Jaha, då var det vandaliserat
Postat: fredag 18 maj 2007 15:17
När jag skulle öppna sandsborg i morse så såg jag detta.. ungarna hade tömt innehåller, men lite var kvar som ni ser. Men vid kl 9 var allt innehåll borta





Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
inga kameror, men det är påväg att sättas uppVerspieder skrev:Men dylika automater bekostas väl helt av företaget som äger dem? Ungefär som kaffeautomaterna på arbetsplatser. Om det är så slipper landstingsskatten iaf gå till just denna typ av vandalisering.
Finns det föressten inga kameror samt skyltar för dessa på stationerna?
På alla arbetsplatser jag besökt de senaste 25 åren har nog "företaget" betalat vad kaffeautomaterna kostar. Finns det fortfarande arbetsplatser där de anställda betalar för kaffet? Låter kanske hånfullt, men jag trodde det var gratis överallt där det finns! Cocka Cola-automaterna brukar däremot villja ha en femma eller mer för burken!Verspieder skrev:Men dylika automater bekostas väl helt av företaget som äger dem? Ungefär som kaffeautomaterna på arbetsplatser. Om det är så slipper landstingsskatten iaf gå till just denna typ av vandalisering.
Finns det föressten inga kameror samt skyltar för dessa på stationerna?
Jo...kaffet är ett sorgligt kapitel hos Veolia, men det går iaf. framåt då det sedan något år tillbaka är fri tilldelning på kaffepoletterna, tidigare fick man bara 25 koppar per månad.daniel_s skrev:I den här relativt lågavlönade kollektivtrafikbranschen är det mycket vanligt att företagen anser att obegränsad kaffetilldelning skulle innebära att personalen blir bortskämd. Man har dock insett att man faktiskt måste bjuda personalen på kaffe, men de måste fås att betrakta det som en förmån, som man minsann inte får på alla företag. (Tänk på barnen i Afrika, typ)
Både Tågia och Veolia Transport (och säkert bussföretagen) tillämpar därför systemet att personalen tilldelas kaffenycklar, som laddas med polletter till ett värde av typ 100 kr åt gången. Tilldelningen av polletter är i praktiken obegränsad så man kan förstås fråga sig vad de skall vara bra för. Det vore dock en mycket oförskämd fråga, eftersom svaret skulle kunna avslöja något om avtalet med kaffeföretaget.
Självklart passar varje nyckel i regel endast i en automat, trots att en genomsnittlig förartjänst på tunnelbanan mycket väl kan börja i en depå, passera en annan, ha matrast på ett tredje ställe och fikapaus på ett fjärde. På det här sättet åstadkommer man åtminstone följande fantastiska fördelar:
- Personalen blir medveten om de begränsade resurserna i respektive företag
- Man undviker att bjuda andra företags personal på kaffe
- Man undviker att obehöriga tar sig in genom de låsta grindarna till depåområdena (efter att ha gått 500 meter över ett vindpinat industriområde) för att korpa åt sig en kopp gratis kaffe
- Framförallt så får leverantörer, studiebesökare, inlånad personal från andra kaffeautomatsnyckelzoner m fl inget gratis kaffe om ingen bjuder, vilket självklart underlättar de framtida affärskontakterna. Sociala kontakter skapas genom att man får tillfälle att småprata medan någon går och letar efter sin kaffenyckel.
Hurra för den tekniska utvecklingen som möjliggjort dessa framsteg! (Självklart med en omfattande administration av kaffepolletter och d:o nycklar som följd.)
På själva garagen är det nog en annan femma, åtminstone i vissa lägen. Sedan är ju frågan hur det ser ut i de mera renodlade rastlokalerna ute på stan. Försökte även trycka på att jag mest utgick från min hemmaplan och inte har någon direkt koll på hur det fungerar i City eller söder om stan. Vill dock minnas att det var betalautomater som, i alla fall tidigare, gällde för Söderort i den mån det fanns några. Däremot vill jag minnas att garaget i Handen bjuder på't.Acela skrev:Hornsberg har gratis kaffe i deras maskin
jag menade i rastlokalen i fridhemsplanCoppas skrev:På själva garagen är det nog en annan femma, åtminstone i vissa lägen. Sedan är ju frågan hur det ser ut i de mera renodlade rastlokalerna ute på stan. Försökte även trycka på att jag mest utgick från min hemmaplan och inte har någon direkt koll på hur det fungerar i City eller söder om stan. Vill dock minnas att det var betalautomater som, i alla fall tidigare, gällde för Söderort i den mån det fanns några. Däremot vill jag minnas att garaget i Handen bjuder på't.Acela skrev:Hornsberg har gratis kaffe i deras maskin![]()
Mvh // Nico
Jovisst är det så, automaterna på perrongerna kostar inte SL ett öre utan de sköts om av företaget som ställer ut dem (selecta om jag inte har fel?). Dock minns jag att jag läst i tidningen för något år sedan att Selecta funderade på att plocka bort automaterna eftersom vandaliseringskostnaderna gör att automaterna knappt går runt rent ekonomiskt.Verspieder skrev:Men dylika automater bekostas väl helt av företaget som äger dem? Ungefär som kaffeautomaterna på arbetsplatser. Om det är så slipper landstingsskatten iaf gå till just denna typ av vandalisering.
Finns det föressten inga kameror samt skyltar för dessa på stationerna?
Bygg in dem i väggen i biljett hallen som de gjort vid tce!37368 skrev:Jovisst är det så, automaterna på perrongerna kostar inte SL ett öre utan de sköts om av företaget som ställer ut dem (selecta om jag inte har fel?). Dock minns jag att jag läst i tidningen för något år sedan att Selecta funderade på att plocka bort automaterna eftersom vandaliseringskostnaderna gör att automaterna knappt går runt rent ekonomiskt.Verspieder skrev:Men dylika automater bekostas väl helt av företaget som äger dem? Ungefär som kaffeautomaterna på arbetsplatser. Om det är så slipper landstingsskatten iaf gå till just denna typ av vandalisering.
Finns det föressten inga kameror samt skyltar för dessa på stationerna?
Med okrossbart glas framför, en skylt med texten "kameraövervakning" samt en kamera likt sådana vid bankomater? Tja, kanske borde fungera... men ska allt detta behövas för att en liten godisautomat ska kunna få lämnas orörd i SL-land? Sorgligt...Sparkfot skrev:Bygg in dem i väggen i biljett hallen som de gjort vid tce!
Men i spärrhallen har man ju inte tid att köpa något, där springer man ju förbi i hopp om att hinna med nästa tåg eller så springar man åt andra hållet i hopp om att hinna med nästa buss. Nere på plattformen däremot har man tid över att spana in sötsakerna och känna godissuget komma krypande...Sparkfot skrev:Bygg in dem i väggen i biljett hallen som de gjort vid tce!
I spärrhallens trappa står alla Solnabor med lågskor och sommarjacka och huttrar mitt i februari. Ute på perrongen står de inflyttade "lantisarna" rejält påklädda. Iaf på Solna station i vintras.NerdBoy skrev:Men i spärrhallen har man ju inte tid att köpa något, där springer man ju förbi i hopp om att hinna med nästa tåg eller så springar man åt andra hållet i hopp om att hinna med nästa buss. Nere på plattformen däremot har man tid över att spana in sötsakerna och känna godissuget komma krypande...