Sida 1 av 1

C6H on the bridge:

Postat: lördag 28 april 2007 23:11
av Sparkfot
Ett C6H tågsätt lämnar Gamla Stan bakom sig:
Bild
Kommentera gärna!

Postat: söndag 29 april 2007 9:49
av Andy
Er det noen som veit hvor gamle de elste Cx vognene som går i trafikk er?
Det ser jo ut som om de klassiske t-bane vognene vil overleve Oslo's klassiske t-bane vogner

ANdreas

Postat: söndag 29 april 2007 11:01
av Sparkfot
Andy skrev:Er det noen som veit hvor gamle de elste Cx vognene som går i trafikk er?
Det ser jo ut som om de klassiske t-bane vognene vil overleve Oslo's klassiske t-bane vogner

ANdreas
C6H,C9,C14H och C15H är de äldsta vagnarna och de enda cx vagnarna som rullar i trafik om man bortser från museitåget(C2,C3,C4).
Det lär inte tas ur trafik på såvidare det inte fullständigt brakar ihop då antalet C20 inte ens räcker till rusningen.

Postat: söndag 29 april 2007 12:23
av Lind
Jag skulle då säga att tåget är på väg MOT Gamla stan.
Jag kan se två stolpar och en stoppbock hitom tåget, då är det på väg norrut :wink:

Postat: söndag 29 april 2007 15:20
av Lars Stegenius
Andy skrev:Er det noen som veit hvor gamle de elste Cx vognene som går i trafikk er?
Det ser jo ut som om de klassiske t-bane vognene vil overleve Oslo's klassiske t-bane vogner

ANdreas
Rätta mig om jag har fel men den älsta tunnelvagnen i trafik bör vara den första C6an 2651 levererad 1970.

//Lars S

Postat: söndag 29 april 2007 15:56
av Karsten
Sparkfot skrev:
Andy skrev:Er det noen som veit hvor gamle de elste Cx vognene som går i trafikk er?
Det ser jo ut som om de klassiske t-bane vognene vil overleve Oslo's klassiske t-bane vogner

ANdreas
C6H,C9,C14H och C15H är de äldsta vagnarna och de enda cx vagnarna som rullar i trafik om man bortser från museitåget(C2,C3,C4).
Det lär inte tas ur trafik på såvidare det inte fullständigt brakar ihop då antalet C20 inte ens räcker till rusningen.
Den sista meningen är nog något av det mest förvirrade jag läst på länge. Vad menar du?

Postat: söndag 29 april 2007 16:06
av Åbty
C6H kommer att vara kvar i trafik ett tag till om dom inte går sönder så pass mycket att de inte går att laga, det pga att C20-vagnarna inte räcker till i bla rusningarna.

Postat: söndag 29 april 2007 16:52
av daniel_s
Sparkfot skrev:C6H,C9,C14H och C15H är de äldsta vagnarna och de enda cx vagnarna som rullar i trafik om man bortser från museitåget.
Om du nu nödvändigtvis ska använda begreppen C14H och C15H så får du nog även tänka på att 14 vagnar (4+10) inte är ATP-ombyggda, så du blir ändå tvungen att nämna C14 och C15... :D

Sen kan jag ju dra det klassiska gamla räkneexemplet: Daglig tursättning i tunnelbanan är 51+36+18 tågsätt alltså 105 tågsätt, 270 C20 plus de 160 tyristorvagnarna (nåja, nu är de snarare 158) är 110 tågsätt så alla C6:orna är i praktiken rena reservvagnar, något att tänka på när det klagas över vagnbrist...

Postat: söndag 29 april 2007 17:14
av Sparkfot
Lind skrev:Jag skulle då säga att tåget är på väg MOT Gamla stan.
Jag kan se två stolpar och en stoppbock hitom tåget, då är det på väg norrut :wink:
Skulle bara se om du var vaken! :wink:
Daniel s: Men om nu C6H är rena reservtågen, varför är det ändå vagnbrist på 2:an? :roll:

Postat: söndag 29 april 2007 18:00
av M224
Sparkfot skrev:
Lind skrev:Jag skulle då säga att tåget är på väg MOT Gamla stan.
Jag kan se två stolpar och en stoppbock hitom tåget, då är det på väg norrut :wink:
Daniel s: Men om nu C6H är rena reservtågen, varför är det ändå vagnbrist på 2:an? :roll:
Bra, förklara för mig varför det går 6 vagnarns tåg på linje 13 då och då.

Och förklara för mig varför jag åker med C6H betydligt oftare än med C14 på linje 13/14.

Postat: söndag 29 april 2007 19:22
av Sparkfot
M224 skrev:
Sparkfot skrev:
Lind skrev:Jag skulle då säga att tåget är på väg MOT Gamla stan.
Jag kan se två stolpar och en stoppbock hitom tåget, då är det på väg norrut :wink:
Daniel s: Men om nu C6H är rena reservtågen, varför är det ändå vagnbrist på 2:an? :roll:
Bra, förklara för mig varför det går 6 vagnarns tåg på linje 13 då och då.

Och förklara för mig varför jag åker med C6H betydligt oftare än med C14 på linje 13/14.
För att C6H tågsätten hjälper till på sträckan Mörby C-Lih. Ros-Nor linjen kanske är lika hårt trafikerad som sträckan Mör C-Frä.?
C14H behövs mer på 3:an då de inte har lika många C9 som C6H att tillgå, även om C14/C15H är mer lämpade för tub 1 med korta avstånd mellan stationerna.

Postat: söndag 29 april 2007 19:31
av Lars Stegenius
Åbty skrev:C6H kommer att vara kvar i trafik ett tag till om dom inte går sönder så pass mycket att de inte går att laga, det pga att C20-vagnarna inte räcker till i bla rusningarna.
SLs styrelse beslutade för en tid sedan att kvarvarande C6H-vagnar ska rustas upp. Livslängden ska förlängas med 10 år. Reservdelar bör det finnas gott om eftersom man plockat de vagnar som skrotats på användbara delar.

//Lars S

Postat: söndag 29 april 2007 22:10
av daniel_s
M224 skrev:Bra, förklara för mig varför det går 6 vagnarns tåg på linje 13 då och då.

Och förklara för mig varför jag åker med C6H betydligt oftare än med C14 på linje 13/14.
Båda frågorna är mycket lätta att besvara. På fråga 1 är svaret att de trafikklara, sammankopplingsbara vagnarna helt enkelt inte är tillräckligt många för att köra full trafik trots den numerärt sett enorma "vagnreserven". Och på fråga 2 är svaret, att du inte har så mycket annat att välja på när du envisas med att åka med bana 2! :D

Postat: söndag 29 april 2007 22:33
av 37368
Lars Stegenius skrev:
Andy skrev:Er det noen som veit hvor gamle de elste Cx vognene som går i trafikk er?
Det ser jo ut som om de klassiske t-bane vognene vil overleve Oslo's klassiske t-bane vogner

ANdreas
Rätta mig om jag har fel men den älsta tunnelvagnen i trafik bör vara den första C6an 2651 levererad 1970.

//Lars S
Det lär stämma!