Sida 1 av 2

Stopp på Tvärbanan p.g.a. tekniskt fel på banan

Postat: lördag 28 april 2007 16:33
av kildor
Stopp i trafiken på Tvärbanan mellan Valla torg och Liljeholmen sedan kl 7 imorse. Tekniskt fel på banan är orsaken enligt sl.se. Någon som vet vad som hänt?

Postat: lördag 28 april 2007 19:36
av MWE
Ja du Patrik, SL har ju sedan en tid stjälpt av nya rälslängder vid Årstafältet. Dessa skulle installeras på norrgående spår (alltså det mot Alvik) innevarande helg. Meddelande om detta (inkl. handskriva ändringar och tillägg) kom ut i god tid, dvs. det lades ut i tågen lördag morgon, samma dag som arbetena skulle påbörjas :( . Enligt tjänstemeddelandet skulle söderspåret vara trafikerbart och vi skulle alltså köra enkelspår mellan Årstadal och Valla Torg (vilket ju är fullt möjligt, båda spåren är ju fullständigt tvåvägssignalerade).

Sedan visade det sig att SL ändå inte kunde hålla vad de lovat, utan signalsystemet mellan ovan nämnda stationer slogs ändå ut. Så det blev till att köra pendlar mellan Alvik och Liljeholmen och Sickla Udde och Valla Torg. Ersättningsbuss Liljeholmen-Valla Torg. Eftersom detta medförde motspårskörning Valla Torg-Gullmarsplan övergick ersättningsbussarna så småningom till att köra Liljeholmen-Gullmarsplan. Tyvärr tillåter inte TRI Spv tåganmälan på Tvärbanan.

Kaos i turlistorna förstås liksom i personalkommenderingen. Samt upprepade utskällningar (för bristande servicevilja etc.) från alla självupptagna och egotrippade trettioåringar som verkar bo längs banan, mest i Sjöstaden.

Eländet lär pågå även imorgon söndag. Tack för det, SL. :twisted:

/M

Postat: lördag 28 april 2007 19:54
av A32
Kanske dags att mejlbomba berörda chefer på SL ? :twisted:
Eller förresten vad skulle det göra för nytta när SL och deras sk kompetenta chefer och småpåvar redan under 10-15 års tid har förstört det "goda" rykte som Tunnelbanan och spårvagnen ändå hade förr hos allmänheten i Stockholm och gästande turister.

/a32 :wink:

Postat: lördag 28 april 2007 21:48
av MWE
A32 skrev:Kanske dags att mejlbomba berörda chefer på SL ? :twisted:
Eller förresten vad skulle det göra för nytta när SL och deras sk kompetenta chefer och småpåvar redan under 10-15 års tid har förstört det "goda" rykte som Tunnelbanan och spårvagnen ändå hade förr hos allmänheten i Stockholm och gästande turister.

/a32 :wink:
Eller hoppas på att någon annan entreprenör än Veolia vinner 2009 års upphandling! Såg idag ett svulstigt tjänstemeddelande från småpåve Chetkovich, där hon såg fram emot kommande upphandling, som Veolia givetvis räknar med att vinna.

Men SL är och förblir SL. :twisted:

/M

Postat: lördag 28 april 2007 22:03
av kildor
MWE skrev:Ja du Patrik, SL har ju sedan en tid stjälpt av nya rälslängder vid Årstafältet. Dessa skulle installeras på norrgående spår (alltså det mot Alvik) innevarande helg. Meddelande om detta (inkl. handskriva ändringar och tillägg) kom ut i god tid, dvs. det lades ut i tågen lördag morgon, samma dag som arbetena skulle påbörjas :( . Enligt tjänstemeddelandet skulle söderspåret vara trafikerbart och vi skulle alltså köra enkelspår mellan Årstadal och Valla Torg (vilket ju är fullt möjligt, båda spåren är ju fullständigt tvåvägssignalerade).

Sedan visade det sig att SL ändå inte kunde hålla vad de lovat, utan signalsystemet mellan ovan nämnda stationer slogs ändå ut. Så det blev till att köra pendlar mellan Alvik och Liljeholmen och Sickla Udde och Valla Torg. Ersättningsbuss Liljeholmen-Valla Torg. Eftersom detta medförde motspårskörning Valla Torg-Gullmarsplan övergick ersättningsbussarna så småningom till att köra Liljeholmen-Gullmarsplan. Tyvärr tillåter inte TRI Spv tåganmälan på Tvärbanan.

Kaos i turlistorna förstås liksom i personalkommenderingen. Samt upprepade utskällningar (för bristande servicevilja etc.) från alla självupptagna och egotrippade trettioåringar som verkar bo längs banan, mest i Sjöstaden.

