Maktskifte i Stockholm?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Maktskifte i Stockholm?

Inlägg av Anders Norén »

Maktskifte i Stockholm, både kommunen och landstinget, är inte omöjligt.

Hur inverkar det på kollektivtrafik och stadsbyggnad? Socialdemokraterna kan även de vara ett riktigt betongparti, men för vänsterstyre i kommun- och landstingsfullmäktige krävs stöd av miljöpartiet, som förmodligen inte går med på vad som helst.

Kan (s) tänka sig någon annan samarbetspartner? Folkpartiet?

Eller blir det borgerligt minoritetsstyre?

Anders
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1022
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Maktskifte i Stockholm?

Inlägg av Christer J »

Anders Norén skrev:Maktskifte i Stockholm, både kommunen och landstinget, är inte omöjligt.

Kan (s) tänka sig någon annan samarbetspartner? Folkpartiet?

Eller blir det borgerligt minoritetsstyre?

Anders
I landstinget är det nog rätt klart att det blir maktskifte. Det är rätt klara siffror där. Att fp skulle liera sig med (s) tror jag inte. Partiets landstingsledning har allt för mycket lierat sig med modsen "känslomässigt" för att kunna bryta detta. (S)-ledningen känner jag för litet för att veta om de över huvud taget skulle vara intresserade. Tanken slog mig i natt att landstingsfrågorna varit nästan döda här i Stockholm. Jag tror inte att (s) var så där jätteintresserade av att ta över.

I staden är det ett mandats övervikt för de ickeborgerliga partierna. Här skulle möjligen fp ha lättare att frigöra sig från (m) men Annika Billström har aldrig ansetts som någon man kan samarbeta med. Hon har byggt upp stora ideologiska murar runt (s). (S) får nog nöja sig med miljöpartiet där som vågmästare.

I ingetdera fallen kan det bli fråga om ett borgerligt minoritetsstyre. Mp anses för otillberäkneligt för att kunna bygga en stabil minoritetsregim på. För att kunna ligga och styra med en minoritet så måste man kunna förutsäga utgången i för regimen viktiga frågor. Mp har inte denna trovärdighet.

H / Christer - något hes och varm om händerna efter kvällens övningar på Kulturhuset!
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Detta kanske inte har så myckat att göra med kollektivtrafik, men det handlar lite om uttnyttjandet av gatuutrymmet. Min sponatana reaktion av den ändrade majoriteten i stadshuset (Stockholm) är att nu är det slutcyklat!

Socialdemokraterna lovade att riva upp alla cykelbanor (som byggts senaste mandatperioden?), vilket ger färre cyklande och mer bilar...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

"Min sponatana reaktion av den ändrade majoriteten i stadshuset (Stockholm) är att nu är det slutcyklat!

Socialdemokraterna lovade att riva upp alla cykelbanor (som byggts senaste mandatperioden?), vilket ger färre cyklande och mer bilar..."

Eller kanske plats för kollektivkörfält så stomlinje 2 kan komma igång någon gång? T.o.m. kanske Centralenförlängningen på Djurgårdslinjen?

Personligen tror jag att med Stockholmspartiet utraderat minskar konflikterna mellan Stockholms stadshus och landstinget, särskilt om det blir samma majoritet i båda nu också. Trots att det var borgerlig majoritet i båda församlingarna senaste perioden kunde man ju knappt enas om något (utom om att skylla på staten i olika sammanhang).

Frågan som ingen ställt hittills är dock: vilka krav kommer (mp) att ställa för att stödja (s)-styre? Får vi ett nytt miniparti med oproportionerligt stort inflytande? Och i så fall -- kan kollektivtrafiken gynnas den här gången mer än cyklisterna?

SB
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Stefan B skrev:
bruse skrev:Min sponatana reaktion av den ändrade majoriteten i stadshuset (Stockholm) är att nu är det slutcyklat!

