Tunnelbana i fjällen?

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Tunnelbana i fjällen?

Inlägg av kildor »

Bild

Nån som vet var innan jag lägger ut fler bilder?
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är väl Pyrenéerna och den meterspåriga banan som utgår från La Tour-de-Carol.

Nån tunnel syns ju inte till på bilden, men tunnelbana i fjällen finns faktiskt, nämligen Metro Alpin i Saas Fee i Schweiz:
http://www.saas-fee.ch/en/navpage-MtTra ... 23863.html
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Järnvägen mellan Martigny i Schweiz och Chamonix i Frankrike.
Kuggstång och kontaktledning på den Schweiziska sidan och strömskena på den franska!
Klart diggabel järnväg med bl.a en tunnel gemensam för både järnvägs- och biltrafik! :D

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Bengt Jönsson skrev:Järnvägen mellan Martigny i Schweiz och Chamonix i Frankrike.
Kuggstång och kontaktledning på den Schweiziska sidan och strömskena på den franska!
Klart diggabel järnväg med bl.a en tunnel gemensam för både järnvägs- och biltrafik! :D

/Bengt
Ska man vara petig så går den faktiskt mellan Martigny och Saint Gervais/Le Fayet. Men helt klart en udda och sevärd järnväg!

Bilden ovan är tagen i Argentiere. Bilderna nedan i Chamonix:

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

.. och mellan Chamonix och St: Gervais så är det på en sträcka världens brantaste järnväg utan kuggstång!
Tack för "petimeterrättningen" ..
Till St: Gervais har jag för mig att det rullar TGV-tåg.
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Den första bilden är tagen i riktning mot Schweiz och Martigny.
Själva stationsbyggnaden i Argentiere ligger bakom fotografen till vänster.
Som kuriosa kan jag nämna att jag har suttit på bänken i bild! :D
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Bengt Jönsson skrev:Den första bilden är tagen i riktning mot Schweiz och Martigny.
Själva stationsbyggnaden i Argentiere ligger bakom fotografen till vänster.
Som kuriosa kan jag nämna att jag har suttit på bänken i bild! :D
Hehe - mer exakt beskrivning går knappast att ge :D

Skidliftarna ligger ca 5 minuters promenad därifrån, så järnvägen fungerar delvis som lokaltrafik för skidgäster i Chamonixdalen. Fast jag ska väl motvilligt erkänna att skidbussarna var klart smidigare att använda.
Bengt Jönsson skrev:.. och mellan Chamonix och St: Gervais så är det på en sträcka världens brantaste järnväg utan kuggstång!
Tyvärr åkte jag aldrig den sträckan, men såg den delvis från bussen till/från Geneve. Känner du till varför man använder strömskena?
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Varför det är strömskena? Nope men jag skulle tro att det kanske har någonting att göra med franska säkerhetsbestämmelser specifikt en gång i tiden gynnande en fransk elektrisk firma.. 8)

Jag har en liten bildsvit från en resa på denna järnväg 1999 men dessa bilder ligger i diaformat och är inte inskannade tyvärr..
Vi fick byta tåg vid gränsstationen just pga att fordonen inte var kompatibla med kontaktledning resp. strömskena men det lär finnas fordon som har både pantograf och strömsko.

/Bengt
Yes! :P Riga med trådbussar och Tatra T3 i morgon!
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:Känner du till varför man använder strömskena?
En gissning är att en normal kontaktledningsanläggning kan vara ofördelaktig i kombination med stora snömassor? (Har ingen aning om hur snöförhållandena är där men det är ju i alla fall berg...) I så fall blir det ju också enklare att sätta upp snögallerier om man nu har sådana.

Å andra sidan är ju strömskenedriften rätt känslig för snö den också, så det kanske inte var någon bra förklaring...
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Inlägg av haba »

Bild

Och detaljbild:

Bild

Rör du så dör du. :shock:
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Tunnelbana i Alperna

Inlägg av Per Lind »

Här var det inte dalt med passagerarna. Folket uppfostras från det man är liten till att inte röra en strömskena.
Likadant är det i Hamburg vid vägövergångar där strömskenan ligger fullt fri.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbana i Alperna

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Här var det inte dalt med passagerarna. Folket uppfostras från det man är liten till att inte röra en strömskena.
Likadant är det i Hamburg vid vägövergångar där strömskenan ligger fullt fri.
-Per
Ja! Här i Sverige har vi kommit på att man kan använda 15 kV växelström i en tråd uppe i luften i stället, vilket innebär betydligt mindre överföringsförluster och därmed ett mer ekonomiskt fördelaktigt system! :D
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Inlägg av haba »

Fast det vore väl smutt om man bara kunde ta och installera en strömskena på Saltsjöbanans yttre delar, gräva ner sista biten från Nacka till Kungsträdgården och få det överstökad för de som bor därute. Sedan kan de som bor längre in ta tvärbanan mellan Hammarby sjöstad och Slussen. Men nej, nån strömskena kan folk inte hantera. Om man är jätterädd så kan man fixa några kilometer stängsel och stänga av strömskenan vid övergångar när bommarna är uppe.
Johan Wahlstedt
Inlägg: 278
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:03
Ort: Solna

Inlägg av Johan Wahlstedt »

Anledningen till strömmskenan lär ska vara att det kan blåsa ordentligt och att kontaktledningen då kan komma i gungning och trassla in sig i bygeln. Eller att man var rädd för det när man elektrifierade iallafall.

Stömskena och plankorsningar är väll ingen höjdare säkerhetsmässigt, det funkar i befintliga instalationer (det finns ett flertal system på olika håll i värden) men verkar dummt att nybygga. Att koppla om mellan strömskena och luftledning är vettigare, tycker jag...
/Johan
Skriv svar