Eländet lär pågå även imorgon söndag. Tack för det, SL. :twisted:

/M
Tack för informationen!!

Tåganmälan - visserligen tillåter järnvägens BVF 900 tåganmälan på sträcka med linjeblockering, men den möjligheten används i princip aldrig eftersom ingen minns hur man gör... Känns rätt bra att man stängde av sträckan 8)

Förresten, vad gäller för passage av stoppsignal i TRI Spv? Hade det varit meningsfullt att tillämpa detta på den aktuella sträckan?

Postat: lördag 28 april 2007 22:20
av Sparkfot
kildor skrev:
MWE skrev:Ja du Patrik, SL har ju sedan en tid stjälpt av nya rälslängder vid Årstafältet. Dessa skulle installeras på norrgående spår (alltså det mot Alvik) innevarande helg. Meddelande om detta (inkl. handskriva ändringar och tillägg) kom ut i god tid, dvs. det lades ut i tågen lördag morgon, samma dag som arbetena skulle påbörjas :( . Enligt tjänstemeddelandet skulle söderspåret vara trafikerbart och vi skulle alltså köra enkelspår mellan Årstadal och Valla Torg (vilket ju är fullt möjligt, båda spåren är ju fullständigt tvåvägssignalerade).

Sedan visade det sig att SL ändå inte kunde hålla vad de lovat, utan signalsystemet mellan ovan nämnda stationer slogs ändå ut. Så det blev till att köra pendlar mellan Alvik och Liljeholmen och Sickla Udde och Valla Torg. Ersättningsbuss Liljeholmen-Valla Torg. Eftersom detta medförde motspårskörning Valla Torg-Gullmarsplan övergick ersättningsbussarna så småningom till att köra Liljeholmen-Gullmarsplan. Tyvärr tillåter inte TRI Spv tåganmälan på Tvärbanan.

Kaos i turlistorna förstås liksom i personalkommenderingen. Samt upprepade utskällningar (för bristande servicevilja etc.) från alla självupptagna och egotrippade trettioåringar som verkar bo längs banan, mest i Sjöstaden.

Eländet lär pågå även imorgon söndag. Tack för det, SL. :twisted:

/M
Tack för informationen!!

Tåganmälan - visserligen tillåter järnvägens BVF 900 tåganmälan på sträcka med linjeblockering, men den möjligheten används i princip aldrig eftersom ingen minns hur man gör... Känns rätt bra att man stängde av sträckan 8)

Förresten, vad gäller för passage av stoppsignal i TRI Spv? Hade det varit meningsfullt att tillämpa detta på den aktuella sträckan?
Skulle tro att det är tillstånd från TLC som måste ges, exempel:
"Linje 22 tur 41 får passera signal 813 i stopp" föraren skall sedan repetera erhållet besked innan passage."

Lösning på problemet

Postat: lördag 28 april 2007 22:25
av Stefan Widén
En ca 40 cm lång trästav med svarvade ändar och platt på mitten med inskirptionen


SS Tågstav SS


En krok i vardera änden att hänga upp den på. Helt säkert system har man inte staven får man inte åka in på sträckan.

Värsta som kan hända är "Stavbrax" ex att någon glömmer att lämna staven. Brukar bestraffas med att man får bjuda på tårta till samtlig personal.

På tunnelbanan var trästaven ersatt med en trafikmästare vid ex arbetena på skanstullsbron.

Stefan

Postat: lördag 28 april 2007 22:37
av gek
Egendomligt att körning med tågstav numera skulle vara förbjuden vid SL:s spårvägar. Det var inte många år sedan tågstav användes vid enkelspårsdrift på Nockebybanan. Strävan efter maximal säkerhet i spårtrafiken medför alltså att man stoppar trafiken - och när spårvagnarna inte rullar kan ju inga olyckor inträffa! Nästa steg blir väl att ständigt hålla de farliga spårvagnarna och tågen inlåsta i hallarna

Postat: lördag 28 april 2007 22:38
av daniel_s
kildor skrev:Tåganmälan - visserligen tillåter järnvägens BVF 900 tåganmälan på sträcka med linjeblockering, men den möjligheten används i princip aldrig eftersom ingen minns hur man gör... Känns rätt bra att man stängde av sträckan 8)

Förresten, vad gäller för passage av stoppsignal i TRI Spv? Hade det varit meningsfullt att tillämpa detta på den aktuella sträckan?
En förenklad form av tåganmälan finns reglerad i Tri Spv och förekommer endast på Lidingöbanan, där den används relativt frekvent. Sådan tåganmälan består av körtillstånd, som ges av TL då tåget får gå ut på linjesträckan, och in-anmälan som görs av föraren efter ankomst till den bortre gränsstationen. Vill man jämföra detta med järnvägen så ligger "förenklad trafik" (Örbyhus-Hallstavik) närmast, på LB förekommer dock inga K-möten utan trafikledaren kan efter behov flytta möten utan särskild ordergivning.

