Vad göra i Fredrikshavn?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
bruse

Vad göra i Fredrikshavn?

Inlägg av bruse »

Tänkte ta en tur över till Fredrikshavn vid sommarens besök i Göteborg. Köpa sprit kan man ju göra, då man från 1/1 får ta med 5 liter tullftitt.

Men finns det nåt annat att göra där? Käka dansk mat är en idé, nån som har tips på bra krog?

Eller annat, vad som helst!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Det finns Bussar, Connex kör Bybusser, och tåg
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Köpa sprit kan man ju göra, då man från 1/1 får ta med 5 liter tullftitt.
Och jag får inte ens inneha alkohol i lägenheten (trots att jag är tjugotre), annars kan kontraktet ryka .. :P Jag dricker iofs inte så mycket annars, men riktigt helnykterist är jag inte.

I Fredrikshavn ska Du fota och lägga ut bilder så vi andra får se hur staden och kollektivtrafiken ser ut! :P
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Sex timmar på Sten A Olsons båtar... det finns bättre sätt att fira semester, som sex timmar i lässalen på biblioteket med en bok om "Misslyckade *fd afgahnsk regim* manusförfattare genom tiderna"...
Eller en bok på isländska om "Isländska stadsbanornas fullständiga historik" den är rätt tunn... :oops:

Trots loklatrafik är Fredrikshamn en tråkig byhåla, inte kan man handla någonting billigt längre. Fredrikshamnarna ser dessutom med förakt på alla svenskar som kommer med båten... gäller kanske inte näringsidkarna förståss...

Tura på Ringlinien och titta på sommarens alla lättklädda varelser av andra stönet till exempel...

Ta en tur med båtarna till södra skärgården istället!
Åk Paddan, eller Ävsnabben, Börjessons har ju andra båturer också, kanske en tur till Marstrand eller till Älvsborgs fästning.
Den sägenomspunna turen med båten "Lasse Dahlqvist" i exotiska och farliga farvatten "Hisingen Runt"... (jo det finns faktiskt en sådan tur).
Den går på "Hissingsippi" och "North River".

Bj.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev: Tura på Ringlinien och titta på sommarens alla lättklädda varelser av andra stönet till exempel...

Ta en tur med båtarna till södra skärgården istället!
Åk Paddan, eller Ävsnabben, Börjessons har ju andra båturer också, kanske en tur till Marstrand eller till Älvsborgs fästning.
Den sägenomspunna turen med båten "Lasse Dahlqvist" i exotiska och farliga farvatten "Hisingen Runt"... (jo det finns faktiskt en sådan tur).
Den går på "Hissingsippi" och "North River".
För att inte tala om Sällskapet Ångbåten Bohuslän som gör turer med både Bohuslän och Färjan 4.

Verbet tura är för övrigt starkt förknippad med färjetrafik mellan en stad som hade spårvagnar fram till den 2/9 1967 dessa med "omvänd kontroller" och andra tilläggsort är den stad där Hagge Geigert blev av med fingret från "tåget i gatan", eller snarare "Toget i gaden".

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Nä, Fredrikshamn är sannerligen ingen höjdarhåla. Finns några pizzerior och en rätt juste irländsk krog med svensktalande bartender längs gågatan. Förutom röda pølser i någon krovmoj har jag aldrig förtärt dansk mat i Fredrikshamn. I hopp om något bättre provade vi en gång på en promenad. Ett misstag! Järnvägsstationen har jag tagit en titt på. Kan vara värt ett besök i brist på bättre.

Tråkigt nog på detta forum hoppas jag du har tillgång till bil och kan ta en tur norrut. Cykel funkar också och buss finns säkert inser jag nu. I Skagen finns allt Fredrikshamn inte har. Mysig ort, skön natur, den tilsandede kirke och så givetvis den mäktiga öknen från Ture Sventon. För de två sistnämndas skull ska man helst ha eget färdmedel. Hoppas verkligen du får gott väder. Har allför ofta tvingats inse att danmark drabbas av diverse oväder just den dagen vi har biljetter.

