Sida 1 av 2

c20 med strömavtagare

Postat: torsdag 24 april 2003 21:47
av adtranz
hej vet någon exakt vilket nummer denna c20 har? http://home5.swipnet.se/~w-58688/stuff/c20.jpg

Postat: torsdag 24 april 2003 22:56
av Igelkotten
Det är C20 2001 som tillfälligt fick strömavtagare monterad för provkörningar innan leverans hos dåvarande Adtranz i Västerås.

/Igelkotten

Postat: torsdag 24 april 2003 23:12
av BaardB
En strømavtager til hele toget?

Postat: fredag 25 april 2003 2:41
av Igelkotten
BaardB skrev:En strømavtager til hele toget?
Jäpp. Det är en enda vagn, även om den är 47 meter lång. Eltekniskt är en C20 delad i två delar som matar varsin halva av motorerna och annan ombordutrustning . Vissa komponenter, exempelvis kompressorn, matas enbart från en halva av vagnen. Jag vet faktiskt inte om matningen från strömavtagaren skickades till båda maskinströmriktarna i vagnen, eller om man nöjde sig med att enbart mata den ena. Mycket av den här installationen var av glasfibertape och buntbandstypen, eftersom det bara rörde sig om tillfälliga provkörningar. Övriga C20 har inte haft något liknande arrangemang.

/Igelkotten

Postat: fredag 25 april 2003 9:14
av Lokf Henrik Schütz
Kanske något för saltsjöbanan, sedan ner till bana tre efter nacka, spårväg i ytläget nacka norrmalmstorg.

HS

Postat: fredag 25 april 2003 23:00
av Marcus
Lokf Henrik Schütz skrev:Kanske något för saltsjöbanan, sedan ner till bana tre efter nacka, spårväg i ytläget nacka norrmalmstorg.

HS
Eller kanske konvertera (delar av) SB till T-banestandard?

C20 strömavtagare

Postat: tisdag 29 april 2003 12:51
av Gästen gäst
Jag trodde alla hade strömavtagare

Re: C20 strömavtagare

Postat: tisdag 29 april 2003 18:16
av Andy
Gästen gäst skrev:Jag trodde alla hade strömavtagare
Alle C20 har strømavtagere, men da på siden av boggien, den overnevnte vogn hadde av prøvekjørings hensyn en strømavtager på taket

Bild
Et eksempel på en sidestrømavtager i Oslo

Andreas

Re: C20 strömavtagare

Postat: tisdag 29 april 2003 18:44
av Marcus
Andy skrev:
Gästen gäst skrev:Jag trodde alla hade strömavtagare
Alle C20 har strømavtagere, men da på siden av boggien, den overnevnte vogn hadde av prøvekjørings hensyn en strømavtager på taket

Et eksempel på en sidestrømavtager i Oslo

Andreas
Är det sidokontakt i Oslo? Jag funderar på strömskons utförande.
Stockholm hr topptontakt.
Har för mig att det sitter en "pinne" i avtagaren, som "vilar" mot ovansidan av skenan.
Den följer sedan tågets vertikala rörelse.
Fästet med pinnen sticker in under plankan.

Re: C20 strömavtagare

Postat: tisdag 29 april 2003 18:48
av Andy
Marcus skrev:
Andy skrev:
Gästen gäst skrev:Jag trodde alla hade strömavtagare
Alle C20 har strømavtagere, men da på siden av boggien, den overnevnte vogn hadde av prøvekjørings hensyn en strømavtager på taket

Et eksempel på en sidestrømavtager i Oslo

Andreas
Är det sidokontakt i Oslo? Jag funderar på strömskons utförande.
Stockholm hr topptontakt.
Har för mig att det sitter en "pinne" i avtagaren, som "vilar" mot ovansidan av skenan.
Den följer sedan tågets vertikala rörelse.
Fästet med pinnen sticker in under plankan.
Strømavtageren er detaljen på venstre side på bildet, den henter strøm fra undersiden av strømskinnen!
Noen andre norrmenn her på forumet kan sikkert forklare dette bedere enn meg!
I Oslo har vi vogner med både den overnevnte strømavtager, og strømavtager på taket!

Andreas

Re: C20 strömavtagare

Postat: fredag 02 maj 2003 17:10
av stormtranz
Vilka mer tåg än c20 har strömavtagare?

Re: C20 strömavtagare

Postat: fredag 02 maj 2003 18:23
av Vevare
stormtranz skrev:Vilka mer tåg än c20 har strömavtagare?
Inga, de andra är gummisnoddsdrivna och vevas upp en gång i veckan.

Re: C20 strömavtagare

Postat: fredag 02 maj 2003 22:44
av Q
Vevare skrev:
******* skrev:Vilka mer tåg än c20 har strömavtagare?
Inga, de andra är gummisnoddsdrivna och vevas upp en gång i veckan.
Införes lämpligen i den stora citatboken.. :)

//Q

Re: C20 strömavtagare

Postat: lördag 03 maj 2003 18:03
av stormtranz
Funkade det bättre med strömavtagare på c20 än när den var utan? :lol:

Postat: lördag 03 maj 2003 19:18
av adtranz
alla eldrivna tåg har strömavtagare det som var så speciellt med denna c20 var att den hade det på taket som alla de andra eldrivna järnvägsfordonen, vanligt vis så har c20 strömavtagare på boggien :wink:

Postat: lördag 03 maj 2003 21:09
av Mikael R
adtranz skrev:alla eldrivna tåg har strömavtagare...
Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.

Postat: lördag 03 maj 2003 23:57
av Mr. Burns
Mikael R skrev:
adtranz skrev:alla eldrivna tåg har strömavtagare...
Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.
Det är väl nästan en filosofisk fråga huruvida man kan se dieselektriska fordon som eldrivna. Några andra sätt att driva generatorn kommer jag inte på. Även ackumulatorlok faller under kategorin "kan ses som eldrivna". De behöver inte ha egen strömavtagare, även om det är högst vanligt att de har det.

Postat: söndag 04 maj 2003 11:54
av stormtranz
Spårvagnsmicke skrev:
Mikael R skrev:
adtranz skrev:alla eldrivna tåg har strömavtagare...
Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.
Det är väl nästan en filosofisk fråga huruvida man kan se dieselektriska fordon som eldrivna. Några andra sätt att driva generatorn kommer jag inte på. Även ackumulatorlok faller under kategorin "kan ses som eldrivna". De behöver inte ha egen strömavtagare, även om det är högst vanligt att de har det.
Jag börjar ju bli förvirrad :roll:

Postat: söndag 04 maj 2003 17:21
av Gäst
Gummisnoddsdrift är inte helt långsökt faktiskt:
I New York körde man under 60-talet pendeltåg med svänghjulsförsedda lok - en elmotor drev en generator via ett svänghjul. Anledningen var att loket skulle få el även i strömgapen.
Blev ingen succé, men loken gick i alla fall i trafik under några år.

/Manne

Postat: söndag 04 maj 2003 17:54
av Mr. Burns
stormtranz skrev:
Spårvagnsmicke skrev:
Mikael R skrev: Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.
Det är väl nästan en filosofisk fråga huruvida man kan se dieselektriska fordon som eldrivna. Några andra sätt att driva generatorn kommer jag inte på. Även ackumulatorlok faller under kategorin "kan ses som eldrivna". De behöver inte ha egen strömavtagare, även om det är högst vanligt att de har det.
Jag börjar ju bli förvirrad :roll:
Då har jag lyckats :wink: