Sida 1 av 1

Veolia och Västtrafiks 10-årsgräns

Postat: tisdag 15 maj 2007 17:22
av Jupiter
Gäller inte Västtrafiks 10-årsgräns Veolia Transport i Partille? Man skulle kunna tro att Veolia är undantagna regeln, då man ännu kör med 2612, en gammal buss från 1995. Alltså är den 12 år! Nån som vet varför osv?

Postat: tisdag 15 maj 2007 17:33
av Magnus_J
den funkar bra kanske?

Postat: tisdag 15 maj 2007 17:56
av Verspieder
Magnus_J skrev:den funkar bra kanske?
Den kanske rentav är betydligt pålitligare än det nya 2000-tals dataspäckade industriavfallet man kan köpa i Polen... 8)

Postat: tisdag 15 maj 2007 18:46
av Saabare
Det är inte den första. Men det finns 2 B10L som också e 10 år eller äldre. Men de 2 funkar bättre än 2612 dock med finare insida. Skömt med AC också. 3331 och 3332 gäller det. Men de fick in 3 nya Scanialedbussar förra året och nu fick de in 3 nya Volvo B7RLE. Kan även vara så att de har bättre underhåll av gamla bussar. Om vi jämför 21XX B10M med GS 600 bussarna som inte finns nu. Så gick 21XX betydligt bättre än 600 bussarna. De där 21XX är av 97 årsmodell. Men det kan vara så att de inte behöver bry sig om åldersgränsen då man ej hört något från Västtrafik. Jag pratade med en förare som kan ha jobbat hos Veolia Partille i 1 år. Föraren var i 20 årsåldern. Han sa att 0828 är en mardröm att behöva köra. Men han tycker att många 08XX är klena. Han sa att det är en av de sämsta de har.

Postat: tisdag 15 maj 2007 19:42
av Jupiter
Saabare skrev:Det är inte den första. Men det finns 2 B10L som också e 10 år eller äldre. Men de 2 funkar bättre än 2612 dock med finare insida. Skömt med AC också. 3331 och 3332 gäller det. Men de fick in 3 nya Scanialedbussar förra året och nu fick de in 3 nya Volvo B7RLE. Kan även vara så att de har bättre underhåll av gamla bussar. Om vi jämför 21XX B10M med GS 600 bussarna som inte finns nu. Så gick 21XX betydligt bättre än 600 bussarna. De där 21XX är av 97 årsmodell. Men det kan vara så att de inte behöver bry sig om åldersgränsen då man ej hört något från Västtrafik. Jag pratade med en förare som kan ha jobbat hos Veolia Partille i 1 år. Föraren var i 20 årsåldern. Han sa att 0828 är en mardröm att behöva köra. Men han tycker att många 08XX är klena. Han sa att det är en av de sämsta de har.
Trodde inte AC:n funkade på 333*!? Men OK, jag får åka den nån gång så får man se. 2612 borde i alla fall vara på väg ut, om den är 12 år, eller är det så att man väntar på nya bussar...? Veolias Volvo-ledvagnar är riktigt risiga bussar, samma typ som Swebus körde på L4* m.fl. i Gbg.

Postat: tisdag 15 maj 2007 19:53
av Saabare
Jupiter skrev:
Saabare skrev:Det är inte den första. Men det finns 2 B10L som också e 10 år eller äldre. Men de 2 funkar bättre än 2612 dock med finare insida. Skömt med AC också. 3331 och 3332 gäller det. Men de fick in 3 nya Scanialedbussar förra året och nu fick de in 3 nya Volvo B7RLE. Kan även vara så att de har bättre underhåll av gamla bussar. Om vi jämför 21XX B10M med GS 600 bussarna som inte finns nu. Så gick 21XX betydligt bättre än 600 bussarna. De där 21XX är av 97 årsmodell. Men det kan vara så att de inte behöver bry sig om åldersgränsen då man ej hört något från Västtrafik. Jag pratade med en förare som kan ha jobbat hos Veolia Partille i 1 år. Föraren var i 20 årsåldern. Han sa att 0828 är en mardröm att behöva köra. Men han tycker att många 08XX är klena. Han sa att det är en av de sämsta de har.
Trodde inte AC:n funkade på 333*!? Men OK, jag får åka den nån gång så får man se. 2612 borde i alla fall vara på väg ut, om den är 12 år, eller är det så att man väntar på nya bussar...? Veolias Volvo-ledvagnar är riktigt risiga bussar, samma typ som Swebus körde på L4* m.fl. i Gbg.
Inte alla 08XX är dåliga. Men de är garanterat bättre än Spårvägens B7LA som Swebus hade(fanns i GBG tidigare). 08XX känndes mer moderna.