Förresten är det dina 194 flaskor öl du får sikta in dig på. Spriten är inte särkskilt billig. Men är man ändå där så kanske det lönar sig lite grann. Ser fram mot att dra sex backar öl på shoppingkärror i sommar. Man måste ju maxa! :D

/Michael
bruse

Inlägg av bruse »

Spårvagnsmicke skrev:Förresten är det dina 194 flaskor öl du får sikta in dig på. Spriten är inte särkskilt billig. Men är man ändå där så kanske det lönar sig lite grann. Ser fram mot att dra sex backar öl på shoppingkärror i sommar. Man måste ju maxa! :D
Men spriten är väl något billigare än Sverige iallafall?
Vi åker inte över för att handla, utan mest knäfalla på den danska marken och kyssa den, så Klonen kan säga att han beträtt dansk mark också!
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

bruse skrev:Men spriten är väl något billigare än Sverige iallafall?
Vi åker inte över för att handla, utan mest knäfalla på den danska marken och kyssa den, så Klonen kan säga att han beträtt dansk mark också!
Det är den säkert. Med landet i söder i åtanke hade jag vissa förhoppningar på billiga rusdrycker en gång när vi besökte Fredrikshamn. På plats framför hyllorna reagerade jag ganska negativt. Särskilt vetenskaplig var å andra sidan inte den studien. Sen dess är det öl för hela slanten.
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Ska man köpa sprit så åker man till Tyskland... Danskarna är inte biliga ännu( de ska säkna skatten.. i september tror jag). Gammel Dansk kan man alltid köpa dock, kanske inte helt billigt, men ändå.

Men Øhl kan man köpa sig, och kolla på trevliga danska rälsbussar. Synnerhet i Helsingør.
Finns Skagernbanen kvar btw? Den låg ganska fin till om jag inte minns fel.

Numera är det inte lika spännande som förr att tura (vilket man gör mellan Helsingborg & Helsingør). Spåren till färjelägena är numera avklipta. Så att se Helsingborgs Z68 leverera vagnar till färjan är numera en omöjlighet.

//Q
bruse

Inlägg av bruse »

Q skrev:Ska man köpa sprit så åker man till Tyskland... Danskarna är inte biliga ännu( de ska säkna skatten.. i september tror jag). Gammel Dansk kan man alltid köpa dock, kanske inte helt billigt, men ändå.
Jag håller med du. Men syftet med överfarten till Danmark är inte primärt att handla överhuvudtaget. Utan för att för en billig penning ge Klonen möjlighet att bocka av ännu ett land i sin lista.

Att vi sedan passar på å handla när vi ändå är där, är en bisak.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

bruse skrev:
Q skrev:Ska man köpa sprit så åker man till Tyskland... /.../
/.../Men syftet med överfarten till Danmark är /.../att för en billig penning ge Klonen möjlighet att bocka av ännu ett land i sin lista. /.../
Men då kan du ju genom att åka till Tyskland och handla sprit, ge Sonen ett utmärkt tillfälle att för en billig penning - kanske rentav med "förtjänst" - bocka av Tyskland också. Men där har han kanske redan varit och ätit glass vid någon spårvägsändhållplats?

mvh/ Jörgen G
(Som tågledes släpade hem alldeles för många tunga flaskor alsacevin när han bockade av Frankrike tillsammans med Sonen... Men det var det värt för vinet var gott, jättegott. Sonen var också nöjd, för han fick besöka Disneyland)
bruse

Inlägg av bruse »

Han har redan varit i Tyskland, det stämmer.

Hela målet med resan är Göteborg. Punkt. Sedan tyckte jag det är enkelt, snabbt och billigt (ca 200 kr tor för oss två) att åka över till Danmark. Att då åka från Göteborg till Tyskland över dagen framm-å-tebax - blir ju lite fel. :shock:

Alltså det är Göteborg som gäller. Å vad finns nära där? Danmark!
Vill vi till Tyskland, så gör vi det en separat resa.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev: För att inte tala om Sällskapet Ångbåten Bohuslän som gör turer med både Bohuslän och Färjan 4.