Tåganmälan kan inte tillämpas på Tvärbanan eftersom linje saknas på denna bana - Tvärbanan är, med ett järnvägsbegrepp, ställverksområde i sin helhet (med undantag för gatuspårssträckorna). Till skillnad från LB, som har klart avgränsade stationer och linjesträckor, finns på Tvärbanan en uppsjö av hållplatser och huvudsignaler här och var utan något särskilt system varför systemet inte är tillämpligt. I stället tillämpas § 13 (motsvarar § 70 i BVF 900) varvid dock TL kan lämna tillstånd för flera huvudsignaler samtidigt. Ett problem är att hastigheten med ATC inkopplad blir högst 30 km/h (sth enl Tri är 40), varför sträckan tar lång tid att köra om det är flera signaler. Därför hade det väl inte fungerat denna gång.

Hoppas att det här blev någorlunda begripligt nu, ovanstående förklaring är lite järnvägsmässig men faktum är att det är mycket lättare att förstå Tvärbanans problem med lite grundläggande järnvägskunskap. Det som står ovan är: Nej, det går inte att köra med tåganmälan på Tvärbanan, och det finns goda skäl! :D

Postat: lördag 28 april 2007 22:47
av daniel_s
gek skrev:Egendomligt att körning med tågstav numera skulle vara förbjuden vid SL:s spårvägar. Det var inte många år sedan tågstav användes vid enkelspårsdrift på Nockebybanan. Strävan efter maximal säkerhet i spårtrafiken medför alltså att man stoppar trafiken - och när spårvagnarna inte rullar kan ju inga olyckor inträffa! Nästa steg blir väl att ständigt hålla de farliga spårvagnarna och tågen inlåsta i hallarna
Tågstav är inte alls förbjuden på SL:s spårvägar, den används både på Nockebybanan och Djurgårdslinjen - på NB dessutom relativt ofta.

Som visats ovan är Tvärbanan inte en spårväg rent signalmässigt utan en järnväg med växlar överallt, vilket omöjliggör trafikering med förenklade principer. (Rent teoretiskt skulle det vara möjligt med en lång rad av förberedelser, men nu var det ju faktiskt inte planerat att signalanläggningen skulle gå sönder och fungera på fel sätt!)

Postat: lördag 28 april 2007 22:52
av kildor
daniel_s skrev:Tåganmälan kan inte tillämpas på Tvärbanan eftersom linje saknas på denna bana - Tvärbanan är, med ett järnvägsbegrepp, ställverksområde i sin helhet (med undantag för gatuspårssträckorna). Till skillnad från LB, som har klart avgränsade stationer och linjesträckor, finns på Tvärbanan en uppsjö av hållplatser och huvudsignaler här och var utan något särskilt system varför systemet inte är tillämpligt. I stället tillämpas § 13 (motsvarar § 70 i BVF 900) varvid dock TL kan lämna tillstånd för flera huvudsignaler samtidigt. Ett problem är att hastigheten med ATC inkopplad blir högst 30 km/h (sth enl Tri är 40), varför sträckan tar lång tid att köra om det är flera signaler. Därför hade det väl inte fungerat denna gång.
Om inte stoppassagen kräver kontroll av växlar (?) och om man kan få tillstånd för alla blocksignaler på den aktuella sträckan i ett medgivande så borde det rimligen gå att köra sträckan Valla torg - Liljeholmen på 14 minuter istället för ordinarie 7. Skulle inte det gå att få till i kvartstrafik?

Postat: lördag 28 april 2007 23:04
av daniel_s
kildor skrev:Om inte stoppassagen kräver kontroll av växlar (?) och om man kan få tillstånd för alla blocksignaler på den aktuella sträckan i ett medgivande så borde det rimligen gå att köra sträckan Valla torg - Liljeholmen på 14 minuter istället för ordinarie 7. Skulle inte det gå att få till i kvartstrafik?
Men nu var det ju enkelspår, och 14 minuter åt ena hållet plus 7 minuter åt andra hållet blir 21 minuter så tätare än så kan man inte köra.
(Växelkontroll ingår alltid vid stoppassage men spårvagnarna accelererar och bromsar bra och föraren sitter nära spåret så det är inte tidsödande.)