Socialdemokraterna lovade att riva upp alla cykelbanor (som byggts senaste mandatperioden?), vilket ger färre cyklande och mer bilar...
Eller kanske plats för kollektivkörfält så stomlinje 2 kan komma igång någon gång? T.o.m. kanske Centralenförlängningen på Djurgårdslinjen?
Det var det jag ville få någon annan att säga. Tack Stefan! :P
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3023
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Läge för lobbyister

Inlägg av Stefan Widén »

Om det nu blir en S-majoritet i både stan och landstinget..och för all del även i rikstaden så har ju S verkligen chansen att bekänna färg om vilken typ av kollektivtrafik vi ska ha. Även om man inte hinner bygga så finns ju definitivt tid för att fatta beslut om vidare spårutbyggnad. Så nu får väl alla lobbister, insändarskrivare, personer med kontakter in i partiet osv göra en insats så kanske det går att få fram trevliga lösningar för framtiden.

Mvh Stefan

Ps
Om man inte vill agera själv men ändå har kreativa ideér så kan man ju alltid nämna dem här..så kan de föras vidare av..de som gillar att lobba Ds
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6485
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Svar från politiker

Inlägg av Odd »

Innan valet så mailade jag stadens politiker för att få svar hur en del av deras trafikpolitik skall bedrivas. Alla svarade, utom moderaterna. Nu när valet är över och man kan se hur koalitionerna blir så har jag försökt att sammanställa svaren jag fick. Här kommer en sammanfattning av dessa:

Stombussarna kommer att få obrutna kollektivtrafikfält inne i stan. (v) och (mp) svarade klart ja på frågan och (s) villkorade detta till hur det skulle gå i stadshuset, och vi vet ju nu att det blev en (s)+(v)+(mp)-koalition. Utgår därför ifrån att dessa frågor genomdrivs.

Det var svårt att få reda på om dessa partier verkligen ville ta bort parkeringsplatser helt för att kunna uppfylla ovanstående "löfte", men helt klart verkar det som är det iallafall att om man bygger minst motsvarande antal p-platser på annat ställe så kan man ta bort de som berörs.

Helt klart är iallafall att antalet parkeringsvakter kommer att öka drastiskt för att kraftfullt förbättra parkeringsmoralen i staden. Alla tre partier var klara på den punkten.

Det ser inte ut att bli någon ringled, men (s) skriver att man vill bygga fler infarter till stockholm som skall bilda en slags ring, men både (v) och (mp) säger klart nej till ringleder, så då kommer det troligen inte att bli så.

Både (v) och (mp) vill helt klart införa trängselavgifter, efter att nödvändiga beslut fattats i riksdagen. (s) ansåg inte att detta är aktuellt med den gamla infrastrukturen, men dom skrev inte om något motstånd mot detta, så jag förmodar att detta kommer att genomföras under mandatperioden, efter lite övertalning från (v) och (mp).

Sist, men inte minst, den för oss spårvägare intressantaste frågan, nämligen den om införande av spårväg i staden. Både (v) och (mp) vill att djurgårdslinjen förlängs vidare genom kungsholmen. (s) svarade "Nej, inte som vi kan se nu". Vad kan man tolka av detta? Möjligen lite övertalning och kraftfulla argument kanske.

H/Odd
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Stockholm efter valet

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Om jag minns rätt har väl (S) uttryckt sig i stil med att spårvagnar är farliga. Stämmer detta?
Hur har man kommit fram tll denna befängda idé? Viktigt att veta så man kan bemöta på rätt sätt.
Här har lobbyisterna ett hårt arbete framför sig.

Lycka till. Håller tummarna!
-Per
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

Ett par kommentarer till Odds utmärkta sammanställning:

* (s) har ju i många sammanhang sagt att ringledsfrågorna (även om de aldrig kallas så numera...) måste beslutas i bred uppslutning. Jag tror inte de tänker att sätta sig i beroendeställning till (mp)/(v) i den frågan -- då faller ju hela deras argumentation mot (sp):s roll under denna mandatperiod... Men nu är Norra Länken beslutad och frågan är om det blir läge för politiska beslut om fler leder under de närmaste fyra åren? Det därför kanske "löser sig kemiskt" :wink:

* Trängselavgifter har faktiskt (s) inför valet sagt att man INTE tänker införa (man ville inte "bjuda" (m) på den godbiten i valrörelsen). Men opinionen inom partiet är nog inte helgjuten, om man måste bryta vallöften för att komma överens så... Men troligen blir det någon utredning etc. för genomförande efter nästa val?