Re: Veolia och Västtrafiks 10-årsgräns

Postat: tisdag 15 maj 2007 20:16
av 2763
Jupiter skrev:Gäller inte Västtrafiks 10-årsgräns Veolia Transport i Partille? Man skulle kunna tro att Veolia är undantagna regeln, då man ännu kör med 2612, en gammal buss från 1995. Alltså är den 12 år! Nån som vet varför osv?
Är det inte bättre att du ställer frågan till Västtrafik? Det lättaste är kanske att kolla det kontrakt som reglerar vad som gäller för det avtal som VT AB och Veolia har.

//Tony

Re: Veolia och Västtrafiks 10-årsgräns

Postat: tisdag 15 maj 2007 20:41
av Jupiter
TonyM skrev:
Jupiter skrev:Gäller inte Västtrafiks 10-årsgräns Veolia Transport i Partille? Man skulle kunna tro att Veolia är undantagna regeln, då man ännu kör med 2612, en gammal buss från 1995. Alltså är den 12 år! Nån som vet varför osv?
Är det inte bättre att du ställer frågan till Västtrafik? Det lättaste är kanske att kolla det kontrakt som reglerar vad som gäller för det avtal som VT AB och Veolia har.

//Tony
Min tanke var först att det fanns en dispens p.g.a. att fordonen hör hemma i en annan kommun - dvs tolkas som förortstrafik... kanske är det därför. Men men... vissa hos Veolia är bättre - andra sämre... ska bli ett nöje att testa 333* med fungerande (?) AC. :D

Re: Veolia och Västtrafiks 10-årsgräns

Postat: tisdag 15 maj 2007 21:24
av Saabare
Jupiter skrev:
TonyM skrev:
Jupiter skrev:Gäller inte Västtrafiks 10-årsgräns Veolia Transport i Partille? Man skulle kunna tro att Veolia är undantagna regeln, då man ännu kör med 2612, en gammal buss från 1995. Alltså är den 12 år! Nån som vet varför osv?
Är det inte bättre att du ställer frågan till Västtrafik? Det lättaste är kanske att kolla det kontrakt som reglerar vad som gäller för det avtal som VT AB och Veolia har.

//Tony
Min tanke var först att det fanns en dispens p.g.a. att fordonen hör hemma i en annan kommun - dvs tolkas som förortstrafik... kanske är det därför. Men men... vissa hos Veolia är bättre - andra sämre... ska bli ett nöje att testa 333* med fungerande (?) AC. :D
Det är beroende på föraren :wink: . På 3331 så funkade AC:n :D . Men om den inte funkar så går det att öppna fönster som tur. Innertaket är i tyg som på Swebus 50XX på de B7:orna,

Postat: tisdag 15 maj 2007 21:50
av leifd
Brukar inte ålderskraven bestå av en genomsnittsålder, på t.ex. 10 år och en maxålder på kanske 15 år ??

Postat: onsdag 16 maj 2007 10:01
av Johan B
leifd skrev:Brukar inte ålderskraven bestå av en genomsnittsålder, på t.ex. 10 år och en maxålder på kanske 15 år ??
Var inte tanken att de nya B7RLE skulle ersätta 2612, 3331 och 3332? Hursomhelst, 3331 och 3332 har inte AC, ledsen att göra er besvikna. Lådan innehåller bara fläktar. Misstänker att man satt lådan där istället för gastanken, dessa är dieselkonverterade. Bra blås är det dock. 828 har jag hört flera som klagat på så den är antagligen ett riktigt måndagsexemplar. Vad jag anser att man borde göra med hela 08XX-serien sak jag dock inte skriva är då det innehåller en del olämpliga uttryck. 21XX är trevliga bussar av den gamla goda Säffle-standarden, skramlar men håller. De nya skramlar sönder. För att knyta an till ålderskrav. Varför klaga på att bussarna är gamla? Det viktigaste är att de fungerar. Nu kanske inte just dessa bussar är i bästa skick men jag åker hellre en gammal fungerande buss en något nytt skramligt monster som blir fast vid varje hållplats för att datorn vägrar släppa dörrbromsen.

