Linjefärger

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Martin

Linjefärger

Inlägg av Martin »

Mig veterligt är det bara Göteborg och Norrköping i Sverige som har eller har haft färgade destinationsskyltar och linjenummer. Vet någon om det förekommit eller förekommer på fler ställen? I så fall var och vika linger har vilken färg?
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Jag tror Gävle hade linjefärger. Anders Noren kan nog bekräfta detta.
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Färger.....

Inlägg av leifd »

I Jönköping har linje 1 röd färg, linje 2 gul färg och linje 3 grön färg.
Harald
Kontakt:

Re: Linjefärger

Inlägg av Harald »

Martin skrev:Mig veterligt är det bara Göteborg och Norrköping i Sverige som har eller har haft färgade destinationsskyltar och linjenummer. Vet någon om det förekommit eller förekommer på fler ställen? I så fall var och vika linger har vilken färg?
Färgade skyltar var snarare regel än undantag. Kiruna hade inga skyltar alls. Karlskrona hade bara en linje. Sundsvall, Gävle, Uppsala, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö vet jag säkert har haft linjefärger. Jag tror att även Stockholm hade det från början. Hälsingborg hade färger knutna till destinationerna.

Sundsvall-Kubikenborg, röd
Sundsvall-Heffners, grön
Slogs ihop till en linje 1914.

Gävle: 1 röd, 2 blå, 3 grön

Uppsala:
Eriksdal-Centralstationen, röd
Erikslund-Centralstationen, blå
Almtuna-Stora Torget, gul
Svartbäcken-Polacksbacken, grön
Mälarlinjen, vit

Malmö: 1 röd, 2 blå, 3 vit, 4 gul
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Undrar då hur Kirunaborna kom på rätt spårvagn?
Och där fanns det ju dessutom två spårvägar att välja mellan...

Bj.
Användarens profilbild
2763

Re: Linjefärger

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
Martin skrev:Mig veterligt är det bara Göteborg och Norrköping i Sverige som har eller har haft färgade destinationsskyltar och linjenummer. Vet någon om det förekommit eller förekommer på fler ställen? I så fall var och vika linger har vilken färg?
Färgade skyltar var snarare regel än undantag. Kiruna hade inga skyltar alls. Karlskrona hade bara en linje. Sundsvall, Gävle, Uppsala, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö vet jag säkert har haft linjefärger. Jag tror att även Stockholm hade det från början. Hälsingborg hade färger knutna till destinationerna.
Hade färgerna i Hälsingborg något med den för Göteborg och Hälsingborg gemensama nämnaren J. Sigfrid Edström att göra - tro???

Vilka linjefärger fanns i Sundets Pärla?

/T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag tror inte det behövdes någon insasts av JSE. Det verkar ha varit mer eller mindre självklart att skyltarna skulle ha olika färger.

De uppgifter jag har om Hälsingborg är från senare år och gäller som sagt destinationer, inte linjer. Råå röd, Tågaborg grön, Lussebäcken gul, Stattena vit.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Tack Harald för ditt inlägg!
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Men Hallå!

Hur kan en debatt om linjefärger pågå så här länge utan att konstatera att Stockholm var först med detta i Sverige?

Linjefärjer infördes av Stockholms Nya Spårvägs AB på sina hästspårvägslinjer 1877 (de första var röd och grön linje, senare utvecklade till resp. Djurgårdslinjen och Ringlinjen, följd av vit linje/Kungsholmslinjen under samma år).

Även Södra Spårvägs AB hade linjeskyltfärger från öppnandet 1887, liksom Södra Förstadsbanan 1911.

Elspårvagnarna ärvde linjefärgerna på SNS resp. SSB, på norra nätet fick de linjenummer också från hösten 1904, varvid nummerskyltarna också hade linjefärgen.

Linjefärgsystemet avvecklades i Stockholm i etapper 1919-1922 i samband med omläggningar då nya linjer fick vita skyltar genomgående. Efter 1922 hade Stockholms Spårvägar endast systemet att innerstadslinjer hade vita skyltar med svarta bokstäver och förortslinjer röda skyltar med vita bokstäver. Det slopades i och med att nya vagntyper kom under 30/40-talet (Örbyvagnar, Buggar, Ängbyvagnar och Mustanger) med destinationsvävar.

Lidingöbanorna hade ju dock kvar olika färg på destinationerna ända till linje 20 (gul) lades ned 1971.

SB
gunnar nordström

Inlägg av gunnar nordström »

Kul grej, att linjefärger tas upp. Västtrafik tycks ha problem med detta för Göteborg, de var nära att försvinna för dryga året sedan. För att glömma dest. skyltarna, så tycks det vara svårt med kombinationerna på kartor och linje nummer skyltarna med alla dessa sk."off" färger. Varför inför de inte det gamla systemet, vi klarade 14 linjer förut, likaså Stockholm. Även Köpenhamn hade 16 linjefärger och de använde inte brunt. ALLTSÅ delade skyltfärger. Enl. någon på Västtrafik syns inte två färger på en skylt sk delade skyltar.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:44, redigerad totalt 1 gånger.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Vi vet ju redan att västtragikts färgseende är allt annat än bra.
Deras omdömme om färger ger ju jag ingenting för.

Bild

Nu är ju visserligen detta en sådan där hemsk och illaluktande grej som går på gummihjul... men kolla färgerna! och framförallt texten!

Bj.
Vadå jag dyster?
gunnar nordström

Till Johan! 5:an var gul. Jag räknar inte de otaliga sifferfärger som funnits, speciellt i Göteborg
gunnar nordström

Linjefärger i Norrköping? Vem vet mer?
Ettan vit
Tvåan röd
Trean grön
Gamla fyran blå eller gul???
Femman som gick en kort tid för ett par år sedan Färg???
Kommande sexa Färg??
Planer för en sjua???
Marcus Andersson

Inlägg av Marcus Andersson »

Björn J. skrev:Vi vet ju redan att västtragikts färgseende är allt annat än bra.
Deras omdömme om färger ger ju jag ingenting för.

Bild

Nu är ju visserligen detta en sådan där hemsk och illaluktande grej som går på gummihjul... men kolla färgerna! och framförallt texten!

Bj.

Glöm inte bort att det med stor sannolikhet står "RÖD EXPRESS" i rutan framtill på denna buss. :roll:
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

gunnar nordström skrev:/...Norrköping/.../
Gamla fyran blå eller gul???
/.../
Blå på de färgbilder jag sett.

mvh/ Jörgen G
redfox

linjefärger

Inlägg av redfox »

Kolla in den här länken
http://homepages.cwi.nl/~dik/english/pu ... lours.html
Här finns det färger
Kenneth
Hyena
Kontakt:

Inlägg av Hyena »

Marcus Andersson skrev:
Glöm inte bort att det med stor sannolikhet står "RÖD EXPRESS" i rutan framtill på denna buss.
Jag såg faktiskt det för någon vecka sedan.. Allt är möjligt. För övrigt så tror jag att den är gul för att man skall se att det är en expressbuss. Våra lokalbussar är blåa.

//Björn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Skriv svar