:13
av leifd
Hej alla !!

Och tack för beröm för bilderna, känns underbart att läsa.
Tänk om man vetat hur lätt det skulle gå att visa bilder, när man tog dessa....
Då hadde man kanske tagit mer.....

Har just nu lite mycket att göra, men kommer att fortsätta Göteborgsserien vartefter, det finns en hel del skojigt scannat.

Åter igen TACK !

/Leif D

Postat: fredag 25 maj 2007 2:09
av Johan Eriksson
x