Postat: lördag 28 april 2007 23:07
av MWE
Bifogar den paragraf i TRI Spv som reglerar körning mot signal i stopp
SL skrev:§ 13. Huvudsignal visar ej ”kör”

1. Om huvudsignal saknas på plats där sådan enligt linjeboken
skall finnas skall huvudsignalmärke sättas upp på signalens
ordinarie plats.

2. Om en huvudsignal visar ”stopp” skall förare genast anmäla
detta till TL, om inte anledningen kan antas vara att framförvarande
sträcka inte är fri från tåg. En anmälan skall dock alltid
göras efter cirka två minuter. Huvudsignal som visar felaktig,
ofullständig eller otydlig signalbild eller är släckt anses visa
”stopp”.
Den som upptäcker att huvudsignal visar felaktigt sken, skall
genast anmäla detta till TL.
TL skall orderge berörda förare om att signalinrättning är felaktig.
Om en förare fått order om att en huvudsignal är felaktig, skall
denna anses visa ”stopp” oavsett vilken signalbild som visas.

3. Huvudsignal som visar ”stopp” får endast passeras efter tillstånd
av TL. Tillståndet skall innehålla linje- och turnummer,
eller arbetsfordonets nummer, samt signalens beteckning.
Innan TL får lämna tillstånd att passera huvudsignal i stoppställning
skall TL:
– förvissa sig om att inget annat hinder föreligger. Finns hinder
skall föraren underrättas om detta,
– kontrollera att inget tåg, oavsett körriktning finns på
sträckan,
– om så är möjligt: spärra linjen från motsatt håll,
– om det inte är möjligt att spärra linjen, kvarhålla mötande
tåg på station,
– föra anteckningar om lämnade tillstånd.
När huvudsignal i stoppställning passerats får hastigheten vara
högst 40 km/tim, halv siktfart, till nästa huvudsignal eller signalgränsmärke.
Hastigheten får inte vara större än att rörelsen kan
stannas framför motväxel eller medväxel som inte får köras
upp. Om orsaken till felet är känd är sth 40 km/tim, siktfart.
Föraren skall kontrollera att den ena växeltungan sluter väl mot
den ena rälen och att den andra växeltungan ligger på tillräckligt
avstånd från den andra rälen.
Exempel på hur tillstånd för tåg att passera utfartssignal i stoppställning
skall lämnas:
TL: Tur 2 har tillstånd att passera signal 54 i Högberga i
stoppställning.
F: Tur 2 får passera signal 54 i Högberga i stoppställning.
TL: Rätt uppfattat.

4. Har huvudsignal passerats i stoppställning skall föraren göra
anmälan när tåget i sin helhet passerat nästa signal eller signalgränsmärke.
Exempel på hur anmälan görs då tåg passerat nästa signal:
F: Tur 2 har passerat signal 48.
TL: Tur 2 har passerat signal 48.
F: Rätt uppfattat.
(resten av denna paragraf återger för Lidingöbron speciella procedurer, vilka jag inte återger här - inte heller nästa paragraf om tåganmälan på Lidingöbanan återges, då den saknar intresse för den fortsatta diskussionen).

Det är inte bara den till 30 km/h nedsatta sth. som ställer till problem när ATC är inkopplad, även om tillstånd ges att passera flera huvudsignaler måste föraren kvittera sig förbi varje signal separat i ATC, vilket innebär stopp, kvittens i ATC, passage av signalen i stopp med sth. 15 km/h där efter 30 km/h. Driftläget passera stopp hävs f.ö. efter 50 m. eller 60 s. Som framgår av ovanstående tillåter TRI Spv i det här fallet (med antagande att orsaken är känd, vilket väl får sägas vara fallet) sth. 40 km/h siktfart.

Man skulle ju kunna tänka sig att föraren får tillstånd att bryta ATC:n på den aktuella sträckan också! Trafikanterna skulle nog uppskattat genomgående tåg, jämfört med de illa fungerande ersättningsbussarna.

Men ovanstående är egentligen inte ett järnvägstekniskt problem, utan ett planeringsdito. SL har stängt av Tvärbanan helt eller delvis flera gånger, men då har det skett planerat och trafikanterna har underrättats (med den verkan det nu hava kan) i god tid!

/M

Postat: lördag 28 april 2007 23:17
av daniel_s
MWE skrev:Men ovanstående är egentligen inte ett järnvägstekniskt problem, utan ett planeringsdito.
Helt rätt! Reglerna är det inget större fel på. (Däremot har man en illa projekterad ATC som ställer till det...)

