Ytterste del av Kolsåsbanen stenges for trafikk fra 1. juli
Postat: fredag 02 maj 2003 13:58
Pressemelding fra Akershus Fylkeskommune i dag:
Buss før bane til Kolsås
Fylkesutvalget i Akershus slutter seg enstemmig til en fagutredning om Kolsåsbanen som innebærer at T-banen snur på Lysakerelven stasjon, mens Lilleakerbanen utvikles til en moderne bybane med Kolsås som endestasjon. Utbygging av banen er avhengig av at Akershus fylkeskommune kan kjøpe eller leie banetraseen fra Jar til Kolsås til en symbolsk pris. Forhandlinger om dette pågår med Oslo Sporveier.
Fylkesutvalget behandlet sak om helhetsplan for Kolsåsbanen i dag. På bakgrunn av både økonomi og sikkerhet legger fylkesutvalget til grunn at strekningen Kolsås – Oslo S betjenes med buss fram til ny bane kan åpnes for trafikk. Oslo Sporveier har varslet at de fra og med 1. juli i år ikke vil kjøre på strekningen Bekkestua – Kolsås.
Fylkesutvalgets behandling av helhetsplanen for Kolsåsbanen innebærer bl.a. at Akershus fylkeskommune vil oppruste banen for ca. 300 millioner kroner, kjøpe inn nytt vognmateriell for ca. 160 millioner kroner og sette driften ut på anbud. Fylkeskommunen vil betale trafikeringsavgift i Oslo på lik linje med andre.
Fylkesutvalget vedtok dessuten at fylkeskommunen i samarbeid med Bærum kommune skal utrede en forlengelse av banen fra Kolsås til Rykkinn.
Oslo Sporveier har krevet 250 millioner kroner for den eksisterende banetraseen. Dette finner fylkesutvalget uakseptabelt. I stedet er Oslo Sporveier tilbudt en symbolsk sum på 2 millioner kroner.
Forhandlinger mellom Stor-Oslo Lokaltrafikk og Oslo Sporveier vil avklare om busskjøring mellom Oslo S og Kolsås vil starte 1. juli eller 18. august i år.
Det vil gå 3 - 4 år fra det inngås avtale om kjøp av banen til ny bane kan åpnes.