* Spårvägen. Här kan man nog ändå hoppas på ett beslut under mandatperioden om Centralenförlängning, eller vad tror ni? Blir dock kanske beroende på finansieringssituationen, framför allt landstinget lär ju inte direkt bada i pengar, om man säger så...

SB
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Inlägg av Jörgen_G »

Stefan B skrev: /.../
* Spårvägen. Här kan man nog ändå hoppas på ett beslut under mandatperioden om Centralenförlängning, eller vad tror ni? /.../
SB
Jag är tyvärr inte lika optimistisk över djurgårdslinjens förlängning till Centralen om (s)&Co får styra i Stadshus och landsting den kommande mandatperioden. Orsaken är dels (s) hittillsvarande njugga inställning till spårvagnar i innerstan samt att initiativet till att starta upp arbetet inför en utbyggnade i allra högsta grad kom direkt från ett av (s):s favorithatobjekt, (m)-trafiklandstingsrådet Elwe Nilsson.

Det som talar för att utbyggnadsplanerna fortskrider är att "&Co" kan blidkas i eventuella förhandlingar genom gå att vidare. Dessutom har jag märkt att även en del (s)-representanter på ganska hög nivå inser fördelarna med att bygga spårväg för att få ordning på kollektivtrafiken i innerstan.

mvh/ Jörgen G
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 19 maj 2011 20:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3023
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

maktskiftet=spårvagnar?

Inlägg av Stefan Widén »

Jag tror att man ska försöka glömma lite av vad som förra mandatperiodens politiker sa och gjorde. Om det nu blir förändringar i stan och landstinget så är det ju med två helt nya kvinnor i topppositioner. Nu handlar det om att på olika sätt få dessa att ta tillsig information och kunskapen om hur man kan lösa mycket av problemen i kollektivtrafiken och att det är genom en stark samverkan mellan stan och landstinget som är förutsättningen, men det tar tid att vända en skuta. Kanske dessa två kvinnor kan gå till val på att "lösa"kollektivtrafiken om fyra år. Tills dess så gäller det att sakligt visa på fördelarna med varför man ska investera en massa miljoner på infrastrukturen när landstinget "blöder"som det gör.

En stark samlad vilja kan va nyckeln

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

Håller helt med Stefan (vem av oss var för övrigt först med SS-märket, de kan nog börja blanda ihop oss?). Jag vet att det finns (s)-krafter som sitter fast i 1967 års spårvägstänkande fortfarande, men jag utesluter inte omsvängningar, i varje fall inte vad gäller Centralenförlängningen. Var det inte Gatunämnden som var så oroliga för gatuutrymmesfördelningen i Hamngatan? Vilka trafikantkategorier var det då som ställdes mot varandra?

Johans bittra syn delar jag inte, till skillnad från honom anser jag nämligen att det lilla partiet var väldigt bra själva på att ställa trafikantgrupper (inte minst kollektivtrafik resp. cyklister) mot varandra. Halverar man sitt stöd som småparti har man nog inte gjort allt rätt själva.

Från min horisont kan jag inte se att en ny (väntad) majoritet i landsting och huvudstad skulle bli mindre kollektivtrafikvänlig än den förra (för att uttrycka sig snällt).

Men som Stefan W säger krävs nog nya lobbyinginsatser för innerstadsspårväg, annars blir "Spårväg = Tvärbana" nog resultatet de kommande åren.

SB
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Med förnuftiga och väl underbyggda argument kan man få många politiker att lyssna. Om man också kopplar dessa argument till de krav som återfinns i de politiska handlingsplanerna som finns, så kan man komma långt. Men det gäller att komma åt de rätta kanalerna och här gäller nog bara att man måste arbeta innifrån partiet för att åstadkomma förändring. Rätt argument i rätt tid kan få ganska stort genomslag.
:-)lle
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 19 maj 2011 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Inlägg av Jörgen_G »

Till att börja med håller jag i stort med Stefans och Stefans bedömningar av läget och hoppas att (s) bättrar på sitt skamfilade renommé i spårvägsförespråkarkretsar. Hoppas att det finns något sätt att bidra något litet till att påverka dem i positiv riktning.

