Sida 1 av 2

Tydligt Vagnsnummer

Postat: söndag 08 april 2007 8:37
av AGR
X1 i Nynäshamn här ser man vagnsnumret klart och tydligt.
Bild

Postat: söndag 08 april 2007 9:06
av Johan Eriksson
x

Postat: söndag 08 april 2007 9:56
av daniel_s
Den är i Nynäshamn, alltså går den till Västerhaninge, nästa fråga :wink:

Postat: söndag 08 april 2007 10:57
av Johan Eriksson
x

Postat: söndag 08 april 2007 11:05
av Tobba
Fin bild. X1:orna var riktigt snygga i sin ungdom, innan man byggde på de där fågelholksliknande luftintagen uppe vid taket. (Ja, jag vet att de var nödvändiga för vinterförhållandena.)
/Tobba

Postat: söndag 08 april 2007 18:11
av daniel_s
När jag var liten grabb i Stockholm på 1980-talet hade alla bussar destinationsskyltar, fanns de inte tidigare?

Postat: söndag 08 april 2007 18:53
av Bobjörk
daniel_s skrev:När jag var liten grabb i Stockholm på 1980-talet hade alla bussar destinationsskyltar, fanns de inte tidigare?
När jag var liten grabb i Stockholm/Nacka på 90-talet hade de flesta bussar linjenummer, och om man hade tur hade de en litn plastskylt i sidorutan...
Ibland kom det dock nån lyxvagn med destination i grön text på en fin rulla-rulla.

Postat: söndag 08 april 2007 20:44
av Odd
[quote="Johan Eriksson"]Men man har ingen aning om vart den går! :wink:[/quote]
Jag fick nyligen berättat för mig att de hade destinationsskyltarna i passagerarfönstren. Därför syns de inte ifrån den här vinkeln...

Postat: söndag 08 april 2007 20:48
av Kantorn
Som Roslagsbanan fortfarande har. Eller? I alla fall i höstas.

Postat: söndag 08 april 2007 21:02
av daniel_s
Odd skrev:Jag fick nyligen berättat för mig att de hade destinationsskyltarna i passagerarfönstren. Därför syns de inte ifrån den här vinkeln...
Kantorn skrev:Som Roslagsbanan fortfarande har. Eller? I alla fall i höstas.
Ja, Roslagsbanan har sidoskyltar i kupéfönstren. I teorin har även SB sådana skyltar fast det är inte ovanligt att man hittar dem i hyttskåpen vid klargöringen. (Förmodligen har någon omtänksam konduktör lagt dem där för att förhindra att passagerarna ändrar på dem så att de visar fel.)

Postat: söndag 08 april 2007 21:04
av Johan Eriksson
x

Postat: söndag 08 april 2007 21:08
av daniel_s
Johan Eriksson skrev:Nej X1orna har aldrig haft några fasta destskåp med destrullar, däremot hängdes pappskyltar upp senare likt de på RB!
Ingen har påstått att X1 hade destrullar. Det fanns dock faktiskt på åtminstone en enhet på prov!

Postat: måndag 09 april 2007 12:44
av Bobjörk
daniel_s skrev:
Odd skrev:Jag fick nyligen berättat för mig att de hade destinationsskyltarna i passagerarfönstren. Därför syns de inte ifrån den här vinkeln...
Kantorn skrev:Som Roslagsbanan fortfarande har. Eller? I alla fall i höstas.
Ja, Roslagsbanan har sidoskyltar i kupéfönstren. I teorin har även SB sådana skyltar fast det är inte ovanligt att man hittar dem i hyttskåpen vid klargöringen. (Förmodligen har någon omtänksam konduktör lagt dem där för att förhindra att passagerarna ändrar på dem så att de visar fel.)
Njae... inte skylla allt på konduktörer nu. En del skyltar som ligger i hytter ligger där antingen för att det saknas Saltsjöbaden - Slussen eller för att om man sätter skylten på Saltsjöbaden - Slussen så blir det fel åt ena hållet så det står typ Igelboda-Slussen inåt eller nåt. Det är rent otroligt hur fel man egentligen kan göra en skylt.

Postat: måndag 09 april 2007 19:39
av Byggare Bob
Johan Eriksson skrev:Nej X1orna har aldrig haft några fasta destskåp med destrullar, däremot hängdes pappskyltar upp senare likt de på RB!
Nja, skyltarna var av plastlaminat "på ring",
såg ut ungefär så här:

<- VÄSTERHANINGE
------------------------
KUNGSÄNGEN ->


på vissa X1:or kan du faktiskt än idag se de små krokarna i sidofönstret närmast mittdörrparet.

Postat: måndag 09 april 2007 20:26
av virtual1
daniel_s skrev:När jag var liten grabb i Stockholm på 1980-talet hade alla bussar destinationsskyltar, fanns de inte tidigare?
Jag har också levt på 80-talet ;-) - o inte förrän '88 ungefär började de första dyka upp i Stockholm, så större delen av 80-talet fick vi vara utan konstigt nog...

Postat: måndag 09 april 2007 22:21
av daniel_s
virtual1 skrev:
daniel_s skrev:När jag var liten grabb i Stockholm på 1980-talet hade alla bussar destinationsskyltar, fanns de inte tidigare?
Jag har också levt på 80-talet ;-) - o inte förrän '88 ungefär började de första dyka upp i Stockholm, så större delen av 80-talet fick vi vara utan konstigt nog...
Nu tänker du nog på destinationsskyltar med rullfilm i ett fönster högst upp längst fram på bussen, det var inte sådana skyltar jag avsåg i mitt inlägg.

Utan jag tänker på såna här:

Bild

(Bilden från 1992, men visst fanns de där skyltarna långt före 1988!)

Postat: tisdag 10 april 2007 22:40
av Jonas Gustafsson
Ursäkta besserwisserinlägget, men...
Det där är ju ingen destinationsskylt. Det är en linjenummerskylt.
En destinationsskylt ska ju visa vad fordonet har för destination, d.v.s. vart det är på väg.
//Jonas G

Postat: tisdag 10 april 2007 22:42
av Jonas Gustafsson
Eller menar du den lilla skylten i sidorutan (som jag just upptäckte när jag såg på bilden en gång till)? Man ser knappt om det står någon destination där. I så fall ber jag om ursäkt.
//Jonas G

Postat: torsdag 12 april 2007 2:03
av LÅ1
Under senare tid har X1 haft papp- eller plastskyltar i frontrutans över- eller underkant. (Uppe eller nere har varierat.) Hur länge de funnits vet jag inte!

Postat: lördag 14 april 2007 13:34
av Lind
Att X1:orna inte hade destinationrulle i ändarna beror säkert på att de från början inte var avsedda för Sverige. Jag har hört att de ursprungligen skulle till Australien, men de hoppade av ordern. Då passade SL/SJ på att beställa vagnarna.
Om det nu var sanning att de ursprungligen skulle till Australien kan ju förklara de problem de hade med snö i luftintagen fram tills de byggdes om med "snorkel".