Verbet tura är för övrigt starkt förknippad med färjetrafik mellan en stad som hade spårvagnar fram till den 2/9 1967 dessa med "omvänd kontroller" och andra tilläggsort är den stad där Hagge Geigert blev av med fingret från "tåget i gatan", eller snarare "Toget i gaden".

/Tony
Jag är osäker på om Bohuslän eller Färjan 4 ångar på vardagar, men sådana uppgifter framkommer väl på sällskapets hemsida.

Thorsson, sjöng en gång "Öresundstvist" med texten ungefär så här:
"Färden går över Öresund, vi tar samma båt som sist,
Kaptenen han är glad och rund och vi får varsin påse twist,
Styrman spelar hammondorgel och båtsman är batterist...."

Dom turade dom...

Du Tony, inte för att det nu spelar så himla stor roll, men var det inte en tå som Hagge förlorade på den danska sidan av sundet, jag vill minnas att det var den andra tån ("pektån") på höger fot som amputerades därstädes.

Förövrigt är jag förlovad på färjan "Carola" 1987 strax utanför Helsingborgs hamnpirar... om nu det tillför kunskapsbanken någonting.

Skagenbanen finns kvar, eller gjorde iallfall det i somras.
Jasså, Man hade bosatt Helge Skog (Hr. Omar) i den jylländska öknen... Jo där finns både kameler och dromedarer att hyra... Det är fyra mil mellan Fredrikshamn och Skagen, populärt att cykla mellan dessa orter, Stena har ett cykelpaket att köpa, med övernattning på en Kro, om jag nu inte missminner mig. Men att använda Hr. Omars fortskaffningsmedel hade ju varit trevligare, det gäller ju tydligen att hålla sig på ....

Grenen, alltså den yttersta delen av Skagen eller Jyllands nordligaste del är iallafall besöksvärd! Lokaltrafik dit ut med "traktorbussen Sandormen".
En del konstmuseum och för några år sedan öppnade ett nytt museum som jag nu glömt namnet på, men ett sådant där aktivitetsmuseum med lite fiskar, djur och expriment för ungdomar.
Inne i Skagen finns "Ravmuseet". Rav är bärnsten på danska, det finns också ett museum med nallebjörnar, ett museum jag fick gratis tillträde till, berodde tydligen på mitt förnamn.
Det finns också en hel del fyrtorn av olika ålder att besöka.

När jag var i Skagen förr, förra sommaren läste jag någonstans att Skagenbanen skulle öppna någon form av utsällning.

I Skagens fiskhamn finns också en fiskrestaurang man inte bör missa om man nu ändå är där.

Bj.
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Hmm, då svaren tenderar till att halka från ämnet så ska du få ett seriöst svar. Ska själv över i sommar till Hirtshals för en sommarvecka. Rekommenderas!

Nå, i Frederikshavn finns det inte så vansinnigt mycket att se, det kan man hålla med om.
En sökning ger dock följande alternativ som kanske kan vara bra:
http://www.toppenafdanmark.dk/showlist. ... chword381=

Om ni har tid innan återresan kan kanske följande vara intressant:
Ta Skagensbanen norrut till Ålbaek och gå in på Ålbaek Gamle Kro. En fantastisk 'kro' där en förrätt brukar vara som en hel middag. Priserna är dock rätt kraftiga så...

Skagen rekommenderas också. Skagen Museum kanske inte klonen är så intresserad av men gågatan i Skagen har ett gäng krogar som kan ge klar valuta för pengarna.

Sedan är ett besök ute på Grenen alltid spännande. Buss går hela vägen ut till besökscentret och sedan är det 1,5 kilometers promenad i sanden ut till den smala spetsen där Skagerack och Kattegatt möts.

Tåg då? Tja, lastning och lossning i hamnen i Frederikshavn bör det finnas liksom trafik på Skagensbanen och mot Hjörring/Ålborg.
Kika in på http://www.njba.dk för tider och på
http://www.stoppesteder.dk för interaktiva kartor över området.

Mer om Frederikshavn hittar du här:
http://www.frederikshavn-tourist.dk/showpage.asp?ID=347

Hoppas att du blev lite klokare...

Mvh Stefan
bruse

Inlägg av bruse »

Tackartackar! Alltid nåt som kärringen sa
Låst