c20 med strömavtagare
Postat: torsdag 24 april 2003 21:47
hej vet någon exakt vilket nummer denna c20 har? http://home5.swipnet.se/~w-58688/stuff/c20.jpg
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Jäpp. Det är en enda vagn, även om den är 47 meter lång. Eltekniskt är en C20 delad i två delar som matar varsin halva av motorerna och annan ombordutrustning . Vissa komponenter, exempelvis kompressorn, matas enbart från en halva av vagnen. Jag vet faktiskt inte om matningen från strömavtagaren skickades till båda maskinströmriktarna i vagnen, eller om man nöjde sig med att enbart mata den ena. Mycket av den här installationen var av glasfibertape och buntbandstypen, eftersom det bara rörde sig om tillfälliga provkörningar. Övriga C20 har inte haft något liknande arrangemang.BaardB skrev:En strømavtager til hele toget?
Eller kanske konvertera (delar av) SB till T-banestandard?Lokf Henrik Schütz skrev:Kanske något för saltsjöbanan, sedan ner till bana tre efter nacka, spårväg i ytläget nacka norrmalmstorg.
HS
Alle C20 har strømavtagere, men da på siden av boggien, den overnevnte vogn hadde av prøvekjørings hensyn en strømavtager på taketGästen gäst skrev:Jag trodde alla hade strömavtagare
Är det sidokontakt i Oslo? Jag funderar på strömskons utförande.Andy skrev:Alle C20 har strømavtagere, men da på siden av boggien, den overnevnte vogn hadde av prøvekjørings hensyn en strømavtager på taketGästen gäst skrev:Jag trodde alla hade strömavtagare
Et eksempel på en sidestrømavtager i Oslo
Andreas
Strømavtageren er detaljen på venstre side på bildet, den henter strøm fra undersiden av strømskinnen!Marcus skrev:Är det sidokontakt i Oslo? Jag funderar på strömskons utförande.Andy skrev:Alle C20 har strømavtagere, men da på siden av boggien, den overnevnte vogn hadde av prøvekjørings hensyn en strømavtager på taketGästen gäst skrev:Jag trodde alla hade strömavtagare
Et eksempel på en sidestrømavtager i Oslo
Andreas
Stockholm hr topptontakt.
Har för mig att det sitter en "pinne" i avtagaren, som "vilar" mot ovansidan av skenan.
Den följer sedan tågets vertikala rörelse.
Fästet med pinnen sticker in under plankan.
Inga, de andra är gummisnoddsdrivna och vevas upp en gång i veckan.stormtranz skrev:Vilka mer tåg än c20 har strömavtagare?
Införes lämpligen i den stora citatboken..Vevare skrev:Inga, de andra är gummisnoddsdrivna och vevas upp en gång i veckan.******* skrev:Vilka mer tåg än c20 har strömavtagare?
Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.adtranz skrev:alla eldrivna tåg har strömavtagare...
Det är väl nästan en filosofisk fråga huruvida man kan se dieselektriska fordon som eldrivna. Några andra sätt att driva generatorn kommer jag inte på. Även ackumulatorlok faller under kategorin "kan ses som eldrivna". De behöver inte ha egen strömavtagare, även om det är högst vanligt att de har det.Mikael R skrev:Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.adtranz skrev:alla eldrivna tåg har strömavtagare...
Jag börjar ju bli förvirradSpårvagnsmicke skrev:Det är väl nästan en filosofisk fråga huruvida man kan se dieselektriska fordon som eldrivna. Några andra sätt att driva generatorn kommer jag inte på. Även ackumulatorlok faller under kategorin "kan ses som eldrivna". De behöver inte ha egen strömavtagare, även om det är högst vanligt att de har det.Mikael R skrev:Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.adtranz skrev:alla eldrivna tåg har strömavtagare...
Då har jag lyckatsstormtranz skrev:Jag börjar ju bli förvirradSpårvagnsmicke skrev:Det är väl nästan en filosofisk fråga huruvida man kan se dieselektriska fordon som eldrivna. Några andra sätt att driva generatorn kommer jag inte på. Även ackumulatorlok faller under kategorin "kan ses som eldrivna". De behöver inte ha egen strömavtagare, även om det är högst vanligt att de har det.Mikael R skrev: Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.