Sommar ??

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Sommar ??

Inlägg av leifd »

Bild från Norrköping idag 13.15, i det sommarvarma vårvädret!

Bild
Drottninggatan med multipel M67K och M98, 2003-04-23, foto Leif D.
Senast redigerad av leifd den onsdag 23 april 2003 23:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

snart är väl här fullt med uteserveringar...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Det är bara ett spår på gatan .. går det trafik bara åt ena hållet där? Eller samsas de? Är det gågatan i Norrköping? Snart kan jag inte bärga mig lägre, jag måste åka dit för en sväng!
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Kingsthrone skrev:Det är bara ett spår på gatan .. går det trafik bara åt ena hållet där? Eller samsas de? Är det gågatan i Norrköping? Snart kan jag inte bärga mig lägre, jag måste åka dit för en sväng!
Den som är skarpögd ser faktiskt två spår, det är ett "tvillingspår" eller vad man kom fram till i en tidigare diskussion.
/JAgr
Anders P.
Kontakt:

Inlägg av Anders P. »

Det stämmer att linjerna går "ihop" på detta ställe. Om man tittar i bakre delen av bilden ser man en M98 som står inne vid hållplats Hörsalen och väntar på sin tur att få nyttja spåret (åt andra hållet).

Den här dubbelsträckningen är ett par hundra meter precis utanför de stora affärsgalleriorna vid Söder tull. I praktiken fungerar Drottninggatan som en gågata på detta ställe och man har gjort den här lösningen för att få rum med extra breda trottoarer.

Anders P.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Fler exempel, hoppas det framgår.
Har mer hemma,är på jobbet till 22.15. Om någon vill kan jag rota fram en bild där det syns tydligt.

Bild

Bild
Senast redigerad av Bussmicke den onsdag 23 april 2003 18:12, redigerad totalt 1 gånger.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Johan Eriksson skrev:Jag tycker att det är helt fantastiskt att Sveriges mest "franska" spårvägsgata finns i Norrköping och fungerar! Det känns, från Stockholm räknat, lika långt till Peking som till Peking om ni förstår vad jag menar. I Stockholm är jag ytterst tveksam till attt dylika lösningar skulle ha godkänts?
Dylika lösningar är vad de är. Säkert var detta den bästa lösningen för just denna plats, men egentligen är dessa tvillingspår inget att eftersträva. Bara en så kort sträcka som bron över Säveån på Angeredsbanan blir en ordentlig flaskhals och förlänger ofta restiden. Jag ställer mig högst frågande till varför det finns anledning att en nyprojekterad spårväg i Stockholm skulle behöva förses med dessa "enkelspårssträckor".

/Michael
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Här är en bild på GS lösning av nästan samma problem.
Bild
Jag tog bilden och JAgr körde vagnen...

Bj.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Och så här ser det ut i andra ändan av tvillingspåret.
Bild

Bj.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Vad kom vi fram till att de kallades på svenska?
Jag hävdar "flätade spår". Interlaced heter det väl på ingliska?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jag hävdar bestämt att vi enade oss om begreppet "tvillingspår".
Om vi nu kom fram till någonting... Den tråden finns väl kvar någonstans?

Bj.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Björn J. skrev:Jag hävdar bestämt att vi enade oss om begreppet "tvillingspår".

Bj.
Tvillingspår - låter lite som dubbelspår. Varför då inte siamesspår?
Jag tycker det ser ut som spåren är ihopflätade med varandra.

Ska vi börja en ny tråd, jag sökte i sök men fann inte det jag sökte...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Starta du en ny tråd Bruse.
Jag lade ut bilden med en förfrågan på SJK´s postvagnen, så får vi se vad dom skriver där.

Bj.
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Här är tråden:

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=111

Kan man få mynta begreppet "sammanlagda spår"?
/JAgr
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Johan Eriksson skrev:
Jag ställer mig högst frågande till varför det finns anledning att en nyprojekterad spårväg i Stockholm skulle behöva förses med dessa "enkelspårssträckor".
Nej de är inte eftersträvansvärda. Vad jag menade var att hade denna gata legat i Stockholm hade den varit utan kollektivtrafik pga busstrafik! Frågan är om en nyprojekterad innerstadsspårväg enligt Tvärbanans normer ens skulle gå? Begreppet normer verkar ha en förmåga att variera beroende på om det är i Sthlm/Tvärbanan, Norrköping resp Göteborg, och självklart har normuppfattningen en förmåga att påverka en ny innerstadsspårvägs möjligheter!
Jag är med!
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Johan Eriksson skrev:
Jag ställer mig högst frågande till varför det finns anledning att en nyprojekterad spårväg i Stockholm skulle behöva förses med dessa "enkelspårssträckor".
Nej de är inte eftersträvansvärda. Vad jag menade var att hade denna gata legat i Stockholm hade den varit utan kollektivtrafik pga busstrafik! Frågan är om en nyprojekterad innerstadsspårväg enligt Tvärbanans normer ens skulle gå? Begreppet normer verkar ha en förmåga att variera beroende på om det är i Sthlm/Tvärbanan, Norrköping resp Göteborg, och självklart har normuppfattningen en förmåga att påverka en ny innerstadsspårvägs möjligheter!
Det är därför jag förespråkar tunnelbana!! :P:P
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Johan Eriksson skrev:
För att ha en åsikt i "sin egen tråd", så vill jag nog hävda, att den standard som Tvärbanan utgör, är mera "Light Rail" än spårväg, eller om man så vill köra spårvagnar på "förkrypt tunnelbana".
Göteborg, däremot, byger väl oftast enligt sin egen ganska småskaliga standard, med viss dragning mot "Light Rail".
Här i Norrköping, så är det ju så att här har ju aldrig byggts med hjälp av stadsbidrag, varför det ofta blir mindre skala och mindre påkostat.

Vad som sedan är viktigt i sammanhanget, är ju var och vem som projekterar anläggningarna. Vem som gör det i Stockholm är okänt för mig, men troligt är ju att det görs inom SL eller hos något konsultföretag i järnvägsbranschen.
I Göteborg och för Norrköping är så vitt jag förstår alltid Stadsbyggnadskontoret i Göteborg, som ritar spårsystemen, medan konsulter i branschen torde stå för resterande projektering.
Utförandena kan ju sedan variera, även om de ändå platsar inom gällande regelverk.

//Leif D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

bruse skrev:
Björn J. skrev:Jag hävdar bestämt att vi enade oss om begreppet "tvillingspår".

Bj.
Tvillingspår - låter lite som dubbelspår. Varför då inte siamesspår?
Jag tycker det ser ut som spåren är ihopflätade med varandra.

Ska vi börja en ny tråd, jag sökte i sök men fann inte det jag sökte...
Jag vill med viss bestämdhet hävda att det svenska uttrycket är "spårförslingring", med varianten "slingerspår".

//Leif D
Skriv svar