Postat: lördag 28 april 2007 23:22
av MWE
daniel_s skrev:
MWE skrev:Men ovanstående är egentligen inte ett järnvägstekniskt problem, utan ett planeringsdito.
Helt rätt! Reglerna är det inget större fel på. (Däremot har man en illa projekterad ATC som ställer till det...)
Jodå! Men ATC-n borde man som sagt kunna få slå av i detta läge.

Ni ska vara :twisted: -ligt glada så länge ni slipper detta ATC-system på Saltis! Snart har byggnationen i Lugnet kommit så långt att vi slipper se varandra också.

/M

Postat: lördag 28 april 2007 23:39
av kildor
daniel_s skrev:
kildor skrev:Om inte stoppassagen kräver kontroll av växlar (?) och om man kan få tillstånd för alla blocksignaler på den aktuella sträckan i ett medgivande så borde det rimligen gå att köra sträckan Valla torg - Liljeholmen på 14 minuter istället för ordinarie 7. Skulle inte det gå att få till i kvartstrafik?
Men nu var det ju enkelspår, och 14 minuter åt ena hållet plus 7 minuter åt andra hållet blir 21 minuter så tätare än så kan man inte köra.
Hrrm, just det :oops:
Nej, det blir förstås inte hållbart.

Postat: söndag 29 april 2007 0:09
av Jan-Olov Hammarström
MWE skrev:
A32 skrev:Kanske dags att mejlbomba berörda chefer på SL ? :twisted:
Eller förresten vad skulle det göra för nytta när SL och deras sk kompetenta chefer och småpåvar redan under 10-15 års tid har förstört det "goda" rykte som Tunnelbanan och spårvagnen ändå hade förr hos allmänheten i Stockholm och gästande turister.

/a32 :wink:
Eller hoppas på att någon annan entreprenör än Veolia vinner 2009 års upphandling! Såg idag ett svulstigt tjänstemeddelande från småpåve Chetkovich, där hon såg fram emot kommande upphandling, som Veolia givetvis räknar med att vinna.

Men SL är och förblir SL. :twisted:

/M
Ja det är nog många som hoppas som du, när Connex fick norrlandstågen var det ett skambud och den trafiken har tunnelbanan och busstrafiken fått betala och därigenom personalen på berörda områden. Om de på Englundavärlden bemödade sig att vara ute i verksamheten skulle de kanske kunna förmå sig att känna hur personalen mår. Men det verkar som de tycker det är farligt att vara nära trafikpersonal. Nu har huvudkontoret ingen kontakt med personalen i trafiken. De skickar mail om hur de tycker det borde vara till trafikledning och operativa/ enhetschefer.Kort sagt: De har inte personalen med sig.

Mvh
Jan-Olov Hammarström

Postat: söndag 29 april 2007 0:20
av Karsten
MWE skrev:
daniel_s skrev:
MWE skrev:Men ovanstående är egentligen inte ett järnvägstekniskt problem, utan ett planeringsdito.
Helt rätt! Reglerna är det inget större fel på. (Däremot har man en illa projekterad ATC som ställer till det...)
Jodå! Men ATC-n borde man som sagt kunna få slå av i detta läge.

Ni ska vara :twisted: -ligt glada så länge ni slipper detta ATC-system på Saltis! Snart har byggnationen i Lugnet kommit så långt att vi slipper se varandra också.

/M
Men vänta lite nu! Att stänga av en fungerande ATC när den behövs som bäst låter inte som en vidare bra idé.
Skulle tillståndet lyda så här?: "Tåg 2 har tillstånd att passera signal 1,27,314 och 39 i stopp", "och förresten, stäng av ATC så det går lite snabbt"

Postat: söndag 29 april 2007 1:47
av Isak
daniel_s skrev:
I stället tillämpas § 13 (motsvarar § 70 i BVF 900) varvid dock TL kan lämna tillstånd för flera huvudsignaler samtidigt.
Ett litet förtydligande när det gäller tvärbanan och nockebybanan. TL får inte lämna tillstånd för flera signaler på en gång vid passage i stoppställning. Varje signal måste ha sin egen procedur. Detta enligt TRI Spv.

Postat: söndag 29 april 2007 7:54
av daniel_s
Isak skrev:Ett litet förtydligande när det gäller tvärbanan och nockebybanan. TL får inte lämna tillstånd för flera signaler på en gång vid passage i stoppställning. Varje signal måste ha sin egen procedur. Detta enligt TRI Spv.
Nej, det finns ingen sådan regel i Tri Spv.