C6H on the bridge:
Postat: lördag 28 april 2007 23:11
Ett C6H tågsätt lämnar Gamla Stan bakom sig:

Kommentera gärna!

Kommentera gärna!
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
C6H,C9,C14H och C15H är de äldsta vagnarna och de enda cx vagnarna som rullar i trafik om man bortser från museitåget(C2,C3,C4).Andy skrev:Er det noen som veit hvor gamle de elste Cx vognene som går i trafikk er?
Det ser jo ut som om de klassiske t-bane vognene vil overleve Oslo's klassiske t-bane vogner
ANdreas
Rätta mig om jag har fel men den älsta tunnelvagnen i trafik bör vara den första C6an 2651 levererad 1970.Andy skrev:Er det noen som veit hvor gamle de elste Cx vognene som går i trafikk er?
Det ser jo ut som om de klassiske t-bane vognene vil overleve Oslo's klassiske t-bane vogner
ANdreas
Den sista meningen är nog något av det mest förvirrade jag läst på länge. Vad menar du?Sparkfot skrev:C6H,C9,C14H och C15H är de äldsta vagnarna och de enda cx vagnarna som rullar i trafik om man bortser från museitåget(C2,C3,C4).Andy skrev:Er det noen som veit hvor gamle de elste Cx vognene som går i trafikk er?
Det ser jo ut som om de klassiske t-bane vognene vil overleve Oslo's klassiske t-bane vogner
ANdreas
Det lär inte tas ur trafik på såvidare det inte fullständigt brakar ihop då antalet C20 inte ens räcker till rusningen.
Om du nu nödvändigtvis ska använda begreppen C14H och C15H så får du nog även tänka på att 14 vagnar (4+10) inte är ATP-ombyggda, så du blir ändå tvungen att nämna C14 och C15...Sparkfot skrev:C6H,C9,C14H och C15H är de äldsta vagnarna och de enda cx vagnarna som rullar i trafik om man bortser från museitåget.
Skulle bara se om du var vaken!Lind skrev:Jag skulle då säga att tåget är på väg MOT Gamla stan.
Jag kan se två stolpar och en stoppbock hitom tåget, då är det på väg norrut
Bra, förklara för mig varför det går 6 vagnarns tåg på linje 13 då och då.Sparkfot skrev:Daniel s: Men om nu C6H är rena reservtågen, varför är det ändå vagnbrist på 2:an?Lind skrev:Jag skulle då säga att tåget är på väg MOT Gamla stan.
Jag kan se två stolpar och en stoppbock hitom tåget, då är det på väg norrut
För att C6H tågsätten hjälper till på sträckan Mörby C-Lih. Ros-Nor linjen kanske är lika hårt trafikerad som sträckan Mör C-Frä.?M224 skrev:Bra, förklara för mig varför det går 6 vagnarns tåg på linje 13 då och då.Sparkfot skrev:Daniel s: Men om nu C6H är rena reservtågen, varför är det ändå vagnbrist på 2:an?Lind skrev:Jag skulle då säga att tåget är på väg MOT Gamla stan.
Jag kan se två stolpar och en stoppbock hitom tåget, då är det på väg norrut
Och förklara för mig varför jag åker med C6H betydligt oftare än med C14 på linje 13/14.
SLs styrelse beslutade för en tid sedan att kvarvarande C6H-vagnar ska rustas upp. Livslängden ska förlängas med 10 år. Reservdelar bör det finnas gott om eftersom man plockat de vagnar som skrotats på användbara delar.Åbty skrev:C6H kommer att vara kvar i trafik ett tag till om dom inte går sönder så pass mycket att de inte går att laga, det pga att C20-vagnarna inte räcker till i bla rusningarna.
Båda frågorna är mycket lätta att besvara. På fråga 1 är svaret att de trafikklara, sammankopplingsbara vagnarna helt enkelt inte är tillräckligt många för att köra full trafik trots den numerärt sett enorma "vagnreserven". Och på fråga 2 är svaret, att du inte har så mycket annat att välja på när du envisas med att åka med bana 2!M224 skrev:Bra, förklara för mig varför det går 6 vagnarns tåg på linje 13 då och då.
Och förklara för mig varför jag åker med C6H betydligt oftare än med C14 på linje 13/14.
Det lär stämma!Lars Stegenius skrev:Rätta mig om jag har fel men den älsta tunnelvagnen i trafik bör vara den första C6an 2651 levererad 1970.Andy skrev:Er det noen som veit hvor gamle de elste Cx vognene som går i trafikk er?
Det ser jo ut som om de klassiske t-bane vognene vil overleve Oslo's klassiske t-bane vogner
ANdreas
//Lars S