Postat: onsdag 16 maj 2007 19:45
av Jupiter
Johan B skrev:
leifd skrev:Brukar inte ålderskraven bestå av en genomsnittsålder, på t.ex. 10 år och en maxålder på kanske 15 år ??
Var inte tanken att de nya B7RLE skulle ersätta 2612, 3331 och 3332? Hursomhelst, 3331 och 3332 har inte AC, ledsen att göra er besvikna. Lådan innehåller bara fläktar. Misstänker att man satt lådan där istället för gastanken, dessa är dieselkonverterade. Bra blås är det dock. 828 har jag hört flera som klagat på så den är antagligen ett riktigt måndagsexemplar. Vad jag anser att man borde göra med hela 08XX-serien sak jag dock inte skriva är då det innehåller en del olämpliga uttryck. 21XX är trevliga bussar av den gamla goda Säffle-standarden, skramlar men håller. De nya skramlar sönder. För att knyta an till ålderskrav. Varför klaga på att bussarna är gamla? Det viktigaste är att de fungerar. Nu kanske inte just dessa bussar är i bästa skick men jag åker hellre en gammal fungerande buss en något nytt skramligt monster som blir fast vid varje hållplats för att datorn vägrar släppa dörrbromsen.
Att dessa var konverterade, har man nästan förstått, då sidan vid utblåset är täckt av hål - typiskt för Volvos gasbussar. Synd att det inte är en riktigt AC, men som sagt man var väl tvungen att hitta en ersättare för tanken på taket......

Postat: onsdag 16 maj 2007 21:44
av Saabare
Johan B skrev:
leifd skrev:Brukar inte ålderskraven bestå av en genomsnittsålder, på t.ex. 10 år och en maxålder på kanske 15 år ??
Var inte tanken att de nya B7RLE skulle ersätta 2612, 3331 och 3332? Hursomhelst, 3331 och 3332 har inte AC, ledsen att göra er besvikna. Lådan innehåller bara fläktar. Misstänker att man satt lådan där istället för gastanken, dessa är dieselkonverterade. Bra blås är det dock. 828 har jag hört flera som klagat på så den är antagligen ett riktigt måndagsexemplar. Vad jag anser att man borde göra med hela 08XX-serien sak jag dock inte skriva är då det innehåller en del olämpliga uttryck. 21XX är trevliga bussar av den gamla goda Säffle-standarden, skramlar men håller. De nya skramlar sönder. För att knyta an till ålderskrav. Varför klaga på att bussarna är gamla? Det viktigaste är att de fungerar. Nu kanske inte just dessa bussar är i bästa skick men jag åker hellre en gammal fungerande buss en något nytt skramligt monster som blir fast vid varje hållplats för att datorn vägrar släppa dörrbromsen.
Då är det bra att man kan öppna fönster på 3331 o 3332 :) . Men vissa 08XX klarade sig bra. Om vi tar 0826 så är den fri från mjölkfönster(finns bara på de rutor man öppnar). Så 826 är ju ok.

Postat: onsdag 16 maj 2007 21:54
av Jupiter
Saabare skrev:
Johan B skrev:
leifd skrev:Brukar inte ålderskraven bestå av en genomsnittsålder, på t.ex. 10 år och en maxålder på kanske 15 år ??
Var inte tanken att de nya B7RLE skulle ersätta 2612, 3331 och 3332? Hursomhelst, 3331 och 3332 har inte AC, ledsen att göra er besvikna. Lådan innehåller bara fläktar. Misstänker att man satt lådan där istället för gastanken, dessa är dieselkonverterade. Bra blås är det dock. 828 har jag hört flera som klagat på så den är antagligen ett riktigt måndagsexemplar. Vad jag anser att man borde göra med hela 08XX-serien sak jag dock inte skriva är då det innehåller en del olämpliga uttryck. 21XX är trevliga bussar av den gamla goda Säffle-standarden, skramlar men håller. De nya skramlar sönder. För att knyta an till ålderskrav. Varför klaga på att bussarna är gamla? Det viktigaste är att de fungerar. Nu kanske inte just dessa bussar är i bästa skick men jag åker hellre en gammal fungerande buss en något nytt skramligt monster som blir fast vid varje hållplats för att datorn vägrar släppa dörrbromsen.
Då är det bra att man kan öppna fönster på 3331 o 3332 :) . Men vissa 08XX klarade sig bra. Om vi tar 0826 så är den fri från mjölkfönster(finns bara på de rutor man öppnar). Så 826 är ju ok.
Såg GS "94" idag, med stora sotfläckar på sidan av avgasröret... snyggt... samma typ som 08xx

Postat: onsdag 16 maj 2007 22:25
av Saabare
Men 08XX såg väl ut att fungera bättre än Spårvägens B7LA?

Postat: onsdag 16 maj 2007 23:08
av Jupiter
Saabare skrev:Men 08XX såg väl ut att fungera bättre än Spårvägens B7LA?
Ja, helt klart!

Postat: torsdag 17 maj 2007 9:16
av Saabare
Så nu ser man att Veolia underhåller bussarna bättre än Swebus. Det är ett under att några krossade rutor håller fortfarande :evil: . De lagade inte det sen 2004. Och så var den väldigt slö men gick lite mer än va 08XX gjorde. Men annars så går 08XX mycket bättre än GS 94(Swebus 4614 innan). Men sebus 5017 o 5018 var snyggare på insidan då det fanns ringade säten o innertaket var täckt av tyg :D.