Sida 1 av 1

Rimbo: Carrus Fifty

Postat: fredag 18 maj 2007 11:06
av Verspieder
Bild

Bild

Postat: fredag 18 maj 2007 12:33
av Andreas Ljungqvist
De va en liten en den där.. 2-axlar bara.. Säkert automat med???

Så här ska de se ut... Klicka för större...

Bild

Manuellt ska de va

Bild

Postat: fredag 18 maj 2007 14:20
av Verspieder
Faktiskt är det manuell låda även i dessa. En 7-växlad manuell Scanialåda för övrigt. Automat är det sällan man beställer till förortsbussar i Norrbotten som dessa båda gamla Pitevagnar :) Det kan dock inte vara alltför vanligt med manuell låda på rödvita bussar som går i daglig linjetrafik för SL.

Fast liten skulle jag inte kalla dem. Långa är de trots sina två axlar. Vågar man gissa på 13,5 meter? De har alltid varit för långa för att gå inne i Stockholm city iaf, även när de hade rätt till miljözonen.

Swebus Uppsala har dock några få uppflyttade gula Skåningar lika motivet på dina bilder, Carrus Fifty fast med med automatlåda.

Postat: fredag 18 maj 2007 14:33
av NerdBoy
Verspieder skrev:Vågar man gissa på 13,5 meter?
Ja, det vågar du. :)


Edit: trevliga bilder, allihop!

Postat: fredag 18 maj 2007 20:46
av Andreas Ljungqvist
Verspieder skrev:Faktiskt är det manuell låda även i dessa. En 7-växlad manuell Scanialåda för övrigt. Automat är det sällan man beställer till förortsbussar i Norrbotten som dessa båda gamla Pitevagnar :) Det kan dock inte vara alltför vanligt med manuell låda på rödvita bussar som går i daglig linjetrafik för SL.

Fast liten skulle jag inte kalla dem. Långa är de trots sina två axlar. Vågar man gissa på 13,5 meter? De har alltid varit för långa för att gå inne i Stockholm city iaf, även när de hade rätt till miljözonen.

Swebus Uppsala har dock några få uppflyttade gula Skåningar lika motivet på dina bilder, Carrus Fifty fast med med automatlåda.
Vad skådar mitt högra öga?? SCANIA??? Oj nu blev jag lite snällare genast, man kan ju inte mobba ett så fint märke. Manuell dessutom, är det tryckluftsassistace??

14,75 är dessa 6 Carrusar enligt SBR o SBH, kan det inte i huvudet..

Carrus Fifty är en stadig buss det kan jag bara konstatera..

Postat: fredag 18 maj 2007 20:48
av Andreas Ljungqvist
NerdBoy skrev:
Verspieder skrev:Vågar man gissa på 13,5 meter?
Ja, det vågar du. :)


Edit: trevliga bilder, allihop!
:lol: :lol: :lol: :lol:

och

TACK

Postat: fredag 18 maj 2007 21:10
av Verspieder
Andreas Ljungqvist skrev:Vad skådar mitt högra öga?? SCANIA??? Oj nu blev jag lite snällare genast, man kan ju inte mobba ett så fint märke. Manuell dessutom, är det tryckluftsassistace?
Inte nog med att det är Scania, det är dessutom "tryckluft i växelspaken" a'la Volvos G8-låda. :)

Postat: lördag 19 maj 2007 22:02
av Andreas Ljungqvist
Verspieder skrev:
Andreas Ljungqvist skrev:Vad skådar mitt högra öga?? SCANIA??? Oj nu blev jag lite snällare genast, man kan ju inte mobba ett så fint märke. Manuell dessutom, är det tryckluftsassistace?
Inte nog med att det är Scania, det är dessutom "tryckluft i växelspaken" a'la Volvos G8-låda. :)
De e grejjer de.. Samma som i den jag visade fast det är just Volvo..

Postat: söndag 20 maj 2007 0:08
av simonbertilsson
Verspieder skrev:
Andreas Ljungqvist skrev:Vad skådar mitt högra öga?? SCANIA??? Oj nu blev jag lite snällare genast, man kan ju inte mobba ett så fint märke. Manuell dessutom, är det tryckluftsassistace?
Inte nog med att det är Scania, det är dessutom "tryckluft i växelspaken" a'la Volvos G8-låda. :)
Förklara G8 för oss dödliga.

Re: Rimbo: Carrus Fifty

Postat: söndag 20 maj 2007 9:34
av Kvarne
Verspieder skrev:Bild

Bild
Hmmmm....de bilderna känner jag igen....Det var ett tag sedan... :twisted:

Postat: söndag 20 maj 2007 10:46
av Andreas Ljungqvist
simonbertilsson skrev:
Verspieder skrev:
Andreas Ljungqvist skrev:Vad skådar mitt högra öga?? SCANIA??? Oj nu blev jag lite snällare genast, man kan ju inte mobba ett så fint märke. Manuell dessutom, är det tryckluftsassistace?
Inte nog med att det är Scania, det är dessutom "tryckluft i växelspaken" a'la Volvos G8-låda. :)
Förklara G8 för oss dödliga.
De tycker du.. Glöm de...

Postat: söndag 20 maj 2007 12:39
av Verspieder
simonbertilsson skrev:Förklara G8 för oss dödliga.
7-växlad manuell Volvo-låda med en överväxel (8:an). Kort spak som styr lådan med elektronik och tryckluft. Den återfinns på i stort sett alla större Volvobussar (t.ex Carrus Star) av modell 1990-tal. Vet inte om den är mer eller mindre ersatt av I-shiften numera.

Postat: söndag 20 maj 2007 13:03
av simonbertilsson
Andreas Ljungqvist skrev:
simonbertilsson skrev:
Verspieder skrev: Inte nog med att det är Scania, det är dessutom "tryckluft i växelspaken" a'la Volvos G8-låda. :)
Förklara G8 för oss dödliga.
De tycker du.. Glöm de...
Öööh. Va? :?
Verspieder skrev:
simonbertilsson skrev:Förklara G8 för oss dödliga.
7-växlad manuell Volvo-låda med en överväxel (8:an). Kort spak som styr lådan med elektronik och tryckluft. Den återfinns på i stort sett alla större Volvobussar (t.ex Carrus Star) av modell 1990-tal. Vet inte om den är mer eller mindre ersatt av I-shiften numera.
Tack! :)
Jag fick för mig att Volvo haft samma låda på bussar som på lastbilar, på de som varit manuella. Alltså en treväxlad låda + kryp och back, med en rangetillsats och en splittillsats (ger sammanlagt 12 växlar framåt + 2 kryp och 2 back).

Postat: söndag 20 maj 2007 15:03
av Verspieder
simonbertilsson skrev:Tack! :)
Jag fick för mig att Volvo haft samma låda på bussar som på lastbilar, på de som varit manuella. Alltså en treväxlad låda + kryp och back, med en rangetillsats och en splittillsats (ger sammanlagt 12 växlar framåt + 2 kryp och 2 back).
Det får vi fråga de äldre herrarna om. Jag tillhör den yngre generationen som tog busskort när jag fick åldern inne 2001, och då skedde utbildningen i långa Carrus Star-bussar av 2001 års modell med just G8-låda. I barndomens skolbussar av märket Scania med Ajokki- och DeltaPlan-karosser tillverkade på 80-talet fanns det dock andra typer av längre växelspakar, någon med en knapp på "knoppens" sida. Sådana har jag dock tyvärr aldrig kört.