Johan efterlyste lite mer angående mitt inlägg där jag påstod att det finns ledande socialdemokrater som visar en mer positiv attityd till innerstadsspårväg, än den vi vant oss vid från deras sida. Under sista valrörelseveckan hade sossarna en kolossalvalstuga på Centralen och jag fick ett långt samtal med Lars Dahlberg som är försteombudsman för partiet i länet. I årets valrörelse var han en av de ledande valrörelseorganisatörerna och han har bland annat arbetet med (s)-trafiklandstingsrådet (vars namn jag just nu inte kommer ihåg) förra mandatperioden. Han är också landstingsledamot.

Under vårt samtal betade vi av de aktuelle kollektivtrafikfrågorna i länet, varvid han gav uttryck för de ståndpunkter som de flesta av oss känner igen - från socialdemokrater och andra - i valrörelsen: Pendeltågstunneln under city, nya tunnel- och pendeltågsvagnar, utbyggd tvärbana både i norr och öster. I norr prioriterar (s) solnagrenen med förlängning till Universitetet eftersom den kommit längst i planeringen. Den ger möjjlighet att koppla samman tvärbanan med alla spårsystemen (utom lidingöbanan). Men arbetet med kistagrenen ska fortsätta. Annat som kom upp var det enhetliga månadskortet och att försöka skapa ett större och gemansamt taxeområde med grannlänen. Stockholmsberedningen har tydligen en sådan boll som jag inte kände till.

Utöver att man borde testa ingång genom alla dörrar för innehavare av giltigt färdbevis hade Lars inga färdiga lösningar för att lösa problemen med blåbussarna i innerstan. Utan att jag nämnt något om det, sa han att man förmodligen skulle behöva spårvagnar för att får ordning på stomlinjerna; de har den naturliga auktoriteten i trafiken och lockar resenärer... Därav min kommentar i förra inlägget.

Och så talade vi om en massa annat som jag inte kommer ihåg just nu.

mvh/ Jörgen G,
(som inte är och aldrig har varit partipolitiskt engagerad)
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Aftonbladet: Billström väljer den breda vägen

Inlägg av Anders Norén »

Aftonbladet har pratat med Annika Billström om vilka infrastrukturinvesteringar hon vill ha i Stockholm. Mest motorvägar, men i alla fall TB till Slussen och Universitetet, t-bana Akalla-Barkarby och spårväg Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva-Skärholmen. Eller som Aftonbladet uttrycker det: "en helt ny tvärspårvagn".

http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm ... 28,00.html

Anders
Patrik Winder
Inlägg: 1
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Patrik Winder »

Om jag inte minns fel så skakade Annika Billström och Katarina Axén-Olin hand på att att "inte låta några små partier stoppa utbyggnader av vägar mm". Det skedde i TV-debatt om jag inte minns fel.

Frågan är vad det handslaget är värt i dag...

/P.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3023
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Inlägg av Stefan Widén »

Först till Stefan B ..vet inte vem av oss som va först..men om det blir sammanblandningar i större omfattning så får vi väl hitta på något.

Sen till ämnet så tror jag after att sett på dagen ABC att trafikfrågorna kommer att lyftas fram under mandatperioden. Om det blir S+V och Mp som styr så verkar den sista pusselbiten för ett gemensamt program vara just trafiken, Annika B gav vissa signaler om att vilja lyssna på V och Mp. Vidare genom det utspel som Mats Hult och Ulf Adolfsson gjorde angående en tillbaka gång till det gamla styrsätt i stan med samlingsstyre som enklare möjliggjorde större uppgörelser om ex trafikfrågor. Om det nu inte blir en tillbakagång överlag så kanske det blir det inom trafiken. Sen hur det förslagen kommer att se ut... är ju en annan femma.

Så åter igen blicka framåt.....nya insatser=nya spårmetrar


Stefan Widén
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar